- Bijgewerkt
OlympiaLooping Weten we eigenlijk wel zeker dat er slechts 10% omzetverlies is op dit moment?
Nee. Ik kan hier geen cijfers aan koppelen. Of het 5, 10, 15, 19 of meer is. Ik durf het niet te zeggen...
Alfa Gelooft iemand dat Efteling minder dan 20% omzetverlies kan hebben
Als je me dit gisteren gevraagd had dan had ik nee gezegd. Maar volgens Fons zijn woorden hebben ze sinds ze open zijn geen recht meer op de overheidssteun. Het gaat hier om de NOW2 en inmiddels NOW3. Om daar géén recht op te hebben moet het omzetverlies in een tijdvak van een of meerdere maanden t.o.v. vorig jaar lager zijn dan 20%. Vanaf 20% -en momenteel vanaf 30%- wordt je voor het wegvallende deel gecompenseerd tot 90% van de loonkosten die je hebt (die 90% krijg je alleen als je 0 omzet haalt, dit is dus in het geval van de Efteling altijd minder geweest dan 90%).
Natuurlijk heeft een bedrijf veel meer kosten dan alleen loonkosten. Kosten waarop je geen compensatie vanuit het rijk krijgt. En omzet zegt ook niet alles. Maar ruim 9 miljoen in NOW1 krijgen en na het openen van het park geen recht meer hebben op deze steun? Dan zijn er een paar oorzaken: Dan ging het in 2019 dus ook al niet goed, of moet het toch wel beter gaan dan ze ons doen laten geloven, of gaat er bij de afdeling financiën iets niet goed. Al lijkt me een combinatie van optie 1 en 2 het meest waarschijnlijk
Alfa als ze maar 40% van het normaal aantal bezoekers mogen ontvangen én het aantal overnachtingen ook maar een fractie van normaal is door uitgestelde reizen?
Over de bezettingsgraad van de vakantieaccommodaties durf ik niks te zeggen maar ik ben tijdens de coronaperiode twee keer voor de hoofdprijs in Nederland een weekendje weggeweest. Het was duur en er was bijzonder weinig vrij om te boeken. Ik zie geen reden om aan te nemen dat de bezetting van alle Efteling bedden sinds alles weer open is lager zou zijn. Dat zou niet matchen met de behoefte van Nederlanders die binnen Nederland op vakantie gegaan zijn de afgelopen tijd.
40% van de parkcapaciteit is trouwens 50% van de maximale capaciteit. En hier geeft men geen aantallen over vrij. Dat is hun goed recht maar ik durf te stellen dat deze cijfers een stuk hoger zijn dan iedereen denkt. Ze kunnen hier namelijk uit gaan van 50% van een gigantisch drukke zomeravond. Een avond waarvan we ze jaren geleden wel eens meemaakte (ik denk 2018 voor het laatst?). Waarop alles ontregeld was. Dat was de maximale capaciteit van het park. De helft daarvan is met de huidige maatregelen gewoon nog steeds druk. En die max geld niet alleen op zaterdag. Die limiet is er nu iedere dag. Ook op rustige dagen.
Dat verklaard ook de bijzondere drukte op de parkeerterreinen de afgelopen tijd. En de Efteling doet dit niet slecht, doordat men in de avond weet hoeveel % van de dagjesmensen naar huis is kunnen abonnementhouders deze capaciteit opnieuw opvullen. Exacte cijfers geven ze niet maar 50% van heel veel is niet weinig. En later op de dag nog een paar procent erbij maakt het gewoon veel.