Orangedevil Verder denk ik dat ze verder borduren op het M&M thema. Ze willen een themagebied maken en dan lijkt het mij het meest logische dat het M&M thema word uitgebreid aangezien dat er pal naast ligt. Lijkt me niet dat er een nieuw soort spookhuis komt.
Dit is pure speculatie, maar ik denk het niet. Die themagebieden waar de Efteling over spreekt is steeds een gepimpte ride met wat nieuwe beplanting. De naam themagebied amper waard. En de Efteling heeft het niet nodig, ze zouden natuur in het park hoger in het vaandel moeten hebben, dan hebben ze het beste themagebied wat je maar kunt wensen. Ik weet dat de Efteling niet meer het bos is met hier en daar een attractie tussen de bomen verscholen, maar dat is wel de unieke signatuur waar ze zo groot mee zijn geworden.
Persoonlijk snap ik de noodzaak van groei in bezoekersaantallen niet. Een bedrijf moet renderen door winst te maken. Dat je steeds meer winst moet maken om te kunnen blijven investeren snap ik, maar dat kan toch ook op andere manieren dan meer mensen over de vloer halen? In andere topics heb ik ook al weleens aangekaart dat ik het vervangen van classics niet per se het grootste probleem vind, maar wel dat hier niet echt een grootschalige visie aan ten grondslag lijkt te liggen steeds, en dat is wel erg zonde. Ze weten daar in Kaatsheuvel toch dat hun grootste klassiekers zoetjesaan tegen de technische houdbaarheidsdatum aan lopen. Maak daar dan potdorie een plan voor! Als het gebied van de Bob samen met het Spookslot ontwikkeld had kunnen worden, had je toch een veel mooier geheel gehad. Dan had het nog in fases geopend kunnen worden.
Misschien is het een deel nostalgie, dat wel érg veel sfeervolle stukjes Efteling uit mijn jeugd nu uit het park verwijderd worden. De vervangers worden in een andere tijd gebouwd, kwalitatief wellicht stukken beter, maar vele malen minder romantisch. Door andere mensen in plaats van één standvastige figuur en daarmee ook wisselend in uitstraling.
Ik zou zeggen, lieve Efteling (of lieve forummers die de-man-in-de-lange-regenjas weleens spreken), laat maar gauw weten wat we hier voor moois mogen verwachten, dan wordt de pijn misschien wat verzacht.