Na onze reis dwars door Denemarken met bezoekjes aan Fårup Sommerland, Sommerland-Sjaelland, BonBon-Land, Knuthenborg Safaripark, Tivoli Friheden en Djurs Sommerland hebben we nagenoeg het gehele aanbod gehad. Tijd om het laatste park van onze vakantie te bezoeken.
Toen deze tegenwoordig potige kerel nog een lief klein hummeltje was en met misschien wel met het bekendste speelgoed ter wereld speelde, nog steeds moet ik eigenlijk bekennen.
Gingen we vroeger elk jaar wel een keer op vakantie, altijd wel dezelfde bekende bestemmingen en vaak in het teken van 2 weken aan het strand zitten en zwemmen. Op zich helemaal niks mis mee, maar deze kleine jongen wilde toen wel eens een keer wat anders, een keertje naar Disneyland Parijs of dat ene park waar ze in mijn beleving miljoenen steentjes hadden en waarmee de mooiste creaties gebouwd werden.
Maar helaas, ieder jaar was het weer met de bus op naar de Spaanse zon, het is er in al die jaren nooit van gekomen.
Maar kleine jongetjes worden groot en het speelgoed veranderd blijkbaar niet, wel wat je er aan kan spenderen.
Afijn, een bezoekje aan Denemarken is natuurlijk niet compleet zonder het bekendste park van Denemarken te hebben bezocht, na 36 jaar eindelijk eens naar Legoland Billund
En om dat toch een klein beetje extra elan te geven, had ik net voor de start van onze vakantie een accommodatie geboekt op het Legoland Resort.
1 nachtje deze keer.
One happy family!
We kunnen hier 2 dagen rondlopen, dus geen stress om snel door het park te wandelen deze keer. Wel meteen jammer dat Ghost - Haunted House gesloten is, de reden waarom kan ik wel raden. Van wat ik ervan gezien heb zag het er wel uit als een leuke attractie om te doen.
Dan pakken we maar een rondje mee in de Pirat splash battle van het park, het gebiedje hier ziet er best tof uit, maar de splash battle is nagenoeg leeg en de effecten werken volgens mij ook niet tijdens ons ritje, dus weinig interactie dit ritje.
Deze poorten blijven voorlopig gesloten.
Weinig battle hier!
De eerste credit van de dag staat misschien wel in het mooiste stukje park, het station van de powered coaster Dragon bevindt zich in een heus kasteel. Het ritje begint als een rustig darkride ritje waar je langs allerlei taferelen komt, het 2e deel wordt je als het ware uit het kasteel geschoten. Eerlijk is eerlijk, ik moet toegeven dat deze toepassing van een powered coaster best vermakelijk is.
Ik maak ook gelijk van de mogelijkheid gebruik om een lekkernij uit te proberen die ik regelmatig ben tegen gekomen van mensen die hem thuis proberen na te maken, de Dole Whip ice cream!
Best lekker zeker met dit mooie weer maar had liever de Granny's Apple Fries willen proeven, misschien die maar eens thuis proberen te maken.
Alsof het er al eeuwen staat!
Wat een hoop Lego.
Over een aantal jaren is het net zo groen bij M&M.
En zo loop je van Knights Kingdom zo weer Adventureland binnen waar de volgende credit staat.
X-treme Racers steek een beetje af tegenover de rest van de attracties en ik vind hem er dan ook niet zo goed bijpassen in het overwegend mooie gebiedje.
Dochterlief wil, aangezien ze Thor’s Hammer in Djurs ook ontzettend leuk vond, graag weer mee in deze Mack wilde muis, maar helaas ze kwam 1 centimeter te kort om in te mogen stappen.
Gelukkig heeft ze niet veel gemist, want hoewel dit volgens Wikipedia een gekopieerde versie is van de Matterhorn in Europa park, is die versie i.c.m. de thematisatie ook beduidend de leukere rit.
Samen mogen we wel samen in stappen bij de darkride shooter The Temple waarbij we een reisje door het Oude-Egypte krijgen en allerlei doelen moeten zien de te raken. Best leuk, maar vindt het ook af en toe wat sfeerloos overkomen waarbij je soms alleen maar het natte scheet geluid hoort wat de geweertjes maken. Met een leuk opzwepend Egyptisch deuntje zou het een betere ervaring zijn, of hebben wij pech gehad en zijn al deze elementen wel aanwezig?
Mis alleen nog de Indiana Jones tune.
Geinig, maar wel op de verkeerde plek.
Mooi gethematiseerd.
Op naar Polar land wat op het moment dat wij er waren een beetje een dood stukje in het park was. Dit komt denk ik vooral door het pad wat afgesloten is en je eigenlijk naar het nieuwste stukje themagebied moest brengen, The Lego Movie World met het nieuwe flying theater had eigenlijk open moeten zijn, maar zoals veel parken dat doen is de opening doorgeschoven naar 2021.
We kunnen nog net op tijd instappen in onze eigen brandweerwagen om nog snel eventjes een brandje te blussen. Het duurt allemaal eventjes voordat we door hebben hoe Fire Brigade allemaal werkt, voor ons dus geen snelle responstijd, maar wel een leuke attractie.
De “grote” coaster van het park is Polar X-plorer, de hoeveelheid mensen die in de immense wachtrij staan voor deze Zierer is verwaarloosbaar, maar toch was het dik 25 minuten wachten totdat ik eindelijk kon instappen. Het beleid was hier een gezelschap voorin en een gezelschap achterin, met maar 1 trein gaat het allemaal niet echt snel. Cést la vie in deze tijd.
Maar goed, het blijkt maar weer dat het af en toe ook leuk is als je nog onbekend bent met banen in een park, zodra je tot stilstand komt in de berg en de geluiden van de baan hoort weet je wat je te wachten staat. Maar het was deze keer leuk dat dit onderdeel erin zat zonder dat ik het wist, al met al toch een leuke baan.
Achteraf vergeet ik gewoon dat er in deze hoek nog een attractie is, ik sla me dan ook voor mijn domme kop dat ik Ice Pilot school helemaal vergeten ben om te doen.
Voor ons geen carrière bij de brandweer.
Lang wachten, ondanks de kleine rij.
Nu alleen de binnenkant van de berg thematiseren.
Op naar het volgende gebied en daarbij meteen de laatste coaster van het park die we nog moeten doen.
Flying Eagle is ook weer een Zierer en ziet er door zijn thematisatie ontzettend leuk uit. De rit zelf is ook gewoon prima en de doelgroep smult ervan, ik moet dan ook meerdere rondjes maken samen met mijn dochter. Sowieso straalt het hele gebied hier een fijne vibe uit en ligt het er gewoon goed bij.
Ook de boomstammetjes, of eigenlijk LEGO Canoe zit er prima uit. Echt nat zul je er niet in worden en is het eerder een rustig bootritje. Maar er valt genoeg moois te zien onderweg en is het een plezierig ritje voor het hele gezin.
Er zit een Nederlands tintje aan deze baan.
Een en al vrolijkheid!
Bizons, daar weten ze wel raad me in Denemarken.
Alles spik en span.
Gelukkig geen lego drol waar je in kan staan.
We hebben morgen nog een dagje om hier te bivakkeren en is het voor vandaag genoeg.
We besluiten dan ook om uit het park te gaan en een hapje te gaan eten in de immense hal van het nabij gelegen Lalandia resort.
Op zoek naar de uitgang van het park komen we nog een attractie tegen die we toch nog eventjes meepikken.
Lego Ninjago the Ride is een interactieve darkride waarbij je het woord actief zeer letterlijk mag nemen, ik kan me niet herinneren dat ik ooit zo zwetend en puffend uit een darkride ben gekomen. In plaats van dat je hier met laserguns of iets dergelijks moet schieten moet je hier als een ware ninja allerlei bewegen te maken waardoor je doelen op het scherm kan raken. Erg leuke darkride, zeker met een bloedfanatieke dochter die wellicht haar ware aard laat zien in deze attractie.
Everybody was Ninjago Fighting!
Afijn, de volgende ochtend de allerlaatste dag van onze vakantie is aangebroken. Na het ontbijtje op het resort lopen we uitgerust weer naar de ingang van het park om de laatste attracties en enkele re-rides te doen.
Eerst maar eens beginnen met de kleinere dingetjes zoals de Lego Safari, de Frog Hopper en het treinritje.
Mooi hoor!
Doe er meteen maar 3 van die apparaten.
Legoland is gelukkig niet vies van darkrides Piratbåde is er nog eentje die we moesten doen en deze 10 minuten durende bootrit is gewoon weer zo’n heerlijke old skool darkride met een aantal mooie en leuke scenes.
Vikings River Splash de rapid river van het park ziet er met zijn lifthill op het einde nog behoorlijk nat uit, gelukkig is het mooi weer in Denemarken. We nemen maar het risico om nat te worden, niets is minder waar.
Op wat enkele spetters na is ons ritje nagenoeg droog en is deze rapid eigenlijk best saai te noemen.
Waar is Jack Sparrow?
Piraat
Meteen het mooiste gedeelte van de rapid.
Op de vergeten robotarm attractie en het dichte spookhuis na hebben we eigenlijk nu alle grote attracties gehad. Tijd om het stukje te bekijken waar het allemaal mee begonnen is.
Het Miniland gedeelte is leuk op doorheen te wandelen en alle dingen te bekijken waarvan je vroeger dacht om die eventjes na te bouwen in je eigen gigantische stad die je zelf voor ogen had, wat trouwens nooit gelukt is.
Maar aan alles komt een einde en wordt het tijd om naar huis te rijden, maar niet voordat we de souvenirshop hebben bezocht. Hieruit blijkt maar weer dat nagenoeg alle mannen grote kinderen zijn, alleen het speelgoed wordt duurder. Volle tassen vliegen de winkel uit en ik moet mezelf inhouden om hier honderden euro’s te spenderen. Uiteraard gaan er wel enkele legosetjes mee naar huis.
Waar kennen we dit toch van?
Die hebben we deze vakantie ook eerder gezien.
Laat je knipbeurs thuis!
En met een bezoekje aan Legoland Billund zit ook meteen onze vakantie erop , tijd om naar huis te rijden.
Mijn beeld wat ik vroeger had van Legoland was dat het ontzettend groot zou zijn. Het park is wat dat betreft niet echt groot en je kunt er zo doorheen wandelen. Maar dat doe je niet want er is ontzettend veel te zien en te doen. Het mist naar mijn mening nog wel echt een topper maar overall is het gewoon een fijn park. Zeker met kinderen heb je hier gewoon een fijne tijd en ben ik gewoon blij dat ik eindelijk eens een keer in een Legoland park ben geweest.
Uiteindelijk is een vakantie aan Denemarken niet compleet zonder een bezoekje aan Legoland Billund.
Bedankt voor het lezen en zoals altijd, wordt een duimpje omhoog of reactie gewaardeerd.