Michael Zou me eerlijk gezegd niets verbazen dat dit ook daadwerkelijk zal gebeuren.

Prima tijdelijke locatie!

En meer van dit soort gebouwtjes als tijdelijke binnenhoreca tussen oktober en maart!!

Voor een tijdelijk gebouw ziet het er goed uit

Hoewel het eruit ziet als een prima tijdelijke oplossing, vind ik het nog steeds een rare zet om die verbouwing nu te doen. Later dit jaar opent het Efteling Grand Hotel met daarin ook een souvenirwinkel. Die had dan toch de taak van Efteldingen tijdelijk kunnen overnemen?

• Bijgewerkt

Quefox_ De gedachte is denk ik om heel het entreegebied vanaf de opening van het Grand Hotel in één klap uit de steigers te hebben. Overigens denk ik niet dat dat nog in het voorjaar gaat zijn, of je moet dat echt tot de start van de meteorologische zomer in juni rekenen.

Quefox_ maar ze zijn nu bezig om dit hele gebied aan te pakken. Dan vind ik het juist logisch dat ze deze nu meenemen. Anders moet alles weer afgezet worden op moment dat het hotel open is. Dan wil je het gebied gewoon af hebben en met elkaar laten matchen ipv 1 gebouw in een andere kleur.

Met de gedachte dat de vertraging van het hotel ruim een jaar is, was dit misschien ook wel zo gepland dat efteldingen pas dicht ging als het hotel open zou gaan. Maar met de vertraging van het hotel zijn wel meer zaken moeilijker in te schatten wat nu nog wel volgens de planning was en wat mee is opgeschoven naar achteren.

Robkuh84 Anders moet alles weer afgezet worden op moment dat het hotel open is

“Alles afgezet” is wel behoorlijk overdreven natuurlijk. De werkzaamheden binnen in de winkel heeft niemand last van, en dat opnieuw verven van de buitenkant hoeft ook niet langer dan een à twee weken te duren.

Michael was dit misschien ook wel zo gepland dat efteldingen pas dicht ging als het hotel open zou gaan

Wellicht, maar het lijkt me niet dat een verbouwing van een souvenirwinkel zo kritisch is dat dat niet een jaartje uitgesteld kan worden.

Hopelijk pakken ze bij deze upgrade ook dit lelijke plafond mee bij de ingang. Zo'n stijlbreuk met de rest van het HvdVZ.

Jene

Ow wauw. Al tig keren onderdoor gelopen en nooit gezien, maar nu kan ik het waarschijnlijk niet meer niet zien.

Huh, mis ik iets? Want ik vind dat plafond dus helemaal niet storend. Het is ook niet de bedoeling dat je ernaar kijkt. Met neutrale houtvezelplaten, in die kleuren, past het prima bij het natuurlijke karakter van het gebouw. Niet alles hoeft een ge(over)gethematiseerde ervaring te zijn. 🙂

Het is dat iemand mij er een keer op wees, anders was het me niet eens opgevallen.

Ik heb mij er ook nooit echt aan gestoord eigenlijk, zit mij ook te bedenken wat je er dan zou willen of wat er uberhaubt zou kunnen.

Interessant om te zien hoe het plafond zoveel discussie oproept. Aan de ene kant snap ik de opmerking van Jene: het plafond steekt inderdaad wat af tegen de rest van de uitstraling van het HvdVZ. Maar aan de andere kant, zoals Trollenbol zegt, past het juist weer bij het natuurlijke karakter van de Efteling. Niet alles hoeft hypergethematiseerd te zijn, toch?

Misschien is het echte probleem hier niet het materiaal zelf, maar de perceptie dat de Efteling overal een ‘perfecte’ uitstraling moet hebben. Een beetje eenvoud zoals dit plafond zorgt voor een authentieke balans. En eerlijk gezegd, wie kijkt er nu écht omhoog bij het naar binnen lopen? Het voelt alsof we soms details opblazen die nauwelijks invloed hebben op de beleving.

Ik vraag me ze, zit de charme van de Efteling in de perfectie, of juist in de combinatie van eenvoud en sprookjesachtige details?

De simpele natuurlijke uitstraling lijkt me inderdaad prima, maar er mag wel een likje verf over de balken heen zodat het matcht met het nieuwe kleurenschema van de rest van het hvdvz, dus in dat opzicht ben ik het wel met Jene eens.

stijnmaas Misschien is het echte probleem hier niet het materiaal zelf, maar de perceptie dat de Efteling overal een ‘perfecte’ uitstraling moet hebben. Een beetje eenvoud zoals dit plafond zorgt voor een authentieke balans.

Ik heb wel eens ergens gelezen dat een deel van de stijl van die Efteling is dat bepaalde dingen gewoon bepaalde dingen mogen zijn en daar ben ik het nog steeds enorm mee eens. Het bekendste voorbeeld zijn de bankjes in het Sprookjesbos: twee lage pilaren van baksteen met een plank hout erop, waarbij die plank in een rustige kleur is geschilderd. Maar als voorbeeld werd ook genoemd dat iets als ventilatiebuizen gewoon onopvallend geschilderd kunnen worden en verder gewoon ventilatiebuizen kunnen zijn zonder zware thematisatie. Hector was daar een goed voorbeeld van.

De hele reden dat het plafond veel mensen tot nu toe niet eens is opgevallen is omdat het gewoon een plafond mag zijn. De balkjes zijn geschilderd en niemand kijkt ernaar, dus het is prima. Was getekend door iemand die het plafond jaren terug al was opgevallen, ironisch genoeg.

stijnmaas Ik vraag me ze, zit de charme van de Efteling in de perfectie, of juist in de combinatie van eenvoud en sprookjesachtige details?

In de Efteling is eenvoud gelijk aan perfectie. Quote van Eftepedia die dit beter uitlegt dan ik ooit zou kunnen:

Dat Van de Ven veel heeft geleerd van Pieck blijkt ook uit een anekdote die hij vertelt in de documentaire Het leven van Anton Pieck. Daarin toont Ton een schets voor een tafel met bankjes in de vorm van een bloem, met meeldraden als bankjes en de stamper als tafel. Op de grond de bladeren van de bloem. Ton toonde de tekening aan Anton Pieck om naar zijn reactie te vragen, waarop Pieck Ton aankeek en vroeg of hij niet gedacht had aan twee paaltjes met een plank voor mensen om te rusten. Op dat moment realiseerde Ton zich waarom Pieck zo'n succes betekende voor de Efteling: Bij romantiek gaat het "om die eenvoud, het spontane. Niet het intelligente".

De Efteling is meer dan Anton Pieck, maar de principes waarop Pieck ontwierp maken nog steeds de typisch Eftelingse sfeer. Zat mensen die je zullen vertellen dat Eftelingse sfeer te maken heeft met details, maar het is juiste het gebrek aan details wat het hem maakt. De details die er zijn, zijn vanuit het oogpunt van compositie heel subtiel geplaatst. De perfectie zit hem in de eenvoud. Of om het in moderne taal te vatten: less is more.

Volgens mij absorberen die dingen uit een deel van het geluid. Want als je daar ‘s morgens en s avonds loopt zonder zo een demping gaat dat een kakofonie van terugkaatsend geluid worden denk ik.

• Tim vindt dit leuk.

Sjiebert In de Efteling is eenvoud gelijk aan perfectie. Quote van Eftepedia die dit beter uitlegt dan ik ooit zou kunnen:

Ik wil niet zeggen dat eenvoud altijd perfectie is, maar idd, sommige dingen mogen ook gewoon zijn wat ze zijn, helmaal eens.
              In dit geval is t gewoon een plafond, en die platen liggen er gewoon in omdat ze vermoedelijk benodigd zijn voor
              de akoestiek en/of brandwerendheid, beide gevallen helemaal prima.

Boven die overgang zit/zat de studioruimte van Efteling Radio dacht ik. Volgens mij is dat nog steeds een opnamestudio voor kleinere zaken die in het park nodig zijn. Je zou die ruimte kunnen verplaatsen en het dak gewoon openwerken zoals in de rest van het Huys.