Dat het park een lastig jaar heeft en allicht de rode cijfers in duikt, daar kan ik mee inkomen. De marges binnen de branche zijn volgens mij niet gigantisch (al is het vast beter dan de bouw of de supermarktbranche), en daarnaast bestaat een zeer groot deel van de kosten uit personeelskosten. Kosten die gewoon doorgelopen zijn afgelopen jaar.
Dat deze miljoeneninvestering uitgesteld wordt is jammer, maar ik kan me wel neerleggen bij de keuze gezien de huidige onzekerheid.
Aan de andere kant. Corona gaat een keer over en wil je als park er dan niet tiptop bij staan? En de veel belangrijkere korte vakantiemarkt bedienen?
(want ik ben ervan overtuigd dat (verre) vliegvakanties langduriger een grotere knauw krijgen)
Ik ervaar daarnaast het park regelmatig(er) als druk tot zeer druk. Er zijn nog weinig weekenden of vakantiedagen dat de grootste attracties niet 45-90 min wachttijd hebben en -zeker bij slechter weer- de horeca overspannen is. Voor de sprong naar 7 miljoen is in mijn ogen echt wel flinke capaciteitsuitbreiding nodig, zowel in horeca als in attracties, klein en groot. Het park heeft de laatste jaren veel nieuwe attracties geopend, maar met regelmaat vooral vervanging van een bestaande attractie waar in mijn ogen meer capaciteitsuitbreiding nodig is. Eigenlijk nu al met de 5 miljoen bezoeken per jaar.
En eens met een aantal, het park is wel constant op een wat negatieve manier in het nieuws momenteel. Er zijn toch ook heel wat bedrijven binnen en buiten de branche die niet constant bezig zijn met "miljoenenverlies" maar meer gericht op wat wel mogelijk is en hele leuke initiatieven realiseren. Jammer dat het park de crisis wat vastgeroest lijkt aan te pakken...
Dus hoezeer een rem op investering gezien de tijd misschien begrijpelijk is, persoonlijk vind ik de keuze de rem erop te zetten wel jammer omdat de investering in mijn ogen nodig is en een positief geluid is wat ik liever hoor.
Een ding vind ik in ieder geval van belang, ik hoop dat het park echt bij de uitspraak blijft dat ze geen tekort willen doen aan de beleving. Max en Moritz laat helaas zien dat flink bezuinigen echt een minder totaalplaatje oplevert. Wat dat betreft is volgens mij 2019 al geen best jaar geweest en zijn ze misschien zelf ook wel geschrokken wat een rem op een investering aan geleverde kwaliteit doet. Wat dat betreft doe ik liever even wachten op een investering van Baron en Symbolica-kwaliteit als wederom een Joris of M&M kwaliteit uitbreiding.