Orangedevil Zover ik altijd begrepen heb gaat het niet om de constructie van het gebouw, maar de zaken in het gebouw. Er is bijvoorbeeld geen brandbeveiliging, verouderde electra, verouderde verwarming en een waardeloze brandveiligheid kwa materiaalgebruik en vluchtroutes. Als je echt alles moet gaan aanpakken, kan het goedkoper zijn om het hele gebouw te slopen. Maar kan mij nogsteeds indenken dat delen van het gebouw hergebruikt gaan worden zoals ook gedaan is bij het gebouw van de Bob. Dus strippen tot het beton en alles opnieuw doen. Iets wat we pas gaan weten als de eerste concept arts gepubliceerd gaan worden. 🙂

Ik hoop eigenlijk dat er een spookslot voor in de plaats komt. Je kan ontzettend veel met het thema, daar was niets mis mee.

Amelie Dankjewel! Het lijkt mij ook vrij kort, maar je berekening klinkt wel logisch. Ik kan er verder mee, top!

Orangedevil Wat ook zo was met Roodkapje, Vrouw Holle en dat oudste gebouwtje bij Pinokkio. Er zijn gebouwen die al eeuwen staan en hier zijn het na 40 jaar bouwvallen.

Roodkapje was naar de huidige standaard ‘slecht gebouwd’. Vrouw Holle was in de basis een houten blokhut met stucwerk. Het gebouwtje bij Pinokkio was niet in slechte staat voor zover ik weet, maar er bleek extra ruimte nodig voor de aansturing van de effecten, wat herbouw praktischer maakte.

Spookslot en Fata zijn volgens mij allebei opgebouwd uit gasbetonblokken. Ik vind het ook wat bijzonder dat het gebouw blijkbaar ‘op’ is. Maar er kan natuurlijk een onverwacht probleem zijn opgedoken… betonrot, verzakking, etc.
Of het gaat, zoals Simon zei, inderdaad vooral om de binnenkant. Ik heb ooit een blik achter de schermen mogen werpen en dat geeft niet de indruk dat het ‘voor de eeuwigheid’ gebouwd is. Heel veilig en arbo-verantwoord zag het er niet uit :-)
Dat het vele miljoenen zou kosten om het nog 30 jaar te laten meegaan kan ik me goed voorstellen. En dan is de vraag of de huidige bezoekersaantallen zo’n investering kunnen verantwoorden…

Progress Ik vind het ook wat bijzonder dat het gebouw blijkbaar ‘op’ is. Maar er kan natuurlijk een onverwacht probleem zijn opgedoken… betonrot, verzakking, etc.

Zou asbest eventueel ook een grote rol kunnen spelen in het feit dat het gebouw in de geschiedenis nooit een grootschalige renovatie heeft gehad? Zelf kan ik me niet herinneren dat er ooit werkzaamheden plaats hebben gevonden aan het gebouw, terwijl andere gebouwen in het park al meermaals in de steigers hebben gestaan.

Orangedevil Er zijn gebouwen die al eeuwen staan en hier zijn het na 40 jaar bouwvallen. Of hebben ze toendertijd gewoon slecht gebouwd? Anders kunnen we over 10 jaar ook afscheid nemen van de Fata morgana. Die staat dan ook 45 jaar.

Hoewel de meeste attractieparken gebruik maken van 'goedkope' materialen en voornamelijk decorstukken, is er de regel in de Efteling dat de attracties gebouwd worden met echte bouwstenen etc. Ondanks dat blijft het toch een attractiepark en kun je de gebouwen in de Efteling niet echt vergelijken met gebouwen in steden en dorpen die er al eeuwen staan. Natuurlijk zijn deze gebouwen over de hele wereld in de loop der eeuwen gerenoveerd/gerestaureerd en gemoderniseerd. Gebouwen waar wij in wonen, heb je te maken met fentilatie, goede isolatie, CV etc. Centrale verwarming werd in 1965 pas in Nederland toegepast toen het land massaal over ging van steenkool naar aardgas en alle huishoudens werden aangesloten op het gasnetwerk. En ik denk dat veel attracties in de Efteling die in het verleden gebouwd zijn, sowieso niet beschikken over goede isolatie en andere elementen waar een lang leven van een gebouw voor nodig is. Er werd ook veel gewerkt met hout. Hout kan rotten, gasbeton kan rotten... Er zijn heel veel materialen die weg kunnen rotten. Mogelijk zal ook asbest een rol spelen in dit verhaal. tenslotte werd er veel asbest gebruikt in de bouw voor 1994.

Ik werkte in in de jaren 90 in de Efteling. Villa Volta was er net, Droomvlucht bestond nog niet zo lang.. Het attractie aanbod was ietsje anders dan nu. Voor mijn tijd in de Efteling, was het attractie aanbod echter ook al anders. Het spookslot had destijds te maken met zo'n 1000 bezoekers per uur. Toen ik er werkte was dit aantal al sterk afgenomen. Tegenwoordig zal het spookslot op drukke dagen nog niet eens 1000 bezoekers per dag halen. Dat komt ook echt door het attractie aanbod van de afgelopen 20 jaar. Ja, dan worden bepaalde attracties minder populair. Zeker voor de jeugd van tegenwoordig is het spookslot gewoon niet heel interessant meer en kan deze attractie de drukte in het park ook niet meer opvangen zoals dat vroeger wel gebeurde. Dus om drukte in het park te verpreiden, heb je gewoon een attractie nodig dat minstens 1000 bezoekers per uur kan verwerken.

Symbolica bijvoorbeeld zal over 44 jaar waarschijnlijk niet vervangen hoeven te worden, maar over 44 jaar worden er ongetwijfeld aanpassingen gedaan om het weer aantrekkelijk te maken voor de daarop volgende 44 jaar. Want tegenwoordig hebben we te maken met hele andere materialen.

Ook de Efteling moet met zijn tijd mee. Dus aantrekkelijkere attractie aanbod, op een goeie manier investeren en jaarlijks je bezoekers blijven trekken naar het park. En daar is echter meer voor nodig dan een oude attractie te renoveren. De techniek is achterhaald, de elementen waarmee gebouwd is, is achterhaald en ik denk dat de kosten teveel oplopen om deze zaken te vervangen... Kortom, er is tijd voor iets nieuws.

EDIT: Hier nog wel een leuk verhaal over het Spookslot en de techniek die wordt gebruikt: https://www.eftepedia.nl/lemma/Spookslot

Pascal-Manu Tegenwoordig zal het spookslot op drukke dagen nog niet eens 1000 bezoekers per dag halen.

Dit is je reinste onzin. Mensen laten het slot vaak links liggen omdat ze niet goed weten wat te verwachten. Zo'n enge donkere poort met een donkere gang vol enge geluiden achter. Mensen van nu willen misschien eerder op voorhand weten wat hen te wachten staat. Maar telkens weer sta ik in de hoofdshow met tientallen mensen rond me heen. Men haalt dus zeker wel 200-300 bezoekers per uur gok ik.

Reinste onzin zeg je. Waarom zou jouw conclusie de enige waarheid zijn? Wellicht is het een combinatie van jouw conclusie, de mijne en van vele anderen. Jij zegt dat er 200-300 bezoekers per uur zijn met daarachter: 'gok ik'. Nou, ik deed ook enkel een gok.

EDIT: Verder wil ik nog wel even kwijt dat er veelal op mijn berichten nogal negatief gereageerd wordt, terwijl ik het altijd netjes houd, niemand bevooroordeel, regelmatig vanuit eigen ervaringen spreek en vaak vanuit een persoonlijke mening. Ik vind het leuk om ideeën uit te wisselen, mijn visie op bepaalde dingen los te laten, reacties te geven op anderen. En als ik vanuit de mening van een ander niet netjes ben, want natuurlijk heb ik uitspraken gedaan die niet netjes waren en niet goed vielen. Maar daar heb ik wel netjes mijn excuses voor aangeboden. Maar men hoeft het niet met me eens te zijn. Maar ik zou het zeer op prijs stellen als men het gewoon netjes houdt tegen elkaar, ipv dat mijn berichten (of die van een ander) worden afgedaan als de reinste onzin of dat er elementen uit berichten worden gehaald die bekritiseerd worden terwijl bijvoorbeeld mijn verhalen (en die van anderen) over veel meer gaan. Het maakt het bijna niet meer leuk om nog ergens op te reageren. Dat terwijl de Efteling echt mijn grootste passie is.

Pascal-Manu

Was niet gemeen bedoeld maar je kan je toch inbeelden dat er meer dan 100 bezoekers per uur komen op een drukke dag?

Ik vraag mij af wat klimop met zo'n gevel doet na zoveel jaren, houdt toch een hoop vocht vast lijkt mij.

• Zeeuw heeft hierop gereageerd.

Tim maarja, 1000 per uur haalt de attractie allang niet meer en een renovatie zal dat aantal misschien de eerste 2 jaar halen maar daarna zal het weer dalen, de meest logische conclusie in mij mening is gewoon iets nieuws waar mensen de komende 10-20 jaar met gemak een half uur of langer bereid zijn om te wachten op de drukke dagen. al hoop ik wel dat ze wel het thema van spookslot gebruiken. modern griezelen om het zo maar effe te noemen.

Pascal-Manu Ik ben bang dat dit onderdeel is van de mensen met een passie voor Efteling, ik merk inderdaad ook dat er vaker agressief wordt gereageerd in eigenlijk voornamelijk de topics van Efteling. Het hoeft absoluut niet slecht te zijn, want mensen verdedigen een mening waar ze volledig achter staan. Maar met de algemene vorm van communicatie via Social media, zie je dat deze manier van communiceren ook meer vertaald naar fora als die van ons (ik zeg ons, want wij leden zijn het forum en maken of breken het). Het enige wat je kunt doen, wat de meesten trouwens doen, is gewoon rustig doorgaan met berichten. Twee seconden nadenken voor je het plaatst en waar nodig aanpast. Discussies kunnen hard gaan, daarvoor zijn het discussies, maar het PPC team zal vanzelf echt ingrijpen als het echt de verkeerde kant op gaat.

Wat betreft Spookslot, ik heb hier geen echte gevoelens bij. Als het daadwerkelijk zo belangrijk was voor Efteling hadden ze wel geplust door de jaren heen. Aangezien dit niet gebeurt is was het te verwachten dat dit stuk land gebruikt zou worden voor een nieuwe prominente uitbreiding.

Tim Ik heb werkelijk geen idee Tim. Een aantal maanden geleden op een drukke dag waren we met z'n vieren de enige op dat moment. Misschien een toevalstreffer. Feit blijft wel dat de bezoekersaantallen sinds de opening van 1000 personen per uur, naar jouw mening en naar de mijne wel flink gedaald zijn. Dus ik snap heel goed waarom de Efteling een keuze heeft moeten maken. We hebben hier o.a. op het forum al gelezen dat de sloop van het Spookhuis niet over 1 nacht ijs is gegaan en dat dit weloverwogen gebeurd. Spijtig voor heel veel fans. Ik snap dat heel goed. Een stuk nostalgie verdwijnt. Maar het is ook heel fijn dat er iets nieuws voor terug komt. Zowel de Efteling- als wij, de bezoekers zullen straks heel blij zijn dat er een attractie is dat minstens 1200 bezoeker per uur op vangt. We hebben allemaal gemerkt dat de laatste jaren de wachtrijen op drukke dagen niet meer zo lang zijn (Coronatijd even niet meegerekend) door het attractie aanbod van de afgelopen jaren flink gestegen is. 20 jaar geleden stonden we bij wijze van, nog anderhalf tot twee uur in de rij voor bijv. Droomvlucht en de Python. Een tweede grote parkshow zou in dat opzicht ook nog een goede oplossing zijn om nog meer drukte weg te nemen.

Tim Ik ben hier net nieuw en lees al vaak mee, en als iemand die slechts maandelijks vanuit limburg de efteling altijd trouw bezocht heb ik nog nooit meegemaakt dat ik alleen in de wachtrij stond. Het argument dat de entree bezoekers zou afschrikken vind ik niet eens zo gek. Vooral mijn nichtje kreeg ik niet overgehaald de eerste keer dat ze er voorstond.

Voor de verder rest moet ik zeggen dat ik het heel zwaar heb met het vertrek van spookslot. Echter, de hoofdshow heb ik nu eigenlijk ook wel gezien. Veel erger vind ik dat de wachtrij en de omgeving ook weggaat. Dat is voor mij misschien nog wel meer iconisch dan de tamme hoofdshow.

Is het wel bekend bij welk rijk het nieuwe Themagebied gaat horen want daar zou je ook veel aan op kunnen maken

Want hoort het bij fantasierijk dan is het denk ik logisch dat het een Pantagor thema word

En hoort het bij anderrijk dan zou het thema wel weer een bepaald gebied in de wereld zijn

Rembo
                Het hangt een beetje af van de soort klimop en en het gebouw/metselwerk. Sommige soorten hechten zicht hardnekkiger vast dan andere. Op modern metselwerk kan klimop bijna geen kwaad, maar het metselwerk van het Slot is geen glad oppervlak en er is veel ruimte tussen de voegen waar de plant zich tussen kan wurmen. Dit is natuurlijk niet bevordelijk voor de sterkte van de buitenmuur.

Debruijn7 Volgens mij niet. Maar ik hoop zo erg bij Fantasierijk. Want eerdere schetsen die gemaakt zijn voor Fantasierijk, werd de toveracademie ook bedacht. Ik had 'm al eens gedeeld en anderen ook:

Omdat er veel gespeculeerd wordt over een droptower... Op de tekening rechts zie je wel een toren die zich daar prima voor leent. En met een toveracademie kun je natuurlijk ook best veel kanten op. Je kunt het spannend maken.. ja wat kun je er niet mee.

Pascal-Manu die Toveracademie zou toch een soort Toy Story Midway Mania worden? Wat ik trouwens ook wel nice zou vinden want een shooter mist nog wel van de soorten darkrides