Van jarenlang slecht onderhoud tot vervallen staat. Vervolgens een lagere beoordeling van bezoekers. Geen “ Arbeid is nodig om d'oude pracht te behouden voor het nageslacht.” te bespeuren, maar een bewust beleid om sloop onvermijdbaar te maken, het lot is jaren geleden al stilletjes bepaald. Ieder zijn mening over wel of niet slopen, maar dit is toch alles behalve een waardige manier om afscheid te nemen van een parel uit de geschiedenis van de Efteling.

Wat een drama hier op de vroege ochtend. Misschien moet de Efteling minder gaan communiceren net als Phantasialand. Die gooien zaken gewoon zonder pardon dicht, slopen de zaken en zetten er iets geweldigs voor terug. In nederland staan er altijd 17 miljoen bondscoaches aan de zijlijn als het nationaal elftal speelt, als er een corona persco is geweest weten het altijd allemaal beter en bij de Efteling..... tja vul het zelf maar in!

Het is jammer dat de Efteling geen PHL is want die durven, die doen gewoon, die zetten mega gebieden neer zonder naar de kosten te kijken zo lijkt het wel (krijgen ze daarom misschien minder commentaar?). De Efteling kondigt meestal iets met veel bombarie aan, noemen bedragen waardoor verwachtingen hoog gespannen zijn en meestal is het het dan net niet. Misschien dat ze daarom deze keer dan ook bewust nog geen tekeningen laten zien, nog geen attractie benoemen, misschien hebben ze geleerd!

Ik ga me laten verassen wat ze deze keer uit de hoge hoed toveren, ik denk dat we het allemaal wel eens zijn dat het tijd wordt om weer eens met iets baanbrekends te komen als men tot de wereld top wil behoren. Komende jaren gaan spannend worden EP die met een nieuwe thema gebied gaan starten, PHL die aan het rommelen is en dan nu ook de Efteling. Alleen maar des te leuker om te blijven gissen.

Mark De Python behouden, maar dit zo tegen de vlakte gooien, ik begrijp echt niks van het beleid…

Duizend maal dit. Deze attractie staat echt als teken van eigen makelij en creativiteit. Een sfeer die daarnaast ook uniek is. Dat er iets moest gebeuren begrijp ik, vanwege brandveiligheid en onderhoud. Maar zo drastisch zegt dat vooral het geld alleen nog maar de boventoon voert en de visie mist op lange termijn.

Ik kan er niet wakker om liggen. De attractie kan iconisch zijn maar was ook oud en in mijn ogen niet veel meer aan. Als je aan de top wil horen moet je nou eenmaal investeren en logisch dat je deze ruimte dan beter kan gebruiken voor een nieuwe attractie.
Wel zal ik de sfeer van het gebied gaan missen maar ik hoop dat daar iets van behouden blijft of gewoon iets heel goeds voor terug komt. Ze benoemen naast attractie in elk geval wel ook het gebied dus ik heb goede hoop.

De Efteling mag maximaal 25 meter hoog bouwen rond het Spookslot?

Mark snap de zin 'De attractiecapaciteit van de Efteling wordt met deze toevoeging aanzienlijk uitgebreid' ook niet zo uit het artikel. Spookslot heeft een capaciteit van 1000 man per uur. 250 meer noem ik niet 'aanzienlijk'

Njit Ze moeten dingen verzinnen om hun gasten niet teleurgesteld worden door deze vervanging, denk ik zomaar

• Njit heeft hierop gereageerd.

Njit maar als niemand er meer in gaat, dan zijn het nu waarschijnlijk zeker geen 1000 mensen per uur meer. Als een nieuwe attractie wel de aantrekkingskracht heeft om de volledige capaciteit te draaien kan het dus weleens een groter verschil zijn dan 250.

Dave_coaster tja, ik noem dat gewoon sugarcoaten 🙂 Dat hij weggaat ben ik niet rouwig om maar ga dan niet met cijfers goochelen om het mooier te maken.

Lin dat lijkt me wel de bedoeling ja. Maar dat veranderd niks aan de capaciteit 😉

"Dan ga ik voortaan wel naar Duinrell." Schitterende dramareacties hier en daar.

Zonder gekheid: jammer dat een iconische attractie verdwijnt, maar als het gebouw niet meer te redden is, de show met slechts één vonkje in de hens zou kunnen vliegen en het gros van de bezoekers waardeert het Spookslot laag, dan is het logisch dat er vervanging komt.

Als het ook een wat duisterder, spookachtig sfeertje krijgt, kan er op die plek in uitgebreidere vorm zomaar iets heel moois komen. Want eerlijk: zo mooi als de ligging en de weg naar het Spookslot vanuit het Sprookjesbos waren voordat de Pardoes Promenade kwam, is het nooit meer geworden. Laat staan toen hetzelfde pleintje opeens een Pandadroom-ingang erbij kreeg. Met de focus nu meer op gebiedsontwikkeling, heb ik er alle vertrouwen in dat er iets moois voor terug komt, in dezelfde wat duisterder sferen.

In maart hebben we een familieweekendje in de Efteling, nog net op tijd om m'n neefjes bang te maken in het Spookslot. En ik koester de herinnering aan deze Toppop-opname met Kate Bush in het slot:

Njit Nee klopt feitelijk gezien niet nee, maar misschien is dat wel wat ze bedoelen (alleen dan wat ongelukkig geformuleerd).

Michael Pretparken zijn geen musea, dat vervanging nodig is lijkt mij niet meer dan logisch.

Dat klopt, maar voor een park dat zo lang op zijn geschiedenis teert met leuzen als "De oude pacht behouden voor het nageslacht is dit een toch zeer opmerkelijke en rare keuze. Pretparken zijn inderdaad geen museums, maar betekent dat dat alles gewoon plat zou moeten kunnen? Dat vindt ik niet.

QDude24 Maar als je het omdraait: dat het park al die jaren op geschiedenis teert en dat soort leuzen gebruikt, betekent dat dan dat je een attractie uit 1978 die gewoon op is en mensen niet meer aanspreekt dan maar moet laten staan onder de noemer 'nostalgie'?

Lin Nostalgie is niet een reden, nostalgie creëer je.

Waar ligt de grens met slopen? En als je iets nooit onderhoud, waar de Efteling de laatst 5 jaar heel goed in is, dan is het een stuk sneller op en outdated ja.
                Het museum argument werd ingezet bij de aanpassingen aan POTC in de Disney parken, waar het niet sloeg op de attractie zelf maar "geschiedenisgetrouwheid" van de scenes. Als dit een aankondiging was tot een overhaul van het huidige slot, waarbij grootste aanpassingen kwamen om het te moderniseren, maar de core attractie in stand bleef, dan had ik het zeker toegejuicht, maar dit is de makkelijke weg. Als een park als Kennywood een oude darkride kan terugbrengen, waarom kan een groter park als de Efteling hun walk through niet moderniseren?

laprikantan Ik denk dat die vergelijking alleen opgaat voor een interactief museum als een Naturalis of NEMO. Maar pretparken zijn niet bedoeld om alleen maar dingen uit het verleden te laten staan die achterhaald zijn. "Standaard" musea wel.

Ik snap de keuze en ik heb vertrouwen in de vervanger van het Spookslot. Het Spookslot is op, verouderd, hoe hard het ook is. Zoals Fons zegt de minst gewaardeerde attractie van het park. Misschien niet voor ons, maar wel voor de dagjesbezoeker. En nu komt er een attractie terug van 25 miljoen euro! Alleen Symbolica is nog duurder. Dit wordt gewoon een toffe darkride attractie waar Sander de Bruijn al jaren mee bezig is, ik voel het aan mijn water.

Ik snap dat de fysieke staat van de attractie niet meer optimaal is, maar niet elke attractie hoeft een topper te zijn met wachtrijen van een uur om het bestaan te verantwoorden. Er waren altijd wel mensen in het Spookslot, en in combinatie met de culturele status zou ik er alles aan hebben gedaan om het te bewaren. We weten natuurlijk niet wat de Efteling ervoor terug gaat plaatsen, als het een Spookslot 2.0 waarin de huidige vormgeving van het Spookslot op een smaakvolle manier terugkomt lijkt dat me een fijne oplossing, maar ik heb zeer weinig vertrouwen in de Efteling. Op Sander de Bruyn na zijn het allemaal flapdrollen, en ik neem aan dat ik dat op dit forum wél mag zeggen. De Efteling wordt echt elk jaar minder leuk, het is ongelofelijk.