Na ons bezoekje aan Kopenhagen tijdens de Paasdagen van 2019 waren we wel nieuwsgierig geworden wat Denemarken allemaal meer te bieden had.
Het stond dus al vast dat we in 2020 weer naar het land van de Vikingen, sprookjes, en wellicht s’ werelds bekendste bouwstenen zouden gaan.
En toen kwam de mondiale pandemie waar ik niet te veel woorden aan wil spenderen. Maar koppig als ik ben liet ik al mijn boekingen op het uitstapje naar Zweden na staan, hopende op versoepelende maatregelen. En daar kwam op 27 juni het verlossende woord, we konden weer reizen naar het land.
Afijn met een kleine wijziging in onze planning werd er koers gezet naar onze eerste bestemming. Het plaatsje Løkken zou de komende 5 dagen onze uitvalsbasis zijn, en voor diegene die een beetje bekende zijn met de Deense topografie weten dan natuurlijk al welk park er als eerste bezocht zou gaan worden.
Onze crib van het 1e gedeelte van de vakantie!
Het park waarbij je eerste langs de kassa’s rijdt en dan pas parkeert, dit is voor mij weer eens een nieuwe manier van binnenkomen. Wij zijn dus aanbeland in Fårup Sommerland een typisch Scandinavisch zomerpark waar je bijvoorbeeld heerlijk kunt picknicken, gebruik kan maken van de barbecues, het waterpark kan bezoeken en natuurlijk de attracties waaronder 7 stuks achtbanen kan doen.
Gezien onze dochter vanwege haar lengte nog niet deze baan mag doen lopen we als de bliksem naar Lynet, de launch coaster van Gerstlauer die in 2 sec naar de 80km/u knalt. Ik blijft deze baantjes met een klein dipje naar beneden net voor de krachtige launch altijd wel tof vinden. Het ritje had alleen van mij wat langer mogen duren, maar op zich is het gewoon een leuk baantje.
Het virus van achtbanen doen en de credits bijhouden begint nu ook een beetje over te slaan naar mijn dochter. We kunnen nu dus ook steeds vaker samen in de achtbaan stappen en dat vind ik natuurlijk extra leuk.
We stappen samen in de nieuwste aanwinst van het park, deze Vekoma Boomerang is net dik een maand open en heeft de naam Saven gekregen. Een attractie voor de jongere achtbaanfan die lekker door het bos van Farup glooit. Een leuke toevoeging waarbij de trein iets hoger de spike op had gemogen. Hopelijk zal de betonnen tunnel met de loop der tijd wat begroeiing krijgen.
Het mooi gekleurde logo van het park.
Als de bliksem.
Liever wat hoger de spike op.
Soepel baantje.
De andere Vekoma baan in de vorm van een junior coaster wordt ook meteen samen eventjes meegepakt. Mine Expressen is bij dochterlief duidelijk een stuk populairder dan Saven.
We gaan lekker en de grote speeltuin in de buurt heeft een aantrekkingskracht op de kleine. Geen probleem om eventjes een rustmoment te pakken en wat te drinken. Het valt meteen op hoe relaxt het park en zijn bezoekers zijn. Overal picknick manden, kleedjes, bolderkarren vol met eten, en de barbecues die aangestoken worden. Het verbaasd me hoe schoon alles wordt achtergelaten voor de volgende die het wil gebruiken.
Nog iets wat me opviel is dat veel dingen die je hier kan doen, zoals schieten met de luchtbuks, een ritje op de pony of de mini golf geen extra kosten met zich meebracht. We hebben er dan ook gretig gebruik van gemaakt.
Deze kennen we wel.
Eventjes rusten en drinken.
Het mini-golf eiland.
Niet de grote banen hier in Farup zijn deze dag het populairste, het zijn juist de kleine kiddie coasters die hier wachtrijen creëren. Met een wachtrij van 20 minuten zou Pindsvinet met het vrolijke egeltje voorop de trein de langste rij zijn waar we onze tijd spendeerde, ach ja alles voor de credit.
Maar de 2 hoofdredenen voor mij om dit park de bezoeken staan ook in deze hoek van het park.
De houten achtbaan Falken van S&S is aan de beurt, en dat is tegenwoordig best bijzonder aangezien er niet veel van zijn gebouwd of überhaupt nog open zijn. Echt soepel is ie niet en dochterlief vind het helemaal niks, maar ik persoonlijk vind het geen onplezierige baan en de layout is ook wel tof, ik had er echter gewoon wat meer van verwacht.
Met Hals-über-Kopf nog vers in het achterhoofd en de goede verhalen over het blauwe Vekoma staal wat ze hier hebben staan was ik dan ook zeer benieuwd naar Orkanen.
De locatie en de theming is prachtig, maar wat een gave baan is dit, door de tunnel gevuld met mist wordt je weer lekker de bocht ingeknald en blijkt dat inversies ook juist niet nodig zijn om een hele toffe baan te kunnen zijn. Dit baantje tovert een glimlach achter mijn mondkapje, maar Orkanen mogen ze wat mij betreft ook wel een STC gaan noemen.
Misschien wel het mooiste stukje van het park.
Knallend uit de tunnel, heerlijk!
Ook super om te aanschouwen!
Lijkt haast op het meer van Toverland, alleen dan mooier!
Tijd om een hapje te eten en dan kan hier meer dan genoeg. Wij worden aangetrokken tot de diverse reclameborden in het park die smakelijke gerechten laten zien. En in tijden van Social distancing gaan wij juist eten bij Oasen, het tapas restaurant van het park welke de term Social dining gebruikt, het moet niet gekker worden! Afijn de uitgekozen gerechten smaken voortreffelijk en het biertje is een welkome dorstlesser.
We moeten nog de spinning coaster van Reverchon doen, echter heeft Flagermusen deze dag er niet veel zin in. De baan schiet continue in storing en de technische dienst weet uiteindelijk het euvel te vinden, een kapotte sensor blijk de boosdoener te zijn.
De baan zelf spint ondanks de uitgedachte gewichtsverdeling als een malle, ik en de kleine vinden het geweldig maar vrouwlief heeft na het ritje een paracetamol nodig.
Hopelijk kan de rapid van het park voor wat verkoeling en milder effect van de misselijkheid zorgen.
De ligging is in ieder geval wel goed, de bossen van Farup lenen zich prima om van Farup Rafting een leuke rit te maken. De snelheid zit er ook goed in maar op enkele spetters en verfrissende effecten na geeft het bij ons niet het gehoopte verkoelend effect.
Daar worden we vrolijk van!
Het duivelse apparaat verantwoordelijk voor de misselijkheid!
Er komen nog wat watereffecten.
En zo hebben we eigenlijk de baantjes afgetikt. Maar Farup heeft zoveel meer en via Whatsapp en Instagram krijg ik berichten met de vraag of ik het klim / obstakelparcours al gedaan heb en deze absoluut niet mag overslaan. Dus ik hou me dan ook aan het advies en vol met goede moed beginnen we aan Skattejagten, het is haast bizar te noemen hoelang dit parcours over water, boomstammen, pontjes, bootjes en hoog in de bomen wel niet is. Wij hebben er dan ook 45 minuten over gedaan waarbij we enkele stukken overgeslagen hebben. Erg leuk en zeker een niet te missen attractie.
Verder doen we nog de boomstammetjes, en treinritje en nog een keer het ponyrijden voordat het weer tijd is om naar ons huisje te rijden.
Een heel klein gedeelte van het parcours!
Ze wilde zelfs nog een keer!
Lekker relaxt!
Een looping glijbaan, we komen nog een keer terug!
Ik wist natuurlijk al een beetje dat Farup Sommerland een leuk park was om eens te bezoeken, maar dat het ons zo goed zou bevallen en we hier ons tot in de avond hebben kunnen vermaken hadden we ook niet verwacht.
Alleen Orkanen is de echte uitschieter van het park en zou je haast zeggen dat het de moeite niet waard is om het park verder te bezoeken. Maar de beboste omgeving, de vele (doe)attracties, de ongedwongen fijne sfeer, de verder prima attracties maken Farup tot een heerlijk park wat zeker een bezoek waard is!
Dit zorgt er voor dat we zeker nog een keer terug gaan komen, al is het maar om een keer in het prachtige hotel te kunnen slapen en het waterpark eens een keer te kunnen bezoeken.
Onze vakantie is in ieder geval goed begonnen!
Bedankt voor het lezen van het eerste park van in totaal zeven die we gaan we bezoeken, het volgende verslag komt vanaf het grootste eiland van Denemarken.
En zoals altijd, duimpje omhoog!