Michael Ik ken al genoeg mensen die speciaal daarvoor een keer naar de Efteling gaan. je onderschat denk ik Guus Meeuwis als ip . Ik weet zeker dat dat een andere doelgroep wel aantrekt, tussen de 25 en de 40, die anders misschien niet was gekomen. En nogmaals, het sprookjezomerconcert is dan dat creatieve. Je hebt een leeg theater, door corona geen show in het park en gaan veel acteurs daar neerzetten in het theater met een leuke show. De Efteling is nog steeds heel creatief. En ik denk wel degelijk dat de horeca omzet omhoog gaat. Dat was al met de opening van Aquanura , met bijv bier tijdens de show en een speciaal terras wat nu word opgebouwt.

• Tonnie heeft hierop gereageerd.

Progress Tonnie Dat weet ik niet, maar ik lees dat in dit topic een aantal mensen die zeggen dat ze alsnog een goede zomer draaien en ook hoor ik regelmatig geklaag over hoe druk en gevaarlijk het er allemaal wel niet is. (Ik weet niet of je wel eens naar de Themetalk podcast luister, maar daar werd het zelfs schandalig genoemd). Dus meer bezoekers binnenhalen lijkt me nu niet de weg ;-)

Dat zijn 2 verschillende discussies...
    Ik had liever een rustiger park gehad en soms een nee als ik een reservering maak ipv dat ik nu niet naar het park toe kan omdat ik de in mijn ogen te drukke weekenden geen zin heb gezien de situatie waar wij als land in zitten.
    Dus ja, ik vind dat de Efteling op de drukke dagen "te druk" is.
    Maar tegelijkertijd heeft de Efteling zichzelf grenzen opgelegd en daar zitten ze de laatste tijd niet meer aan, in hun eigen ogen zou er dus nog ruimte zijn om extra bezoekers te trekken, daarnaast heb ik t al eens vaker gezegd, sommige mensen hier lijken te denken dat de Efteling 365 dagen per jaar aan de max capaciteit zit terwijl je op dit moment 5 van de 7 dagen per week niet eens aan een max hoeft te denken omdat iedereen op school en aan t werk is.

broodje123 Michael Ik ken al genoeg mensen die speciaal daarvoor een keer naar de Efteling gaan. je onderschat denk ik Guus Meeuwis als ip .

En hoeveel daarvan hebben een Efteling Abbo? uit de fancommunity zal idd interesse zijn, maar ik moet zeggen dat ik echt nog niemand buiten de "pretpark fans" gesproken heb die van plan is straks speciaal daarvoor naar de Efteling te gaan.

broodje123 Het sprookjezomerconcert is dan dat creatieve. Je hebt een leeg theater, door corona geen show in het park en gaan veel acteurs daar neerzetten in het theater met een leuke show.

Wat Michael denk ik op doelt is iets wat extra bezoekers naar je park trekt, Het sprookjeszomerconcert trekt geen extra bezoeker die niet al van plan was om te komen, hoogstens een abbo houder die een keertje extra komt.
    Niemand ontkent overigens dat het sprookjeszomerconcert geen slimme invulling was, maar die was er om extra capaciteit te hebben in het park.

20% minder omzet, of hoger. Geen idee. Enige wat ik wel zeker weet is dat ik net iets minder omzet draai maar er veeel harder voor moet werken omdat ik met minder personeel sta. Krijg de rij gewoon niet weggewerkt. Als ik kijk naar de drukte in het park de afgelopen maanden vergeleken met 2018 en 2019. Is het deze zomer consequent elke dag het zelfde geweest ongeveer.

In 2018 en 2019 is er een extreme hittegolf geweest waarin de bezoekersaantallen drastisch naar beneden gingen, en het percentage abbo houders veel hoger was. Nu zijn er elke dag voornamelijk betalende gasten binnen geweest (die dol graag veel eten, souvenirs en drankjes kopen) Dus dat 't park verhoudingsgewijs niet zoveel omzet verlies heeft in deze periode geloof ik graag.

echter momenteel is 't park van dinsdag tm donderdag zo goed als uitgestorven. Maandag en vrijdag zijn middenklas dagen, en de weekenden zijn druk. Ik denk dat als je september afweegt tegen september van andere jaren je wel uit komt op meer dan 20% omzet verlies. En dat gaat de komende maanden dus zo door hobbelen. 't park heeft de afgelopen 3 jaar enorm goede september-oktober en november maanden gehad. Die zijn nu weer zoals vanouds enorm rustig. En da's best een flinke knauw boven op die 3 maanden sluiting eerder hoor.

Deze crisis gaat nog heel lang door etteren. Ook al zou je in januari weer het normale leven terug hebben. De samenleving is niet direct terug zoals het was. als men vanavond zou aankondigen dat de 1.5 meter niet meer nodig is... Zou jij direct weer schouder aan schouder staan? Ik niet. als er straks veel ontslagen zijn gevallen in nederland, gaat iedereen dan op vakantie naar bestemmingen zoals ze altijd deden? nee, dan wordt het een dagje efteling. Maar voor de lagere inkomens wordt een dagje efteling vervangen door een dagje hellendoorn of iets. er gaan verschuivingen komen, maar wanneer is niet te zeggen.

Zou het feit dat men nu al deze beslissing maakt wellicht ook iets te maken kunnen hebben met de verwachte uitslag van de Raad van State. Door nu zelf definitief uit te stellen kan de blik naar een andere (grote) attractie voor het jubileumjaar. Daarmee geven ze zichzelf nieuwe tijd en energie om daar mee aan de slag te gaan.

Michael Door nu zelf definitief uit te stellen kan de blik naar een andere (grote) attractie voor het jubileumjaar.

Dit is een interessante gedachte, een streep door strookrijk halen omdat de planning toch al in de knel komt en alles onzeker is. Zodat ze kunnen focussen om een andere attractie gereed te krijgen voor het jubileumjaar.

Maar waar zou die moeten komen? Naast de python, de speelweide of toch eindelijk het spookslot plat? En is daar wel geld voor.

Yvan echter momenteel is 't park van dinsdag tm donderdag zo goed als uitgestorven. Maandag en vrijdag zijn middenklas dagen, en de weekenden zijn druk. Ik denk dat als je september afweegt tegen september van andere jaren je wel uit komt op meer dan 20% omzet verlies. En dat gaat de komende maanden dus zo door hobbelen. 't park heeft de afgelopen 3 jaar enorm goede september-oktober en november maanden gehad. Die zijn nu weer zoals vanouds enorm rustig. En da's best een flinke knauw boven op die 3 maanden sluiting eerder hoor.

Zou je een schatting kunnen maken van 't aantal gasten op de slechte en goede dagen? De simpele rekensom is dat De Efteling gemiddeld zo'n 14.000 bezoekers per dag nodig heeft om de vijf miljoen bezoeken per jaar te halen. Uiteraard haal je dat niet op een woensdag in oktober of november, maar als je deze zomer geregeld de beruchte 20.000 wel hebt aan kunnen tikken, dan kun je je een paar serieuze baaldagen veroorloven om toch in de buurt van dat gemiddelde te blijven hangen.

Je kunt de dagen dat je dicht was niet meer goedmaken, maar als ze wekenlang 15 á 20.000 hebben gedraaid deze zomer, dan kan 't niet zo rampzalig zijn als voorgespiegeld.

Jules Het mooiste zou zijn als we die bezoekersaantallen nu ook eens naast de EBITDA resultaten zouden kunnen leggen van voorgaande jaren om er iets zinnigs over te kunnen zeggen. De ambitie van het park om ooit eens af te stevenen op 7 mln bezoekers zegt eigenlijk niet zoveel als je de bedrijfsresultaten er niet van in beeld hebt.

• Jules heeft hierop gereageerd.

Vriend_van_de_club Sowieso is die zeven miljoen bezoekers echt een astronomisch aantal. Ook voor de pandemie vonden mensen 't bij 20.000 al behoorlijk druk in het park en dat is pak 'm beet het dagelijkse gemiddelde dat ze moeten draaien om tot die totalen te komen. Ik vind dat erg optimistisch en er zal flink wat capaciteit (zowel horeca als attracties) bij moeten om dat te halen.

Jules Zou je een schatting kunnen maken van 't aantal gasten op de slechte en goede dagen? De simpele rekensom is dat De Efteling gemiddeld zo'n 14.000 bezoekers per dag nodig heeft om de vijf miljoen bezoeken per jaar te halen. Uiteraard haal je dat niet op een woensdag in oktober of november, maar als je deze zomer geregeld de beruchte 20.000 wel hebt aan kunnen tikken, dan kun je je een paar serieuze baaldagen veroorloven om toch in de buurt van dat gemiddelde te blijven hangen.

Mijn schatting is dat een goede dag momenteel tussen de 12.000 en 15.000 gasten ligt. en de slechte dagen rond de 4000 gasten. Als het park inderdaad daadwerkelijk elke dag 14.000 gasten zou verwelkomen tot 31 december zou men zelfs een bezoekersrecord te pakken hebben. Had het wel heel grappig gevonden als ze dat zou lukken 😉 Maar dat wordt 'm niet. Ik denk dat als je nu per week bekijkt het gemiddelde dan rond de 8000 gasten zou zitten?

Hoe ver kunnen we 't dan uitrekenen waar ze ongeveer op uit zullen komen? Ik denk dat 't park dit jaar net iets boven de helft komt van 't aantal bezoeken van vorig jaar. 2,8 miljoen of 3 miljoen bezoekers?

Michael Zou het feit dat men nu al deze beslissing maakt wellicht ook iets te maken kunnen hebben met de verwachte uitslag van de Raad van State. Door nu zelf definitief uit te stellen kan de blik naar een andere (grote) attractie voor het jubileumjaar. Daarmee geven ze zichzelf nieuwe tijd en energie om daar mee aan de slag te gaan.

Interessante gedachtegang. Vind het nog niet eens zo gek verzonnen. Al zou ik me wel afvragen waar je die momenteel wilt plaatsen aangezien 't park nu zo goed als vol is. Toch de speelweide bebouwen? achter de python? spookslot plat? ik kan me buiten deze 3 opties niet echt iets anders voorstellen namelijk.

• Jules heeft hierop gereageerd.

Er zijn wel wat scenario’s denkbaar, maar de meeste zijn ook erg duur doordat je elders op je grond toch opnieuw vervangende gebouwen moet bouwen. Dan ontstaat er ineens ruimte achter/naast carnaval festival en loopt door tot het Anton Pieckplein. Maar lijkt me gezien de hoge kosten geen realistische kaart.

Achter Volk van Laaf is nog ruimte, achter de Python, vervanging van de Polka Marina, gebied van Avonturendoolhof/Monsieur Canibaal. Maar ook Pieckplein kan nog een stuk uitbreiden aan de linkerkant richting Volk van Laaf en ook aan de overkant naast de speelweide is nog wel een klein beetje ruimte voor een dorpser Pieck gebied.

Vergeet ook niet dat er nog een stukje bos naast het Spookslot vrij is, waar een uitbreiding op Fantasierijk zou passen.

Dat het park een lastig jaar heeft en allicht de rode cijfers in duikt, daar kan ik mee inkomen. De marges binnen de branche zijn volgens mij niet gigantisch (al is het vast beter dan de bouw of de supermarktbranche), en daarnaast bestaat een zeer groot deel van de kosten uit personeelskosten. Kosten die gewoon doorgelopen zijn afgelopen jaar.

Dat deze miljoeneninvestering uitgesteld wordt is jammer, maar ik kan me wel neerleggen bij de keuze gezien de huidige onzekerheid.

Aan de andere kant. Corona gaat een keer over en wil je als park er dan niet tiptop bij staan? En de veel belangrijkere korte vakantiemarkt bedienen?
              (want ik ben ervan overtuigd dat (verre) vliegvakanties langduriger een grotere knauw krijgen)
              Ik ervaar daarnaast het park regelmatig(er) als druk tot zeer druk. Er zijn nog weinig weekenden of vakantiedagen dat de grootste attracties niet 45-90 min wachttijd hebben en -zeker bij slechter weer- de horeca overspannen is. Voor de sprong naar 7 miljoen is in mijn ogen echt wel flinke capaciteitsuitbreiding nodig, zowel in horeca als in attracties, klein en groot. Het park heeft de laatste jaren veel nieuwe attracties geopend, maar met regelmaat vooral vervanging van een bestaande attractie waar in mijn ogen meer capaciteitsuitbreiding nodig is. Eigenlijk nu al met de 5 miljoen bezoeken per jaar.

En eens met een aantal, het park is wel constant op een wat negatieve manier in het nieuws momenteel. Er zijn toch ook heel wat bedrijven binnen en buiten de branche die niet constant bezig zijn met "miljoenenverlies" maar meer gericht op wat wel mogelijk is en hele leuke initiatieven realiseren. Jammer dat het park de crisis wat vastgeroest lijkt aan te pakken...

Dus hoezeer een rem op investering gezien de tijd misschien begrijpelijk is, persoonlijk vind ik de keuze de rem erop te zetten wel jammer omdat de investering in mijn ogen nodig is en een positief geluid is wat ik liever hoor.

Een ding vind ik in ieder geval van belang, ik hoop dat het park echt bij de uitspraak blijft dat ze geen tekort willen doen aan de beleving. Max en Moritz laat helaas zien dat flink bezuinigen echt een minder totaalplaatje oplevert. Wat dat betreft is volgens mij 2019 al geen best jaar geweest en zijn ze misschien zelf ook wel geschrokken wat een rem op een investering aan geleverde kwaliteit doet. Wat dat betreft doe ik liever even wachten op een investering van Baron en Symbolica-kwaliteit als wederom een Joris of M&M kwaliteit uitbreiding.

Mark Voor de sprong naar 7 miljoen is in mijn ogen echt wel flinke capaciteitsuitbreiding nodig, zowel in horeca als in attracties, klein en groot. Het park heeft de laatste jaren veel nieuwe attracties geopend, maar met regelmaat vooral vervanging van een bestaande attractie waar in mijn ogen meer capaciteitsuitbreiding nodig is.

Maar dit is toch juíst waar het hele uitbreidingsplan voor is? Dat is onlosmakelijk verbonden met die 7 miljoen bezoekers (wat volgens mij overigens een verwachting is, niet zozeer een doelstelling).
                Als Strookrijk en de rest van de uitbreidingen worden uitgesteld zal de groei naar die 7 miljoen voorlopig ook niet doorzetten.

Wat ik in de context van de gehele alinea tracht uit te leggen, ik vind het park nu al overspannen als het om drukte gaat en uitbreiding meer dan wenselijk. Laat staan als we naar 7 miljoen toe willen. En eens, daar zit een verbinding met dat dit nodig is om die sprong te realiseren.

Maar nogmaals, het park is mij nu al regelmatig te druk op het gebied van wachttijden (en weinig alternatief aan kleinere attracties, juist in de buurt van de drukkere grotere attracties) en op het gebied van horeca.

Hoe je het ook wendt of keert, deze crisis heeft gevolgen voor ons allemaal. Ook de Efteling loopt omzet mis en dan moet de hand op de knip, dus worden investeringen uitgesteld. Parken die dit jaar wel attracties openen deden dat alleen maar omdat dat reeds aangegane verplichtingen zijn, hadden ze anders ook graag uitgesteld.

In deze onzekere tijden kan de business niet teveel risico's nemen en hebben.

We hopen natuurlijk allemaal op betere tijden, maar dat kan nog best tijdje duren. Vaccins zijn allemaal nog maar experimenteel en velen zullen de boot voorbij laten gaan om als proefkonijn te dienen.

Yvan Hoe ver kunnen we 't dan uitrekenen waar ze ongeveer op uit zullen komen? Ik denk dat 't park dit jaar net iets boven de helft komt van 't aantal bezoeken van vorig jaar. 2,8 miljoen of 3 miljoen bezoekers?

Ik kom met een rekensom op de achterkant van een bierviltje ook uit op net geen drie miljoen bezoekers, als ik redelijk conservatief ben over het gemiddelde aantal bezoekers per dag. 5500 per dag in de wintermaanden voor de sluiting, daarna twee maanden dicht, daarna 12.500 in de drie zomermaanden (dit is heel lage gok, want ik hoorde dat daglimiet twee keer zo hoog lag) en nu 8000 tot de kerst.

Stel, het was iets drukker in de winter dan dat en misschien waren die bomvolle zomerdagen waar Themetalk het over had wel nòg drukker dan we al weten, dan komen ze ook wel tot 3,5 miljoen bezoekers dit jaar. Als dat meer dagkaartjes zijn (want minder verre reizen voor gezinnen) en minder seizoenskaarthouders (want reserveren), dan zouden ze in theorie op 70-80 procent van de normale inkomsten kunnen komen inclusief horeca. Daar gaan dan weer wat kosten voor het pandemieproof maken van het park vanaf, maar ze hebben ook twee maanden aanzienlijk minder draaikosten (vrijwel geen) gehad en ze hebben miljoenen euro's overheidssteun gekregen om in die fase de lonen te betalen.

Ik snap dat dat best een rampjaar mag heten, maar er zijn genoeg instanties en bedrijven in de vermaaksector die nog altijd dicht zijn en niet in het slechtste geval een enorme investering even uit moeten stellen.

9 dagen later

Michael Ja als dat dan een top uitbreiding is van Fantasierijk!

3 jaar later

Dan worden 2025/2026 hele saaie jaren ben ik bang.

Toevoeging: en reken daarbij ook maar 2027 en 2028, als men pas in 2027 BEGINT met bouwen.