Na een aantal trips te moeten cancellen, het maken van Throwback tripreports is het eindelijk weer eens tijd voor gewoon normale tripreports van parken die ik nog niet bezocht heb.
Dus zodra het een en ander versoepeld werd keek ik dan ook meteen voor een leuke bestemming tijdens het lange weekend van Hemelvaart.
Een regio waar we nog niet veel zijn geweest en toch een aantal parkjes liggen viel onze keuze op Drenthe. En deze keer geen mooi hotelresort maar we gaan “kamperen” of eigenlijk moet ik het Glamping noemen, want in Drouwen staat een parkje welke een aantal luxe tenten tot zijn beschikking heeft.
En als ik Drouwen zeg dan wordt waarschijnlijk meteen de link gelegd naar Drouwenerzand.
Het eerste parkje van het weekend welke de eerste 2 dagen alleen open is voor de gasten van het vakantiepark.
Keuken, regendouche en 8 slaapplekken. Het zit er allemaal in!
Het voordeligste pretpark van Europa.
Om je heel eerlijk de waarheid te vertellen waren mijn verwachtingen niet heel hoog van dit park. Met een all-in concept waarbij je dus de hele dag patat, snacks, softijs en kan drinken zonder je knipbeurs tevoorschijn te halen. Maar goed “dont judge a book by it’s cover”. Het zonnetje schijnt uitbundig en nadat we met ons polsbandje het park zijn binnengelopen wil onze dochter direct in de achtbaan, en daar heb ik dan ook totaal geen probleem mee. Jungle is eigenlijk een spinningcoaster maar spint al vanaf 2016 niet meer, maar we kunnen hem weer afvinken. Leuk detail trouwens, is dat deze coaster eigenlijk dit jaar vervangen had moeten worden voor een andere coaster.
Althans dat zegt de medewerker van het winkeltje tegen mij, helaas is dat door de crisis er niet van gekomen.
Lekker veel groen!
Not so spinning coaster.
Het park bestaat met onder andere de Freak Out, Break Dance, Para Jump en de XLR8 voornamelijk uit kermisattracties. Niet echt mijn smaak maar onze dochter vindt het fantastisch, helaas was de laatst genoemd XLR8 telkens in storing toen wij in het park waren en laat dat er nou een zijn waar ik wel nieuwsgierig naar was.
Afijn verder staan er nog een aantal kleinere attracties zoals een Zweefmolen, Schommelschip, Oldtimerbaan, botsauto’s en een Rockin' Tug welke leuk gethematiseerd is als hunebedden.
Verder veel speeltuintjes waar ze lekker los kunnen gaan.
Straalt in de zon!
De favoriet van dochterlief.
Leuk gedaan!
Drouwenerzand heeft me eigenlijk wel een beetje verrast, voor de doelgroep is het gewoon een prima parkje en zolang die plezier hebben dan hebben de ouders dat ook.
Geen hoogstaande attracties maar wel zeer vriendelijk personeel, een leuke sfeertje en het all-in concept is me prima bevallen. Bestellijst invullen, afhalen en geen overvolle dienbladen met voedsel wat niet wordt opgegeten. Dit mag wat mij betreft wel een blijvertje zijn. En dan heb ik het ontzettend lekkere restaurant Robin Hood Ribhouse met zijn ontzettende leuke gethematiseerde drive-thru nog niet eens genoemd.
Superleuk bedacht, chapeau!
Maar er is meer te doen in deze regio, want als we er dan toch zijn kunnen we net zo goed wat meer parkjes doen.
En zo werd er de volgende dag koers gezet naar Friesland, nog wat preciezer het plaatsje Appelscha. Want hier ligt ook weer een park welke ook het all-in concept heeft, oftewel Verkeers- en attractiepark Duinen Zathe, een hele mond vol.
Dit lijkt naar mijn mening ook meer op een echt pretpark. Alles ziet er verzorgd uit, hier en daar wat thematisatie en soms zelfs wat thema muziek.
Alleen het weer is wat minder.
Achtbaan, achtbaan, daar in de verte!
Wij kiezen ervoor om linksom het rondje te gaan maken, onze dochter wil dan ook meteen in de eerste attractie die we tegenkomen, de Flying Swing het is even wennen met het rood witte lint en de medewerker met mondkapje, maar het valt me op hoe snel je hieraan went. Hier is het eventjes de handen desinfecteren voordat je de attractie instapt.
Afijn, na ons eerste ritje komen we bij de reden voor mij om de parkje eens te bezoeken. Volgens mij heb ik dit type baantje van deze fabrikant nog nooit gedaan en tof dat mijn dochter enthousiast mee ging. London City coaster is eigenlijk best een tof baantje en de eerste drop is leuker dan gedacht, of komt het gewoon omdat het al een tijdje geleden is om een ritje in de achtbaan te maken. Uiteindelijk moet ik noodgedwongen 7x instappen, wat natuurlijk geen probleem is.
Lekker kleurrijk!
Tof baantje!
Whoop, Whoop!!
Een van de regels die ze hier ingevoerd hebben is dat de meeste attracties op een heel beperkt aantal na alleen maar toegankelijk zijn voor kinderen t/m 12 jaar. En dat terwijl ik mezelf had voorgenomen om dit jaar de Nederlandse bingo maar eens binnen te halen. En dan blijk je toch een beetje teleurgesteld te zijn als je niet kan instappen in Spur & The Big Apple de Wacky worm van het park. Je mist er natuurlijk niks aan en de teleurstelling was dan ook maar voor korte duur, dan maar ff wachten op de NL Bingo.
Aan de overkant staat dan toch weer een flatride die ik nog niet ben tegengekomen. Nu ben ik ook niet echt van de flatrides, maar deze wil ik dan toch wel weer uitproberen. In het begin van het ritje is SuperNova best rustig en denk ik “is dit het nou” het tweede deel is beduidend leuker.
Ook het spookhuis ziet er aan de buitenkant best gaaf uit en stap dan ook in om een ritje te maken. Gelukkig is deze niet zo schreeuwerig en donker als die van Drouwenerzand en is ie beter voorzien van thematisatie, volgens mij zijn het allerlei karakters uit bekende horrorfilms. Eigenlijk gewoon een best aardig ritje.
Stiekem doet het toch nog wel een beetje pijn.
Apart maar geinig apparaat.
Alleen de dino’s kan ik niet plaatsen
Na een hapje en een drankje wil onze dochter nog graag het verkeerspark doen. Het is ontzettend leuk om als ouder naar te kijken hoe kinderen zich proberen te houden aan de “verkeersregels” en om te zien hoe de aanwezige politieagent reageert op de kleine wegmisbruikers, ook het aanwezige politievoertuig is lachwekkend om naar te kijken. Na afloop kan het dan ook niet anders dat het bijbehorende rijbewijs aangeschaft dient te worden, kind blij, papa blij!
Verder is het voor ons als ouders toekijken naar de helikoptermolen, en botsbootjes. De glijbanen doen we deze ronde niet aangezien je er zichtbaar nat uitkomt.
All overboard!
Prachtige dienstauto!
Ondanks dat er maar een zeer beperkt aantal attracties beschikbaar zijn waar je als volwassen op dit moment mag instappen heb ik toch een prima dag gehad. Park zag er erg verzorgd uit, medewerkers zijn vriendelijk en in voor een praatje en het eten van het all-in concept smaakt prima.
Dikke duim omhoog voor Duinen Zathe!
En zo werd het ook weer zondag en ondanks dat we tot maandag in onze glamping tent konden verblijven moesten we helaas i.v.m. werk en school toch weer terug naar huis rijden.
Maar niet voordat we het laatste parkje wat hier voor ons relatief in de buurt lag hadden bezocht. Op de terugweg naar Helmond pakken we ook eventjes De Waarbeek in Hengelo mee. En net als in de andere 2 bezochte parken hanteren ze hier ook het all-in concept.
Zo mooi als het weer de afgelopen dagen was kregen we deze keer met wat regen te maken.
Met als gevolg dat het helemaal niet druk was in de Waarbeek. Afijn tickets werden weer gescand en er werd ons vriendelijk verzocht om eventjes de instructievideo te bekijken waarin de maatregelen op een voor kinderen begrijpelijk manier werden uitgelegd.
Welkom op deze ietwat grauwe dag.
De instructievideo, leuk verzonnen.
Vanaf de parkeerplaats is ie al een beetje te volgen, voor mij een van de redenen om een bezoekje aan dit park te brengen. Volgens diverse bronnen de oudste nog werkende stalen achtbaan van de wereld of is het toch Montaña Suiza? Niet dat het heel veel uitmaakt maar Rodelbaan is met zijn bouwjaar uit 1930 in ieder geval een oud beestje.
Na een ritje ben ik best wel verbaasd hoe leuk het baantje is. In 1930 moet dit al helemaal fantastisch zijn geweest, erg gaaf dat we zoiets in Nederland hebben.
Toch best spannend!
Kwaliteit van de onride foto zou wel wat beter mogen.
Verder liggen hier in de buurt de botsauto’s, de Venture River en een oldtimer baan met een kleine indoor sprookjesscene die heel enthousiast onthaald wordt door onze dochter. Volgens haar moeten we ook een ritje maken want dan zien we Roodkapje, een van haar favoriete sprookjesfiguren.
De woeste logflume.
Jaja, een niet te missen darkride scene.
Het park is niet bijster groot en een rondje heb je zo gemaakt, maar toch zijn er genoeg attracties voor de kinderen om je hier toch een aantal uur te kunnen vermaken. De Zweefmolen, Eendjesmolen en de Twister worden allemaal een keer gedaan.
En in een hoekje staat de Rups deze herken ik nog van vroeger toen ik als kind naar de kermis ging. Dat het doek destijds over je heen kwam vond ik altijd super. Dus een ritje met de dochter is dan eigenlijk verplichte kost. Helaas werk het doek niet en dat maakt het ritje een heel stuk minder episch als wat ik in mijn herinnering had. Tegenwoordig ben ik niet echt een fervent kermisbezoeker maar een ander maf apparaat wat ik niet ken is de Hully Gully Volgens mij stond er op deze plek een soort break dance maar dit is denk ik een prima vervanger.
Niet de herinnering van vroeger.
Geinig ding, maar liefst niet een lange rit.
Na het eten lopen we nog naar een beetje een verloren hoekje, waarschijnlijk zal dit wel door het regenachtige weer komen. Je hebt wel weer een mooi uitzicht zo over het meertje. De Nautic Jet is gesloten, maar de Zweefbanen zijn denk ik ook tof om te doen, het maximale gewicht voor de attractie is 80 kg en laat ik nou net iets te zwaar te zijn. De kleine is wel te porren voor een ritje op de zweefbaan en aan haar gezicht te zien was het leuk.
We maken nog een rondje in het park om de Rodelbaan en de botsauto’s te doen voordat we ook hier weer afscheid gaan nemen en echt naar huis gaan rijden.
Nog een keertje Rodelbaan.
Spannend zo over het water.
En zo zit ons lange weekendje langs de Noordelijke parken van Nederland erop. De accommodatie van Drouwenerzand is top, in alle parken was het personeel vriendelijk en zover als mogelijk behulpzaam.
De regels die de parken getroffen hebben verschillen van elkaar maar komen er in er kort op neer dat je jezelf hetzelfde moet gedragen als dat je tegenwoordig in het dagelijks leven ook hoort te doen.
Wij hebben in ieder geval veel plezier gehad in de parken en waren een bezoekje meer dan waard.
Thanks voor het lezen!