Trips worden uit trips geboren.
Zoals wellicht sommige van jullie weten staat er dit jaar een ultieme USA-trip op de planning en met mijn mede-reizigers is er een app groep opgericht om handige zaken te bespreken en een hoop onzin met elkaar te delen .
Maar vanuit deze app groep ontstaan zo af en toe ook ontzettend goede ideeën. Het voorstel was om de onlangs geopende Colossos in Heide park met een bezoekje te vereren, tot zover geen slecht idee aangezien bij mijn laatste bezoek Limit en Colossos dicht waren. Maar we weten natuurlijk ook dat Heide prima te combineren is met Hansa-park. En hopla van de ene trip is de andere trip geboren.
Aangezien ik Heidepark al in het najaar van 2018 heb bezocht ga ik hier niet weer een nieuwe TR van typen. Limit is gewoon weer een Vekoma SLC en Colossos heeft me, ondanks dat het vooral backseat een prima baan is, niet overtuigd en zeker niet een wauw gegeven. (mocht er interesse zijn, zal ik de TR van mijn afgelopen bezoek aan Heide park ook hier plaatsen)
Maar 18 mei, na een zeer geslaagd avond 30 seconds in een B&B 20 minuten van het park was het dan toch over. Eindelijk, aangezien het niet om de hoek ligt, een bezoek aan Hansa-park.
Vroeger door het leven als Legoland, nu beter bekend als Hansa-park.
Iedere dag met bloemen de datum aanpassen.
En wat doe je als je op tijd en voor opening van de attracties binnen bent?
Zoals velen lopen wij in een gestaag tempo richting de eerste rit van de dag. Schwur des Kärnan, een Gerstlauer Infinity coaster en meteen een hyper die met zijn 79 meter hoge toren niet te missen is.
De meningen zijn in zijn algemeenheid erg verdeeld over Gerstlauer banen, je haat ze of je vindt ze gaaf. Ik persoonlijk kan ze eigenlijk altijd wel waarderen en let dan ook niet zoveel op trillingen of iets dergelijks. Wat ik wel weet is dat ze vaak krachtige korte launches hebben (Karacho), maffe lifthills (Typhoon) en soms absurd zijn (Smiler)
We sluiten in de middels ontstane rij aan en lopen achter de meute het kasteel binnen. Het valt al meteen op dat de wachtrij erg goed gedecoreerd is en middels televisieschermen inclusief bijpassende muziek in het juiste sfeertje wordt gebracht. Nu ben ik niet snel "zenuwachtig" of "gespannen" voor een achtbaan, maar als je alle losse spullen hebt ingeleverd stapt je een ronde ruimte in, je kiest een rij, er beginnen groene lampen in de kamer rond te draaien, de logo's in de vloer waar je staat lichten op en er gaat een deur open. In een notendop is dit de manier hoe er voor jou en volledig random gekozen wordt waar je moet zitten, en we hebben geluk, het eerste ritje is backseat.
Ik zal het verdere ritverloop niet verklappen, maar holy f*ck wat ben ik onder de indruk van deze baan. Mooi wachtrij, goeie spanningsopbouw en een geweldig rit verloop, het is lang geleden dat ik echt enthousiast was over een baan.
Volgende is weer een Gerstlauer met die gave korte krachtige launches, deze knalt je van 20 km naar 100mkm/u in 1,4 seconden over een top-hat
Fluch von Novgorod is net als zijn grotere broer super gethematiseerd en een heerlijke baan om te beleven.
Je ontkomt niet Karnan!
Met 130km/u knal je uit de toren!
Willkomen!
Nog een lifthill in een toren.
Ook aan de kleinere kinderen wordt gedacht, want naast Fluch staat ook een Kiddie coaster. Der Kleine Zar is voor een kiddie eigenlijk best leuk aangekleed wat hetzelfde geldt voor het hele gebied, het deed mij een beetje denken aan Tripsdrill. Een leuke hoekje park waar de jongsten onder ons lekker voorruit kunnen.
Gelukkig wat minder exposure bij een kiddie.
Bloemen genoeg in Hansa!
De mist in de ochtend was inmiddels verdwenen en de zon was lekker bezig, tijd om een aantal waterattracties te proberen. Der Wasserwolf am Ilmensee oftewel de boomstammetjes van Mack, erg nat wordt je er niet in, en wat ik me er van kan herinneren was er eigenlijk ook niks speciaals aan.
De andere waterattractie in de hoek is de Intamin Super-Splash, qua thematisatie en benaming een vreemde eend in de bijt. Met zijn grote coaster achtig constructie welke dient om de tent overeind te houden past het totaal niet in het middeleeuwse / vinkingen thema. Met niet meer dan alleen een nat been valt ie ook nog wel mee. Maar met wat mede-enthousiastelingen kun je er wel nog plezier aan beleven.
Zou hier ook nog een re-make in de planning zitten?
Een deel van de bende van ellende!
Na een heerlijke curryworst en super frietjes aangevuld met een Duits biertje wordt het dan toch echt tijd. Tijd om het type attractie te doen waar ik maar niet aan kan wennen. Highlander een gyro drop tower van 120 meter hoog. Ik blijf het moment net voor de val verschrikkelijk vinden, maar hij is niet superkrachtig en bij mij komt ie over als een soort gecontroleerde val en mist ie echt de intensiteit als bijvoorbeeld Scream in Heidepark. Later op de middag doen we hem trouwens nog een keer maar dan met de "super-tilt" functie aan en zijn de stoeltjes wat voorover gekanteld. Al met al is ie best leuk en zeker alleen al voor het uitzicht de moeite waard.
Een klassiekertje hebben ze hier ook en heeft zelfs een complete remake gekregen. NESSIE is de klassieke Schwarzkopf van het park en is nu helemaal voorzien van een mooi stationsgebouw en de complete baan heeft ook wat TLC gekregen, zoals ik al eerder heb gezegd kan ik dit soort banen altijd waarderen. Ook een tof detail is dat het Vekoma treintje, de Rasender Roland door de looping van NESSIE gaat.
Dit is ook meteen het volgende baantje wat we hier doen, leuk dingetje maar zou nu ook wel dezelfde thematisatie kunnen gebruiken.
120 meter hoog, en dat aan de Duitse zee.
Nou Toverland nog met het stationsgebouw van Boosterbike.
Nice!!
Hoe ga je een mijntreintje nou thematiseren naar de Middeleeuwen?
Je zou haast zeggen dat wel alle banen wel gehad hebben, maar niets is minder waar dit relatief kleine parkje heeft maar liefst 7 achtbanen. Crazy Mine een wilde muis van Maurer en eentje die verrassend goed is voorzien van een thema. Leuk baantje vooral met meer enthousiastelingen, maar verder gewoon als de andere wilde muizen.
Schlange von Midgard een familiebaantje van.... jawel hoor, Gerstlauer ze zijn er fan van hier. Ook weer een prima baantje die er prima uitziet. Heel het gebied zit er trouwens top uit met enkele kiddie rides en een Sky Fly.
Nog een waterattractie is de wildwaterbaan Störtebekers Kaperfahrt deze kon ik me nog herinneren uit Parc Asterix en hoopte dan ook op een minstens net zo'n leuke rit, maar helaas de versie van Hansa park gaf bij ons een heel tam ritje weg, jammer!
Gelukkig waren we wel in de buurt van mijn absolute favoriete baan van het park en hele hoge binnenkomer in mijn lijstje. Een laatste ritje van de dag voor ons en het geluk was aan onze zijde. Want een frontseat ride in Karnan werd aan ons gegund en er kwam zowaar een kleine YESS met vreugde dansje bij mij los, wat is het een gave baan.
Met muzikale begeleiding in de wachtrij.
Big brother is watching you.
Pad langs de flume is top!!
Were flying high!
De versie in Parc Asterix is leuker.
Till we meet again!
Hansa park is weer zo'n heerlijk typisch Duits park met een aantal fantastische attracties, mooie thematisatie en goede horeca. En naar mijn mening op alle fronten een beter park als zijn op anderhalf uur rijden gelegen buurman welke we een dag eerder hebben bezocht.
Dus neem vooral de moeite op dit toffe park eens te bezoeken en zeker goed te doen is i.c.m. met Heidepark!!
Ik begin in herhaling te vallen, maar zoals altijd bedankt voor het lezen en opmerking of feedback is van harte welkom.
Volgende TR is weer een mini tripje waar er een bezoekje gebracht wordt aan 3 knooppunten (Vliet naar Leiden, de Haagvliet en de Delftse Vliet) en een historisch landgoed in Wassenaar.