OlympiaLooping Weten we eigenlijk wel zeker dat er slechts 10% omzetverlies is op dit moment? Ik vind dat eerlijk gezegd erg moeilijk te geloven. Er is om te beginnen al meer dan 10% van de openingsdagen vervallen (en dat waren niet de slechtste). Vervolgens is er een periode van bezoekersbeperking overheen gegaan en is bijvoorbeeld ook de AH actie vervallen. Alle bedrijfsevenementen gaan niet door. Zelf geef ik al maanden geen geld uit in het park omdat ik nog tegoed op de 3 abonnementen heb staan.
Niemand zegt 10%, de gesloten maanden hebben ze natuurlijk praktisch compleet verlies gehad (2 maanden), maar daar is ook een deel voor gecompenseerd (en hebben ze ook minder kosten gehad), dus ja, dat heeft gerust geld gekost, maar de regeling is zo gemaakt dat dat wel behapbaar is voor een bedrijf.
De maanden dat ze open zijn maken ze geen aanspraak op NOW2 en naar t lijkt op NOW3, dus dat betekend dat de omzet daling minder dan 20% is, dit kan 19,9% zijn, maar ook 5%..
Jij geeft aan "niets uit te geven in het park" omdat je tegoed hebt op je pas, maar je geeft dus geld uit waar hun gegarandeerd een bepaalde marge op hebben, dus wat ze fors minder kost dan dat ze echt op het pasje hebben gezet, daarnaast hebben betalende dagbezoekers dit niet.
Alfa Gelooft iemand dat Efteling minder dan 20% omzetverlies kan hebben als ze maar 40% van het normaal aantal bezoekers mogen ontvangen én het aantal overnachtingen ook maar een fractie van normaal is door uitgestelde reizen? Dan ben ik zeer benieuwd waar die mensen denken dat Efteling zijn omzet vandaan haalt.
Jup, ik heb gezien hoeveel mensen er toch rondlopen in de parken, en het enige meetbare feit is dat ze gewoonweg geen steun hebben aangevraagd onder de vervolg regelingen waarbij 20% de grens is...
Daarnaast een vrij belangrijk punt.... je lijkt uit te gaan dat de Efteling elke dag 100% bezoekers binnen haalt en elke dag 100% vol zit in de verblijfsaccomodaties.
Maar de dagen dat het park echt "vol" zit op die 100% capaciteit zijn op max 2 handen te tellen en hebben we al een paar jaar niet meer gezien eigenlijk..
Zelfs door de weeks in de vakantie halen ze normaal geen 40K bezoekers.
De weekenden waar de reserveringen "vol" waren zijn er maar in verhouding enkele geweest, en dan lopen er best wel een fors aantal gasten binnen.
Daarnaast zie je dat mensen als ze niet konden toch op andere dagen gingen (en door thuiswerken/geen school etc) zag je dat de dagen buiten de weekenden in verhouding wel drukker waren.
Als je de bezoekerscijfers per week zou vergelijken met de weken vorig jaar weet ik zeker dat er onder de streep echt geen 60% minder bezoekers zijn, en als je de horeca omzet bekijkt zal die ook echt niet -60% zijn (sterker nog, ik heb geruchten gehoord dat er weken bij waren waar er meer omzet in horeca was tegenover de zelfde periode vorig jaar)
De verblijfsaccomodaties hebben 2 maanden natuurlijk een issue gehad, en een deel reserveringen is doorgeschoven, maar toen ze open waren zag je dat Nederlandse bezoekers (over de hele sector gezien) juist meer kozen voor trips in eigen land, dus het lijkt mij sterk dat die leeg hebben gestaan, door het doorschuiven heb je idd iets minder inkomsten, maar wederom zal dit echt geen -60% zijn.
Michael Er zouden trouwens ook andere redenen kunnen zijn dat men geen recht meer heeft op de NOW2, bijvoorbeeld omdat men personeel wilde ontslaan. Maar je moet je dan afvragen wat zwaarder weegt, dat personeel in dienst houden of geen steun ontvangen. Afgaande op de woorden vinden ze die steun belangrijk, dus zal men die ontslagen wel uitstellen en komt het erop neer dat men te weinig omzetverlies heeft.
Onder de NOW mag je geen ontslag aanvragen wegens bedrijfseconomische redenen.
Er is verder een "inspanningsverplichting" om de loonsom van je bedrijf gelijk te houden, maar als dit niet lukt zit er geen sanctie aan (alleen dat je steun daalt gezien de steun over de loonsom gaat)
Je mag dus contracten voor bepaalde tijd laten verlopen, en hiermee dus mensen "ontslaan" ik kan mij niet voorstellen in een organisatie als de Efteling dat daar zeer veel bepaalde tijd contracten zitten omdat ondanks de jaarrond opening er echt wel een flexibele schil voor de drukkere maanden zal zijn, daar kan je dus prima mee reorganiseren en alsnog steun aanvragen.