Convival nee, het is geen vetpot. Dat weten we allemaal. Maar er is een verschil tussen 90% van je omzet verliezen en daar niet voor gecompenseerd worden of 10 miljoen NOW uitkering krijgen waarvan 90% van je loonkosten door de overheid gedekt worden. De Efteling heeft hier 10 miljoen voor gekregen.
Ondertussen kwamen er weinig inkomsten binnen, dag wil ik ook nog geloven. Geen toegangstickets, geen verblijven, maar de kosten zijn daardoor ook minder. En minder betekend niet 0. Ik heb mijn maandabonnement in die tijd door laten lopen omdat ik als liefhebber van het park de omzet gun.
Het compensatieprogramma van de Efteling vind ik daarin prima, maar dit fopgeld hadden ze me niet hoeven geven. Iedere euro die ik ermee uitgeef kost de Efteling een paar procent van het aankoopbedrag. De Efteling betaald namelijk geen €2,90 voor een flesje cola als ze die inkopen.
Daarnaast denk ik dat de Efteling een meer dan prima zomer achter de rug heeft. Het was er voor mijn gevoel de keren dat ik er in juli en augustus was een heel stuk drukker dan in het jaar 2019. Zonder Corona. En met tegenvallende bezoekercijfers.
Het feit dat de ze nu geen overheidssteun meer krijgen doet me die gedachte bevestigen.
Dat men het uitstelt is jammer. Ik heb zoals eerder gezegd geen inzicht in de cijfers, maar het verhaal in het interview rammelt voor m’n gevoel wel. Als Corona deze klap veroorzaakt, hoe verstand was de hele uitbreiding dan in basis? Ik ben het daarmee eens met het verhaal van Moby.
Alfa Liever dat dan een faillissement over enkele maanden. Met deze verstandige directie zie ik voor Efteling om die reden de toekomst rooskleuriger in dan voor sommige parken die in het verleden roekeloos met geld omgingen en reeds vóór corona al financiële problemen hadden (Toverland bv).
Dit verhaal begrijp ik niet. Als de Efteling hierdoor failliet zou gaan klopt er zoals eerder geopperd meer niet. En waarom zou Toverland voorheen al financiële problemen gehad hebben? Een schuldenlast in de vorm van obligaties of leningen kun je prima kwijt op je balans. En daar kun je een heel goed jaar mee draaien. Ik heb ook het idee dat Toverland dat op dit moment aan het doen is.
Sterker nog, ik zou willen dat de Efteling, of de stichting erachter, in deze tijd zou kijken naar een dergelijke constructie, in plaats van te huilen. Om daarmee het park klaar te stomen richting de o zo gewenste 7 miljoen bezoekers in plaats van stil te staan en in alle vormen van media te huilen over hoe slecht het gaat.