Gezien het feit dat er op dit moment weinig pretpark bezoekjes mogelijk zijn en het forum Themepark.nl er mee stopt, kwam ik er achter dat ik sinds mijn aanmelding daar in 2017 ook Tripreports gepost hebt, in totaal ongeveer 27 stuks. Deze tripreports hebben hier dus nog nooit het daglicht gezien en leek het mij wel een leuk idee om deze nogmaals te posten.
Deze keer een park die eigenlijk niet op de planning stond, maar via het forum en de Formule 1 van Oostenrijk kom je tot de 1e ontmoeting met @ArcovandenBroek. En zo sta je dan weer in Wiener Prater in Wenen.
WELKOM BIJ THROWBACK TRIPREPORT deel 6.
Laat ik eerst beginnen om te zeggen dat forums een erg fijne en handige site is. Je komt met gelijkgestemden op plekken waar ik normaal gesproken niet zo snel terecht zal komen.
Via het Formule 1 topic kwam ik in contact met Arco die ook "toevallig" richting de GP1 van Oostenrijk ging en onder andere Wiener Prater ging bezoeken.
En zo stond ik dan weer in Wenen om met 2 tot dan toe volstrekt onbekende mensen wat credits te scoren.
Echter zal ik jullie eerst wat impressie beelden geven van onze accommodatie van de 5 dagen die we hier in Spielberg verbleven.
Het is in ieder geval duidelijk aangeven.
De Burj Al Arab in Dubai is er niks bij.
Ook de borden op de camping zijn gethematiseerd.
Nadat we de caravan ondanks de hevige regenval toch makkelijk op zijn plek hadden gezet en wij onszelf gesetteld hadden, werd het voor mij om 10:00 uur tijd om richting Wenen te rijden waar ik 2 uur later zou arriveren.
Auto parkeren in de garage van Wiener Prater en op zoek naar 2 mede-credith*#ren.
Ik liep een beetje doelloos op het plein totdat mijn naam hard geroepen werd, daar zaten Arco en Mathijs lekker de genieten van een potje bier en na het gebruikelijke "praatje pot" werd het tijd om het park te verkennen.
Hier zijn 13 credits te behalen, waarvan wij er uiteindelijk 10 van hebben kunnen doen.
Het plein t.p.v. de hoofdingang.
Een van de oudste attracties in het park, erg mooi reuzenrad maar met € 10,00 entree p.p. een beetje aan de dure kant.
Helaas was Super 8er Bahn gesloten dus werd de 1e credit van de dag de niet noemenswaardige Dizzy Mouse.
Over noemenswaardig gesproken, de volgende baan is dat wel.
Insider is een indoor spinning coaster die mede door de toffe wachtrij, lasershow en gave muziek verrassend leuk is om te doen.
Ze houden hier van spinning coasters want Maskerade is de volgende die we meepakken.
En waarbij de buitenkant er best aardig uitziet, zo is het aan de binnenkant een teleurstelling. Geen muziek, geen theming. gewoon een baan in een kale hal.
Als je er bent, deze ff meepakken.
Met een entree van €5,00 alleen voor de credit de moeite waard, anders overslaan.
Voordat we even een hapje gaan eten lopen we eerst nog naar de volgende baan. Een die mooi gethematiseerd is en voor mij de eerste keer dat ik dit soort type baan ga doen.
Hochschaubahn niet de langste, hoogste of snelste maar wel een met nostalgische waarde en het baantje had gewoon iets, erg leuk om hem een keer mee te maken.
Mooiste baan van Wiener Prater.
De inspiratie komt van de hoogste berg van Oostenrijk, namelijk de Grossglockner.
Het is geen Troy of Wodan, maar het plezier is er niet minder om.
Tijd voor wat eten en we nemen plaats in een van de vele eettentjes die Wiener Prater heeft. Voor mij de Bratwürstel mit Pommes en wat te drinken. Erg lekker en met € 7,90 niet eens heel duur.
De volgende baan is als we het bord moeten geloven "Europa's snelste achtbaan" . Tegenwoordig een gewaagde uitspraak, maar de Megablitz is wel een verrassing, deze Vekoma trek je door de helixen en is best intens. En het 2e ritje is 1 euro goedkoper.
Tip: lekker eten (braadworst, Schnitzel) en drinken (bier) met een mooi sfeertje .
Yeah right, duck tape doet hier trouwens goede zaken.
Zeker doen! deze baan verdient een betere plek in het park.
Met dank aan onze aanwezige fotograaf Arco.
Nog een primeur voor mij, een standaard Vekoma Boomerang genaamd Boomerang maar dan een met een twist. Inmiddels heb ik er een aantal van gedaan en vind ik ze mwweehh.
Maar deze heeft heupbeugels en wat een verschil is dat. Het geeft een apart gevoel en de baan lijkt een stuk intenser aan te voelen. Geen 2e rit voor mij.
De standaard foto die de meeste maken.
Niet de meest comfortabele, maar die heupbeugels mogen er wel meer van komen.
Het blijkt een dag van de primeurs te worden, want ook mijn eerste flying coaster staat op het programma. Helaas had ik deze primeur liever met de aankomende UK-trip in de vorm van Air gehaald.
Volare ziet er geinig uit, is apart maar niet fijn om de te doen.
Inmiddels ben ik mede door de Zweden trip is de schaamte een klein beetje voorbij om kiddie-coasters te doen en stap dan ook zonder probleem in Der Zug des Manitu De naam klinkt imposant en met in totaal 5 rondjes waarvan een aantal extra door de operator hebben we toch gelachen.
Tegenover staat ook die Wilde Maus een baan die we wel vaker tegenkomen.
Als James Bond uit deze achtbaan kwam zou ie zijn beroemde woorden "Shaking, not stirred" gebruiken.
Het ziet er wel maf uit.
De naam zegt het al.
Dan de baan waar je veel goede verhalen over hebt gehoord en volgens mij een soort van legendarische status heeft bereikt onder de coasterfans.
Olympia Looping door zijn grote oppervlakte en 5 loopings ziet ie er indrukwekkend uit.
En als je opzoek gaat naar wat meer informatie wordt het helemaal interessanter. Met een entreeprijs van € 8,50 best stevig, maar je wilt hem toch een keer beleven en nemen we plaats op de achterste rij. Erg gave baan en als ie warm gereden is schijnt ie echt intens te zijn. Helaas was het niet druk en heb ik dat niet mogen ervaren.
Feit is wel dat ik de banen van Schwarzkopf steeds meer begin te waarderen, ze lijken allemaal iets unieks te hebben of een eigen verhaal.
Er zijn ca. 50 vrachtwagens nodig om de grootste mobiele achtbaan ter wereld te verplaatsen.
Zelfs de Efteling heeft erover nagedacht om deze baan in het park te plaatsen, uiteindelijk kregen (hadden) we Pegasus.
De laatste attractie die we doen is ook weer een nostalgische en als je dan de verhalen van de operator hoort en wat achtergrond informatie zoek krijg je er een soort van respect voor.
Toboggan is s'werelds oudste glijbaan die toch al wat heeft meegemaakt.
Gebouwd in 1913, afgebrand in de 2e wereldoorlog, zo goed mogelijk weer opgebouwd in 1947, dicht om veiligheidsredenen in 2000 en in 2009 weer grondig gerenoveerd. Ik hou wel van dit soort feitjes!
Erg leuk om te doen trouwens en verrassend snel.
Ziet er toch prachtig uit!
Check het T-shirt.
Ook @Matthijs mag niet ontbreken!
Natuurlijk heeft Wiener Prater meer te bieden als alleen maar coasters.
Maar omdat iedere attractie hier zijn eigen entreeprijs heeft zou het dan wel een heel duur dagje worden.
Dus verder heb ik wat foto's die ik jullie niet wil onthouden.
Ook is er een rapid aanwezig die er best leuk uitziet.
Voor mij misschien nog erger als droptowers.
Black Mamba, geef maar zijn naamgenoot in Brühl.
Overzicht van Wiener Prater.
Wiener Prater, wat moet ik erover zeggen. Ik heb me prima vermaakt in dit park maar als ik het dan ga vergelijken met de weinige stadsparken die ik tot nu toe heb bezocht (Liseberg en Gröna Lund) dan ontbreekt het hier toch aan een hele hoop dingen.
Er zit niet een bepaalde eenheid in door de verschillende eigenaren van attracties en door de aparte entreeprijzen wordt het een duur dagje. Jammer dat er geen wristbands worden verkocht.
kopen. Verder komen sommige stukken van het park erg rommelig en verouderd over.
Over het grootste gedeelte komt het voor mij echt over als een veredelde kermis. Maar op sommige punten is het dan ook weer echt een stadspark en steken een aantal eigenaren naar mijn mening een hoop passie en liefde in de attracties.
Ik krijg dan ook het gevoel dat er voor een stad als Wenen meer eruit te halen valt.
Er zitten dan toch een aantal erg leuke attracties bij die echt de moeite waard zijn om te bezoeken en denk dat Wiener Prater er tijdens de avond mooi uit zou kunnen zien.
Dus mocht je ooit naar de stad Wenen gaan of in de buurt zitten, dan kun je Wiener Prater gerust bezoeken. Maar om hiervoor speciaal naar Wenen te gaan kan ik me wel betere bestemmingen voorstellen.
Tevens wil ik Arco en Matthijs bedanken dat ik een aantal uur met ze mocht rondhangen in dit toch wel aparte park. The rest is History! 😉