Hopelijk pakken ze bij deze upgrade ook dit lelijke plafond mee bij de ingang. Zo'n stijlbreuk met de rest van het HvdVZ.

Jene

Ow wauw. Al tig keren onderdoor gelopen en nooit gezien, maar nu kan ik het waarschijnlijk niet meer niet zien.

Huh, mis ik iets? Want ik vind dat plafond dus helemaal niet storend. Het is ook niet de bedoeling dat je ernaar kijkt. Met neutrale houtvezelplaten, in die kleuren, past het prima bij het natuurlijke karakter van het gebouw. Niet alles hoeft een ge(over)gethematiseerde ervaring te zijn. 🙂

Het is dat iemand mij er een keer op wees, anders was het me niet eens opgevallen.

Ik heb mij er ook nooit echt aan gestoord eigenlijk, zit mij ook te bedenken wat je er dan zou willen of wat er uberhaubt zou kunnen.

Interessant om te zien hoe het plafond zoveel discussie oproept. Aan de ene kant snap ik de opmerking van Jene: het plafond steekt inderdaad wat af tegen de rest van de uitstraling van het HvdVZ. Maar aan de andere kant, zoals Trollenbol zegt, past het juist weer bij het natuurlijke karakter van de Efteling. Niet alles hoeft hypergethematiseerd te zijn, toch?

Misschien is het echte probleem hier niet het materiaal zelf, maar de perceptie dat de Efteling overal een ‘perfecte’ uitstraling moet hebben. Een beetje eenvoud zoals dit plafond zorgt voor een authentieke balans. En eerlijk gezegd, wie kijkt er nu écht omhoog bij het naar binnen lopen? Het voelt alsof we soms details opblazen die nauwelijks invloed hebben op de beleving.

Ik vraag me ze, zit de charme van de Efteling in de perfectie, of juist in de combinatie van eenvoud en sprookjesachtige details?

De simpele natuurlijke uitstraling lijkt me inderdaad prima, maar er mag wel een likje verf over de balken heen zodat het matcht met het nieuwe kleurenschema van de rest van het hvdvz, dus in dat opzicht ben ik het wel met Jene eens.

stijnmaas Misschien is het echte probleem hier niet het materiaal zelf, maar de perceptie dat de Efteling overal een ‘perfecte’ uitstraling moet hebben. Een beetje eenvoud zoals dit plafond zorgt voor een authentieke balans.

Ik heb wel eens ergens gelezen dat een deel van de stijl van die Efteling is dat bepaalde dingen gewoon bepaalde dingen mogen zijn en daar ben ik het nog steeds enorm mee eens. Het bekendste voorbeeld zijn de bankjes in het Sprookjesbos: twee lage pilaren van baksteen met een plank hout erop, waarbij die plank in een rustige kleur is geschilderd. Maar als voorbeeld werd ook genoemd dat iets als ventilatiebuizen gewoon onopvallend geschilderd kunnen worden en verder gewoon ventilatiebuizen kunnen zijn zonder zware thematisatie. Hector was daar een goed voorbeeld van.

De hele reden dat het plafond veel mensen tot nu toe niet eens is opgevallen is omdat het gewoon een plafond mag zijn. De balkjes zijn geschilderd en niemand kijkt ernaar, dus het is prima. Was getekend door iemand die het plafond jaren terug al was opgevallen, ironisch genoeg.

stijnmaas Ik vraag me ze, zit de charme van de Efteling in de perfectie, of juist in de combinatie van eenvoud en sprookjesachtige details?

In de Efteling is eenvoud gelijk aan perfectie. Quote van Eftepedia die dit beter uitlegt dan ik ooit zou kunnen:

Dat Van de Ven veel heeft geleerd van Pieck blijkt ook uit een anekdote die hij vertelt in de documentaire Het leven van Anton Pieck. Daarin toont Ton een schets voor een tafel met bankjes in de vorm van een bloem, met meeldraden als bankjes en de stamper als tafel. Op de grond de bladeren van de bloem. Ton toonde de tekening aan Anton Pieck om naar zijn reactie te vragen, waarop Pieck Ton aankeek en vroeg of hij niet gedacht had aan twee paaltjes met een plank voor mensen om te rusten. Op dat moment realiseerde Ton zich waarom Pieck zo'n succes betekende voor de Efteling: Bij romantiek gaat het "om die eenvoud, het spontane. Niet het intelligente".

De Efteling is meer dan Anton Pieck, maar de principes waarop Pieck ontwierp maken nog steeds de typisch Eftelingse sfeer. Zat mensen die je zullen vertellen dat Eftelingse sfeer te maken heeft met details, maar het is juiste het gebrek aan details wat het hem maakt. De details die er zijn, zijn vanuit het oogpunt van compositie heel subtiel geplaatst. De perfectie zit hem in de eenvoud. Of om het in moderne taal te vatten: less is more.

Volgens mij absorberen die dingen uit een deel van het geluid. Want als je daar ‘s morgens en s avonds loopt zonder zo een demping gaat dat een kakofonie van terugkaatsend geluid worden denk ik.

• Tim vindt dit leuk.

Sjiebert In de Efteling is eenvoud gelijk aan perfectie. Quote van Eftepedia die dit beter uitlegt dan ik ooit zou kunnen:

Ik wil niet zeggen dat eenvoud altijd perfectie is, maar idd, sommige dingen mogen ook gewoon zijn wat ze zijn, helmaal eens.
        In dit geval is t gewoon een plafond, en die platen liggen er gewoon in omdat ze vermoedelijk benodigd zijn voor
        de akoestiek en/of brandwerendheid, beide gevallen helemaal prima.

Boven die overgang zit/zat de studioruimte van Efteling Radio dacht ik. Volgens mij is dat nog steeds een opnamestudio voor kleinere zaken die in het park nodig zijn. Je zou die ruimte kunnen verplaatsen en het dak gewoon openwerken zoals in de rest van het Huys.

Japio Volgens mij is dat nog steeds een opnamestudio voor kleinere zaken die in het park nodig zijn

De laatste keer dat ik hier ben geweest was het een grote bende iig , weinig meer over van een studio.

Sjiebert Ik heb wel eens ergens gelezen dat een deel van de stijl van die Efteling is dat bepaalde dingen gewoon bepaalde dingen mogen zijn en daar ben ik het nog steeds enorm mee eens. [...] De hele reden dat het plafond veel mensen tot nu toe niet eens is opgevallen is omdat het gewoon een plafond mag zijn. De balkjes zijn geschilderd en niemand kijkt ernaar, dus het is prima. Was getekend door iemand die het plafond jaren terug al was opgevallen, ironisch genoeg.

Hoewel dat inderdaad een prima redenatie is en best in een park als de Efteling kan passen, staat het wel haaks op het hele 'immersieve themagebieden' idee wat de Efteling nu wil ontwikkelen. In een immersieve themagebied moet je namelijk helemaal kunnen opgaan in een wereld. Ofwel, in een oud vervallen klooster als DMC mag je geen moderne luchtafzuigingen zien. En die zijn er ook niet te zien, omdat ze weggewerkt of in thema zijn. Bij de Baron kan het dan weer wel, maar daar zie je dan weer dat toch alles in een kleur is gezet waardoor het niet uit de toon valt.

En de kleuren die nu op dit plafond zitten zijn dus prima camouflerend dat het bij het merendeel niet opvalt. Dus mijn inziens hoeft dit helemaal niet aangepast te worden, want het is niet per se storend... Hoe dat straks is als Efteldingen ook in de blauwe tinten is geschilderd, is even afwachten. Maar dat zal vast in het geheel meegenomen worden als dat nodig is.

Ik denk dat dit exemplarisch is voor de stijl van de Efteling, ingetogen, natuurlijk en vooral niet over de top. Helaas lijken steeds meer mensen en ook de ontwerpers zelf hun basis van ontwerp in Disney gedachtegoed te zoeken, ik denk dat dit namelijk mijlenver staat wat de Efteling is en zou moeten zijn. Ook Disney-ontwerpen zijn mooi, maar op hun eigen manier.

Ik vind dat het oorspronkelijke huis ook misschien wel het perfecte voorbeeld is van deze bijzondere Eftelingse stijl. Als er nu in de huidige tijd zou er een rij Anton Pieckachtige huisjes worden neergezet met een beetje Eftelings blauw en groen en dat zou prima zijn maar niet zo uniek als HvZ. Ik hoop dan ook vooral dat de Efteling het Huis van de vijf zintuigen daarom vooral in zijn oude staat laat. Ik vind de aanpassingen van vorig jaar ook niet zo geslaagd en afbreuk doen aan de oorspronkelijke beleving.

Ik haat immersieve themagebieden.

• Njit heeft hierop gereageerd.

laprikantan Ik haat immersieve themagebieden.

Nee, geef mij maar een betonvlakte.

broodje123 wil je deze “shift naar Disney gedachtengoed” iets beter duiden. Het is natuurlijk een makkelijk argument om rond te slingeren in dit soort discussies maar ik zou graag een beter beeld krijgen van wat er precies mee bedoeld wordt. Het feit dat de Efteling groeit en dus ambitieuzer wordt lijkt me namelijk logisch…

Pretparkgenot Eindelijk iemand die hier hetzelfde over denkt. Vind het zo gruwelijk kitsch. En dan die namen inderdaad... Leuk idee voor op de achterkant van een intern uitgebracht boekwerkje maar niet om de hoofdingang mee te ontsieren.