Eens kijken of ze mijn tripreports hier ook leuk vinden.
We kennen het waarschijnlijk allemaal wel, wat geef je iemand voor haar verjaardag. Sieraden, een lekker luchtje, een etentje? Dit jaar wist ik het dus echt niet, totdat ik op het wereldwijde web van die gepersonaliseerde advertenties voor mijn neus kreeg waarop een citytrip werd aangeprezen.
Eigenlijk voor het eerst dat deze vorm van advertenties mij ook daadwerkelijk over de streep trok om eens te klikken. En ja hoor, ik had naar mijn mening een leuk cadeau te pakken.
Een citytrip naar Kopenhagen tijdens de Paasdagen, wat een aantal voordelen met zich meebracht. Geen verplichte ontbijtjes, lunches, brunches, diners en geen meubelboulevards. Maar wel de kans om een van Europa's drukst bezochte parken te bezoeken.
Zodra we het centraal station van Kopenhagen uitlopen kun je er haast niet omheen,Tivoli Gardens ligt echt in het centrum van Kopenhagen en is een van de oudste parken van de wereld. Ons hotel (Imperial hotel) lag op loopafstand van Tivoli en Strøget, de bekendste winkelstraat van Kopenhagen. Dus koffer naar het hotel en op naar de winkelstraat, het is tenslotte een verjaardagskado voor vrouwlief, maar wat bleek op Goede Vrijdag zijn nagenoeg alle winkels dicht in het centrum. Dan maar de planning een beetje omgooien en na een broodje en drankje op een terras lopen we naar Tivoli.
Welkom bij Tivoli!
Hoe mooi is dit dan!
Heerlijk stadspark!
De entreeprijs voor ons drieën met onbeperkte ritjes is met zijn bijna €150 aan de stevige kant, maar zodra je de iconische poort doorloop ben ik het alweer vergeten.
Het voelt op de een of andere manier meteen goed aan, het park straalt met zijn restaurants, podia's en het vele groen aangevuld met bloemen een hele fijne vibe uit. We lopen op ons gemak rond en na wat speeltuinen wil onze dochter, die inmiddels steeds minder moeilijk doet als het gaat om attracties, de nieuwe aanwinst van het park uitproberen.
Kamelen is voorlopig nog een van de nieuwste aanwinsten voor het park, deze coaster van Zierer is dan net een week of 3 open en geeft met zijn 5 rondjes een leuke rit weg.
Een attractie die pal langs de achtbaan staat ziet er zelfs vanaf een afstand toch wel intimiderend uit, het geluid van de propellers, de hoogte van het ding of de snelheid alles in mij zegt, niet instappen want je wordt misselijk. Nee, over Vertigo moet ik toch een nachtje slapen, op dat moment prefereer ik toch liever een ritje in de altijd leuke draaimolen met de kleine.
Prima aanwinst voor het park.
Mmmm, eventjes niet.
Een hangende versie ben ik nog niet tegengekomen.
Vanuit het Oosters gethematiseerd gebied, komen we in het Aziatische gebied met een paar kleine kinderattracties en wat eettentjes maar hier draait het eigenlijk maar om een ding! Dæmonen is een blijkbaar een van de kleinste B&M's, maar geeft ondanks zijn kleine voorkomen toch een vrij intens ritje weg. Deze baan heeft ook een VR versie maar gezien de wachtrij die er staat sla ik hem over.
Inmiddels hebben we toch wel een beetje honger gekregen en hier hebben ze gelegenheden genoeg om deze honger te stillen. Wij besluiten om een plekje bij het water uit te zoeken met uitzicht op onder andere het piratenschip wat er ligt. Søcaféen, zoals het tentje heet heeft dus een mooie ligging en je kan er typische Deense broodjes en gerechten eten, mijn keuze valt op Deense gehaktballen met aardappelsalade aangevuld met een lekker Deens biertje. Het restaurant is dan ook meteen een tip om daar eens te gaan kijken en wellicht wat te eten.
De rode schoentjes, Klaas Vaak, de Kleine Zeemeermin, bij deze sprookjes denk je aan de Efteling of Disney. Maar de oorsprong van de sprookjes begint in Denemarken, oftewel Hans Christian Andersen de schrijver van een lange lijst van sprookjesverhalen heeft hier zijn eigen darkride waarin een aantal van zijn sprookjes te vinden zijn. Den flyvende Kuffert is een soort Carnaval festival die je langs verschillende scenes brengt. En ik moet zeggen dat ik hem best geslaagd vond. Het ziet er mooi en verzorgd uit met een aparte stijl, de animatronics lijken van porselein te zijn. Zeker een van de favorieten van onze dochter.
Prima achtbaan, zeker gezien het geringe oppervlakte.
Lekker eten op een mooie locatie.
Volgens mij zelfs een darkride onder de grond?
Een van de sprookjes, de prinses op de erwt.
Flatrides zijn niet echt mijn ding maar zo nu en dan wil ik er wel eentje meepakken. Opeens wil mijn dochter uit het niets voor de eerste keer in de mini droptower, wat natuurlijk prima is. Maar Tivoli heeft ook voor sommige mensen wat extreme rides. Tik tak en Aqiula , de Zamperla air race zien er op dat moment voor mij misselijkmakend uit en sla ik over. De Air Race die ze in Walygator hebben staan zou ik trouwens 3 dagen later wel uitproberen en is me meegevallen.
Geen haar op mijn hoofd.
Mooi stijltje thematisatie.
De hoofdreden voor mij waarom Tivoli Gardens op de bucketlist stond was Rutschebanen, de oudste nog werkende achtbaan van Europa welke dateert uit 1914! Maar ik was vooral benieuwd hoe dat nou werkte met de brakeman. Wat hebben die gasten een toffe baan zeg, voor ons eerste ritje samen met mijn dochter stapten we direct voor de brakeman in. Het ritje was leuk en voor een baan uit die tijd misschien destijds ook wel heftig als je ze vergelijk met de creaties die ze tegenwoordig verzinnen. Mijn dochter wil wonderbaarlijk nog een keer en dit keer stappen we in op de backseat, en het lijkt of de brakeman er zin in heeft, wat een geweldige rit was dat met een paar flinke airtime momenten, wat een toffe baan is dit en blij dat ik hem eindelijk gedaan heb.
De bergen van Rutschebanen zijn ook voorzien van een water dark ride , genaamd Minen, waar je met behulp van je laserguns op diamanten moet schieten, best geinig maar niks aparts.
Tijd voor een biertje bij de Biergarten.
Respect voor de berg!
Wat een toffe baan hebben deze gasten!
We hadden een vroege vlucht en besluiten om ergens buiten het park wat te eten en naar het hotel te lopen.
De volgende dag staat in het teken van sightseeing door Kopenhagen. Mede door de rode bussen die we haast in elke hoofdstad terug kunnen vinden, zien we Den lille Havfrue, doen we een drankje en ijsje bij de Nyhavn, winkelen we door Strøget en op aanraden van een aantal ervaringsdeskundigen bezoeken we Tivoli Gardens in de avond nog een keer waar we een heerlijk hapje eten en een aantal attracties een re-ride gunnen.
Prachtig!!
Uiteindelijk toch een ritje gedaan.
Farvel, Tivoli Gardens!
Na Liseberg, Gronalund, en nu Tivoli Gardens begin ik steeds meer te begrijpen waarom de Scandinavische parken zo populair zijn, ook onder de lokale bevolking. De sfeer en aankleding die er is valt voor mij heel lastig te omschreven. Zodra je de poorten binnen stap lijkt er iets van je schouders af te vallen. Is het de drukte, hectiek of stress van het dagelijks leven?
Wie zal het zeggen, maar ook Tivoli Gardens is gewoon een ontzettend fijn park om gewoon doorheen te struinen, lekker te eten en te drinken, een concert te bezoeken of gewoon genieten in de attracties!
Bedankt voor het lezen en zijn opmerkingen of feedback van harte welkom.
De volgende TR komt vanuit het oudste amusementspark ter wereld, Dyrehavsbakken of in de volksmond Bakken