Quefox_ Jemig. Dat klinkt behoorlijk ruk, zeker de 27 (!!) draaistellen met barsten en/of scheuren. Dat klinkt alsof de trein simpelweg niet de bewegingen van de baan aankan, óf de intensiteit van de baan gewoon te veel is voor de trein. Either way: foutief ontwerp van Zamperla. Wie zag dát nou aankomen... 🙈
FlyingTimo Zo'n vin is normaal gesproken een dikke staalplaat, die gaan echt niet zomaar stuk..
Huh? Nee toch? De stators (de witte vinnen op de baan) zijn geen dikke staalplaten, dat is per vin een hele collectie aan elektromagneten toch? Of heb ik dat altijd verkeerd begrepen?
ondertussen even gegoogled:
Hoe onschuldig die witte stators op de baan er ook uitzien, ze zitten boordevol hightech elektronica. Zo zitten er in elke stators een hele reeks elektromagneten. Deze elektromagneten kunnen een magnetisch veld produceren wanneer er stroom doorheen loopt. Wanneer echter een reeks van die elektromagneten aan- en uit wordt geschakeld, ontstaat er een bewegend of reizend magnetisch veld. Dat bewegend magnetisch veld reageert met het permanente magnetisch veld dat de magneten onder de trein veroorzaken. De magnetische velden zijn op onderstaande afbeelding voorgesteld door het golvende patroon van een sinus met in elke top een noordpool en in het daaropvolgende dal een zuidpool.
https://themeparkfreaks.eu/coaster-engineering-lsm-lancering/
dikke staalplaten: dat zijn de remvinnen. Die záten overigens ook op de launchtrack, voor het geval er een rollback was. Als 't goed is wordt dat nu echter geregeld door de statoren, dus zijn de staalplaten op de launchtrack (lijkt me) verdwenen.
De trein zelf beschikt over permanente magneten, de launchtrack over statoren (elektromagneten).
Edit: sorry @Ronny ik lees nu je post pas, jij gaf ook al een stukje uitleg.