Orangedevil Er zijn gebouwen die al eeuwen staan en hier zijn het na 40 jaar bouwvallen. Of hebben ze toendertijd gewoon slecht gebouwd? Anders kunnen we over 10 jaar ook afscheid nemen van de Fata morgana. Die staat dan ook 45 jaar.
Hoewel de meeste attractieparken gebruik maken van 'goedkope' materialen en voornamelijk decorstukken, is er de regel in de Efteling dat de attracties gebouwd worden met echte bouwstenen etc. Ondanks dat blijft het toch een attractiepark en kun je de gebouwen in de Efteling niet echt vergelijken met gebouwen in steden en dorpen die er al eeuwen staan. Natuurlijk zijn deze gebouwen over de hele wereld in de loop der eeuwen gerenoveerd/gerestaureerd en gemoderniseerd. Gebouwen waar wij in wonen, heb je te maken met fentilatie, goede isolatie, CV etc. Centrale verwarming werd in 1965 pas in Nederland toegepast toen het land massaal over ging van steenkool naar aardgas en alle huishoudens werden aangesloten op het gasnetwerk. En ik denk dat veel attracties in de Efteling die in het verleden gebouwd zijn, sowieso niet beschikken over goede isolatie en andere elementen waar een lang leven van een gebouw voor nodig is. Er werd ook veel gewerkt met hout. Hout kan rotten, gasbeton kan rotten... Er zijn heel veel materialen die weg kunnen rotten. Mogelijk zal ook asbest een rol spelen in dit verhaal. tenslotte werd er veel asbest gebruikt in de bouw voor 1994.
Ik werkte in in de jaren 90 in de Efteling. Villa Volta was er net, Droomvlucht bestond nog niet zo lang.. Het attractie aanbod was ietsje anders dan nu. Voor mijn tijd in de Efteling, was het attractie aanbod echter ook al anders. Het spookslot had destijds te maken met zo'n 1000 bezoekers per uur. Toen ik er werkte was dit aantal al sterk afgenomen. Tegenwoordig zal het spookslot op drukke dagen nog niet eens 1000 bezoekers per dag halen. Dat komt ook echt door het attractie aanbod van de afgelopen 20 jaar. Ja, dan worden bepaalde attracties minder populair. Zeker voor de jeugd van tegenwoordig is het spookslot gewoon niet heel interessant meer en kan deze attractie de drukte in het park ook niet meer opvangen zoals dat vroeger wel gebeurde. Dus om drukte in het park te verpreiden, heb je gewoon een attractie nodig dat minstens 1000 bezoekers per uur kan verwerken.
Symbolica bijvoorbeeld zal over 44 jaar waarschijnlijk niet vervangen hoeven te worden, maar over 44 jaar worden er ongetwijfeld aanpassingen gedaan om het weer aantrekkelijk te maken voor de daarop volgende 44 jaar. Want tegenwoordig hebben we te maken met hele andere materialen.
Ook de Efteling moet met zijn tijd mee. Dus aantrekkelijkere attractie aanbod, op een goeie manier investeren en jaarlijks je bezoekers blijven trekken naar het park. En daar is echter meer voor nodig dan een oude attractie te renoveren. De techniek is achterhaald, de elementen waarmee gebouwd is, is achterhaald en ik denk dat de kosten teveel oplopen om deze zaken te vervangen... Kortom, er is tijd voor iets nieuws.
EDIT: Hier nog wel een leuk verhaal over het Spookslot en de techniek die wordt gebruikt: https://www.eftepedia.nl/lemma/Spookslot