Vriend_van_de_club Als ik een gok zou moeten doen zou ik zeggen de Pagode, is toch ook een zorgenkindje gebleken door de jaren heen en past totaal niet in de omliggende thema's Wereld van Sinbad en Fantasierijk
Het Spookslot wordt vervangen door Danse Macabre
- Bijgewerkt
Japio het is geen icoon en wel een attractie die de weersinvloeden moet doorstaan
oehhhh je hebt fans van het Spookslot en je hebt fans van de Halve Maen. Ik ben van beide geen fan maar toch ben ik van mening dat heel veel fans de Halve Maen het wel als iconisch beschouwen (grootste schipschommel ter wereld). Maar ik ben benieuwd welke attractie genomineerd wordt voor de storthoop.
Mark Ik vind het moord en brand schreeuwen in dit topic wat voortijdig zolang we niet weten wat de vervanger van Spookslot wordt.
Ik denk/merk dat het aardig wat emoties naar boven brengt en men vanuit daar reageert (toegegeven dat ik daar bij hoor).
Het helpt denk ik ook niet dat er al heel lang een gerucht was over de sloop van het Spookslot. Het leek alsof dat er nooit ging komen en dan is het toch even wat anders als de kogel door de kerk is. Gezien het Spookslot veel nostalgische waarde heeft, is het toch wel even een bittere pil die je moet doorslikken. Ik denk dat veel mensen hier gewoon even hun ei kwijt moeten.
Pascal-Manu EDIT: Verder wil ik nog wel even kwijt dat er veelal op mijn berichten nogal negatief gereageerd wordt, terwijl ik het altijd netjes houd, niemand bevooroordeel, regelmatig vanuit eigen ervaringen spreek en vaak vanuit een persoonlijke mening. Ik vind het leuk om ideeën uit te wisselen, mijn visie op bepaalde dingen los te laten, reacties te geven op anderen. En als ik vanuit de mening van een ander niet netjes ben, dan ben ik altijd netjes om mijn excuses aan te bieden. Men hoeft het niet met me eens te zijn. Maar ik zou het zeer op prijs stellen als men het gewoon netjes houdt tegen elkaar, ipv dat mijn berichten (of die van een ander) worden afgedaan als de reinste onzin of dat er elementen uit berichten worden gehaald die bekritiseerd worden terwijl bijvoorbeeld mijn verhalen (en die van anderen) over veel meer gaan. Het maakt het bijna niet meer leuk om nog ergens op te reageren. Dat terwijl de Efteling echt mijn grootste passie is.
Hier kan ik mij ook wel in vinden. Ik ben niet iemand die zich makkelijk uit het veld laat slaan, maar af en toe vind ik het jammer hoe er soms op mij (en andere) gereageerd wordt. Veelal zie ik leuke discussies, maar ik zie ook dat er soms lacherig gedaan wordt om de mening of onwetendheid van een ander. Dan denk ik : Joh, je kan iemand ook even netjes informeren. Al die info is jou ook niet zomaar komen aanwaaien. Daarnaast heeft niet iedereen de zelfde resources voor informatie en weetjes.
Sorry, dit is heel offtopic, maar ik wilde er toch even op in gaan.
Rembo Als het alleen een zorgenkindje is qua thema, dan zou ik de Pagode eerder een retheme geven zodat hij meer past bij Symbolica, dat lijkt me met de statigheid die de attractie al heeft niet erg veel moeite. En dan zou ik ook de Gondoletta boten een nieuw stijltje geven wat meer past bij Fantasierijk. Dat zijn pas fantasievaarders
Pascal-Manu Enige reden dat je dit denkt?
The_Real_Infernape Qua thema ook zeker, maar als ik mij niet vergis heeft de Pagode door de jaren heen toch heel wat technische problemen gehad.
R0xannaBanana Sorry, dit is heel offtopic, maar ik wilde er toch even op in gaan.
Hoef je geen sorry voor te zeggen, jullie woorden mogen best gelezen worden door iedereen. We mogen allemaal best even een keer extra nadenken voor we een bericht toevoegen aan discussies.
En vanuit wat reflectie, ik uiteraard ook.
- Bijgewerkt
Roeltje Enige reden dat je dit denkt?
Ik bedacht me dat er een aantal attracties in de Efteling zijn die in het verleden zeer gecompliceerde storingen hebben gehad. Toen moest ik aan Villa Volta denken. Hier riep iemand ook Pagode. Ook zo'n geval met gecompliceerde storingen. Maar deze twee attracties hebben in het verleden langdurig stil gestaan omdat de storing simpelweg niet op te lossen viel. Bij Villa Volta lag de storing nogal ingewikkeld. de storing bevond zich toen ver achter de trommel waar ze niet gemakkelijk bij konden. Daarom moest ik gelijk daaraan denken. Zou super zonde zijn natuurlijk. Ik ben dol op deze attractie. Vooral op de muziek. Persoonlijk vind ik dit de beste muziek in een attractie ooit. Maar even over de Pagode. Ik denk dat eerder deze, na Spookslot hoog op de nomineerlijst staat omdat de populariteit ook erg afgenomen is de laatste jaren. Het is geen capaciteit vreter (720 pers. p.u.) en op drukke dagen is de wachtijd ook niet bijzonder lang meer. Tegenwoordig zie ik de Pagode bijna leeg de lucht in gaan. Mensen doen deze meestal wel als het elders druk is. Ja, mensen willen dan wel gewoon ergens in. Dus kiezen ze maar voor het meest rustige op dat moment (dat overigens ook voor Spookslot geldt).
R0xannaBanana Ik ben niet iemand die zich makkelijk uit het veld laat slaan
Ja, ik denk ik wel. Maar goed. Ik heb bijvoorbeeld ook geen Facebook. En verder ben ik op social media niet echt actief met discussies. Ja, soms op Twitter, maar omdat ik alleen mensen volg en niemand toe laat om mij te volgen, word ik weinig tot niet aangesproken op mijn uitlatingen. En hier vind ik dat best extreem soms. De een kan meer hebben dan de ander. In mijn eigen leven ben ik ook nooit uit op ruzies. Ben eerder een bemiddelaar (Ben in opleiding voor het predikantschap). Dus.... wellicht vind ik bepaalde opmerkingen hier om die reden oneerlijk en respectloos.
Pascal-Manu Ik vind wel dat je bij een attractietype uitkijktoren, zoals de Pagode, moeilijk conclusies kunt maken over de waarde van de attractie op basis van populariteit. Uitkijktorens worden niet door alle gasten elke keer bezocht, maar bieden nog steeds veel waarde, al is het estetisch
- Bijgewerkt
Waar ik een beetje bang voor ben is wat er gaat komen. Als het een (unieke) topattractie word met eventueel elementen van het Spookslot zou het wel te accepteren zijn. Als het maar geen 13 dozijn miskleun word. Een soort 2e DVH bijvoorbeeld. Torenhoge verwachtingen maar het resultaat is vlees noch vis.
Verder denk ik dat ze verder borduren op het M&M thema. Ze willen een themagebied maken en dan lijkt het mij het meest logische dat het M&M thema word uitgebreid aangezien dat er pal naast ligt. Lijkt me niet dat er een nieuw soort spookhuis komt.
Pascal-Manu Ja, ik denk ik wel. Maar goed. Ik heb bijvoorbeeld ook geen Facebook. En verder ben ik op social media niet echt actief met discussies. Ja, soms op Twitter, maar omdat ik alleen mensen volg en niemand toe laat om mij te volgen, word ik weinig tot niet aangesproken op mijn uitlatingen. En hier vind ik dat best extreem soms. De een kan meer hebben dan de ander. In mijn eigen leven ben ik ook nooit uit op ruzies. Ben eerder een bemiddelaar (Ben in opleiding voor het predikantschap). Dus.... wellicht vind ik bepaalde opmerkingen hier om die reden oneerlijk en respectloos.
Ik hoop niet dat je dit opvatte als een sneer naar jou. Dat was echt niet de bedoeling. Ik snap je punt heel goed. Als je je ergens niet fijn voelt, is het meer dan logisch als je daar geen zin meer in hebt. Je observatie is daarnaast helemaal niet ongegrond. Althans wat jij opmerkte, was mij ook al opgevallen. Vandaar dat ik hier op had gereageerd. Ik deel je mening dat er niet altijd leuk wordt gereageerd. Wat enorm jammer is. Op social media kan je het wel verwachten, maar je hoopt toch wel dat een forum een fijne uitlaatklep is voor je hobby. Vooral als je niet bepaald een doorsnee hobby hebt.
- Bijgewerkt
R0xannaBanana Ik denk dat veel mensen hier gewoon even hun ei kwijt moeten.
Dat snap ik en ik begrijp de emotie van dit gemis, ik vind het zelf ook jammer dat zo’n icoon het veld moet ruimen. Maar ik kan wel reflecteren dat het een keer klaar is met een attractie die -in mijn ogen- niet voor de eeuwigheid is gebouwd. Op technisch vlak dan.
En ik gaf het al eerder aan, ik kan ook goed kritisch uit de hoek komen als het om de Efteling gaat. Maar zolang er nog niets bekend is over de vervanging, vind ik het wel voorbarig. Ook al geven wat ervaringen uit het verleden begrijpelijk best wel wat voer voor wantrouwen.
Mocht het park echt met hele andere plannen komen op het niveau M&M / Nest! / Python dan ga ik ook figuurlijk op de barricades met mijn posts hier.
Grootste fout in mijn ogen, en ik zag hem eerder in dit topic, waarmee de Efteling de vele negatieve reacties creëert is toch wel het gebrek aan enige info over de vervanging.
Dat maakt mij dan wel weer wat angstig dat dit óf niet zo’n sterke vervanger is óf wederom een ad-hoc beslissing zoals we die de laatste tijd helaas vaker zien. Of erger, beide.
Maar laat ook ik daarin maar niet te voorbarig zijn.
Villa Volta is een attractie waar misschien het één en het ander aan toegevoegd kan worden. Dan denk ik aan projecties of extra bewegende elementen, zoals Fata Morgana een tijdje terug ook extra effecten kreeg, wat de attractie alleen ten goede kwam.
Naar een internationaal publiek toe zijn de voorshows van Villa Volta natuurlijk zéér verwarrend, maar uit mijn ervaring in andere parken is dat ook wel een beetje een eigenschap van Madhouses. En het blijft één van de eerste Madhouses van z'n soort (hét eerste?), dus dat hoort wel in het lijstje van primeurs in het park. Het blijft één van mijn favoriete attracties.
Ik denk ook niet dat Villa Volta zo veel plaats inneemt die men per se vrij wil hebben. Als Villa Volta op de schop gaat, dan moet die speeltuin ernaast het op z'n minst ook bekopen... en zelfs dan zit je al vlak tegen het Volk Van Laaf. Dus tenzij die plaats nodig is voor een grondige upgrade van het Lavenlaar, mét een eigen attractie...
Nuja, ik ga ervan uit dat het om plaats te doen is. Dat is natuurlijk niet per se zo. Wat er de laatste tijd vervangen wordt, wordt wél om goede redenen vervangen.
Orangedevil Verder denk ik dat ze verder borduren op het M&M thema. Ze willen een themagebied maken en dan lijkt het mij het meest logische dat het M&M thema word uitgebreid aangezien dat er pal naast ligt. Lijkt me niet dat er een nieuw soort spookhuis komt.
Dit is pure speculatie, maar ik denk het niet. Die themagebieden waar de Efteling over spreekt is steeds een gepimpte ride met wat nieuwe beplanting. De naam themagebied amper waard. En de Efteling heeft het niet nodig, ze zouden natuur in het park hoger in het vaandel moeten hebben, dan hebben ze het beste themagebied wat je maar kunt wensen. Ik weet dat de Efteling niet meer het bos is met hier en daar een attractie tussen de bomen verscholen, maar dat is wel de unieke signatuur waar ze zo groot mee zijn geworden.
Persoonlijk snap ik de noodzaak van groei in bezoekersaantallen niet. Een bedrijf moet renderen door winst te maken. Dat je steeds meer winst moet maken om te kunnen blijven investeren snap ik, maar dat kan toch ook op andere manieren dan meer mensen over de vloer halen? In andere topics heb ik ook al weleens aangekaart dat ik het vervangen van classics niet per se het grootste probleem vind, maar wel dat hier niet echt een grootschalige visie aan ten grondslag lijkt te liggen steeds, en dat is wel erg zonde. Ze weten daar in Kaatsheuvel toch dat hun grootste klassiekers zoetjesaan tegen de technische houdbaarheidsdatum aan lopen. Maak daar dan potdorie een plan voor! Als het gebied van de Bob samen met het Spookslot ontwikkeld had kunnen worden, had je toch een veel mooier geheel gehad. Dan had het nog in fases geopend kunnen worden.
Misschien is het een deel nostalgie, dat wel érg veel sfeervolle stukjes Efteling uit mijn jeugd nu uit het park verwijderd worden. De vervangers worden in een andere tijd gebouwd, kwalitatief wellicht stukken beter, maar vele malen minder romantisch. Door andere mensen in plaats van één standvastige figuur en daarmee ook wisselend in uitstraling.
Ik zou zeggen, lieve Efteling (of lieve forummers die de-man-in-de-lange-regenjas weleens spreken), laat maar gauw weten wat we hier voor moois mogen verwachten, dan wordt de pijn misschien wat verzacht.
- Bijgewerkt
Roeltje k vind wel dat je bij een attractietype uitkijktoren, zoals de Pagode, moeilijk conclusies kunt maken over de waarde van de attractie op basis van populariteit. Uitkijktorens worden niet door alle gasten elke keer bezocht, maar bieden nog steeds veel waarde, al is het estetisch
Ja, je hebt hier echt wel een punt hoor. Maar als ik zie hoe populair de attractie sinds de opening in 1987 was. De meandering was destijds dubbel zo lang. Wachtrijen van meer dan anderhalf uur. Ik kan me dat trapeze vrouwtje nog wel herinneren. Om de zoveel ritjes konden bezoekers even de Pagode niet in omdat er een showtje werd opgevoerd aan een trapeze dat onder de Pagode hing. Iedereen balen die in de rij stond. Moest je nog langer wachten. In de loop der jaren werd de meandering enorm ingekort omdat er simpelweg niet veel mensen meer in de rij stonden. En dat is de enige echte reden dat de meandering werd ingekort. Dus in mijn optiek heeft het om die reden wel te maken met populariteit.
Japio Met de redenering van de Efteling nu snap ik echt niet dat de Python en de Oude Tuffers een paar jaar geleden technisch volledig zijn vernieuwd, maar thematisch zijn gedowngrade. Die 2 rides waren makkelijker te vervangen of overklassen dan een Spookslot, wat in uitvoering vele malen unieker is.
Ik snap niet zo goed waarom je de Tuffers thematisch gedowngrade vindt. Het station is gebleven, de catalogusmodel autootjes zijn vervangen door een ander catalogusmodel, waarbij aan elk wagentje echter wel unieke kenmerken zijn toegevoegd. En er zijn (weliswaar eenvoudige) bewegende elementen langs het parcour geplaatst. In mijn ogen is het juist een upgrade.
Verder denk ik dat updaten van de Python en de Tuffer simpelweg goedkoper is dan een update van het Spookslot. Zoals al vaker genoemd: er zou enorm veel moeten gebeuren om het slot nog eens 40 jaar mee te laten kunnen. En daar komt dan ook nog eens bij dat Python en Tuffer populairder zijn.
Ik heb gisteren een paar keer het argument ‘maar de Efteling heeft het Spookslot ook nooit onderhouden of ge-update’ voorbij horen komen. Wat onderhoud betreft heb ik vele defecten hersteld zien worden, tot het vervangen van figuren aan toe. Het structurele technisch onderhoud is lastiger te beoordelen, maar ik neem aan dat dat wel gebeurd is.
Wat updates betreft: die hadden de interesse misschien periodiek opgekrikt. Hoewel het wel de vraag is of er heel veel mogelijk was geweest… uiteindelijk blijft het kijken naar een tafereel achter glas.
Hoe dan ook: het is de huidige directie niet aan te rekenen dat er de afgelopen 40 jaar geen updates zijn geweest. Alle directies vóór hen, inclusief Ton van de Ven, hebben dat immers ook niet nodig gevonden.
Pascal-Manu Sinds 1987 zijn er natuurlijk behoorlijk wat publiekstrekkers bijgekomen in het park, dat heeft er natuurlijk ook mee te maken. Bovendien is al vaker gezegd dat populariteit geen graadmeter zou moeten zijn, zeker niet in een park als de Efteling. Daar komt waarde en beleving uit heel andere dingen dan capaciteit en populariteit.
- Bijgewerkt
Mark Voor mij was het ook de grootste reden dat de Efteling me niet meteen geruststelde, over wat er dan in de plaats voor komt. En wie het dan gaat ontwerpen.... Dat had natuurlijk ook wel een andere uitkomst kunnen hebben... Maar ik was gisterochtend echt behoorlijk van slag. Wat gewoon ook met mij wel het geval is dat ik uiterst kritisch ga kijken naar de vervanger. Spookslot inclusief de hele omgeving staat voor mij als die hard fan voor zoveel dingen die zo des eftelings zijn symbool, dat ik het niet echt goed onder woorden kan brengen. Dus het moet wel voor mij een vervanger zijn die me het eerdere spookslot doet vergeten en een paar eisen zijn dan ook wel: geen droptower of thrillride. Geen andere thema. En bestaande elementen van Ton's ontwerpen terug in de attractie. Ontbreekt dat allemaal? Dan ga ik lekker een potje staan janken bij de laatste keer, en bedank ik voor alle mooie jaren dat ik fan was. Ik wil daar absoluut niemand mee de Efteling ontzeggen of misgunnen, maar voor mij is het dan geen Efteling meer zoals ik er ooit voor viel. Er is leven na de Efteling in mijn geval, mocht dat nodig zijn. Al zou ik het heel leuk vinden als Sander De Bruijn mijn Efteling hart sneller kan doen slaan met een fantastisch themagebiedje en een waardig Spookslot 2.0
Pascal-Manu Ai... Villa Volta... Ik ben er als de dood voor... Tevens vrees ik het ook voor Diorama, Pagode en de Halve Maen.....