Het Spookslot wordt vervangen door Danse Macabre
Michael Pretparken zijn geen musea.
De vergelijking klopt niet. Pretparken zijn precies zoals musea. Daarin wordt een ervaring verkocht met zowel nieuwe als oude attracties.
- Bijgewerkt
Njit Ze moeten dingen verzinnen om hun gasten niet teleurgesteld worden door deze vervanging, denk ik zomaar
Dave_coaster tja, ik noem dat gewoon sugarcoaten Dat hij weggaat ben ik niet rouwig om maar ga dan niet met cijfers goochelen om het mooier te maken.
- Bijgewerkt
"Dan ga ik voortaan wel naar Duinrell." Schitterende dramareacties hier en daar.
Zonder gekheid: jammer dat een iconische attractie verdwijnt, maar als het gebouw niet meer te redden is, de show met slechts één vonkje in de hens zou kunnen vliegen en het gros van de bezoekers waardeert het Spookslot laag, dan is het logisch dat er vervanging komt.
Als het ook een wat duisterder, spookachtig sfeertje krijgt, kan er op die plek in uitgebreidere vorm zomaar iets heel moois komen. Want eerlijk: zo mooi als de ligging en de weg naar het Spookslot vanuit het Sprookjesbos waren voordat de Pardoes Promenade kwam, is het nooit meer geworden. Laat staan toen hetzelfde pleintje opeens een Pandadroom-ingang erbij kreeg. Met de focus nu meer op gebiedsontwikkeling, heb ik er alle vertrouwen in dat er iets moois voor terug komt, in dezelfde wat duisterder sferen.
In maart hebben we een familieweekendje in de Efteling, nog net op tijd om m'n neefjes bang te maken in het Spookslot. En ik koester de herinnering aan deze Toppop-opname met Kate Bush in het slot:
Michael Pretparken zijn geen musea, dat vervanging nodig is lijkt mij niet meer dan logisch.
Dat klopt, maar voor een park dat zo lang op zijn geschiedenis teert met leuzen als "De oude pacht behouden voor het nageslacht is dit een toch zeer opmerkelijke en rare keuze. Pretparken zijn inderdaad geen museums, maar betekent dat dat alles gewoon plat zou moeten kunnen? Dat vindt ik niet.
- Bijgewerkt
Lin Nostalgie is niet een reden, nostalgie creëer je.
Waar ligt de grens met slopen? En als je iets nooit onderhoud, waar de Efteling de laatst 5 jaar heel goed in is, dan is het een stuk sneller op en outdated ja.
Het museum argument werd ingezet bij de aanpassingen aan POTC in de Disney parken, waar het niet sloeg op de attractie zelf maar "geschiedenisgetrouwheid" van de scenes. Als dit een aankondiging was tot een overhaul van het huidige slot, waarbij grootste aanpassingen kwamen om het te moderniseren, maar de core attractie in stand bleef, dan had ik het zeker toegejuicht, maar dit is de makkelijke weg. Als een park als Kennywood een oude darkride kan terugbrengen, waarom kan een groter park als de Efteling hun walk through niet moderniseren?
laprikantan Ik denk dat die vergelijking alleen opgaat voor een interactief museum als een Naturalis of NEMO. Maar pretparken zijn niet bedoeld om alleen maar dingen uit het verleden te laten staan die achterhaald zijn. "Standaard" musea wel.
Ik snap de keuze en ik heb vertrouwen in de vervanger van het Spookslot. Het Spookslot is op, verouderd, hoe hard het ook is. Zoals Fons zegt de minst gewaardeerde attractie van het park. Misschien niet voor ons, maar wel voor de dagjesbezoeker. En nu komt er een attractie terug van 25 miljoen euro! Alleen Symbolica is nog duurder. Dit wordt gewoon een toffe darkride attractie waar Sander de Bruijn al jaren mee bezig is, ik voel het aan mijn water.
Ik snap dat de fysieke staat van de attractie niet meer optimaal is, maar niet elke attractie hoeft een topper te zijn met wachtrijen van een uur om het bestaan te verantwoorden. Er waren altijd wel mensen in het Spookslot, en in combinatie met de culturele status zou ik er alles aan hebben gedaan om het te bewaren. We weten natuurlijk niet wat de Efteling ervoor terug gaat plaatsen, als het een Spookslot 2.0 waarin de huidige vormgeving van het Spookslot op een smaakvolle manier terugkomt lijkt dat me een fijne oplossing, maar ik heb zeer weinig vertrouwen in de Efteling. Op Sander de Bruyn na zijn het allemaal flapdrollen, en ik neem aan dat ik dat op dit forum wél mag zeggen. De Efteling wordt echt elk jaar minder leuk, het is ongelofelijk.
- Bijgewerkt
We weten nog niet hoe groot de attractie wordt, maar in vergelijking met andere Efteling attracties, ben ik zelf van mening dat het qua capaciteit wel meevalt en zeker niet tegenvalt.
Even wat capaciteitcijfers(per uur):
Python 1400
Symbolica 1700
M&M 1800 (Gezamenlijke capaciteit)
J&dd 1750 (Gezamenlijke capaciteit)
Droomvlucht 1800
Fabula 1760
Pirana 1500
Baron 1000
Vogelrok 1600
Carnavalfestival 1600
Vliegende Hollander 1900
Fata Morgana 1800
Villa Volta 1200
Sirocco 1200
Pagode 720
Gondoletta 1080
Halve Maen 1200
Tufferbaan 1200
Vervanging spookslot 1250
Dit maakt een totale capaciteit van 26.260 personen per uur. Op drukke dagen heeft de efteling een gemiddelde van 40.000 personen rond lopen, waarvan een deel niet eens in attracties kan/gaat/niet overal in durft/of afziet van wachten.
Ik vind dat de nieuwe attractie met een capaciteit van 1250 personen daarom echt niet tegenvallen.
The_Real_Infernape En nu komt er een attractie terug van 25 miljoen euro! Alleen Symbolica is nog duurder.
Dit zei ik ook al in het topic over het hotel, het is inderdaad heel leuk om bouwkosten te vergelijken tussen attracties, maar we moeten wel de inflatie en enorme stijging in bouwkosten niet vergeten. Sinds 2016 zijn bouwkosten met meer dan 30% gestegen tot nu. Dus Symbolica zou vandaag de dag rond de 50 miljoen hebben gekost. Dus de bouwkosten anno 2022 zeggen niet echt veel meer over de kwaliteit t.o.v. oudere attracties.
Maar dat wilt niet zeggen dat de Efteling voor die 25 miljoen euro niet iets prachtigs in het gebied kan neerzetten. Dat hebben ze in het verleden echt wel aangetoond.
Wauw, wat een extreme reacties op dit nieuws die ik totaal niet snap. De show is achterhaald, gedateerd, alles van het gebouw stort bijna in en medewerkers kunnen niet eens meer door de hoofdshow lopen zonder door de vloer te zakken. De enige manier om dit te onderhouden was het hele gebouw plat te gooien en opnieuw bouwen en dat zou de de slechtste keuze zijn. Want er is 0 reden om Spookslot te herbouwen. Het was in de jaren 70 en 80 misschien een topper, nu staat 'ie voor mij helemaal onder aan de lijst van de attracties en heb hem in al die jaren nog maar 1 keer gedaan. Houdoe en op naar iets nieuws!
Wauw. wat een nieuws op de maandagochtend! Ik ben zelf een enorm fan van het Spookslot. Als klein kind durfde ik er nooit in door de Oosterse geest en de hoofdshow heeft 1 van de mooiste muziekstukken uit het hele park.
Het Spookslot is echter al jaren verouderd. Tijdens mijn eerste Efteling abonnement in 2007 zei ik al dat ik verwachtte dat dit de eerste attractie zou zijn die tegen de vlakte zou gaan. Hierin had ik ongelijk want dat werd de Pegasus, maar na 15 jaar is het dan toch echt zo ver...
Vind ik het jammer? Ja. Ik hoop dat de Dance Macabre een plekje vindt in de nieuwe attractie. Ik hoop ook op een ode aan de prachtige ronde zaal. Van de hoofdshow zal ik alleen de monniken en het brandende meisje gaan missen. De rest voelde namelijk al wel verouderd. Ik snap ook niet helemaal waarom de Python mag blijven en dit stukje historie niet, maar de staat van het gebouw zou hier wel doorslaggevend in zijn...
Wat ik mijzelf al helemaal afvraag: wat gaan ze straks met Aquanura doen? Beiden "normale" symfonieën bevatten straks muziekstukken welke niet meer in het park te horen zijn als de Dance Macabre verdwijnt. Gaan we eindelijk een échte derde symfonie krijgen?!
Goh, ook ik zag deze niet aankomen. Ik had verwacht dat men het spookslot wel zou gaan redden. Al is het maar om het enorm mooie gebouw dat er omheen staat. Aan de andere kant was het natuurlijk al een teken dat de bouwhekken tussen MM en het spookslot bleven staan en er zo weinig in dat gebied gebeurde. Met MM en Fabula was het ook wel een beetje een vreemde eend geworden, hoe mooi hij daar ook stond tussen de bomen...
Met MM, Bäckerei Krümel en Nest! heeft de Efteling duidelijk een nieuwe stijl ingezet. Ik moet zeggen dat ik het nog niet zo lelijk vind. Ik ben dan ook heel benieuwd wat er voor terug komt.
Marvin Bij elke recente vervanging (PandaDroom > Fabula, Bobban > Max & Moritz, Polka Marina > Nest) stonden ze klaar met de plannen voor wat er voor in de plaats zou komen maar nu houden ze ineens de lippen stijf op elkaar? Ik denk dat ze beseffen dat het eigenlijk niet zo goed te verantwoorden is wat ze hier aan het doen zijn.
Dat is een beetje een kromme redenering. Dus omdat de Efteling nog geen concept-art heeft vrij gegeven is men zelf bewust dat men 'verkeerd' handelt? In de door jou genoemde voorbeelden ging het om een herplaatsing die vrij snel neergezet werd. Voor dit gebied gaan ze twee jaar de tijd nemen. Als je de bezoekers daarin wil gaan verrassen dan kan je veel beter juist terughoudend communiceren om iedere keer de bezoeker te verrassen.
- Bijgewerkt
Ja, de gevel was prachtig met die klimop....
Ja, de gang naast het slot had een majestueuze Pieck-sfeer...
Maar de rest kan me gestolen worden.
Als het nieuwe gebouw ook dit soort sfeervolle elementen heeft, ben ik al tevreden. En we krijgen er ook nog eens een echte ride bij.
Als ik dan al mag filosoferen over een attractie zou ik het volgende gaaf vinden:
Een darkride in Efteling stijl zoals BuZz lightyear van Disney en een intamin drop toren. Persoonlijk zou ik het gaaf vinden als het in pardoes stijl is.
p.s. ik hoop dat ze hiermee ook het zicht op de panda loods ook mee gaan verhelpen.