En zo staan we dan na een relatief lang ritje opeens in het park waar de staatslijn van South & North Carolina dwars doorheen loopt.
Als we rond 15:30 de parking op komen gereden zien we dat deze nagenoeg leeg is! En ik moet eerlijk toegeven dat ik toch wel wat kriebels heb als ik een van de hoogste achtbanen ter wereld zie en sowieso de hoogste met een traditionele lifthill welke ook nog eens over het pad van de ingang raast.
Mocht je het nog niet geraden hebben, we zijn aanbeland in Carowinds en met de ongeveer 1,5 dag dat we hier rond gaan lopen hebben we voldoende tijd om 14 achtbanen die hier staan uit te proberen.
Eenmaal binnen is het dan ook geen verrassing dat we direct de kant oplopen van Fury325, neem eventjes Silver Star voor je, tel daar dan nog eens 26 meter hoogte en 26km/u snelheid bij, dan krijg je indrukwekkende statistieken. Als we eenmaal plaats hebben genomen en de lifthill op gaan is het haast niet voor te stellen dit het 99 meter hoog is en voorin is de snelheid met 153km/u absurd, de oogjes hebben weer moeite om open te blijven. Aangezien het toch niet druk is kunnen we hem nog een aantal keer op diverse plekken doen. En dan ga ik toch de vergelijking opmaken met die andere baan in Kings Dominion, is ie beter als Intimidator305. Het antwoord daarop is nee. Fury325 is geweldig maar is zoals je bij de Rolls-Royce onder de achtbanen zou verwachten, te soepel/comfortabel voor mij 🤪 Dan heb ik toch liever het wat ruige en ruwere smijtwerk van een Intamin.
North of South? Het adres is in North Carolina.
Met zelfs aparte regels per Staat in het park.
De foto die niemand heeft, zeer uniek!
Heel tof, over en onder de promenade!
Op naar de houten baan van het park, waar de kopie in Kings Dominion inmiddels is aangepakt door RMC en als Twisted Timbers door het leven gaat, kun je hem hier nog origineel beleven. En het personeel heeft er zin in, vooral de man achter de microfoon is hilarisch met allerlei vergelijkingen naar andere banen! Heerlijke humor.
En dat maakt een ritje in Hurler meteen ook leuker, het ritje is best aardig en eigenlijk te kort.
Zoals het vaker al gebleken is bij de parken van Cedar Fair, houden ze toch wel een beetje van de klassiekers. De Arrow achtbaan Caroline Cyclone draait als sinds 1980 mee en was destijds de eerste baan met 4 inversies! In die tijd natuurlijk ontzettend bijzonder maar tegenwoordig wat minder. Het ritje is op sommige moment onplezierig voor mijn rug maar overall best een aardig ritje!
De wilde muis van Mack, Ricochet is er weer een voor de credit en gaan dan ook vlug door naar de volgende.
Carolina Goldrusher is ook weer een baantje van Arrow en na het ritje krijg ik het gevoel of ik net een ritje gemaakt heb in El Diablo - Tren de la Mina die in Port Aventura staat, wat een saaie rit!
Op naar het Hollandse glorie en daar hebben ze er hier drie staan, Vekoma is goed vertegenwoordig. Met Flying Cobras pakken we de eerste mee. Deze Boomerang zit er verrassend goed uit en heeft zelfs hier en daar wat thematisatie, en dan blijkt het ritje ook nog mee te vallen, wat wil je nog meer!
Nog geen RMC!
Wel best strak in de lak
Een van de mooiere boomerangs!
En zo lopen we langs de nieuwste uitbreiding van het park, maar aangezien we nog meer banen moeten doen en deze morgenochtend tijdens de Early Entry ter beschikking hebben lopen we toch door om een ritje op de B&M Inverted te maken. Vroeger was het Top Gun tegenwoordig gaat ie door het leven als Afterburn en met Alpengeist achter de kiezen en Banshee nog in het vooruitzicht was mijn verwachting van deze baan niet heel hoog. En zoals het wel vaker deze trip, had ik het gelukkig bij het verkeerde eind, wat een aangename verrassing is deze baan, met een paar leuke elementen, goeie snelheid, opnieuw hilarische commentaar van de operator en op sommige stukken maakt ie goed gebruik van de begroeiing.
Afterburn ligt wel een beetje in een hoekje en als we naar de rest van de banen lopen komen we door het kindergedeelte van het park. Weer gethematiseerd met Snoopy overal, hier in Carowinds vind ik het wel beter uitgewerkt en is het eigenlijk best een leuk gebied om doorheen te wandelen.
Als we hier dan toch zijn kunnen we net zo goed meteen maar de banen in dit gedeelte aftikken, als eerste de baan die we in Kings Dominion zijn tegengekomen.Woodstock Express is de kinderwoodie van het park en gewoon een leuke baantje!
De andere baan hier zal zou waarschijnlijk wat lastiger worden, hiervoor heb je een kind nodig!
We zijn in een goede bui en lopen net alsof we van niets weten die kant op, gooien al onze charmes in de strijd. En we zijn onze 'mojo' nog niet verloren, wonderbaarlijk blijkt het te werken, met enige twijfel zegt de lieftallige operator dat we kunnen instappen. En dan blijkt Wilderness Run nog best een geinig ding te zijn, of zou de euforische stemming waarin we verkeren er aan bijdragen?
We bedanken de lieftallige operator voor het ritje en horen later van een andere groep dat haar manager, na het zien van enkele volwassenen zonder kind niet echt blij was.
Geen Tom Cruise in deze baan.
Iets heel moois op de achtergrond
Hoppa, en afgetikt dankzij Jenny!
Nummer 2 van het Hollands glorie hier in Carowinds wordt de Family Suspended van Vekoma en zowaar staat hier een behoorlijke wachtrij, wat wil je ook met 1 trein.
Afijn, ik had een soepel ritje verwacht maar Kiddy Hawk lijkt wel in een identiteitscrisis te zitten en denkt een volwassen SLC te zijn, wat een oncomfortabele klappen geeft dit baantje weg!
Gelukkig is de buurman dan wel weer een achtbaan van formaat en net als in Six Flags America een van de laatste der Mohikanen. Nighthawk is de Flying Dutchmen van het park en ik vind het wederom een geweldige baan, persoonlijk vind ik deze wat soepeler als Batwing, alleen voelt deze wat intenser. Dit kan ook liggen aan het feit dat we deze lange dag al een hoop banen gedaan hebben en lang moeten wachten in de remsectie.
”Gentlemen, start your engines” of wacht, dat was in een ander park. Maar hier hebben ze ook een Intimidator maar dan 232 i.p.v. 305. En de grote verrassing hier is dat het personeel de achtbaangekkies in de gaten heeft en je beugel haast onaangeraakt achterlaat! Jullie weten natuurlijk wat dat betekend, in het geval van Intimidator pak je een hele hoop airtime mee en is het zo langs de parkeerplaats van het park een hele toffe baan!
Hopelijk gaan ze niet allemaal zo worden
Alleen al de naam van het type achtbaan klinkt al lekker!
Intimidator232, bekt een stuk minder lekker
Aaaaiirtiiiimmmeee!!
Na het gedrocht van een baan met Green Latern in SF: Great Adventure had ik niet een heel hoge pet van de stand-up die we hier konden doen. Je wilt toch die credit hebben en er zit niks anders op dan instappen en Vortex te ervaren. Na het relatief korte ritje stap ik enigszins verbaasd maar met een glimlach uit, dit was iets totaal anders dan wat ik ervan verwacht had. Gewoon een soepel en best een leuke stand-up coaster!
En dan hebben we, als ik het me nog goed kan herinneren, een half uur over. Wat doe je dan, een ritje op de nieuwste baan van het park en de bingo in 1 dag aftikken, of een ritje in het donker op Fury325. We nemen de gok en lopen naar het nieuwste gebied waar Copperhead Strike begeleid door een heerlijke soundtrack, zijn rondjes aan het maken is. Deze Mack met 2 launches in een mooi gethematiseerd gebied is een aanwinst, ik hou wel van die langzame inversies en toch best wel snelle laatste gedeelte, enigszins vergelijkbaar met Icon. De 2e launch had wel iets krachtiger gemogen maar al met al vind ik Copperhead een toffe achtbaan die in ieder ander willekeurig park een aanwinst zou zijn.
En dan hebben we nog zelfs tijd over en dit betekend een allerlaatste ritje in het donker op Fury325, en dat dachten meer mensen! Want de rij is wat langer geworden ten opzichte van vanmiddag. En het geluk is aan onze zijde, we mogen voorin plaatsnemen op de laatste rit van de dag! Wat een geweldige ervaring was dat, ik val misschien in herhaling, maar wat een toffe baan is dit.
Alleen maar lachende mensen!
Heerlijk langzaam door de looping!
Dit had dan wel iets pittiger gemogen
Wat moet je hier nog op zeggen
En met de allerlaatste foto zit onze 1,5 dag Carowinds er in een notendop op. Hoe bizar is het dat we op de 1e dag van 15:30 tot sluiting 14 achtbanen inclusief een enkele re-ride hier en daar hebben kunnen doen! De dag erna zou in het teken staan van wat re-rides en het zoeken van een souvenir.
Het park zelfs is geweldig met toffe en een diverse collectie achtbanen, het vriendelijke en grotendeels hardwerkende personeel mag deze keer ook genoemd worden.
Wat ik wel miste in dit park waren wat waterattracties, want op het waterpark na hebben ze er hier geen. Wel wat overblijfselen van een rapid volgens mij die er ooit is geweest, en in dit hete klimaat zou een Logflume of Rapid toch welkom zijn!
Ook deze keer zeg ik, bedankt voor het lezen en zijn opmerkingen van harte welkom.
De volgende TR komt van een bucketlist park. En we zullen daar langer als van ”9 to 5” zijn, we gaan naar Dollywood!
Mocht je de Tripreports van de eerder bezochte parken tijdens onze USA-trip gemist hebben dan kun je ze hier vinden!
- Coney Island
- Six Flags Great Adventure
- Six Flags America
- Kings Dominion
- Busch Gardens Williamsburg