- Bijgewerkt
John Sterker nog, ik zou willen dat de Efteling, of de stichting erachter, in deze tijd zou kijken naar een dergelijke constructie, in plaats van te huilen. Om daarmee het park klaar te stomen richting de o zo gewenste 7 miljoen bezoekers in plaats van stil te staan en in alle vormen van media te huilen over hoe slecht het gaat.
Weer dat ‘huilen’... wat zou hij dan anders hebben moeten zeggen van jou? Wees daar nu eens concreet in.
Ik lees in dit verhaal gewoon een uiteenzetting van hoe de zaken er nu voorstaan. En die zijn, zoals voor zoveel bedrijven nu, niet zo best. We hebben dit verhaal vaker gehoord, maar wat moet hij dan doen als een journalist hem vragen stelt? De zaken mooier voorstellen dan ze zijn?
Ik lees op de economiepagina’s niet anders dan dit soort verhalen, van allerhande bedrijven. Ook van andere parken (o.a. Disney) en de dierentuinen hier in Nederland. Is dat ook huilen?
Verder spreekt hij nog steeds de groeiambitie uit, nergens is er sprake van stilstand. Alleen schuift men een groot project als Strookrijk even voor zich uit.
Tonnie Het is an sich een andere discussie, maar je bent hier veel te pessimistisch over.
Misschien ben ik te pessimistisch, misschien ben jij te optimistisch. Ik hoop dat je gelijk krijgt hoor, maar die onzekerheid is het hele probleem nu juist. We hebben ook nog een flinke economische crisis in het vooruitzicht, laten we dat niet vergeten. Velen gaan hun baan verliezen en dan is een dagje Efteling niet het eerste waaraan ze hun geld zullen uitgeven. De recreatiebranche gaat echt wel wat jaren nodig hebben om hiervan te herstellen.
Tonnie Het punt wat ik probeerde te maken (en wat je compleet lijkt te ontgaan) is niet perse het woord "klagen" waar je zo vol op in gaat, het punt gaat er mij om dat er iets niet klopt.
Ik noemde het woord ‘klagen’, maar daarnaast omschreef je het interview ook als ‘Fons die vooral vertelt hoe slecht het gaat’. Vind ik geen recht doen aan de inhoud, het artikel gaat uiteindelijk grotendeels over de uitbreidingsplannen.
Wat die NOW-regeling betreft heb je een punt, maar je hoort mij ook nergens zeggen dat het park er opeens enorm slecht voorstaat of zo. Wel dat er nu eenmaal grote onzekerheid is en er waarschijnlijk ontslagen gaan vallen. Ik vind het uitstellen van een project van tientallen miljoenen dan echt geen ‘paniekvoetbal’. Meer een logische pas op de plaats. En zo lees ik de woorden van Jurgens ook.