Geertmans
Ik zal proberen het iets uitgebreider te duiden. Ik begrijp dat de Efteling ambitieuzer wordt en wil groeien, maar ik geloof er echt in dat dit ook had gekund door dicht bij hun zelf te blijven. Een 'Eftelings' ontwerp is voor mij een organisch ontwerp, wat verweven zit in de natuur en een logisch gebouw lijkt. Ook moet het niet te overdadig zijn, stralen in een eenvoud en iets laten zien zonder een expliciet verhaal te vertellen. Ook mag een attractie best een beetje schuren en taboedoorbrekend zijn (Meisje met de Zwalstokjes). Bijna alle grote Efteling ontwerpen en attracties voor 2000 voldoen aan al deze punten: Fata Morgana, Spookslot, Volk van Laaf, Villa Volta).
In de nieuwe ontwerpen staat een andere filosofie centraal: volledige onderdompeling in een mooiere wereld waar je aan de hand wordt meegenomen in het verhaal. Perfecte voorbeelden hiervan zijn Symbolica, Joris en de Draak en ook in lichte mate lijdt de Baron hieraan. Het is een sprookje dat de Efteling goed is in verhalen vertellen, expliciete storytelling doormiddel van een geforceerd verhaal is altijd cringe gebleken of half uitgewerkt. Daarom ook positief dat ze bij DM hier van zijn afgestapt. Daarrnaast bevatten nieuwe Efteling attracties ontzettend veel details en verwijzingen die in mijn ogen onnodig zijn. Het is raar dat de huizen bij DVH ook schepen zijn ook bij DM zit dit er een beetje in. Het is niet natuurgetrouw. Een laatste punt vindt ik ook dat er geen rauw randje meer aan de gebieden mag zitten. Bij Max & Moritz en de Zes Zwanen zijn de verhalen grotendeels aangepast om het einde te vermijden, terwijl de Efteling hier vroeger heel anders mee om ging.
Al deze voorbeelden zijn voor mij gelinked aan een shift naar Disney-gedachtegoed. Disney doet ongeveer dezelfde dingen, op dezelfde manier, alleen in Kaatsheuvel zit er een Efteling sausje overheen. Op lange termijn krijg je dan weliswaar een prachtig resort, maar wel eentje dat zijn eigen identiteit verloren is en inwisselbaar is met elk Europees flagshippark. De ontwikkeling en het ontwerp van Grand Hotel lijkt mij hier nu al het perfecte voorbeeld van: het had echt in elk ander groot pretparkresort kunnen staan...