Ik vind het wel fijn dat ze spreken van een vernieuwd gebied, waaruit je kan opmaken dat de sfeer behouden blijft en thema. Ik verwacht zelf dat ze de gevel behouden en het gebouw zelf slopen, misschien een klein stukje laten staan, en op de plek van de hoofdshow iets nieuws zetten. En ik hoop zo erg dat Sander of Jeroen het gaat ontwerpen, anders zal het niet heel veel goeds worden denk ik. Ik maak me ook wel zorgen om het bosgebied waar het in ligt, zeker doordat de Efteling geen goede reputatie op het gebied van natuurbehoud heeft. Het is een van de laatste stukken echt bos van de Efteling, ik hoop dat het grotendeels behouden kan blijven.

Progress Van het enkele kijkje achter de schermen dat ik ooit gehad heb weet ik dat de techniek behoorlijk ‘houtje-touwtje’ in elkaar zit, dus hoe houdbaar dat allemaal is voor nog eens 40+ jaar is maar zeer de vraag.

Maar dat zijn de argumenten toch niet? Dit is een nieuw punt inbrengen. Daarnaast zit er heel veel tussen; "We houden alles bij het oude en restaureren wat er staat" tot "We walsen de boel plat".

Zonde dat ie gaat, maar om eerlijk te zijn kan ik mij ook niet echt meer herinneren wanneer ik er voor het laatst in ben geweest. Maar even iets wat ik als complete leek wat bouw betreft mijzelf afvraag. Als er aanpassingen aan het gebouw moesten komen of dat er een nieuwe loods moest komen, heb je dan niet automatisch te maken met moderne bouwvoorschriften ivm het niet echt brandveilige decor? Als dat zo is maakt het ineens een logische keuze en is er geen keuze geweest om de attractie te kunnen behouden. Beetje hetzelfde als wat er met de Wild Mouse in Blackpool gebeurd was.

Ik hoop echt dat Sander de Bruijn de opdracht krijgt, de kwaliteit die hij neer zet de afgelopen jaren is echt waanzinnig. Beetje door het verschil tussen hem en andere ontwerpers daar is volgens mij ook de oorzaak van het geschommel in kwaliteit bij de Efteling.

keey87 Gebleken is dat het spookslot het veruit minst favoriet is bij de gasten. Dan kan er nog zoveel Eftelings aan zijn of sfeer uitstralen, dan moet er gewoon iets gebeuren. Anders gooi je alleen maar geld weg als je het blijft renoveren/onderhouden.

Dat er een rij staat bij het spookslot heeft er natuurlijk mee te maken dat je maar eens in de +/- 10 minuten kan doorlopen. En om een attractie alleen open te houden voor drukke dagen lijkt mij niet de insteek.

Wat betreft de sfeer van buiten ben ik het helemaal met je eens, dit gaat echt wel gemist worden, maar ook de buitengevels zullen niet opnieuw gebruikt kunnen worden om wat voor reden dan ook.

Robkuh84 Gebleken is dat het spookslot het veruit minst favoriet is bij de gasten. Dan kan er nog zoveel Eftelings aan zijn of sfeer uitstralen, dan moet er gewoon iets gebeuren. Anders gooi je alleen maar geld weg als je het blijft renoveren/onderhouden.

Na de sloop zal weer een andere attractie de minst populaire zijn. Moet die dan ook tegen de vlakte? Sorry maar populariteit vind ik een kulargument.

Quefox_ Ik denk dat dit voor iedereen geldt als ik zeg: zet nostalgie niet boven feiten

Wat een smakeloze dooddoener zeg. In dit soort discussies en beslissingen zijn ook helemaal geen feiten. Er zijn hooguit verschillende scenario's waar je mee kunt werken.

Maar het is PR technisch ook een ramp, deze aankondiging. Via een interview vertellen dat je een icoon gaat verwijderen, en daarna nog kritiek op een van de bekendste Efteling ontwerpers. We weten ook niet wat er terug komt, en aangezien de verwachtingen steeds lager liggen hebben mensen zonder dat ze iets weten al veel kritiek op de opvolger.

Kapitein_Van_Der_Decken Je gaat hier toch niet zitten beweren dat een inclusieve speeltuin niets van inhoud heeft, waar eindelijk ook kinderen met een lichamelijke beperking samen met andere kinderen kunnen spelen, wat zeldzaam is in Nederland.
        Of zit de inhoud in het feit dat er een verhaal verteld moet worden? Dan kan men alle draaimolens ook wel slopen, want daar zit geen enkel inhoudelijk verhaal in.

Nee. Wat mij betreft irrelevant of een inclusieve of een exclusieve speeltuin is. 50 Shades of Gray in braille is nog steeds een waardeloos kutboek, en de Dansmarathon met een doventolk erbij is nog steeds televisie van de onderste plank. En nee, alsjeblieft, niet overal een verhaal bij forceren. Het verschil tussen goede en slechte thematisering laat zich slecht kwantificeren, maar als je het verschil niet ziet tussen de waardeloze, inspiratieloze vormgeving van Nest! en het werk van Van de Ven en Pieck decennialang hebben neergezet, dan heb je eigenlijk in deze discussie ook niets zinnigs in te brengen wat mij betreft. En je gaat me niet wijsmaken dat Nest in Hellendoorn of Slagharen kwalitatief zou opvallen.

Michael Carrousel of Progress is al een keer uit zijn originele park verplaatst (en ondertussen al zeer lang niet meer geupdate), Horizons is verwijderd, People Mover is gesloopt, Splash Mountain wordt gerethemed. Ook Disney parken zijn niet immuun voor dit soort situaties.

Het is ook leuk dat we de huidige directie de schuld geven van deze keuzes, maar wat moet je als je voorgangers alleen maar bij bouwde en niets bij hielden? Het spookslot had al een grootschalige renovatie moeten krijgen tien jaar geleden. Misschien was de attractie dan ook beter gewaardeerd geweest. Het huidige directie zit met een groot aantal attracties die technisch op zijn en je moet dan de keuze maken om ze te renoveren/herbouwen of vervangen. Volgens mij is er onder geen een directie zoveel geïnvesteerd jaar na jaar als de huidige.

Njit
          Volgens mij is hier niets goochelend aan? De attractie trok zelden volle zalen en draaide daardoor op een negatieve capaciteit. Als een achtbaan constant met lege plekken vertrekt en wordt vervangen door een achtbaan die wel constant vol zit, dan heb je toch effectief op papier een (nog) grotere capaciteitsvergroting?

Robkuh84
          Het minst favoriet is voor mij persoonlijk geen argument. Toen men de poll op de Efteling-Facebookpagina deed welke attractie het populairst was tussen droomvlucht en symbolica was Droomvlucht met zo'n 80% de favoriet. Moet men symbolica dan maar slopen?
          En voor alle attracties staan wachtrijen maar enkel op drukke dagen. Toen ik mijn abonnement had voor corona en ik ging doordeweeks stond er nooit een wachtrij voor geen enkele attractie. De Efteling is een park van extremen wat dat betreft, of het is er extreem rustig dat je op een hele dag letterlijk 20 andere bezoekers ziet of het is er zo extreem druk dat je als abonnee ging lopen na een uur omdat het echt niet meer gezellig was. Daartussen zitten ze niet zo heel vaak.
          Maar voor de rest snap ik de directie wel hoor. Ik ben geen fanboy die alles wil laten staan, verre van, vernieuwing moet zeker en vast kunnen.
          En het Spookslot is naar hedendaagse normen verouderd. Je mag draaien en keren hoe je het wilt, maar dat is Fata Morgana ook. Daar zijn ook heel veel effecten verdwenen of kapot.
          Ik vrees gewoon dat het Spookslot slachtoffer is geworden van de vernieuwingsdrang van de huidige directie en dat alles moet wijken dat ofwel de kosten/baten-analyse niet overleefd ofwel de populariteitspolls niet haalt.
          Staat wel buiten kijf dat de huidige directie totaal geen voeling meer heeft met waar de Efteling eigenlijk voor stond.

Wat een bloedbad van een discussie hier. 🙁

Wat mij betreft is de Efteling het spoor volledig bijster. Er is geen gevoel meer voor wat de Efteling de Efteling maakte. Dat merk je alleen al aan de berichtgeving, waarin de sloop van Spookslot wordt weggemoffeld in een enkel zinnetje. Dat er vroeg of laat iets ging gebeuren, dat was zeker. Maar volledig slopen? Je zou toch denken dat een park als de Efteling koste wat kost een icoon als Spookslot zou willen behouden. Ik vind de vergelijking met klassiekers van Disney, die het wél voor elkaar krijgen om attracties die zelfs ouder dan Spookslot zijn te behouden, terecht. Als zij het kunnen, waarom de Efteling niet?

Ik heb nog even getwijfeld om een aantal, naar mijn mening respectloze posts rechtstreeks te beantwoorden maar daar heb ik toch maar vanaf gezien. Dit topic is al naar genoeg.

Meint In dit soort discussies en beslissingen zijn ook helemaal geen feiten.

Hoezo niet? Feit is dat de attractie toe is aan behoorlijk wat onderhoud. Feit is dat het voor de gemiddelde bezoeker niet meer interessant is. Aanname die je uit die feiten kunt maken is dat kosten niet opwegen tegen de baten. Dan kan je nog zo veel nostalgie hebben, oude meuk is en blijft oude meuk.

keey87 Het minst favoriet is voor mij persoonlijk geen argument.

Op zichzelf staand niet nee, maar als er een grote kostenpost aan dreigt te komen en er zijn nog maar weinig bezoekers echt geïnteresseerd in de attractie, dan ga je toch wel andere dingen overwegen.

Liampie Zullen we de discussie gewoon op het onderwerp voeren in plaats van elkaar zo neer te sabelen omdat je het niet met iemands argumenten eens bent?

Zo, het heeft wat los gemaakt. Heb niet alle berichten gelezen.
                Ik heb een dubbel gevoel. De sfeer buiten was fenomenaal daar. Spookslot zelf, daar kwam ik niet meer.
                Ben alleen bang dat het mooie bos en het heksenpad verleden tijd zal gaan zijn. En dat zou ik echt verschrikkelijk vinden.

Voor de rest wel nieuwsgierig. En we krijgen er een attractie voor terug. Zolang Robert-Jaap Jansen met zijn handen van de ontwerpen afblijft, maak ik mij ook geen zorgen over het ontwerp. Alleen als het een Symbolica attractie gaat worden. Dan, nee dan niet.

Jailsamer wat een onzin. Dit is namelijk precies een zelfde iets. De phyton was volledig op en afgeschreven. Alleen vanwege de nostalgische waarde behouden.(althans een stukje) Zo een nostalgische ride als spookslot had een zelfde soort behandeling op zijn minst verdiend. Had dan ipv de phyton opnieuw te bouwen er gewoon een hele nieuwe coaster neer gezet. Een die wel weer van deze tijd is want de layout is wel heel oudbollig geworden.

• Tim vindt dit leuk.

Liampie Maar jij zegt net zelf dat de Efteling geen inhoud brengt in de nieuwste attracties voor kinderen, maar nu mag het voor jou ineens niet geforceerd worden. Wat wil je dan bij een attractie qua inhoud?

Daarnaast haal je allerlei voorbeelden aan die jij niet mooi vind, maar volgensmij staat er nergens in de statuten van de Efteling dat alles enkel goedkeuring mag hebben van Liampie in plaats van die andere 5 miljoen bezoekers. Ben blij dat de Efteling ook naar andere mensen kijkt. Dat er mensen zijn die niet van een Picasso kunnen genieten betekend toch niet dat in alle musea's enkel Rembrandt mag hangen.
                Vooralsnog hebben op Google Maps NEST! en M&M allemaal hogere reviews dan het Spookslot, maar als Liampie het anders vind dan is het toch anders en hebben die andere mensen schijnbaar geen smaak. Als iedereen echt zo lovend op het spookslot is en er bij elk bezoek zou komen, dan had de attractie waarschijnlijk een veel hogere waardering gehad en had het management andere keuzes kunnen maken.

En waarom zou er in de Efteling geen speeltuin mogen staan die ook in Helledoorn of Slagharen kan staan, is dat ook weer omdat enkel Liampie dat niet wilt, en daarom de marktonderzoeken die de Efteling doet dus niet kloppen?

Ja er zijn dingen die mooier kunnen aan zowel NEST! en M&M, maar dan zeggen dat jouw mening meteen feit is en andere het bij voorbaat fout zullen hebben. Dat is natuurlijk niet zo.

Er is nog geen enkele concept art uitgekomen, maar toch doen hier een aantal meteen Geert Wilders na. Nog voordat de minister één woord gesproken heeft, dient men meteen een motie van wantrouwen in.

'Het minst favoriet' is niet een argument op zich. De attractie is én verouderd/op én trekt nog maar weinig bezoekers én is by far de minst favoriete attractie. De redenering gaat verder dan alleen 'hij staat onderaan het lijstje', want inderdaad dan zou je bezig blijven met attracties verwijderen. Neemt niet weg dat een relatief lage gastwaardering wel een relevante factor is.

In de podcasts van Looopings uit 2019 was het Spookslot helemaal nog niet zo slecht gewaardeerd. Waar is dat dan ergens mis gegaan in twee jaar? Uitspraken over waardering zijn leuk, maar niet heel erg te volgen en daarmee niet perse betrouwbaar als “maatstaf”.