Boven die overgang zit/zat de studioruimte van Efteling Radio dacht ik. Volgens mij is dat nog steeds een opnamestudio voor kleinere zaken die in het park nodig zijn. Je zou die ruimte kunnen verplaatsen en het dak gewoon openwerken zoals in de rest van het Huys.

    Japio Volgens mij is dat nog steeds een opnamestudio voor kleinere zaken die in het park nodig zijn

    De laatste keer dat ik hier ben geweest was het een grote bende iig , weinig meer over van een studio.

    Sjiebert Ik heb wel eens ergens gelezen dat een deel van de stijl van die Efteling is dat bepaalde dingen gewoon bepaalde dingen mogen zijn en daar ben ik het nog steeds enorm mee eens. [...] De hele reden dat het plafond veel mensen tot nu toe niet eens is opgevallen is omdat het gewoon een plafond mag zijn. De balkjes zijn geschilderd en niemand kijkt ernaar, dus het is prima. Was getekend door iemand die het plafond jaren terug al was opgevallen, ironisch genoeg.

    Hoewel dat inderdaad een prima redenatie is en best in een park als de Efteling kan passen, staat het wel haaks op het hele 'immersieve themagebieden' idee wat de Efteling nu wil ontwikkelen. In een immersieve themagebied moet je namelijk helemaal kunnen opgaan in een wereld. Ofwel, in een oud vervallen klooster als DMC mag je geen moderne luchtafzuigingen zien. En die zijn er ook niet te zien, omdat ze weggewerkt of in thema zijn. Bij de Baron kan het dan weer wel, maar daar zie je dan weer dat toch alles in een kleur is gezet waardoor het niet uit de toon valt.

    En de kleuren die nu op dit plafond zitten zijn dus prima camouflerend dat het bij het merendeel niet opvalt. Dus mijn inziens hoeft dit helemaal niet aangepast te worden, want het is niet per se storend... Hoe dat straks is als Efteldingen ook in de blauwe tinten is geschilderd, is even afwachten. Maar dat zal vast in het geheel meegenomen worden als dat nodig is.

    Ik denk dat dit exemplarisch is voor de stijl van de Efteling, ingetogen, natuurlijk en vooral niet over de top. Helaas lijken steeds meer mensen en ook de ontwerpers zelf hun basis van ontwerp in Disney gedachtegoed te zoeken, ik denk dat dit namelijk mijlenver staat wat de Efteling is en zou moeten zijn. Ook Disney-ontwerpen zijn mooi, maar op hun eigen manier.

    Ik vind dat het oorspronkelijke huis ook misschien wel het perfecte voorbeeld is van deze bijzondere Eftelingse stijl. Als er nu in de huidige tijd zou er een rij Anton Pieckachtige huisjes worden neergezet met een beetje Eftelings blauw en groen en dat zou prima zijn maar niet zo uniek als HvZ. Ik hoop dan ook vooral dat de Efteling het Huis van de vijf zintuigen daarom vooral in zijn oude staat laat. Ik vind de aanpassingen van vorig jaar ook niet zo geslaagd en afbreuk doen aan de oorspronkelijke beleving.

      Ik haat immersieve themagebieden.

      • Njit heeft hierop gereageerd.

        laprikantan Ik haat immersieve themagebieden.

        Nee, geef mij maar een betonvlakte.

        broodje123 wil je deze “shift naar Disney gedachtengoed” iets beter duiden. Het is natuurlijk een makkelijk argument om rond te slingeren in dit soort discussies maar ik zou graag een beter beeld krijgen van wat er precies mee bedoeld wordt. Het feit dat de Efteling groeit en dus ambitieuzer wordt lijkt me namelijk logisch…

          Pretparkgenot Eindelijk iemand die hier hetzelfde over denkt. Vind het zo gruwelijk kitsch. En dan die namen inderdaad... Leuk idee voor op de achterkant van een intern uitgebracht boekwerkje maar niet om de hoofdingang mee te ontsieren.

            Geertmans
            Ik zal proberen het iets uitgebreider te duiden. Ik begrijp dat de Efteling ambitieuzer wordt en wil groeien, maar ik geloof er echt in dat dit ook had gekund door dicht bij hun zelf te blijven. Een 'Eftelings' ontwerp is voor mij een organisch ontwerp, wat verweven zit in de natuur en een logisch gebouw lijkt. Ook moet het niet te overdadig zijn, stralen in een eenvoud en iets laten zien zonder een expliciet verhaal te vertellen. Ook mag een attractie best een beetje schuren en taboedoorbrekend zijn (Meisje met de Zwalstokjes). Bijna alle grote Efteling ontwerpen en attracties voor 2000 voldoen aan al deze punten: Fata Morgana, Spookslot, Volk van Laaf, Villa Volta).

            In de nieuwe ontwerpen staat een andere filosofie centraal: volledige onderdompeling in een mooiere wereld waar je aan de hand wordt meegenomen in het verhaal. Perfecte voorbeelden hiervan zijn Symbolica, Joris en de Draak en ook in lichte mate lijdt de Baron hieraan. Het is een sprookje dat de Efteling goed is in verhalen vertellen, expliciete storytelling doormiddel van een geforceerd verhaal is altijd cringe gebleken of half uitgewerkt. Daarom ook positief dat ze bij DM hier van zijn afgestapt. Daarrnaast bevatten nieuwe Efteling attracties ontzettend veel details en verwijzingen die in mijn ogen onnodig zijn. Het is raar dat de huizen bij DVH ook schepen zijn ook bij DM zit dit er een beetje in. Het is niet natuurgetrouw. Een laatste punt vindt ik ook dat er geen rauw randje meer aan de gebieden mag zitten. Bij Max & Moritz en de Zes Zwanen zijn de verhalen grotendeels aangepast om het einde te vermijden, terwijl de Efteling hier vroeger heel anders mee om ging.

            Al deze voorbeelden zijn voor mij gelinked aan een shift naar Disney-gedachtegoed. Disney doet ongeveer dezelfde dingen, op dezelfde manier, alleen in Kaatsheuvel zit er een Efteling sausje overheen. Op lange termijn krijg je dan weliswaar een prachtig resort, maar wel eentje dat zijn eigen identiteit verloren is en inwisselbaar is met elk Europees flagshippark. De ontwikkeling en het ontwerp van Grand Hotel lijkt mij hier nu al het perfecte voorbeeld van: het had echt in elk ander groot pretparkresort kunnen staan...

              broodje123 Ik snap je gevoel, maar toch zijn je voorbeelden dan weet niet top. Het Grand Hotel is in uitvoering namelijk écht wel Efteling. Kijk naar kleurkeuze, materiaalgebruik en inschaduwwerk. De keuze voor een/zo'n hotel op die plek is inderdaad wat megalomaan, maar het is vervolgens niet alsof het in elk eender welk ander park had kunnen staan. Ook de Zes Zwanen zijn volgens mij niet noemenswaardig aangepast. Niet anders dan wat de Efteling al sinds 1953 doet, sinds de beul Karins voeten niet afhakt, maar slechts de rode schoentjes eraf slaat 😉

              Weet je, de Efteling is zich inderdaad sterk aan het ontwikkelen. En helaas is zijn de gebouwen die er verrijzen niet meer simpele, bakstenen gebouwtjes met een blauw/groene dakrand. Het publiek van de Efteling groeit, en de Efteling groeit mee. Het park bestaat al bijna 3/4 eeuw. Het is te prijzen dat ze hun kernwaarden toch nog grotendeels in ere kunnen houden en zich wel kunnen aanpassen aan de tijd. Liever een megalomaan hotel in Eftelingstijl dan een vakantiepark wat wél in welk ander resort had kunnen staan. Waarmee ik wil zeggen; na het vertrek van Ton van de Ven tot grofweg de opening van Aquanura is men het écht even kwijt geweest bij de Efteling. Gelukkig zijn de meeste uitbreidingen nu (zelfs grote delen van Max en Moritz) wel in het Eftelings palet. Het wordt wat grootser. Aquanura raakt haar tere straaltjes kwijt en wordt een grootse watershow. Als de Efteling nog 10 jaar zo doorgaat staat er een park met een eigenzinnige Disney-allure, waar die tere sprookjeswereld van Anton Pieck een onderdeel van is, maar waarvan je wel kunt zien dat het tegelijk de bakermat was 🙂

              Pretparkgenot Zo ziet glas in lood er toch niet uit

              Maar het is ook geen glas in lood. Het heeft wel de look en daar zijn ze op zich wel in geslaagd. Ik vind het een leuke toevoeging. 🙂

              Alsof de plafonds in Parijs, Orlando, Anaheim, Hong Kong, Shanghai en Tokyo (of laten we het lokaal houden; Rust, Brühl of Salou) allemaal tip top en in thema zijn afgewerkt. Men werkt met budgetten en daar moeten keuzes in worden gemaakt.

              Als ik een knuppel in het hoenderhok/directiekamer zou mogen werpen, dan zou ik me meer focussen op aftanse toiletblokken, falende effecten, missend entertainment, belabberde horeca (magnetron noodles, pfff), "Oud Nederlandsch" of geforceerde/doorgeslagen strorytelling. Genoeg punten hier en daar in het park om prioriteit te geven. De Efteling is een fantastisch park en ik ga er graag naar toe. Men is de laatste jaren weer goed op weg en ik ben reuze benieuwd naar de komende 10 jaar.

              • Tim vindt dit leuk.

              Interessant om zoveel verschillende reacties te lezen over het systeemplafond.

              Wat mij betreft gaat het niet over het toevoegen van overdadige details. Ik waardeer het 'nuchtere' van veel ontwerpen in de Efteling, maar in dit geval vind ik het plafond niet aansluiten bij de rest van het HvdVZ. Dat wordt stilistisch namelijk gekenmerkt door ofwel grote organische vormen met boomstammen, ofwel panelen met sobere sierranden in blauw/groen/goud. Het plafond dat er nu in ligt vind ik vooral 'goedkoop' aandoen. Ik hoop dat ze, nu toch heel het HvdVZ een upgrade krijgt, dit plafond daarom meenemen in iets wat stilistisch daarbij aansluit. Wat mij betreft zou een plafond met houten latten (zoals ook bij de Marskramer) beter passen.

                Trollenbol En dan die namen inderdaad... Leuk idee voor op de achterkant van een intern uitgebracht boekwerkje maar niet om de hoofdingang mee te ontsieren

                Die namen zijn uiteraard het probleem niet. Sterker nog, dat vind ik het enige goede aan dit hele concept. Een beetje waardering naar het personeel mag van tijd tot tijd, en dit is best een leuke en creatieve manier om dat waar te maken. Maar specifiek de uitvoering van die "glas in lood" stickers is gewoon bar slecht. Iedereen die ooit echt glas in lood heeft gezien, ziet direct dat dit niet klopt. En dat is zonde. Als er iets meer aandacht aan was besteed, had het alsnog een best geloofwaardig "glas in lood" effect kunnen zijn, ondanks dat het eigenlijk maar stickers zijn.

                Jene Wat mij betreft zou een plafond met houten latten (zoals ook bij de Marskramer) beter passen.

                Hoewel dat een mooie oplossing zou zijn, denk ik dat er realistisch gezien weinig mogelijk en (vooral) nodig is. De meeste bezoekers valt dit plafond niet eens op. En hen die het wel opvalt, die zien ook dat er vrij dicht tegen de platen aan een aantal brandblussers zitten. Dit plafond aanpassen, betekent dus al snel de blusinstallatie aanpassen. Dat is een erg kostbaar project waar geen baten uit gehaald worden, naast het tevreden stellen van een paar kritische fans. Hier is functie simpelweg belangrijker dan esthetiek.

                5 dagen later

                De verbouwing van de benedenverdieping van het Efteling Wonder hotel schiet op. Heel de verdieping is al kaal tot op de stalen draagconstructie. Zelfs de toplaag van de vloer is er al helemaal af. Toen ik er net voorbij reed zag ik dat er ook graafmachines aan het werk zijn op de oude Horst. Zouden ze dan toch ook meteen al de parkeerplaats verleggen?