In 2020 was het de planning om, in combinatie met Denemarken, naar Zweden te gaan. Dat was destijds niet mogelijk en zijn we alleen in Denemarken gebleven. Nu 3 jaar later en met gezinsuitbreiding wilden we toch graag naar Zweden.
Deze keer kozen we voor een combinatie met een paar dagen Noorwegen en dan voornamelijk rondom Oslo en vanuit daar naar Zweden te rijden.
Dus op 30 juli in de vroege ochtend vertrokken met de auto richting Kiel om daar de boot te nemen die ons tijdens een vaartocht van 20 uur naar Oslo brengt.
De boot, de Colorline Magic, is groot en heeft de feeling van een volwaardig cruiseschip. Restaurants, een bioscoop, een theater en zelfs een klein zwempark met 2 glijbanen zijn aanwezig, genoeg te doen dus.
Ik had een ietwat luxere kamer met raam en ontbijt in het restaurant Oceanic à la Carte geboekt voor wat extra comfort en natuurlijk het uitzicht te kunnen zien in de ochtend.
Cruisen voor 1 dag.
Rulantica, beat this!
In 2020 over Storebæltsbroen, nu er onderdoor.
The view!
Ons hotel ligt op 20 minuten rijden van het centrum van Oslo, in een bosrijke omgeving en een mooi meer erbij, hier verblijven we de komende 5 dagen. We hebben hier een mini-suite oftewel een chique benaming voor een appartementje met de voordelen van een hotel. Het hotel is blijkbaar ook nog eens intrek is bij mede-forumleden welke ik hier toevallig tegenkom.
Afijn we ontdekken het centrum van Oslo, we winkelen een beetje, struinen wat rond en doen een hap je en drankje bij diverse restaurants deze dagen.
Fijn hotel met prima ontbijt en kamers!
Mooie omgeving.
Maar ook ligt het eerste parkje wat we deze vakantie gaan bezoeken hier in de buurt. Tusenfryd behoort tot de Parques Reunidos familie en met onze Slagharen abonnementen hoeven we geen tickets aan te schaffen.
Het oogt vrij druk dus wij lopen direct door naar het achterste gedeelte van het park waar ook de pas geopende Inverted Launced Gerstlauer te vinden is.
Was erg benieuwd hoe Storm zou zijn, de launches zijn krachtig en de lay-out met zijn elementen zijn tof, maar voor zo’n nieuwe baan vind ik hem wel al aardig rammelen, niet dat het oncomfortabel is maar het viel me we op.
De wat kleinere banen zoals Western-Expressen en Den aller minste zijn niet meteen open en die doen we dan op een later moment. We pakken dan maar Thundercoaster mee, deze Vekoma Woodie is een uitstervend ras en heeft ook als andere treinen, volgens mijn van GravityGroup. De baan geeft echt een paar flinke klappen weg, een woodie mag ruw zijn maar de klappen zijn wat mij betreft niet fijn, de layout is dan wel weer tof.
Velkommen!
Een Inverted Gold Rush?
Een ritje is meer dan genoeg.
Het park is heuvelachtig en om sommige stukken moeten we goed doorstappen met de kinderwagen, gelukkig zijn we begonnen op het hoogste punt en lopen nu een beetje naar beneden naar een beetje een apart gelegen gedeelte van het park. Hier kunnen we de darkride van het park vinden welke toffe decors heeft maar de 3d-effecten in Thor’s Hammer komen niet echt lekker over bij mij.
Het gebied ziet er wel netjes uit en SuperSplash straalt onder het waterig Noors zonnetje, wij zitten voorin en komen aardig nat uit de attractie, maar de splashzone is populair bij de jonge bezoekers en die worden echt zeiknat!
Lijkt wel buiten het park te liggen.
Altijd leuk om te doen!
Waarbij we dachten dat we omlaag liepen moeten we ook weer omhoog om weer de rest van het park te kunnen doen. Inmiddels is het gaan regenen en willen we hierdoor ergens lekker gaan zitten en wat eten. Blijkbaar gaan de restaurants hier ook pas om 12 uur open en schuilen we tot die tijd maar bij de botsauto’s
Na de lunch bij Rockburger pak ik Speed Monster mee aangezien mijn dochter net niet de lengte van 140cm heeft. Gelukkig is het niet al te lang wachten en na 15 minuutjes mag ik instappen.
De launch had ik wat krachtiger verwacht en is het niet echt een intense baan, leuk maar ook niet meer dan dat.
Gelukkig is het ook weer gestopt met regenen en begint de zon ook meteen te schijnen, de rode track van Loopen staat hem goed. Volgens mij is het een kopie van Balagos in Hellendoorn en een prima baantje.
Hier hou ik van.
Dit is trouwens ook leuk.
Langste wachtrij van de dag.
De andere baantjes zijn inmiddels afgetikt en we spelen nog van die typische (gok)spelletjes zoals je die in meerdere Scandinavische parken kan vinden. Het begint inmiddels weer te miezeren dus een mooie aanleiding om het toch wel aardige Tusenfryd te verlaten.
De volgende dag willen we wat dieper in Noorwegen rijden en besluiten dan ook om naar Lillehammer te rijden. Het is dik 2 uur rijden maar natuurlijk niet zonder reden want hier ligt ook weer een parkje, Hunderfossen kende ik eigenlijk alleen maar van het houten kasteel met zijn goud/gelige kleur en de Netflix film “Troll” eenmaal binnen valt meteen op hoe groen het park is en er hangt een fijne “vibe”
Ontzettend mooi kasteel.
De filmster!
Alles een met de omgeving!
Hunderfossen draait om een aantal Noorse sprookjes welke je vooral tegenkomt in de darkride van het park die je in het kasteel kan vinden.
Het zijn allemaal statische scenes, dus geen animatronics of iets dergelijks maar op de een of andere manier vind ik het toch allemaal interessant om te zien en zien de verschillende scenes er wel verzorgt uit.
In het kasteel is nog een attractie te vinden, blijkbaar is het droptoren met voorafgaand een klein voorshowtje. Gezien de grote van het gebouw verwacht ik een niet al te intense droptoren, maar deze heeft voor mij iets totaal onverwachts en na een ritje liggen we in een deuk van het lachen.
Geen idee om welke sprookje het precies gaat.
Iets met trollen.
Oke, dat hadden we niet verwacht!
Ze hebben hier natuurlijk ook achtbanen, 2 stuks om precies te zijn de eerste is een Gerstlauer Bob coaster. Fyr & Flamme is volgens mij de naam van 2 draakjes die schijnbaar bekend zijn bij de doelgroep, het aanstekelijke liedje in het station wordt dan ook door velen meegezongen. Het achtbaantje zelf is leuk en ikzelf vind het open gevoel wat de treinen geven een pluspunt van dit soort type baantjes.
De andere grotere coaster is van Zierer en heeft net als de trein een opvallende naam Il Tempo Extra Gigante en is schijnbaar gethematiseerd naar een Noorse stop-motion film
Ook dit is gewoon weer een prima baantje, nergens wordt ie intens maar heeft gewoon een fijne flow.
Hei, hei!
Dacht eerst aan een Gerstlauer.
Toffe trein!
Verder is er hier nog een ontzettende leuke 4d film met ook weer een leuke voorshow welke draait om een uitvinding wat helemaal fout gaat. Diverse autoritjes, zoals karten, een Volvo en Mercedes mini rondritjes en zelfs een zwembadje voor als het warm zou zijn.
Gewoon een fijn familie park waar wij ons prima vermaakt hebben, maar we willen ook nog graag eventjes door Lillehammer struinen . De stad die in 1994 de Olympische winterspelen mocht houden is niet heel groot maar wel vrij toeristisch en er valt blijkbaar een hoop te doen, je kan zelfs met een soort karretje de bobslee baan doen wat er spectaculair uitziet.
Het meeste spectaculaire wat ik hier doe is een hamburger gemaakt van Elandvlees met een bijpassend lokaal biertje proberen.
Smaakte uitstekend!
De rest van onze dagen in Noorwegen gaan we de toerist uithangen, mijn vriendin heeft een oude schoolvriendin welke in Oslo woont en die verteld ons dat we naar het plaatsje Drøbak moeten gaan.
Een pittoreske dorpje met typisch Noorse huizen en blijkbaar woont hier, zoals op veel plekken in de wereld, de enige echte Kerstman. Ach we kunnen zeggen dat we er zijn geweest en het is hier prima vertoeven met een lokaal bakkertje, het haventje en een van de “Bakgaarden” terrasjes, voor ons is dit het vakantie gevoel en het weer wil vooralsnog meewerken.
We sluiten onze dag en dagen in Noorwegen af met nog een bezoekje aan Oslo en wandelen eventjes naar het paleis midden in de stad.
Zou dit zijn zomerverblijf dan zijn?
Even een kerstkaartje naar opa & oma sturen.
Een soort van “verborgen” terrasje.
Na 5 dagen Noorwegen wordt het tijd om de spullen te pakken en te vertrekken naar ons verblijf in Zweden. Zo’n 325km rijden naar het oosten ligt de plaats Örebro hier hebben we een chaletje op het resort van Gustavsvik Lost City, met als ik het moet geloven het grootste overdekte waterpark van Scandinavië. Geen idee of dat volgend jaar met de opening van het waterpark bij Liseberg gaat veranderen.
De nieuwe plek voor de komende 4 dagen.
Dat ziet er leuk uit!
Gezien onze jongste rond 06:00 wakker wordt hebben we in de ochtend tijd genoeg en staan we dan ook om 09:00 als eersten aan de poort te rammelen, lekker vroeg en voor de drukte uit.
Eenmaal binnen en omgekleed doe ik samen met de oudste dochter de wat grotere glijbanen. Eerst de 3 banden glijbanen waarvan er eentje een racer is, de andere kom je in 3 van de kegels terecht en dan is er nog een standaard bandenbaan.
Verder dus nog 3 stuks glijbanen zonder banden waarvan er 2 niet gedaan mogen worden door mijn dochter, minimaal 12 jaar. Ik pak ze wel mee waarvan de baan met de naam Hurricane me alle kanten van de baan laat zien, wat een heftig ding.
Verder hebben ze hier ook nog een wildwaterbaan welke zich op verschillende niveaus afspeelt en diverse routes heeft, erg leuk maar als je een beetje niet oplet knal je zo tegen de muur op de wilde stukken.
Zodra je de storm hoort met bijbehorende donder en bliksem effecten stroomt iedereen naar het golfslagbad. Het bad is inmiddels ook goed volgestroomd dus rond het middaguur vinden wij het wel weer genoeg geweest.
Stilte voor de storm?
Links de leipe glijbaan.
Ff opletten bij de bocht.
De glijbanen zijn leuk maar ik had wat meer van het zwembad verwacht, waarschijnlijk is dit voor Scandinavische begrippen helemaal geweldig maar de AquaMundo’s die we kennen van Center Parcs zijn groter en naar mijn mening ook wel beter vertoeven.
De rest van de dag spenderen we onze tijd in het centrum van Örebro en lopen we ook eventjes naar het Slot wat in het centrum staat.
Hoe hebben ze het ooit gebouwd.
We kijken weinig tv op vakantie maar het nieuws ontgaat ons niet, Zweden en Noorwegen krijgen de komende dagen te maken met storm Hans.
Het is inmiddels ook wat gaan regenen maar nog geen tekenen van een storm, maar wat gaan we dan doen. De hele dag naar buiten staren hebben we ook niet veel zin in, dus ik kijk op een weerapp of het dan ergens anders een beetje droog blijft.
Op 1,5 uur rijden is er een dierentuin, roep ik tegen de verkering. Ik wist ook dat er een achtbaantje stond, maar dat zeg ik er niet bij.
Ze vind het een prima idee en rijden we naar Parken Zoo in Eskilstuna. De dierentuin is niet echt groot en ziet er hier en daar ook echt verouderd uit. Diverse verblijven lijken ook wel leeg te zijn of we hebben echt niet goed gekeken.
Maar op sommige stukken zijn verblijven nieuw of opgeknapt, het valt me verder op dat je soms wel erg dichtbij de dieren kan komen.
Het pretpark gedeelte met de achtbaan, weer van die jumbo chocolade dozen winspellen en een leuk droptorentje verkennen we ook, het stelt allemaal niet veel voor maar er hangt een gezellig sfeertje.
Het water is niet groener dan bij de buren.
Je kan hem haast aaien.
Tja, +1 zullen we maar zeggen.
Deze was helaas dicht.
De laatste dag op deze locatie, afgelopen nacht heeft het wel flink geregend en wat gedonderd, maar nog niks ernstigs, gelukkig!
Ik raadpleeg nogmaals de weerapp en op onze nieuwe locatie blijft het voorlopig ook wel eventjes miezeren. We zien het nut er dan ook niet van in om in de ochtend die kant op te rijden, er blijkt nog een dierentuin om enigszins rijdbare afstand te liggen.
Dus stel ik de navigatie in op Kolmården, in 2018 met de Zweden trip als eens geweest en wist toen dat het ooit weer eens bezocht moest worden, maar dan met mijn gezin.
Er is al veel gezegd over dit park en de meesten van ons kennen Wildfire wel, dus ga ik me hier niet teveel over uitwijden.
We hebben als gezin genoten en mijn vriendin was oprecht onder de indruk van het park, vooral Safari met de kabelbaan over de verblijven. En natuurlijk Wildfire samen met mijn oudste dochter was een heerlijk momentje.
Ons favoriete dierenverblijf van het park.
Blijft een geweldige baan.
Uitzicht verveelt ook niet gauw.
De jongste kijkt haar ogen uit.
We moeten 2,5 uurtjes rijden naar Isaberg Mountain Resort, hier gaan we weer 5 dagen de omgeving verkennen, alhoewel dat niet echt nodig zou moeten zijn.
Je kan hier van alles doen, ze hebben diverse klimparcoursen, je kan mountainbiken, zwemmen, een potje mini-golf spelen en er is zelfs een Alpine coaster.
In Noorwegen zorgt storm Hans inmiddels voor serieuze problemen, bij ons is het gelukkig alleen maar bij regen gebleven, wel 28 uur aan een stuk.
We kunnen nog net een rondje op de Alpine coaster doen die hier en daar wel automatisch geremd wordt maar toch een leuke rit door de bossen heeft en spelen nog een potje mini golf en dan gaat het dus langdurig regenen.
Het nieuwe onderkomen voor 5 dagen.
12 best geinige holes.
The view!
Een dagje noodgedwongen in je huisje zitten vinden we niet erg, maar nog een dag wordt het toch minder leuk.
Op de vorige camping kregen we de tip om naar het snoepdorpje te gaan, na wat onderzoek op het wereldwijde web bleek het om Gränna, de plaats van de rood-witte zuurstokken, te gaan.
Dit klinkt als een leuk uitje voor op een regenachtige dag, eenmaal in het dorp aangekomen zien we dat er op de hoofdstraat verhoudingsgewijs wel erg veel snoepwinkels te vinden zijn. We parkeren de auto en als we uitstappen ruik je ook echt te zoetigheden.
We lopen een aantal winkels binnen en kopen uiteraard ook wat snoep in allerlei smaken zoals aardbeien, citroen en appel, maar ook wat exotische alcoholische smaken worden verkocht waarbij ik onder andere een Jack Daniels en Pina Colada zuurstok meeneem om thuis uit te proberen.
Al met al een prima uitje voor een paar uurtjes vertier, misschien nog iets langer als het weer zou mee zitten.
Veel snoepwinkels voor een klein dorpje.
Het vakmanschap in uitvoering!
Het eindproduct.
Een aantal smaken gekocht.
Het begint eindelijk weer een beetje droger te worden en Isa wil heel graag het klimparcour uitproberen. Voor € 70 kunnen we 2,5 uur de verschillende banen uitproberen, we krijgen eerst een korte uitleg hoe het allemaal werkt en dan kunnen we onze gang gaan.
Ik persoonlijk vond de parcoursen met de zip-lines het leukste en Isa was meer van de obstakels, zo kon je met een fiets tussen de bomen door klimmen, over een kano en hadden ze zelfs wat Mario obstakels, erg leuk gedaan.
Toch nog best hoog.
Toch nog een eland gezien.
We hebben bewust gewacht op de mooiste dag van de week, tenminste als we het internet en het weerbericht moeten geloven, zwemspullen in de auto en op naar Skara Sommerland.
Onderweg regent het en naarmate we dichter bij het park komen blijft het bewolkt en staat er een straf windje.
Van de voorspelde 19 graden is het uiteindelijk maar 14 graden geworden, zwemmen in het toch wel tof uitziende park zal er niet inzitten.
Eerst maar de 2 achtbaantjes hier doen waarvan Tranan al een poosje op mijn bucketlijstje staat, ik kreeg de tip om sowieso de rechterkant te pakken. Die doen we dan ook als eerste, wat een apart gevoel geeft deze baan en we blijven er maar in lachen.
Het andere baantje is een spinner die niet bijzonder is en de powered coaster lijkt door de groene alg op de track al een tijdje buiten werking te zijn. We wandelen nog door het parkje, doen de logflume, het treinritje en we eten nog wat in het park, maar na 3 uurtjes vinden we het wel welletjes en spenderen we liever onze tijd en dagen op het resort.
Het zwempark zal vast en zeker tof zijn, maar ik had van Skara wat meer verwacht zeker gezien de andere parken welke in dezelfde groep zitten, al met al viel het een beetje tegen.
Het beach sfeertje wel wel tof.
De reden om naar het park te komen.
Dit is niet een reden.
Jammer dat het voor ons te koud is.
Het einde van onze vakantie komt in zicht en het is de bedoeling om de laatste 4 dagen van de vakantie in het nieuwe hotel van Liseberg door te brengen. Een dag voor aankomst ga ik op zoek naar parkeer mogelijkheden, het hotel zelf heeft geen eigen parkeerplaats, geen probleem denk ik, zoek wel wat in de omgeving van Liseberg.
Maar na het raadplegen van Google maps en het lezen van recensies blijken alle publieke garages in de nabije omgeving niet bewaakt te zijn en het volgens recente reviews een geliefde plek voor auto inbraken te zijn en dan met name buitenlandse auto’s. Zo aan het einde van de vakantie heb ik daar geen zin in.
Het annuleren van de boeking is met 1 druk op de knop geregeld en ik boek een nieuwe hotel 20 minuten rijden van Göteborg met eigen parkeervoorziening in een rustige ietwat chique omgeving aan de kust.
Gevoelsmatig een juiste keuze gezien we de komende dagen diverse ruiten kapot hebben gezien.
Het hotel in Särö.
Het uitzicht!
Zowaar een keer geen pizza restaurant.
Afijn, nieuw hotel geregeld en met een gerust hart gaan we naar Liseberg, de meeting in 2018 was geweldig en net als bij Kolmarden moest ik dit park ooit eens bezoeken met mijn gezin.
Ondertussen zijn er ook een 2-tal nieuwe banen en een darkride bijgekomen, genoeg nieuws te ontdekken.
We zijn er direct bij opening en gezien de wachttijden van afgelopen dagen is het dan nog relatief rustig, de achtbanen worden dan ook zonder noemenswaardige wachtrijen afgetikt en net na de middag heeft Isa haar bingo binnen. Tof dat ze hier met haar lengte van 138cm alle achtbanen kan doen.
De nieuwe darkride Underlandet over de mascotte van het park blijkt helaas niet voor de hele familie geschikt te zijn, minimale lengte-eis is 90cm dus moeten we apart van elkaar het ritje maken. Heel jammer, want het is echt een leuke darkride die onze kleinste zeker leuk had gevonden. Gelukkig lopen de groene konijnen ook rond in het park en de interactie met haar is ook erg leuk.
Verder is het gewoon weer heerlijk om door het park te lopen zonder de druk van we moeten alles doen, nu kunnen we gewoon relaxen, weer wat van die gokspellen doen en op de diverse terrasjes wat drinken of eten.
It’s good to be back.
Blijft een geweldige baan!
Valkyria was toen we er in 2018 waren nog niet open en ondertussen hebben ze Luna ook nog geplaatst. De Dive-coaster is de langste en hoogste van Europa, de drop blijf ik op elke type tof vinden maar verder doet het me niet veel. Luna is de allernieuwste baan van het park en op het hogere gedeelte gebouwd. Hierdoor heb je bij de optakeling achterwaarts een mooi uitzicht over het park en gevoelsmatig lijkt ie ook wat hoger de spike op te gaan, leuke toevoeging voor het park en zorgt samen met de andere attracties voor wat schwung in dat gedeelte.
Mooie track kleur!
Zo hoog is het toch niet.
Lekker toegankelijk baantje.
Proberen eigenlijk naar het reuzenrad te lopen.
Het is 15:00 we hebben alles gedaan wat we wilden doen en het is meteen een mooi moment voor een dutje van de jongste. Maar aangezien Liseberg 100jaar bestaat hebben ze hier ook wat merchandise in de winkels liggen, dus toch nog eventjes wat spulletjes kopen.
Een pin krijg ik van ons vrouw, de kinderen krijgen een trui en een shirtje van Helix en ik zelf koop het jubileum boek ter ere van het 100-jarig bestaan. Ooh en dan koop ik nog eens 3 dezelfde boeken voor mede forumleden, de verkoper kijkt me met een verbaasde blik aan en vraagt of ik er een tasje bij wil. Je ziet hem direct denken dat een papieren tasje niet stevig genoeg zal zijn en ik koop er maar een shopper bij, we zullen het maar houden op een stevig stukje verkooptechniek.
De volgende dag en tevens onze laatste volle dag in Zweden duiken we nog ff het centrum in van Göteborg, slenteren door de winkelstraten, bezoeken ook nog eventjes het stadspark en rijden langs de kust weer terug naar ons hotel.
Het ziet er uitnodigend uit.
Palmenhuis is gratis te bezoeken.
Blij met dit uitzicht ipv de skyline van Liseberg.
De laatste dag van onze 20-daagse vakantie, we kunnen laat uitchecken dus pakken onze spullen op het gemak in en rijden zachtjes aan naar de haven van Göteborg. We hoeven gelukkig niet lang te wachten aan de kade en staan dan ook vlot op de boot, nog 14 uur varen en 6 uurtjes rijden en dan zijn we weer thuis. Ook wel weer fijn om thuis te zijn!
Bedankt voor het lezen en zoals altijd, wordt een duimpje omhoog of reactie gewaardeerd.