Na de parken in het Noorden Fårup Sommerland en het Oosten van Denemarken te hebben bezocht, Sommerland-Sjaelland, BonBon-Land en Knuthenborg Safaripark pakken we de draad weer op zoals onze oorspronkelijke route eruit zou zien. Het is onlogisch om weer naar Midden-Jutland te rijden, maar het was nu eenmaal zo.
Afijn, nieuwe regio betekend ook voor de komende 6 dagen een nieuwe accommodatie. Deze ronde is de keuze gevallen op het leuke Landal Søhøjlandet, welke prima is gelegen om de laatste parken die we deze vakantie nog zouden doen te bezoeken.
Moet ik dan wéér een centje betalen? Jazeker, € 33 graag!
Ook weer een prima huisje!
Net als Kopenhagen heeft de op een na grootste stad van het land ook een Tivoli binnen zijn stadsgrenzen. Verwacht hier echter geen B&M of Rutschebahnen, dit park is wat kleinschaliger als zijn grotere broer en ligt zo’n 2 kilometer buiten het centrum in een mooie bosrijke omgeving.
We zijn wat vroeg en na een kop koffie op de lokale markt te hebben gedronken lopen we weer terug naar de ingang van het park oftelwel Tivoli Friheden.
Zoals in haast alle Scandinavische stadsparken voel je je meteen thuis zodra je door de poorten bent, een leuk achtergronddeuntje, wat restaurantjes, mooie beplanting en allerlei tierelantijntjes.
Ietwat minder grandeur.
Helemaal zen.
Ook de insecten hebben een mooi plekje.
We hebben totaal geen idee of het een drukke dag zou worden maar de tactiek van eerst de baan doen waar de kleine niet in mag heeft tot nu toe altijd wel gewerkt, dus waarom iets veranderen als het werkt.
Dat wordt dus meteen de inverted van het park Cobra van Sartori Rides uit Italië welke nagenoeg alleen maar wacky worms neerzet. De rij is al open maar de baan zelfs doet nog niks, uiteindelijk komt er iemand en moet de baan nog uitvoerig getest worden, 45 minuten na opening van het park kan ik dan toch eindelijk instappen met een mondkapje op van het huis.
Goed, hoofd naar voren en gaan met die banaan, ik verwacht een ruwe rit maar op een kleine tik na verbaasd deze baan me.
Ik kan het niet geloven en het zal wel aan de koude baan gelegen hebben, gezien de rij nog langer is geworden laat ik het hierbij en maak niet nog een rondje.
Vlakbij ligt de wacky worm van het park, samen met mijn dochter stappen we in Dragon en voordat ik het weet rijden we een stuk 10 rondjes op deze baan, de lieftallige dame achter de bediening luistert alleen maar naar mijn dochter die klaarblijkelijk geen genoeg kan krijgen van dit baantje.
Geluidswand: The ride.
Wel een mooie kleur!
Laat me eruit!!
De schoonouders zijn voor een weekje ook meegekomen en willen eventjes lekker gaan zitten wat hier prima kan. We drinken een biertje, eten een ijsje en de schoonouders vinden het heerlijk om gewoon lekker te relaxen. Aangezien ze geboren en getogen zijn in Groesbeek vergelijken ze het zelfs met Amusementspark Tivoli, het zal wel aan de naam liggen.
Om het relaxte in stand te houden kiezen nu wat rustige attracties uit, een geinig boottochtje, wat waterfietsen en een relatief klein klimparcours.
Dat rot apparaat op de achtergrond.
Geen idee of je een beetje over de kop kan.
Je zou kunnen barbecueën en gezellig zitten in een van die hokjes.
De baantjes hier zijn nou niet echt van wereldniveau en blinken zelfs voor Denemarken niet echt uit. Maar wat ze hier wel hebben is wellicht de mooiste/leukste gethematiseerde SBF Visa spinning coaster van de wereld, in ieder geval wel van Denemarken.
Bisværmen wordt door het leuke bijenthema gewoon een prima ritje en bij de kids erg populair.
Om het park van boven te bekijken pakken we een rondje mee op het reuzenrad, hierbij kun je het helse apparaat aan de overkant een goed bekijken.
Daar wordt je toch vrolijk van.
Mooie kleur en geinige karretjes, zouden ze vaker moeten doen met deze banen.
Altijd leuk een reuzenrad!
Met het helse apparaat bedoel ik natuurlijk de 50 meter hoge constructie Sky Tower misschien wel een van de bizarste dingen die je kunt doen in een pretpark, ik heb het in ieder geval nog nooit gezien.
Ik sta er een tijdje naar te kijken maar het kabaal en de klap die het maakt als je in het net beland kun je angstaanjagend noemen. Mijn hoofd tolt van allerlei dingen die er fout kunnen gaan, verkeerd landen, dat ik door mijn rug ga enzovoort, en dan daarbij ik zal noooiiiit extra betalen voor een attractie. (lees: ik ben gewoon een broekpoepert en durf niet)
Dan maar iets wat rustiger is en dat vinden we in de vorm van de laatste credit hier, de Zamperla spinning coaster Tyfonen deze maakte bij ons dusdanig weinig rondjes dat ie goed zijn best moet doen om zijn naam waar te kunnen maken.
Tja, alleen voor de echte bikkels.
Niet bepaald een tyfoon.
En nu we er toch zijn wil de kleine in het funhouse van het park, Illusions Fabrikken is geinig vooral de schuine kamers zijn erg leuk om te doen en ik moet dan ook meermaals mee om het allemaal nog een keer te beleven.
Er valt nog veel meer te beleven in het park maar aangezien we ook nog een beetje willen zwemmen en wat eten op het Landalpark besluiten we dat het genoeg is geweest.
Hiervan hebben we er te weinig in Nederland.
Superleuk!
Tivoli Friheden is anders dan de bekendere grotere versies, verwacht hier geen dikke achtbanen of op Sky tower na intense flatrides.
Maar het heeft wel diezelfde bepaalde charme die al die Scandinavische parken hebben. Gewoon lekker relaxt wat drinken, hapje eten en wat attracties doen.
Wij hebben ons hier prima kunnen vermaken, maar begrijp ook dat je hier zonder kinderen wellicht wat minder te zoeken hebt en dan liever die grotere parken van Denemarken bezoekt.
Het volgende report kom van misschien wel het beste park van Denemarken, Djurs Sommerland
Bedankt voor het lezen en zoals altijd, wordt een duimpje omhoog of reactie gewaardeerd.