Dit was echt een leuke trip! Door dit report van @Cerveza bedacht ik mij dat ik ook nog wat foto’s gemaakt had tijdens deze trip. Deze heb ik eens opgezocht als extraatje voor dit tripreport. Her en der heb ik ook nog wat tekst erbij getypt, maar ik zal proberen niet in herhaling te vallen 😉.
Ik heb gemerkt dat ik meer heb getypt dan mijn bedoeling was. In overleg met @Cerveza toch hier gepost, aangezien het wel een mooie aanvulling is op zijn report. Zonder zijn report was ik er ook niet aan begonnen 😅.
DAG 1
We begonnen onze trip dus in Freizeit-land Geiselwind. Omdat er tijdens onze vorige reis vaak geopperd werd ‘even’ dit park erbij te doen (terwijl het op anderhalf uur enkele reis lag), wordt dit park bestempeld als bucket list park en hebben we het er nog het hele jaar over! We konden dus ook niet langer wachten en hebben het gelijk op de eerste dag bezocht!
De attracties waren niet gelijk open en dus konden we rustig de linkerkant van het park verkennen.
Een heuse elfjes en trollen walkthrough.
Dit zijn de leuke dingen in deze Duitse familieparken: Een modelspoorbaan!
Bij onze eerste attractie, het Fun House, moesten we nog even wachten tot de operator zijn sigaret op had gerookt… ik bedoel totdat hij een mondkapje gebracht kreeg door een collega. Verder wel een prima fun house. Een oud-kermis model waarbij ze de randzaken zoals de wachtrij vrij netjes aangekleed hebben.
Een leuk fun house en we zullen er nog meer tegenkomen in dit park!
Ondertussen is alles open en doen we de Blauer Enzian tegenover het fun house, waarna we doorlopen richting Cobra. Een erg oncomfortabele voormalig kermisbaan met een inversie op een vrij kleine footprint. We kregen (helaas) een gratis extra rondje en hadden de slappe lach van ellende.
Het is niet veel, maar er is thematisatie!
Een bekende toegangspoort naar de Forbidden Kingdoms.
Daarna is het tijd voor het nieuwste gedeelte van het park: Forbidden Kingdoms. Hier is een grote katapult te vinden welke zonder bijbetaling toegankelijk is. Hier maken we graag gebruik van. Voor mij was dit erg lang geleden, maar wat een lekker gevoel was dit! Voor de nieuwste attractie waren we nog te vroeg, deze zou moeten openen in 2022, maar in dit themagebied staat nog een oude bekende van de kermis: Tal der Köninge! Vroeger was ik al gefascineerd door foto’s van dit enorme fun house, maar helaas heb ik hem in zijn kermistijd nooit mogen aanschouwen. Leuk om hem hier terug te zien en hij zag er van buiten in ieder geval goed uit. Van binnen is het iets minder indrukwekkend, vooral de laatste scene kan best een update gebruiken, maar in ieder geval fijn dat de attractie nog bestaat.
Een safari-ritje.
Wat je in deze Duitse parkjes ook nog vaak tegen komt zijn dieren. Ook hier hadden ze verschillende boerderijdieren, flamingo’s en als meest exotische diersoort ook nog apen. In dergelijke parken heb ik altijd mijn twijfels of dat nou een goed idee is. Vooral als er nog een automaat hangt waar je voedsel kunt kopen om de apen te voeren, welke gelukkig (al een tijdje) buiten gebruik was.
De apen hebben in ieder geval een grote speeltuin ter beschikking.
Weer tijd voor attracties. En niet meer geheel verrassend, maar we doen wederom enkele ex-kermis zaken: Een spookhuis, erg mooi geplaatst in zijn omgeving en stiekem nog verrassend eng voor de beoogde doelgroep; en een kleine drop toren welke een intensere rit geeft dan de hogere variant die we later doen in het park.
Nu met foto, speciaal voor @The_Bullgod
De boomstammetjes slaan we over in verband met de temperatuur en we lopen door naar wederom een oude bekende: Black Hole! Ook een attractie van de kermis waar ik vroeger veel foto’s van bekeek. Gelukkig heb ik deze nog wel eens kunnen doen op de kermis en wel op Park Hilaria in Eindhoven. Het is best een toffe baan en heeft hier een mooi plekje gevonden. De attractie staat in een Chinees themagebied wat mooi gethematiseerd is.
Hierna is het tijd voor de echte pretpark achtbanen: Een boomerang en een family coaster met draaiende bakjes. Wat in dit gedeelte ook opvalt is de observatie toren welke helaas niet meer in gebruik is. Aan de begroeiing rond, aan en waarschijnlijk ook in de attractie te zien, staat deze al een tijdje stil.
Wederom een goede poging tot thematisatie.
In het midden van het park is eigenlijk een soort plein te vinden waar omheen attracties en eetgelegenheden zitten. Dit lijkt het oudste gedeelte van het park, maar de attractie die er uit springt is toch wel het fun house. Deze keer is het geen kermis attractie, maar vast op deze plek gebouwd! Gethematiseerd naar een piraten rots met verschillende water elementen en kleine scenes met poppen. Ik denk zeker een mooie toevoeging voor dit park.
We pakken nog een Wacky Worm (al is het hier een hond) als laatste credit en een shot-and-drop toren in een vulkaan. Daarnaast is de grote dinosaurus walkthrought nog het vermelden waard. Door de aankleding en belichting zagen de dino’s er prima uit!
De verwachtingen voor dit park lagen niet al te hoog, maar het heeft me in positieve zin verrast. De nieuwere gebieden zien er goed uit en de thematisatie is ook prima voor dit park. Als ze dit zo volhouden, de oude gebieden opknappen en de apen weg doen, kan dit park er over een aantal jaar echt mooi bij liggen!
Piraten fun house.
Laatste credit.
Hierna was het tijd voor Erlebnisfelsen Pottenstein. Voor mij was Hexenbesen ook een lichte teleurstelling. Voor de snelheid hoef je deze attractie al niet te doen, maar ook is de ligging helaas niet zo spectaculair. Je zou zeggen dat ze aan de rand van deze heuvel wel wat interessantere stukken hadden kunnen vinden waar je wat hoger boven de grond zou hangen. Helaas ga je vooral over het eerste stuk van de bobbaan, eigenlijk bovenaan de heuvel.
Waar je wel hoog boven de grond staat, is de uitkijkbrug welke op het terrein gebouwd is. Helaas moet je hiervoor wel een extra ticket kopen. Het uitzicht is niet adembenemend, maar door de hoogte is het toch wel een leuke ervaring.
Na de bobbaan en de alpine coaster te hebben gedaan, hadden we toch nog tijd over en zijn we naar Erlebnispark Schloss Thurn gereden. Dit lag redelijk op de route, we hadden nog wat tijd en er staan een achtbaan en een butterfly. Aangezien we vandaag in de vorige parken nog geen FFP2 masker nodig hadden, had ik hem ook niet mee naar binnen genomen bij dit park. Helaas waren we ondertussen in Bayern, waar dit dus wel verplicht was. Hierdoor heb ik de achtbaan moeten missen en alleen een rondje door het park gelopen. Ik moet zeggen dat dit park wel op mijn lijstje terecht is gekomen om ooit eens te bezoeken met eventueel kinderen. Het park is stiekem vrij groot en ligt prachtig in de natuur. Er zijn veel speeltuinen en enkele grote verblijven met hoefdieren. Ook is er een mooi gethematiseerd Westerndorp waar ze blijkbaar een goede cowboyshow hebben. Omdat het een bliksembezoek was, had ik de camera in de auto laten liggen, dus heb ik alleen de onderstaande foto’s gemaakt met een aardappel.
DAG 2
Zoals Misha al aangaf, deden we veel bobbanen op dag 2. We begonnen bij AltmühlBOB, waar een alpine coaster en een Speed Bob staan. Naar deze laatste was ik erg benieuwd. Het lijkt op een alpine coaster met gestroomlijnde karretjes, maar je kunt hier niet zelf je snelheid bepalen. Het baanverloop is eigenlijk ook heel saai: Rechtdoor naar beneden, maar wel over steeds hoger wordende heuvels. Gelukkig is de rit een stuk minder saai! De snelheid wordt per heuvel meer en voordat je je hebt kunnen bedenken hoe je eigenlijk remt, vlieg je vol in de ankers. Wellicht was het iets geweest om met deze energie nog door enkele helixen te rijden, maar zoals ook uit de naam af te leiden is, is de gimmick van deze attractie natuurlijk de snelheid.
De tweede stop vandaag was Rodel- und Freizeitparadies St. Englmar. In dit parkje, erg mooi gelegen tegen een heuvel, is van alles te vinden en kun je per attractie betalen. Voor ons waren de achtbaan, rodelbaan en alpine coaster interessant; maar er waren bijvoorbeeld ook een klim/tokkelparcours, een kinderboerderij, een uitzichttoren, speeltuinen en verschillende andere attracties.
De rodelbaan hier had een flinke snelheid, iets te veel snelheid voor mijn zonnebril helaas, maar het was aan de drukke kant, waardoor je niet de hele baan vol gas kon gaan. De achtbaan was prima. In een leuk gethematiseerde trein ga je door middel van een lange lifthill in twee etappes de heuvel op. Daarna vervolgt hij zijn weg naar beneden tussen en over de bobbaan heen. Ik zelf vond hem niet al te soepel, maar dit gevoel was niet overdreven aanwezig.
Na een biertje in de zon op het terras, helaas zonder zonnebril, vervolgden we onze reis naar Bayern Park. Naar dit park keek ik erg uit. In mijn hoofd was dit een park met veel vakwerkhuisjes in die leuke Zuid-Duitse stijl. Deze waren er zeker ook, maar ik denk dat me vroeger verward heb met Tripsdrill. We begonnen met de spectaculairste achtbaan van onze trip: Freischütz. De rij hier was helemaal niet lang, maar na het ritje snap je ook wel waarom. Deze achtbaan is best pittig, vooral in de krappe helix. Wellicht net iets te pittig voor dit park, maar ik vond hem tof!
We vervolgen ons rondje door het eerste deel van park en doen de kiddies, de rodelbaan en de lekker hoge droptoren. Deze laatste geeft een mooi uitzicht en een lekker gevoel. De wachtrij is ook leuk gethematiseerd en je kunt zelfs nog een stukje van de techniek bekijken.
Bayern Park is eigenlijk een vrij groot uitgestrekt park met zelfs twee rodelbanen. Nummer twee ligt helemaal achterin het park. In dit heuvelachtige bos is ook nog een gedeelte met dieren. De dierenverblijven liggen mooi afgezonderd van de attracties en zelfs niet eens aan de doorlopende route door het park. Verder zijn hier nog een meer met een rondvaartboot, walsbootjes met een darkride scène, een roofvogelshow en nog enkele kleine attracties te vinden.
Het is druk, dus moeten we kiezen of we nog een re-ride op Freischütz doen of de wildwaterbaan. We besluiten de wildwaterbaan te pakken, welke door het weer een lange wachtrij heeft. Naast de wildwaterbaan zien we nog een toren waarvan we eigenlijk niet weten wat het is. Enkele van de groep besluiten deze toch maar eens te proberen. Het blijkt een gethematiseerde familie droptoren te zijn, met van boven tot onder in de toren aan de zijkanten kleine scènes met animatronics van dwergen/kabouters. Een verrassend leuk concept! Na de wildwaterbaan, waarbij je echt pech kunt hebben, is het tijd om te vertrekken. Bayern Park is een park waar ik graag nog eens terug kom!
DAG 3
Vandaag bezoeken we voor mij allemaal onbekende parken en beginnen we in Oostenrijk. Het eerste park is Fantasiana. Het weer werkt aan het begin van de dag nog niet mee, waardoor de achtbanen nog even gesloten blijven. We maken dus eerst een volledige ronde door het park en beginnen in een vrij nieuw dinosaurus gedeelte. Hier staan enkele kinderattracties en een lage starflyer. Deze laatste pakken we even mee en heeft zelfs een korte voorshow! Het gebied ziet er verder erg goed uit en er is zeker op de details gelet; denk hierbij aan bijvoorbeeld knipperende waarschuwingslampen op de veiligheidshekken (de dino’s moeten natuurlijk niet ontsnappen!).
Ah, een bekende poort!
Het park doet een beetje denken aan Slagharen in het klein: Links en rechts twee parkdelen met daartussen een main street gethematiseerd naar een Western stadje. Als wij er doorheen lopen is er weinig te doen in de gebouwtjes, maar het ziet er wel leuk uit. Aan het eind van de straat zit zelfs nog een theater waar enkele malen per dag de Oostenrijke Country Bears optreden.
De rechterkant van het park bevat een sprookjesbos, een meertje en vooral kinderattracties. Een darkride genaamd Sindbad’s Aberteuerreise pakken we natuurlijk even mee. Voor een kinderpark vond ik de ride nog best spannend. Wel hadden we twijfels over of alle scenes wel pasten binnen het Sindbad thema, maar de effecten en de algemene rit was best prima.
Verder doen we nog de oldtimer-rit om met eigen ogen te bepalen of het nu een darkride is of niet 😉. Daarna komen we langs een slot wat lijkt op een spookhuis. We besluiten deze te doen en al vrij snel wordt duidelijk dat het een soort loopspookhuis is met enkele scènes met animatronics. Zoals Misha al zei, is dit zeker een aanrader, maar eigenlijk wel een vreemde eend in de bijt. De sfeer werd zo goed getroffen dat het eigenlijk veel, maar echt veel te eng is voor de doelgroep. We begonnen met een groep volwassenen en kinderen (en echt niet de jongste kinderen), maar uiteindelijk stonden we nog met alleen volwassenen te genieten van de scènes. De druppel was een spiegeldoolhof met acteurs, waar iedereen perse alleen doorheen moest. Er werden inderdaad geen uitzonderingen gemaakt: Alleen of anders kon je omdraaien. Persoonlijk vond ik dit wel erg rigoureus voor de kinderen, maar goed. De scènes waren goed en was zelf onder de indruk van (hopelijk geen grote spoiler) poppen waarvan het gezicht veranderde van levend naar dood. Zeker een aanrader om te bezoeken dit kasteel!
En weer terug via het Western gedeelte. Ik hoop dat de man met de buis nergens tegenaan loopt…
De tweede mysterieuze toren in het park is al uitgebreid beschreven door Misha. Deze kleine droptoren was inderdaad erg verrassend. Vooral de timing van de actie foto’s was echt perfect: Precies als je onverwachts valt. Aan de gezichten was te zien dat iedereen dit stiekem een leuke attractie vond!
Gelukkig waren hierna de achtbanen geopend en konden we naar het aller nieuwste gedeelte in het park: Das Magische Dorf. In dit themagebied staat een family-launch coaster welke door verschillende huisjes heen raast. Je begint met een klein showtje in het station waarna je met verschillende launches het parcours aflegt. Echt een prima achtbaan voor dit park, maar eigenlijk ook voor andere familieparken, vooral als het zo gethematiseerd is als hier. Het park had zelfs een biertje speciaal gebrouwen voor dit themagebied.
Onze laatste attractie was toch wel de topper van het park: De Wild Train! Een achtbaan van Russische makelij, waarbij ze zoveel mogelijk elementen op een heel klein gebied hebben proberen te stoppen. Ook volgen de elementen elkaar enorm snel op, eigenlijk te snel, waardoor deze rit echt wild is. Door het ontbreken van een wachtrij konden we deze baan verschillende keren doen. Achterin en voorin geven beide volledig andere ritten, doordat de elementen echt snel achter elkaar zitten. Een hilarische baan, bijna bucket list waardig! 😉
Het volgende park lag weer in Duitsland: Freizeitpark Ruhpolding. Na een flinke klim sta je midden in een bos, waar een groot avonturenpark gebouwd is. Ik noem dit expliciet avonturenpark omdat het vol staat met klim- en speeltoestellen tussen en aan de bomen. Tussen de bomen verscholen ligt eigenlijk één grote mechanische attractie en laat dat nou net een achtbaan zijn. Niet eens een kinderbaan, maar een degelijke family boomerang met een leuk gethematiseerde trein. De rit is leuk en de ligging maakt het eigenlijk maar beter.
Hierna doen we nog de bandenglijbaan en eten we een hapje, want verder is er voor ons niet veel te doen, maar met kinderen is dit heel zeker een aanrader om eens te bezoeken.
Op een steenworp afstand is nog een alpine coaster te vinden welke we nog even meepakken, de Chiemgau Coaster. Daarna bezoeken we nog heel even Oostenrijk voor Familienpark. Weer een park waarvan ik geen idee heb wat ik me er bij moet voorstellen, maar we zullen zien. Naast een kiddy coaster staat hier nog een Zierer Force baan. Hij lijkt eigenlijk net wat te heftig voor het publiek van dit park, maar er stappen toch erg kleine kinderen in, die het helemaal prima vinden. Wij vinden de baan ook helemaal prima en maken verschillende re-rides. Een andere topattractie die Misha vergeten is te noemen, zijn de mattenglijbanen waar je met een flinke snelheid vanaf gaat! Na de nodige blauwe plekken en schaafwonden op te hebben gelopen, doen we nog een drankje, waarna deze dag ook weer ten einde is. Ik had de camera niet meer mee, dus helaas alleen een paar niet al te beste foto’s uit dit park.
DAG 4
Op dag 4 bezochten we het park waar ik eigenlijk het minst naar uit keek: Skyline Park. Gebaseerd op foto’s leek dit mij een verzameling attracties op grasvelden zonder enige thematisatie, maar boy.. what was I wrong! Ohnee, toch niet. Het park was echt precies wat ik er van verwacht had: wel enorm veel attracties, maar allemaal ongethematiseerd en inderdaad gelegen op kale grasvlaktes. Het eerste deel van het park heeft gelukkig nog vrij veel begroeiing/bebossing, waardoor het een stuk gezelliger aan voelt dan het tweede/achterste gedeelte van het park.
Het is niet druk, dus op weg naar de Sky Dragster pakken we de achtbanen mee die we tegen komen: De lompe spinning coaster Sky Spin en de nostalgische Nostalgische Achterbahn.
Wow! Een brandweerwagen als thematisatie!
Oke, never mind.
Dit ziet er dan weer niet verkeerd uit!
De verwachtingen voor de Sky Dragster waren voor de trip al aardig getemperd aangezien zelf gas geven geen optie meer was. De rit blijkt ook nog eens tergend langzaam te gaan. We hoeven gelukkig niet na te denken over een re-ride, want twee ritjes blijkt het vaste programma te zijn. Ik denk dat deze baan met zelf gas geven nog best leuk kan zijn, maar op deze manier vind ik er weinig aan.
Een andere speciale achtbaan in het park is de Sky Wheel. Net zoals Misha ben ik geen fan van dit apparaat. Je schiet best hard op de rem of haak om je naar boven te takelen en het op de kop hangen is erg onplezierig. Helaas worden we ook hier getrakteerd op een gratis tweede rondje, welk mijn mening niet kan veranderen.
Hij is wel fotogeniek.
We vervolgen onze ronde en maken ritjes in alle andere achtbanen en verschillende infills. Een imposant spookhuis wordt ook gedaan. De voorkant is erg imposant, maar van binnen is het helaas niet zo goed. De decors zijn erg verouderd en op verschillende momenten klopt de timing voor geen meter. Hopelijk krijgt deze nog wat aandacht in de toekomst, want alleen al voor het front is het de moeite om deze attractie te bewaren.
Donkere wolken boven deze koppijn machine.
Eén van de hoogste star flyers ter wereld slaan we natuurlijk ook niet over. Het gebiedje om deze attractie is nog niet af, maar het lijkt erop dat dit één van de eerste gebieden is die gethematiseerd wordt. Uiteindelijk zal hier dus een Beiers Oktoberfest dorpje ontstaan.
Het zitten in een zweefmolen op deze enorme hoogte geeft me toch wel een lichtelijk angstig gevoel, maar het geeft ook zeker een kick. Het waaide wel een beetje, waardoor de bakjes ook nog eens schuin rond draaiden. De ‘piek’ van deze toren is erg mooi aangekleed als een klokkentoren en als ik het goed gezien heb, werken de klokken ook nog! Weten de passerende vogels ook hoe laat het is.
In de hoek van het park staat de Wildwasser 3. Een voormalig kermis boomstammenbaan, maar welke volgens mij hoger is dan de gemiddelde pretpark boomstammenbaan. Alle aankleding van de kermis is nog aanwezig. Ik kom hem natuurlijk liever weer tegen op de kermis, maar ik snap dat een attractie van deze grootte bijna niet meer rendabel is. Hopelijk wordt hij hier goed onderhouden en draait hij nog vele jaren mee.
Een andere aanrader in het park is de Rotor. Voor wie het niet kent: Een rotor is een grote ton waarin je tegen de muur gaat staan. De ton begint enorm hard te draaien totdat plots de vloer weg zakt. Door de middelpuntvliedende kracht wordt je tegen de wand aangedrukt en zak je niet naar beneden. Het bewegen van je hoofd en ledematen is ook een hele uitdaging tijdens de rit! De rit wordt hier versterkt door rare psychedelische muziek met wat lijkt op een schreeuwende clown en veel knipperende lampen. Zeker een leuke ervaring.
Als laatste doen we nog een kleine kartbaan, maar dan met botsauto wagentjes. Een leuk concept wat je niet zo vaak ziet en dit levert natuurlijk de nodig hilariteit op.
Sky Line park is een park met een grote collectie attracties en enkele speciale achtbanen, maar het mist echt wat thema en aankleding. Ook de ligging blijft erg raar. Er ligt zelfs een compleet landbouwveld in het park. Het is dat er weer een nieuwe achtbaan gebouwd wordt, maar anders zou ik het niet zo snel weer eens bezoeken.
Midden in het park kun je dit veld vinden.
’s Avonds bezoeken we het zwemparadijs Galaxy Erding. Het tropische zwemgedeelte met hotelkamers aan de zijkanten ziet er fantastisch uit. Ook de cocktailbar in het buitengedeelte is een geliefde attractie. De glijbanen toren is vooral functioneel en ziet er eigenlijk niet uit. De zogenaamde valluik en verspring glijbanen doen me niet zo veel, maar de één- en meerpersoons bandenglijbanen zijn erg leuk. Enkele banen zijn ook echt lang. Leuk om eens geweest te zijn, maar voor mij niet perse een must als ik weer eens in de buurt ben.
DAG 5
Om de lange terugreis te breken, hadden we nog een tussenstop gepland bij Taunus Wunderland. Op de site zag dit parkje er leuk uit en er stonden twee credits. Helaas was het echt afgeladen vol de dag dat wij er waren. Voor beide achtbanen hebben we dan ook erg lang moeten wachten. Zoals Misha al zei was dat voor de Wilde Mouse nog niet zo erg, maar voor de SBF Visa Spinning was dit toch een beetje awkward. Maar goed, door het aankondigen van @no-fear1991 300ste achtbaan snapten de mensen om ons heen ook weer waarom wij in de rij stonden. Van dit park heb ik helaas weer alleen wat foto’s gemaakt met de mobiel.
Het parkje zelf is echt een kinderpark en voor die doelgroep is er ontzettend veel te doen. Enkele dieren, speeltuinen, verschillende kleine attracties, een grote boomstammenbaan en dan dus een Wilde Mouse achtbaan. Ook in dit park was het nieuwste gedeelte gethematiseerd met dinosaurussen en dit zag er ook hier leuk uit. Ook een circusgedeelte en de safari rondrit waren goed aangekleed. Verder lag het park er mooi bij en ik denk dat ze in de toekomst proberen alles te thematiseren.
Alweer?! Driemaal is scheepsrecht!
Door de lange wachtrijen hebben we dus alleen de achtbanen gedaan, maar bij de uitgang viel ons oog op het Spukhaus. Daar leek geen lange rij te staan en we waren zeer benieuwd of we hier nog een darkride zouden vinden. Uiteindelijk bleek dit dus een mini-madhouse te zijn, met een grappige rit. Mede door de aankleding toch nog een verborgen pareltje gevonden in dit parkje.
Na een hapje eten, wederom met een veel te lange wachtrij, was het tijd om naar huis te gaan en onze trip af te sluiten. We hebben veel gezien en gedaan, maar de planning was eigenlijk perfect. In Bayern park had ik misschien nog wat re-rides willen doen, maar aan de andere kant hebben we wel echt alles gedaan in het park wat we wilden doen. We hebben wel echt een aantal fantastische familieparken bezocht, welke zeker aan te raden zijn als je met kinderen in de buurt bent (of net als ons rare credits wilt scoren).