Inmiddels bivakkeren we al dik 2 weken in het mooie en leuke Denemarken en hebben we met bezoekjes aan Fårup Sommerland, Sommerland-Sjaelland, BonBon-Land, Knuthenborg Safaripark en Tivoli Friheden al een heel groot deel van het parken aanbod gehad.
Voor het volgende park is het een klein uurtje rijden vanuit onze Landal accommodatie, een park waar ik misschien wel het meeste naar uitkeek. Het grootste “Sommerland” park van Denemarken die graag met wat records strooit, het heeft onder andere de langste, hoogste en snelste achtbanen van het land, we hebben het dan natuurlijk over Djurs Sommerland
Een rustige ingang.
Goed, we zijn dus snel binnen en waar het handje vol aan bezoekers ervoor kiest om rechtdoor te lopen of linksaf te slaan, gaan we direct naar de rechterkant van het park. Voor de mensen die het park ooit hebben bezocht weten waarom we dit doen.
Ware het niet dat we met een groot bord en een personeelslid worden tegengehouden, de hoogste en snelste achtbaan van Denemarken was dicht en het was onduidelijk of ie deze dag wel zou openen. Voor het eerste deze vakantie werd er stilletjes gevloekt!
Skatteøen om de termen van Djurs te quoten, de grootste watercoaster van Noord-Europa, de Mack watercoaster kennen we uiteraad van Europa-Park en die versie lijkt er verdacht veel op. Alleen is ie wat korter en soepeler.
Het personeel is in iedergeval enthousiast, want als ze in het Deens waarschijnlijk vragen of we nog een keer willen en wij no, no roepen en met ons hoofd schudden is het enthousiasme van onze dochter doorslaggevend, voordat we het weten maken we een 2e ronde. Ik kan deze humor wel waarderen en gelukkig komen we er niet zeiknat uit.
Dat ziet er geinig uit!
Waar hebben we dit eerder gezien?
Met de parkmap in onze hand is het een beetje zoeken naar die andere recordhoudende baan. Het is blijkbaar een tijd geleden dat we een kaart gebruikt hebben aangezien we op een andere plek terechtkomen dan we eigenlijk voor ogen hadden.
Afijn, we hebben toch tijd genoeg en in het nieuwste themagedeelte van het park staat tenslotte ook een baantje.
Vilde Hønsejagt is de vrolijk gethematiseerde Zierer welke bemand wordt door een minstens net zo'n vrolijke operator, bewapend met een (nep)riek probeert ie de vos op de voorzijde van de trein van de kippen weg te slaan. De kinderen in de trein vinden het zichtbaar geweldig en ikzelf kan er ook hartelijk om lachen, deze mensen zijn goud waard!
Verder hebben ze hier leuke kinderattraties die perfect bij het boederij tema passen, tractors, molentjes, droptorentjes en alles leuk gethematiseerd.
Foxwild word ik ervan!
Ontzettend vrolijk gebiedje.
Daar wordt je toch vrolijk van.
Op naar misschien wel "The Jewel of Denmark" , het prachtige stationsgebouw en de opvallende treinen in de vorm van quads zou prima passen in een nieuw avontuur van Nathan Drake in het spel "Uncharted".
Juvelen is met zijn lengte van 1 kilometer de langste baan van Denemarken, weer een record, ze zijn er gek op hier. Deze Intamin met een dubbele banden launch is een ontzettend toffe baan. De launches zijn best krachtig, vooral de tweede, de karretjes geven je veel vrijheid en het bochtwerk is soms best intens. En ondanks dat de poortjes op diverse plekken gevuld staan met wachtende mensen, mag de gehele trein gewoon lekker blijven zitten voor een 2e ronde, daar houden we van!
Mooi hoor!
Toffe launch en dat met banden!
Het laat zich wel moeilijk op de foto zetten.
Op naar het volgende themagebied, hier heeft de Scandinavische dondergod een prominente rol. Thor's Hammer is een verrassend leuke Gerstlauer bobsled coaster waarbij een alweer erg enthousiaste operator, die haar rol als kenau met haar zwaard erg serieus neemt, de onverstaanbare Deense oerkreken zullen op het einde van de dag een aanslag op haar strot zijn. Waar haalt Djurs zijn personeel toch vandaan?
We komen langs de bouwplaats van de nieuwe coaster die in 2022 geopend moet worden. Hoewel er flink gewerkt wordt valt er op wat footers na niet heel veel te zien door de gethematiseerde schutting. De raptor animatronic welke je kan bekijken door een gaatje in de kist is wel ontzettend gaaf en de link met Jurassic Park is weer snel gemaakt, het valt trouwens te bezien of deze nieuwigheid de coasterfans naar Djurs zal lokken.
Het haast typisch uitgestorven maar mooie western gedeelte van het park huisvest de rapid van het park. Het is mooi weer en de mensen die uitstappen zijn nagenoeg droog, dus een ritje met het gezinnetje kan niet fout gaan. Dat hebben we geweten, althans mijn vriendin, die werkelijk een vloedgolf water over haar rok en schoenen krijgt. Het laat zich natuurlijk raden wie er in een deuk liggen van het lachen, echter verdwijnt deze na een blik van haar weer net zo snel.
Gelukkig geen gedonder op deze baan.
Niet bepaald een Chris Hemsworth!
Iets met dino's
Deze mensen hebben meer geluk.
In een beetje het niemandsdalletje van het stukje park staat een attractie waarvan ik in 2018 de versie in Liseberg deedt, Loki vond ik destijds briljant en een ritje op Tigeren is dan ook verplichte kost voor mij. Hoewel deze gevoelsmatig een stuk minder intens aanvoelt, blijven dit fantastische apparaten die voor elk park een aanwinst zouden zijn.
De log flume door de mini himalaya wordt zonder blikken of blozen van de verkering onder het mom van "mijn schoenen zijn toch al nat" ook meteen meegepakt. Deze is gelukkig beduidend droger als de rapid.
We're flying high!
Geinige log flume.
Zou DrageKongen Intamins antwoordt op Vekoma's Orkanen zijn, de vergelijking is in elk geval wel snel gemaakt met 2 van dit soort banen in Denemarken. Ik weet na 2 ritjes wel dat ik het blauw staal 160km ten Noorden van Djurs meer prefereer dan de versie die ze hier hebben staan. Achterin zit een vervelende trilling die het ritje op die positie voor mij persoonlijk niet comfortabel maakt, voorin vind ik hem iets beter te behappen.
Het andere gevaarte wat ze hier hebben is Jungle Rally wat weer in combinatie met Safari-Bussen perfecte ritjes voor de jongsten is.
Waar heb ik die vlaggetjes toch eerder gezien?
Hold on to your facemasks!
Freek Vonk: The Ride.
Een hele bus voor haarzelf.
Ik zag het al toen ik keek vanuit de lift-hill van Dragekongen, die ene achtbaan die ik vervloekte in de ochtend hadden ze aan de praat gekregen.
Piraten is nog een Intamin die ze hier hebben staan, deze keer een Mega-lite, eentje waarover veel coasterfans haast unaniem over eens zijn dat dit een toppertje is.
Ja, het is een ontzettend toffe baan met wat rauwe randjes en een plekje op de achterse rij zorgt voor een intens ritje. Maar naar mijn mening heeft Mack in de vorm van Alpina Blitz in Nigloland een betere versie neergezet die in mijn herinnering in combinatie met de stoelen en beugels het door mij geliefde airtime oplevert, afijn al met al hebben ze hier in Djurs wel een hele goeie baan staan.
Ik ben net zo blij als de piraat!
Toffe baan!
We hebben nog tijd en het is mooi weer, komt dat even goed uit dat we de zwemspullen hebben meegenomen om nog een paar uurtjes in het waterpark te kunnen vertoeven.
Verwacht hier geen hoge of intense glijbanen, maar gewoon een prima aanbod voor de hele familie waar je best een aantal uurtjes plezier kan hebben.
Get ready for the wave.
Paradijs voor kinderen.
Betonnen banden glijbaan.
De keuze is reuze!
Het park gaat bijna sluiten en ik pak nog eventjes snel een ritje op mijn favoriet van het park mee, Juvelen is wat mij betreft de baan van het park.
Het Sommerland gevoel is hier, waarschijnlijk door het ontbreken van een gezellige drukte, beduidend minder. Het neigt dan ook gevoelsmatig meer naar een themapark met een aantal ijzersterke attracties voor de coasterfans, maar ook de vele familie en kinder attracties zorgen ervoor dat er voor ieders wat wils is.
Er is geen woord over gelogen over alles wat ik gezien en gelezen heb over Djurs Sommerland en is het park haast een verplichte stop voor als je naar Denemarken gaat!
Met nog een nieuwe accomodatie te gaan zit onze vakantie door Denemarken er bijna op.
Maar niet voordat we mijn jeugd droombestemming hebben bezocht van wellicht het park met populairste bouwmateriaal ter wereld, op naar Legoland Billund!
Bedankt voor het lezen en zoals altijd, wordt een duimpje omhoog of reactie gewaardeerd.