Ook Hurakan in Belantis lag al klaar om in Dubai opgebouwd te worden in een park dat er nooit gekomen is en kon Belantis toen voor een goede prijs overnemen. En de nieuwe baan in Flamingo Land, de 10-looper, heeft meerdere eigenaars gehad en was nooit eerder opgebouwd. Er zijn meer van dat soort verhalen. Ik kan me best voorstellen dat de baan voor MPG eerst voor de Efteling was bedoeld. Het lijkt te passen in de geruchten. Enige voorwaarde is wel dat het ook allemaal precies past in de hal waar Ice Age/Looney Tunes zat.

Denk niet dat de mpg achtbaan eerst voor de Efteling was, het is anders wel heel toevallig dat het in die loods past.

Guy Het lijkt te passen in de geruchten.

Welke geruchten waren dat dan? Lijkt mij verder stug aangezien, iirc, de spike ook op een hele specifieke plek zit vanwege hoogteregels daar in MPG.

Vriend_van_de_club Wat ik bij de Efteling een beetje mis is een heldere visie die niet enkel is gericht op het aantrekken van meer bezoekers maar meer gericht is op omzet maken in het park zelf. Meer aandacht voor de horeca en het beter inrichten van gebieden.

Maar dit heeft toch niets te maken met een lange termijn-plan voor nieuwe parkdelen?

Het kan aan mij liggen, maar ik vind een uitspraak als “het geld is op” niet héél erg slim. Veel te negatief. Kan wel zo zijn... maar noem het niet zo. De komende jaren hoeven we dus nergens op te tellen. Het park staat dus gewoon stil.
      En de schuld alleen geven aan Corona is mij ook een beetje te gemakkelijk. Daar kan het voor een bedrijf als de Efteling niet vanaf hangen. Als het wel zo is, dan is er toch iets behoorlijk mis in je organisatie. Je zou toch denken dat die wel een paar klappen kunnen hebben.

Moby Natuurlijk is het geld niet helemaal op, dat is meer bij wijze van spreken. Maar ze gaan verlies draaien en waarschijnlijk mensen moeten ontslaan. Dan is het niet vreemd om even pas op de plaats te maken toch? Zeker omdat ook nog niet bekend is wat de RvS uitspraak wordt: als die bv. van de Efteling gaan eisen dat het park bij elke uitbreiding eerst de infrastructuur (wegen, parkeren e.d) aanpakt gaat het kosten/baten plaatje er natuurlijk heel anders uitzien.
        Nergens in het artikel is er sprake van jarenlange stilstand, de groeiambitie is er nog steeds.

Moby Ik denk dat sommigen hier onderschatten wat voor een bloedbad corona aanricht in de amusementssector. In normale jaren is het al een ramp als een park 5% minder bezoekers heeft, hier spreken we over een maandenlange sluiting en daarna ook maar een beperkte capaciteit van ten hoogste 40%. Reisbeperkingen alom waardoor een deel van je doelgroep gewoon het park niet kan bereiken. Terwijl de kosten wel blijven doorlopen. Menig bedrijven gaan gewoon failiet bij dergelijke omstandigheden. Dat de Efteling nu niet in staat is om te investeren hoeft daarom absoluut niet te verwonderen. Geen enkel park in de wereld zal het nu in zijn hoofd halen om de komende jaren fors te investeren. Schadebeperking en behoud is de eerste prioriteit. Alle attracties in Europa die dit jaar en volgend jaar openen zijn projecten die al lang vóór corona besteld en klaar waren en waarbij de annulering van het project teveel geld kost, dat kan je dus absoluut niet vergelijken met een volledig nieuw gedeelte dat nu ontworpen wordt.

Reken er maar op dat je de komende 5 jaar overal maar weinig nieuws zal zien verschijnen. De Efteling doet er verstandig aan om rationeel met geld om te gaan en dus even de kat uit de boom kijkt om op zijn positieven te komen. Het nieuwe gebied zal er wel komen (als de rechter meewil tenminste), maar dan wellicht eerder in 2025 ofzo en dat is nog steeds erg aanvaardbaar. Zoals gezegd: dat zal voor andere parken niet anders zijn. Efteling verliest dus niet door nu even niet te investeren, het maakt het enkel financieel gezonder. Liever dat dan een faillissement over enkele maanden. Met deze verstandige directie zie ik voor Efteling om die reden de toekomst rooskleuriger in dan voor sommige parken die in het verleden roekeloos met geld omgingen en reeds vóór corona al financiële problemen hadden (Toverland bv).

Moby En de schuld alleen geven aan Corona is mij ook een beetje te gemakkelijk. Daar kan het voor een bedrijf als de Efteling niet vanaf hangen. Als het wel zo is, d

Met mijn eigen bedrijf loop ik 90% van mijn jaaromzet mis. Van die 10% kan ik echt geen jaar overleven hoor. Hoe zou het voor jou zijn als jij 90% van je inkomen moet missen sinds februari? Het verbaast mij niets dat de Efteling flink achteruit is gegaan qua financiën en dat ze het moeilijk hebben.

Alfa Met deze verstandige directie zie ik voor Efteling om die reden de toekomst rooskleuriger in dan voor sommige parken die in het verleden roekeloos met geld omgingen en reeds vóór corona al financiële problemen hadden (Toverland bv).

Altijd knap dat het in topics over de financiële situatie van de Efteling het altijd we iemand lukt om dan even een uitbrander te geven over Toverland. Wat is dat toch voor raar gedrag? Laten we het gewoon over de Efteling houden, dat kan prima zonder vingertje te wijzen naar andere parken.

Progress Ik hoop het Tonnie. Maar de gang naar ‘normaal’ is nog lang niet ‘normaal’. We weten niet wanneer er een vaccin is en we weten ook niet hoe goed het gaat werken áls het er is. Sowieso is er nog bedroevend weinig bekend over immuniteit; het kan zomaar zijn dat één inenting niet voldoende gaat zijn. Die gang naar normaal zou dus nog best wel eens lang kunnen duren. En zoals ik al aangaf: ik zie het nog wel gebeuren dat we voor die tijd weer steviger maatregelen krijgen. De Efteling is jaarrond open, dus voelt het ook hard als ze deze winter nog een keer dicht zouden moeten.

Het is an sich een andere discussie, maar je bent hier veel te pessimistisch over.
            De maatregelen nu zijn vooral om oudere en risico groepen te beschermen en we geen manier hebben om dat anders te doen, je ziet dat het huidige corona virus (zoals ook verwacht werd) veranderd waarbij het besmettelijker is, maar een minder heftige ziekte geeft, hierdoor zie je dat nu de besmettingen hard oplopen, maar de opnames nog in verhouding achter blijven (maar die uiteindelijk ook gaan oplopen).
            Wanneer je dus kan starten met vaccineren en dit vanuit een goed plan strategisch doet, in combinatie met tijdelijke risico groepen beschermen kan je snel met wat maatregelen veel weer loslaten en zet je heel snel de gang naar normaal in.

Progress En over het ‘klagen’ van Fons en vertellen hoe slecht het gaat... waar klaagt hij nu precies?

Het punt wat ik probeerde te maken (en wat je compleet lijkt te ontgaan) is niet perse het woord "klagen" waar je zo vol op in gaat, het punt gaat er mij om dat er iets niet klopt.
            De Efteling kan geen gebruik meer maken van de staatssteun zeggen ze, dus dan hebben ze over deze periodes minder dan 20% omzet verlies.... (en dat is echt niet zo slecht voor de sector waar ze in zitten)
            in de NOW-1 periode waren ze compleet gesloten, dat geeft een dreun, maar ze hebben daardoor wel een groot deel van de kosten vergoed gekregen, dus dat zal vast iets gekost hebben, en ongetwijfeld doet dat pijn, maar voor een park met de financiële positie als de Efteling mag dat echt niet opeens dit paniekvoetbal rechtvaardigen.

Alfa hier spreken we over een maandenlange sluiting en daarna ook maar een beperkte capaciteit van ten hoogste 40%. Reisbeperkingen alom waardoor een deel van je doelgroep gewoon het park niet kan bereiken. Terwijl de kosten wel blijven doorlopen. Menig bedrijven gaan gewoon failiet bij dergelijke omstandigheden. Dat de Efteling nu niet in staat is om te investeren hoeft daarom absoluut niet te verwonderen. Geen enkel park in de wereld zal het nu in zijn hoofd halen om de komende jaren fors te investeren. Schadebeperking en behoud is de eerste prioriteit. Alle attracties in Europa die dit jaar en volgend jaar openen zijn projecten die al lang vóór corona besteld en klaar waren en waarbij de annulering van het project teveel geld kost, dat kan je dus absoluut niet vergelijken met een volledig nieuw gedeelte dat nu ontworpen wordt.

Er is alleen een kleine maar....
            Als het zo gigantisch dramatisch is, waarom vragen ze dan onder de steunregelingen geen compensatie aan?
            onder de streep valt het dus heel erg mee op t moment.

Alfa Reken er maar op dat je de komende 5 jaar overal maar weinig nieuws zal zien verschijnen.

De komende 1 en 2 jaar op veel plekken uitbreidingen komen die al mogelijk in gang waren gezet (alhoewel een Moviepark nog mee lijkt te vallen), Daarnaast lijkt DLP weer begonnen te zijn aan het Frozen deel (wat al aangekondigd was maar nog geen bouw vorderingen)

Alfa Efteling verliest dus niet door nu even niet te investeren, het maakt het enkel financieel gezonder.

Andere parken die wel nieuwe dingen hebben (al dan niet noodgedwongen) kunnen dus komend jaar (wanneer we weer naar normaal gaan) juist bezoekers weg trekken bij de Efteling, dus daar lopen ze zeker een risico.

Alfa Liever dat dan een faillissement over enkele maanden Een faillissement over enkele maanden?

Je snapt toch zelf wel dat dit echt totale nonsens is wat je schrijft?

Convival Met mijn eigen bedrijf loop ik 90% van mijn jaaromzet mis. Van die 10% kan ik echt geen jaar overleven hoor. Hoe zou het voor jou zijn als jij 90% van je inkomen moet missen sinds februari? Het verbaast mij niets dat de Efteling flink achteruit is gegaan qua financiën en dat ze het moeilijk hebben.

De Efteling heeft alleen de gesloten maanden een forse omzet daling gehad (en die is ook deels gecompenseerd), de overige maanden heeft de Efteling minder dan 20% daling gehad, want ze kunnen geen steun meer aanvragen.

Convival nee, het is geen vetpot. Dat weten we allemaal. Maar er is een verschil tussen 90% van je omzet verliezen en daar niet voor gecompenseerd worden of 10 miljoen NOW uitkering krijgen waarvan 90% van je loonkosten door de overheid gedekt worden. De Efteling heeft hier 10 miljoen voor gekregen.

Ondertussen kwamen er weinig inkomsten binnen, dag wil ik ook nog geloven. Geen toegangstickets, geen verblijven, maar de kosten zijn daardoor ook minder. En minder betekend niet 0. Ik heb mijn maandabonnement in die tijd door laten lopen omdat ik als liefhebber van het park de omzet gun.
              Het compensatieprogramma van de Efteling vind ik daarin prima, maar dit fopgeld hadden ze me niet hoeven geven. Iedere euro die ik ermee uitgeef kost de Efteling een paar procent van het aankoopbedrag. De Efteling betaald namelijk geen €2,90 voor een flesje cola als ze die inkopen.

Daarnaast denk ik dat de Efteling een meer dan prima zomer achter de rug heeft. Het was er voor mijn gevoel de keren dat ik er in juli en augustus was een heel stuk drukker dan in het jaar 2019. Zonder Corona. En met tegenvallende bezoekercijfers.
              Het feit dat de ze nu geen overheidssteun meer krijgen doet me die gedachte bevestigen.

Dat men het uitstelt is jammer. Ik heb zoals eerder gezegd geen inzicht in de cijfers, maar het verhaal in het interview rammelt voor m’n gevoel wel. Als Corona deze klap veroorzaakt, hoe verstand was de hele uitbreiding dan in basis? Ik ben het daarmee eens met het verhaal van Moby.

Alfa Liever dat dan een faillissement over enkele maanden. Met deze verstandige directie zie ik voor Efteling om die reden de toekomst rooskleuriger in dan voor sommige parken die in het verleden roekeloos met geld omgingen en reeds vóór corona al financiële problemen hadden (Toverland bv).

Dit verhaal begrijp ik niet. Als de Efteling hierdoor failliet zou gaan klopt er zoals eerder geopperd meer niet. En waarom zou Toverland voorheen al financiële problemen gehad hebben? Een schuldenlast in de vorm van obligaties of leningen kun je prima kwijt op je balans. En daar kun je een heel goed jaar mee draaien. Ik heb ook het idee dat Toverland dat op dit moment aan het doen is.

Sterker nog, ik zou willen dat de Efteling, of de stichting erachter, in deze tijd zou kijken naar een dergelijke constructie, in plaats van te huilen. Om daarmee het park klaar te stomen richting de o zo gewenste 7 miljoen bezoekers in plaats van stil te staan en in alle vormen van media te huilen over hoe slecht het gaat.

John Sterker nog, ik zou willen dat de Efteling, of de stichting erachter, in deze tijd zou kijken naar een dergelijke constructie, in plaats van te huilen. Om daarmee het park klaar te stomen richting de o zo gewenste 7 miljoen bezoekers in plaats van stil te staan en in alle vormen van media te huilen over hoe slecht het gaat.

Weer dat ‘huilen’... wat zou hij dan anders hebben moeten zeggen van jou? Wees daar nu eens concreet in.
                Ik lees in dit verhaal gewoon een uiteenzetting van hoe de zaken er nu voorstaan. En die zijn, zoals voor zoveel bedrijven nu, niet zo best. We hebben dit verhaal vaker gehoord, maar wat moet hij dan doen als een journalist hem vragen stelt? De zaken mooier voorstellen dan ze zijn?
                Ik lees op de economiepagina’s niet anders dan dit soort verhalen, van allerhande bedrijven. Ook van andere parken (o.a. Disney) en de dierentuinen hier in Nederland. Is dat ook huilen?

Verder spreekt hij nog steeds de groeiambitie uit, nergens is er sprake van stilstand. Alleen schuift men een groot project als Strookrijk even voor zich uit.

Tonnie Het is an sich een andere discussie, maar je bent hier veel te pessimistisch over.

Misschien ben ik te pessimistisch, misschien ben jij te optimistisch. Ik hoop dat je gelijk krijgt hoor, maar die onzekerheid is het hele probleem nu juist. We hebben ook nog een flinke economische crisis in het vooruitzicht, laten we dat niet vergeten. Velen gaan hun baan verliezen en dan is een dagje Efteling niet het eerste waaraan ze hun geld zullen uitgeven. De recreatiebranche gaat echt wel wat jaren nodig hebben om hiervan te herstellen.

Tonnie Het punt wat ik probeerde te maken (en wat je compleet lijkt te ontgaan) is niet perse het woord "klagen" waar je zo vol op in gaat, het punt gaat er mij om dat er iets niet klopt.

Ik noemde het woord ‘klagen’, maar daarnaast omschreef je het interview ook als ‘Fons die vooral vertelt hoe slecht het gaat’. Vind ik geen recht doen aan de inhoud, het artikel gaat uiteindelijk grotendeels over de uitbreidingsplannen.
                Wat die NOW-regeling betreft heb je een punt, maar je hoort mij ook nergens zeggen dat het park er opeens enorm slecht voorstaat of zo. Wel dat er nu eenmaal grote onzekerheid is en er waarschijnlijk ontslagen gaan vallen. Ik vind het uitstellen van een project van tientallen miljoenen dan echt geen ‘paniekvoetbal’. Meer een logische pas op de plaats. En zo lees ik de woorden van Jurgens ook.

Met huilen bedoel ik de negatieve toon die in alle berichten vanuit de Efteling omtrent Corona gerelateerde dingen naar boven komt. Alles is negatief, alles is verloren. “Het slechtste jaar ooit”. Terwijl je in een park van ongeveer 40% van de bezetting momenteel over de koppen kunt lopen.
                Dat vind ik moeilijk te rijmen.
                Ik geloof ze graag als ze zeggen dat het inderdaad niet het beste jaar ooit zal zijn, alles behalve. Maar probeer er dan toch het beste van te maken in plaats van de slachtofferrol die men zich telkens aanmeet.
                Met corona en 1,5 meter afstand heeft het hele land te maken. Maar in plaats van alle negatieve dingen en vreemde sprongen van afgelopen zomer zou ik graag zien dat men het beste eruit probeert
                te halen. De commerciële knop valt op veel punten extra aan te draaien met een waarschijnlijk beter resultaat als gevolg. Denk aan
                Toverland zoals ze dit met de pop-up camping deed, of zoals Slagharen nu met Wild West Nights probeert. 👍🏻

Wat andere oarken doen voor creatieve dingen zal dat echt het commerciële verschil maken waar wist uit gehaald word?
                Volgens mij is dat dweilen met de kraan open en krijgen ze daarmee een fractie binnen vergeleken met een normale situatie.

Dat de Efteling nu even pas op de plaats maakt snap ik heel goed, waarom beginnen met miljoenen uitgeven als het onzeker is wanneer je het terugverdiend hebt?
                Dan liever nu dus even die stop erop om je toekomst iets meer zekerheid te geven dat je je kosten wat makkelijker kan dekken en ook zo min mogelijk personeel hoeft te ontslaan.

Weten we eigenlijk wel zeker dat er slechts 10% omzetverlies is op dit moment? Ik vind dat eerlijk gezegd erg moeilijk te geloven. Er is om te beginnen al meer dan 10% van de openingsdagen vervallen (en dat waren niet de slechtste). Vervolgens is er een periode van bezoekersbeperking overheen gegaan en is bijvoorbeeld ook de AH actie vervallen. Alle bedrijfsevenementen gaan niet door. Zelf geef ik al maanden geen geld uit in het park omdat ik nog tegoed op de 3 abonnementen heb staan.

^^ Precies, hier worden ongefundeerde veronderstellingen gemaakt. Gelooft iemand dat Efteling minder dan 20% omzetverlies kan hebben als ze maar 40% van het normaal aantal bezoekers mogen ontvangen én het aantal overnachtingen ook maar een fractie van normaal is door uitgestelde reizen? Dan ben ik zeer benieuwd waar die mensen denken dat Efteling zijn omzet vandaan haalt.

OlympiaLooping Weten we eigenlijk wel zeker dat er slechts 10% omzetverlies is op dit moment?

Nee. Ik kan hier geen cijfers aan koppelen. Of het 5, 10, 15, 19 of meer is. Ik durf het niet te zeggen...

Alfa Gelooft iemand dat Efteling minder dan 20% omzetverlies kan hebben

Als je me dit gisteren gevraagd had dan had ik nee gezegd. Maar volgens Fons zijn woorden hebben ze sinds ze open zijn geen recht meer op de overheidssteun. Het gaat hier om de NOW2 en inmiddels NOW3. Om daar géén recht op te hebben moet het omzetverlies in een tijdvak van een of meerdere maanden t.o.v. vorig jaar lager zijn dan 20%. Vanaf 20% -en momenteel vanaf 30%- wordt je voor het wegvallende deel gecompenseerd tot 90% van de loonkosten die je hebt (die 90% krijg je alleen als je 0 omzet haalt, dit is dus in het geval van de Efteling altijd minder geweest dan 90%).
                    Natuurlijk heeft een bedrijf veel meer kosten dan alleen loonkosten. Kosten waarop je geen compensatie vanuit het rijk krijgt. En omzet zegt ook niet alles. Maar ruim 9 miljoen in NOW1 krijgen en na het openen van het park geen recht meer hebben op deze steun? Dan zijn er een paar oorzaken: Dan ging het in 2019 dus ook al niet goed, of moet het toch wel beter gaan dan ze ons doen laten geloven, of gaat er bij de afdeling financiën iets niet goed. Al lijkt me een combinatie van optie 1 en 2 het meest waarschijnlijk 🙂

Alfa als ze maar 40% van het normaal aantal bezoekers mogen ontvangen én het aantal overnachtingen ook maar een fractie van normaal is door uitgestelde reizen?

Over de bezettingsgraad van de vakantieaccommodaties durf ik niks te zeggen maar ik ben tijdens de coronaperiode twee keer voor de hoofdprijs in Nederland een weekendje weggeweest. Het was duur en er was bijzonder weinig vrij om te boeken. Ik zie geen reden om aan te nemen dat de bezetting van alle Efteling bedden sinds alles weer open is lager zou zijn. Dat zou niet matchen met de behoefte van Nederlanders die binnen Nederland op vakantie gegaan zijn de afgelopen tijd.

40% van de parkcapaciteit is trouwens 50% van de maximale capaciteit. En hier geeft men geen aantallen over vrij. Dat is hun goed recht maar ik durf te stellen dat deze cijfers een stuk hoger zijn dan iedereen denkt. Ze kunnen hier namelijk uit gaan van 50% van een gigantisch drukke zomeravond. Een avond waarvan we ze jaren geleden wel eens meemaakte (ik denk 2018 voor het laatst?). Waarop alles ontregeld was. Dat was de maximale capaciteit van het park. De helft daarvan is met de huidige maatregelen gewoon nog steeds druk. En die max geld niet alleen op zaterdag. Die limiet is er nu iedere dag. Ook op rustige dagen.
                    Dat verklaard ook de bijzondere drukte op de parkeerterreinen de afgelopen tijd. En de Efteling doet dit niet slecht, doordat men in de avond weet hoeveel % van de dagjesmensen naar huis is kunnen abonnementhouders deze capaciteit opnieuw opvullen. Exacte cijfers geven ze niet maar 50% van heel veel is niet weinig. En later op de dag nog een paar procent erbij maakt het gewoon veel. 😉

Alfa Toverland hoort zoveel meer uit te geven. Zo'n impact is voor Toverland op langere termijn vele malen kleiner, gezien die veel minder bezoekers hoeft te trekken. De Efteling wil op Europees niveau verder en daarvoor geldt dat aanbestedingen worden gemaakt op basis van Europese inkomsten.

Er zouden trouwens ook andere redenen kunnen zijn dat men geen recht meer heeft op de NOW2, bijvoorbeeld omdat men personeel wilde ontslaan. Maar je moet je dan afvragen wat zwaarder weegt, dat personeel in dienst houden of geen steun ontvangen. Afgaande op de woorden vinden ze die steun belangrijk, dus zal men die ontslagen wel uitstellen en komt het erop neer dat men te weinig omzetverlies heeft.

• Tonnie heeft hierop gereageerd.