laprikantan Ik haat immersieve themagebieden.
Nee, geef mij maar een betonvlakte.
laprikantan Ik haat immersieve themagebieden.
Nee, geef mij maar een betonvlakte.
Ik stoor mijzelf meer aan de lelijke ''glas in lood'' ramen, die er niet eens uitzien als glas in lood dan aan zo'n plafond.
Zo ziet glas in lood er toch niet uit ...
broodje123 wil je deze “shift naar Disney gedachtengoed” iets beter duiden. Het is natuurlijk een makkelijk argument om rond te slingeren in dit soort discussies maar ik zou graag een beter beeld krijgen van wat er precies mee bedoeld wordt. Het feit dat de Efteling groeit en dus ambitieuzer wordt lijkt me namelijk logisch…
Pretparkgenot Die vind ik zelf juist erg mooi. Aan de andere kant staan geloof ik ook namen van medewerkers etc.
Pretparkgenot Eindelijk iemand die hier hetzelfde over denkt. Vind het zo gruwelijk kitsch. En dan die namen inderdaad... Leuk idee voor op de achterkant van een intern uitgebracht boekwerkje maar niet om de hoofdingang mee te ontsieren.
Geertmans
Ik zal proberen het iets uitgebreider te duiden. Ik begrijp dat de Efteling ambitieuzer wordt en wil groeien, maar ik geloof er echt in dat dit ook had gekund door dicht bij hun zelf te blijven. Een 'Eftelings' ontwerp is voor mij een organisch ontwerp, wat verweven zit in de natuur en een logisch gebouw lijkt. Ook moet het niet te overdadig zijn, stralen in een eenvoud en iets laten zien zonder een expliciet verhaal te vertellen. Ook mag een attractie best een beetje schuren en taboedoorbrekend zijn (Meisje met de Zwalstokjes). Bijna alle grote Efteling ontwerpen en attracties voor 2000 voldoen aan al deze punten: Fata Morgana, Spookslot, Volk van Laaf, Villa Volta).
In de nieuwe ontwerpen staat een andere filosofie centraal: volledige onderdompeling in een mooiere wereld waar je aan de hand wordt meegenomen in het verhaal. Perfecte voorbeelden hiervan zijn Symbolica, Joris en de Draak en ook in lichte mate lijdt de Baron hieraan. Het is een sprookje dat de Efteling goed is in verhalen vertellen, expliciete storytelling doormiddel van een geforceerd verhaal is altijd cringe gebleken of half uitgewerkt. Daarom ook positief dat ze bij DM hier van zijn afgestapt. Daarrnaast bevatten nieuwe Efteling attracties ontzettend veel details en verwijzingen die in mijn ogen onnodig zijn. Het is raar dat de huizen bij DVH ook schepen zijn ook bij DM zit dit er een beetje in. Het is niet natuurgetrouw. Een laatste punt vindt ik ook dat er geen rauw randje meer aan de gebieden mag zitten. Bij Max & Moritz en de Zes Zwanen zijn de verhalen grotendeels aangepast om het einde te vermijden, terwijl de Efteling hier vroeger heel anders mee om ging.
Al deze voorbeelden zijn voor mij gelinked aan een shift naar Disney-gedachtegoed. Disney doet ongeveer dezelfde dingen, op dezelfde manier, alleen in Kaatsheuvel zit er een Efteling sausje overheen. Op lange termijn krijg je dan weliswaar een prachtig resort, maar wel eentje dat zijn eigen identiteit verloren is en inwisselbaar is met elk Europees flagshippark. De ontwikkeling en het ontwerp van Grand Hotel lijkt mij hier nu al het perfecte voorbeeld van: het had echt in elk ander groot pretparkresort kunnen staan...
broodje123 Ik snap je gevoel, maar toch zijn je voorbeelden dan weet niet top. Het Grand Hotel is in uitvoering namelijk écht wel Efteling. Kijk naar kleurkeuze, materiaalgebruik en inschaduwwerk. De keuze voor een/zo'n hotel op die plek is inderdaad wat megalomaan, maar het is vervolgens niet alsof het in elk eender welk ander park had kunnen staan. Ook de Zes Zwanen zijn volgens mij niet noemenswaardig aangepast. Niet anders dan wat de Efteling al sinds 1953 doet, sinds de beul Karins voeten niet afhakt, maar slechts de rode schoentjes eraf slaat
Weet je, de Efteling is zich inderdaad sterk aan het ontwikkelen. En helaas is zijn de gebouwen die er verrijzen niet meer simpele, bakstenen gebouwtjes met een blauw/groene dakrand. Het publiek van de Efteling groeit, en de Efteling groeit mee. Het park bestaat al bijna 3/4 eeuw. Het is te prijzen dat ze hun kernwaarden toch nog grotendeels in ere kunnen houden en zich wel kunnen aanpassen aan de tijd. Liever een megalomaan hotel in Eftelingstijl dan een vakantiepark wat wél in welk ander resort had kunnen staan. Waarmee ik wil zeggen; na het vertrek van Ton van de Ven tot grofweg de opening van Aquanura is men het écht even kwijt geweest bij de Efteling. Gelukkig zijn de meeste uitbreidingen nu (zelfs grote delen van Max en Moritz) wel in het Eftelings palet. Het wordt wat grootser. Aquanura raakt haar tere straaltjes kwijt en wordt een grootse watershow. Als de Efteling nog 10 jaar zo doorgaat staat er een park met een eigenzinnige Disney-allure, waar die tere sprookjeswereld van Anton Pieck een onderdeel van is, maar waarvan je wel kunt zien dat het tegelijk de bakermat was
Pretparkgenot Zo ziet glas in lood er toch niet uit
Maar het is ook geen glas in lood. Het heeft wel de look en daar zijn ze op zich wel in geslaagd. Ik vind het een leuke toevoeging.
Alsof de plafonds in Parijs, Orlando, Anaheim, Hong Kong, Shanghai en Tokyo (of laten we het lokaal houden; Rust, Brühl of Salou) allemaal tip top en in thema zijn afgewerkt. Men werkt met budgetten en daar moeten keuzes in worden gemaakt.
Als ik een knuppel in het hoenderhok/directiekamer zou mogen werpen, dan zou ik me meer focussen op aftanse toiletblokken, falende effecten, missend entertainment, belabberde horeca (magnetron noodles, pfff), "Oud Nederlandsch" of geforceerde/doorgeslagen strorytelling. Genoeg punten hier en daar in het park om prioriteit te geven. De Efteling is een fantastisch park en ik ga er graag naar toe. Men is de laatste jaren weer goed op weg en ik ben reuze benieuwd naar de komende 10 jaar.
Interessant om zoveel verschillende reacties te lezen over het systeemplafond.
Wat mij betreft gaat het niet over het toevoegen van overdadige details. Ik waardeer het 'nuchtere' van veel ontwerpen in de Efteling, maar in dit geval vind ik het plafond niet aansluiten bij de rest van het HvdVZ. Dat wordt stilistisch namelijk gekenmerkt door ofwel grote organische vormen met boomstammen, ofwel panelen met sobere sierranden in blauw/groen/goud. Het plafond dat er nu in ligt vind ik vooral 'goedkoop' aandoen. Ik hoop dat ze, nu toch heel het HvdVZ een upgrade krijgt, dit plafond daarom meenemen in iets wat stilistisch daarbij aansluit. Wat mij betreft zou een plafond met houten latten (zoals ook bij de Marskramer) beter passen.
Pretparkgenot
Het glas en lood vind ik een best goeie oplossing denk maar even aan het raam met 5 vogels wat er eerst zat.
Trollenbol En dan die namen inderdaad... Leuk idee voor op de achterkant van een intern uitgebracht boekwerkje maar niet om de hoofdingang mee te ontsieren
Die namen zijn uiteraard het probleem niet. Sterker nog, dat vind ik het enige goede aan dit hele concept. Een beetje waardering naar het personeel mag van tijd tot tijd, en dit is best een leuke en creatieve manier om dat waar te maken. Maar specifiek de uitvoering van die "glas in lood" stickers is gewoon bar slecht. Iedereen die ooit echt glas in lood heeft gezien, ziet direct dat dit niet klopt. En dat is zonde. Als er iets meer aandacht aan was besteed, had het alsnog een best geloofwaardig "glas in lood" effect kunnen zijn, ondanks dat het eigenlijk maar stickers zijn.
Jene Wat mij betreft zou een plafond met houten latten (zoals ook bij de Marskramer) beter passen.
Hoewel dat een mooie oplossing zou zijn, denk ik dat er realistisch gezien weinig mogelijk en (vooral) nodig is. De meeste bezoekers valt dit plafond niet eens op. En hen die het wel opvalt, die zien ook dat er vrij dicht tegen de platen aan een aantal brandblussers zitten. Dit plafond aanpassen, betekent dus al snel de blusinstallatie aanpassen. Dat is een erg kostbaar project waar geen baten uit gehaald worden, naast het tevreden stellen van een paar kritische fans. Hier is functie simpelweg belangrijker dan esthetiek.
De verbouwing van de benedenverdieping van het Efteling Wonder hotel schiet op. Heel de verdieping is al kaal tot op de stalen draagconstructie. Zelfs de toplaag van de vloer is er al helemaal af. Toen ik er net voorbij reed zag ik dat er ook graafmachines aan het werk zijn op de oude Horst. Zouden ze dan toch ook meteen al de parkeerplaats verleggen?
De website:
https://gigagantischekerstshow.nl
Tickets variëren tussen de €29 en €59 en de verkoop start op 8 februari om 09:00 uur.
De Efteling en Studio100 samen, die had ik niet aan zien komen. Maar dit wordt gegarandeerd een feest voor de kinderen, ik verwacht dat het snel zal uitverkopen.
Maaruuhh: de Toppers Kids? Dat is nieuw voor mij, wat moet ik me daar bij voorstellen?
Sjiebert De Efteling en Studio100 samen, die had ik niet aan zien komen.
Ze hebben wel vaker samengewerkt: https://www.eftepedia.nl/lemma/Studio_100
Sjiebert Maaruuhh: de Toppers Kids? Dat is nieuw voor mij, wat moet ik me daar bij voorstellen?
René Froger start zoektocht naar ‘Toppers Kids’ voor speciale kerstshow
René Froger gaat de komende maanden op zoek naar ‘Toppers Kids’, een junior uitvoering van zijn populaire zangformatie Toppers. Echt piepjong hoeven de kandidaten overigens niet te zijn. De volkszanger zoekt naar zangtalent tussen de 17 en 28 jaar. De Toppers Kids treden voor het eerst op tijdens een nieuwe show in december: de Gi-Ga Gantische Kerstshow in Ahoy.Uiteraard krijgen de jonge Toppers straks ook een kek glitterjasje aangemeten, maar eerst zal volkszanger én Topper van het eerste uur René Froger een selectieronde houden. Froger is op zoek naar jongeren die kunnen zingen, dansen en entertainen. Hoewel de volwassen formatie van de Toppers enkel bestaat uit mannen, maken ook meisjes kans op deelname aan de Toppers Kids. Er is al een aantal jonge talenten in beeld. Zij zullen de komende maanden worden benaderd door Froger. Of er ook een openbare auditieronde à la talentenjacht Idols zal volgen, is nog niet bekend. De nieuwe zangformatie zal waarschijnlijk uit drie personen bestaan.
Bron: https://www.ad.nl/show/rene-froger-start-zoektocht-naar-toppers-kids-voor-speciale-kerstshow~a4eec95f/
Njit Ik denk een hele mooie en passende samenwerking. Wellicht wat raar omdat Plopsa tegenwoordig natuurlijk hun eigen theaters heeft maar voor beiden goed.
Ik vraag me vooral af wat de Efteling eraan heeft. Die karakters vallen toch echt wel in het niet naast de kanonnen van Studio 100.
Gezien de geringe communicatie vanuit de Efteling zelf en de bewoording in het pers bericht dat het enkel zal gaan om bekende Efteling melodieën, verwacht ik überhaupt weinig tot geen Efteling karakters tijdens de show.