Debruijn7 Nou, moet eens kijken. Symbolica, Polles keuken, hopelijk Toveracademie en hopelijk jouw inzending Aliciana's High Tea Restaurant, kun je toch wel echt een heel mooi gebied maken.

Kijk nu begint het speculeren! Bovenstaand lijkt me interessant idd! Overigens zou ik het ook gaaf vinden als ze het bij anderrijk houden en dan een lokaal sprookje / saga gaan gebruiken voor het gebied.Net als bij de baron bijvoorbeeld. Dit zorgt ervoor dat het in Nederland herkenbaar is, maar internationaal ook allure kan hebben. Hierbij zou een griezelig thema zeker niet mis staan als vervanging van t spookslot.

Als ze het spookslot gaan vervangen voor iets uit de wereld van Pardoes zou Ton van de Ven zich spreekwoordelijk omdraaien in zijn graf denk ik. Ik denk ook wel dat de Efteling beseft dat ze hier met iets monumentalers dan het Rijk der Fantasie moeten komen.

Pascal-Manu beide zal vast niet dan zie ik die Droptower eerder in de uitbreiding van Ruigrijk komen samen met een Logflume en een heftige achtbaan

Ik vind het moord en brand schreeuwen in dit topic wat voortijdig zolang we niet weten wat de vervanger van Spookslot wordt.
    Maar ik heb wel de hoop dat we niet de halve Efteling tot Fantasierijk ombouwen. Dan weet ik wel bij welke groep ik me ook aansluit. 😆

Ik heb stiekem wel de hoop (met hele grote kans alsnog teleurgesteld te worden) dat we echt een vervangende attractie van het spookslot krijgen. Dus met sfeer, duisternis en spanning.

Voor eventuele uitbreiding van het Fantasierijk lijkt mij voldoende plek rondom Polle's Keuken en Symbolica, laat bovenstaande plannen als ze al uitgevoerd moeten worden vooral daar waar het hoort.

Pascal-Manu Een shooter met echte decors, zoals Men in Black: Alien attack zou ik zeker toejuichen! Richting schermen schieten zoals Maus au Chocolat vind ik persoonlijk een heel stuk minder.

Ik zag gisteren ook een boel ideeën voorbij komen zoals flying theater etc., zou zo'n attractie op deze plek niet de doodsteek zijn voor Fabula?

Ik sluit nog steeds niet uit dat het in een spook/griezel thema zal blijven. De Efteling heeft het in haar berichtgeving immers over een vernieuwd themagebied i.p.v. een nieuw themagebied. Maar misschien hecht ik te veel waarde aan die woordkeuze.

Mark ik ben het hier wel mee eens, ongeacht wat spookslot zal vervangen ik hoop wel dat het thema blijft, modern griezelen, de uitbreidingen van fantasierijk laat het bij de keuken en symbolica, denk dat dat veel mooier is dan een fantasierijk gebouw dat op afstand is van symbolica en nogal zichtbaar zal zijn vanuit max en moritz.
      ik denk ook dat het veel mooier is als alles van fantasierijk bij elkaar is, loop je op de promenade langs de bebossing die we kennen en ineens kom je uit in het rijk van fantasie, waar een plein prachtig is omringt met mooie gebouwen en hoge bomen.

Ik hoop ook op een griezel thema. Dit past ook perfect op deze locatie vanwege het dichte bos. Dat is een element dat ik sowieso terug zou willen zien. Het beste lijkt me een nieuw spookkasteel met een ander ritsysteem en een geoptimaliseerd verhaal. Als ze fantasierijk uit gaan breiden hoop ik op een inverted power coaster op de plek van Fabula. Die locatie is daar meer geschikt voor vanwege de ligging aan de pardoes promenade.

Mark Ik heb stiekem wel de hoop (met hele grote kans alsnog teleurgesteld te worden) dat we echt een vervangende attractie van het spookslot krijgen. Dus met sfeer, duisternis en spanning.

In deze richting hoop ik ook. En het zou me ook niet verbazen als de Danse Macabre dan ook behouden blijft.

Vriend_van_de_club Als we kijken naar leeftijd zou De Halve Maen een goede genomineerde zijn denk ik. Al is die wel regelmatig onderhouden, het is geen icoon en wel een attractie die de weersinvloeden moet doorstaan. Met de redenering van de Efteling nu snap ik echt niet dat de Python en de Oude Tuffers een paar jaar geleden technisch volledig zijn vernieuwd, maar thematisch zijn gedowngrade. Die 2 rides waren makkelijker te vervangen of overklassen dan een Spookslot, wat in uitvoering vele malen unieker is. Bovendien zijn het thematisch vreemde eenden in de bijt in Ruigrijk en liggen ze met het ook op Strookrijk ook ongunstig. Nee, dit houtje-touwtje denken vanwege de uitstel van Strookrijk bevalt me niet zo. Ik geloof niet in dat themawerelden verhaal.

Vriend_van_de_club Als ik een gok zou moeten doen zou ik zeggen de Pagode, is toch ook een zorgenkindje gebleken door de jaren heen en past totaal niet in de omliggende thema's Wereld van Sinbad en Fantasierijk

Japio het is geen icoon en wel een attractie die de weersinvloeden moet doorstaan

oehhhh je hebt fans van het Spookslot en je hebt fans van de Halve Maen. Ik ben van beide geen fan maar toch ben ik van mening dat heel veel fans de Halve Maen het wel als iconisch beschouwen (grootste schipschommel ter wereld). Maar ik ben benieuwd welke attractie genomineerd wordt voor de storthoop.

Mark Ik vind het moord en brand schreeuwen in dit topic wat voortijdig zolang we niet weten wat de vervanger van Spookslot wordt.

Ik denk/merk dat het aardig wat emoties naar boven brengt en men vanuit daar reageert (toegegeven dat ik daar bij hoor).
          Het helpt denk ik ook niet dat er al heel lang een gerucht was over de sloop van het Spookslot. Het leek alsof dat er nooit ging komen en dan is het toch even wat anders als de kogel door de kerk is. Gezien het Spookslot veel nostalgische waarde heeft, is het toch wel even een bittere pil die je moet doorslikken. Ik denk dat veel mensen hier gewoon even hun ei kwijt moeten.

Pascal-Manu EDIT: Verder wil ik nog wel even kwijt dat er veelal op mijn berichten nogal negatief gereageerd wordt, terwijl ik het altijd netjes houd, niemand bevooroordeel, regelmatig vanuit eigen ervaringen spreek en vaak vanuit een persoonlijke mening. Ik vind het leuk om ideeën uit te wisselen, mijn visie op bepaalde dingen los te laten, reacties te geven op anderen. En als ik vanuit de mening van een ander niet netjes ben, dan ben ik altijd netjes om mijn excuses aan te bieden. Men hoeft het niet met me eens te zijn. Maar ik zou het zeer op prijs stellen als men het gewoon netjes houdt tegen elkaar, ipv dat mijn berichten (of die van een ander) worden afgedaan als de reinste onzin of dat er elementen uit berichten worden gehaald die bekritiseerd worden terwijl bijvoorbeeld mijn verhalen (en die van anderen) over veel meer gaan. Het maakt het bijna niet meer leuk om nog ergens op te reageren. Dat terwijl de Efteling echt mijn grootste passie is.

Hier kan ik mij ook wel in vinden. Ik ben niet iemand die zich makkelijk uit het veld laat slaan, maar af en toe vind ik het jammer hoe er soms op mij (en andere) gereageerd wordt. Veelal zie ik leuke discussies, maar ik zie ook dat er soms lacherig gedaan wordt om de mening of onwetendheid van een ander. Dan denk ik : Joh, je kan iemand ook even netjes informeren. Al die info is jou ook niet zomaar komen aanwaaien. Daarnaast heeft niet iedereen de zelfde resources voor informatie en weetjes.

Sorry, dit is heel offtopic, maar ik wilde er toch even op in gaan.

Rembo Als het alleen een zorgenkindje is qua thema, dan zou ik de Pagode eerder een retheme geven zodat hij meer past bij Symbolica, dat lijkt me met de statigheid die de attractie al heeft niet erg veel moeite. En dan zou ik ook de Gondoletta boten een nieuw stijltje geven wat meer past bij Fantasierijk. Dat zijn pas fantasievaarders 🙃

• Rembo heeft hierop gereageerd.