Japio Met de redenering van de Efteling nu snap ik echt niet dat de Python en de Oude Tuffers een paar jaar geleden technisch volledig zijn vernieuwd, maar thematisch zijn gedowngrade. Die 2 rides waren makkelijker te vervangen of overklassen dan een Spookslot, wat in uitvoering vele malen unieker is.
Ik snap niet zo goed waarom je de Tuffers thematisch gedowngrade vindt. Het station is gebleven, de catalogusmodel autootjes zijn vervangen door een ander catalogusmodel, waarbij aan elk wagentje echter wel unieke kenmerken zijn toegevoegd. En er zijn (weliswaar eenvoudige) bewegende elementen langs het parcour geplaatst. In mijn ogen is het juist een upgrade.
Verder denk ik dat updaten van de Python en de Tuffer simpelweg goedkoper is dan een update van het Spookslot. Zoals al vaker genoemd: er zou enorm veel moeten gebeuren om het slot nog eens 40 jaar mee te laten kunnen. En daar komt dan ook nog eens bij dat Python en Tuffer populairder zijn.
Ik heb gisteren een paar keer het argument ‘maar de Efteling heeft het Spookslot ook nooit onderhouden of ge-update’ voorbij horen komen. Wat onderhoud betreft heb ik vele defecten hersteld zien worden, tot het vervangen van figuren aan toe. Het structurele technisch onderhoud is lastiger te beoordelen, maar ik neem aan dat dat wel gebeurd is.
Wat updates betreft: die hadden de interesse misschien periodiek opgekrikt. Hoewel het wel de vraag is of er heel veel mogelijk was geweest… uiteindelijk blijft het kijken naar een tafereel achter glas.
Hoe dan ook: het is de huidige directie niet aan te rekenen dat er de afgelopen 40 jaar geen updates zijn geweest. Alle directies vóór hen, inclusief Ton van de Ven, hebben dat immers ook niet nodig gevonden.