Progress Dus welke kansen vind jij dat het park had moeten grijpen?
Het is natuurlijk aan een bedrijf zelf hoe vernieuwend of creatief te zijn om op andere manieren geld te gaan verdienen als het primaire verdienmodel dreigt om te vallen of als daar zand in de motor dreigt te komen. Je kan je afvragen of de Efteling voldoende innovatieve of verandercapaciteiten heeft in de top van het management. Afgaande op wat ze gedaan hebben sinds Corona zand in die motor is gaan strooien zijn mijn eerste reactie zijn dat ze dat niet of te weinig hebben. Ik zou gerust een stuk of 10 ideeën kunnen opperen om de omzetdaling op andere manieren te kunnen oplossen. Maar ik word niet betaald om die ideeen op tafel te gooien, dus ik hoop dat men ze in Ravelijn ook wel kan verzinnen. Want zo ingewikkeld is dat allemaal niet if you ask me.
Maar ook hiervoor geldt, men lijkt bezig te zijn om operational excellence te optimaliseren ipv vernieuwing te zoeken. Ik zie Slagharen, Walibi en Toverland hele interessante concepten uitrollen. Hun kunnen het wel, dus een top drie speler in Europa zou dat ook moeten kunnen. Hoewel die positie ze misschien ook wel een bepaalde blindheid of laksheid heeft opgeleverd om anders tegen hun eigen business aan te kijken.