Klein Efteling nieuws
- Bijgewerkt
stijnmaas Misschien is het echte probleem hier niet het materiaal zelf, maar de perceptie dat de Efteling overal een ‘perfecte’ uitstraling moet hebben. Een beetje eenvoud zoals dit plafond zorgt voor een authentieke balans.
Ik heb wel eens ergens gelezen dat een deel van de stijl van die Efteling is dat bepaalde dingen gewoon bepaalde dingen mogen zijn en daar ben ik het nog steeds enorm mee eens. Het bekendste voorbeeld zijn de bankjes in het Sprookjesbos: twee lage pilaren van baksteen met een plank hout erop, waarbij die plank in een rustige kleur is geschilderd. Maar als voorbeeld werd ook genoemd dat iets als ventilatiebuizen gewoon onopvallend geschilderd kunnen worden en verder gewoon ventilatiebuizen kunnen zijn zonder zware thematisatie. Hector was daar een goed voorbeeld van.
De hele reden dat het plafond veel mensen tot nu toe niet eens is opgevallen is omdat het gewoon een plafond mag zijn. De balkjes zijn geschilderd en niemand kijkt ernaar, dus het is prima. Was getekend door iemand die het plafond jaren terug al was opgevallen, ironisch genoeg.
stijnmaas Ik vraag me ze, zit de charme van de Efteling in de perfectie, of juist in de combinatie van eenvoud en sprookjesachtige details?
In de Efteling is eenvoud gelijk aan perfectie. Quote van Eftepedia die dit beter uitlegt dan ik ooit zou kunnen:
Dat Van de Ven veel heeft geleerd van Pieck blijkt ook uit een anekdote die hij vertelt in de documentaire Het leven van Anton Pieck. Daarin toont Ton een schets voor een tafel met bankjes in de vorm van een bloem, met meeldraden als bankjes en de stamper als tafel. Op de grond de bladeren van de bloem. Ton toonde de tekening aan Anton Pieck om naar zijn reactie te vragen, waarop Pieck Ton aankeek en vroeg of hij niet gedacht had aan twee paaltjes met een plank voor mensen om te rusten. Op dat moment realiseerde Ton zich waarom Pieck zo'n succes betekende voor de Efteling: Bij romantiek gaat het "om die eenvoud, het spontane. Niet het intelligente".
De Efteling is meer dan Anton Pieck, maar de principes waarop Pieck ontwierp maken nog steeds de typisch Eftelingse sfeer. Zat mensen die je zullen vertellen dat Eftelingse sfeer te maken heeft met details, maar het is juiste het gebrek aan details wat het hem maakt. De details die er zijn, zijn vanuit het oogpunt van compositie heel subtiel geplaatst. De perfectie zit hem in de eenvoud. Of om het in moderne taal te vatten: less is more.
Volgens mij absorberen die dingen uit een deel van het geluid. Want als je daar ‘s morgens en s avonds loopt zonder zo een demping gaat dat een kakofonie van terugkaatsend geluid worden denk ik.
Ik wil niet zeggen dat eenvoud altijd perfectie is, maar idd, sommige dingen mogen ook gewoon zijn wat ze zijn, helmaal eens.
In dit geval is t gewoon een plafond, en die platen liggen er gewoon in omdat ze vermoedelijk benodigd zijn voor
de akoestiek en/of brandwerendheid, beide gevallen helemaal prima.
Boven die overgang zit/zat de studioruimte van Efteling Radio dacht ik. Volgens mij is dat nog steeds een opnamestudio voor kleinere zaken die in het park nodig zijn. Je zou die ruimte kunnen verplaatsen en het dak gewoon openwerken zoals in de rest van het Huys.
Sjiebert Ik heb wel eens ergens gelezen dat een deel van de stijl van die Efteling is dat bepaalde dingen gewoon bepaalde dingen mogen zijn en daar ben ik het nog steeds enorm mee eens. [...] De hele reden dat het plafond veel mensen tot nu toe niet eens is opgevallen is omdat het gewoon een plafond mag zijn. De balkjes zijn geschilderd en niemand kijkt ernaar, dus het is prima. Was getekend door iemand die het plafond jaren terug al was opgevallen, ironisch genoeg.
Hoewel dat inderdaad een prima redenatie is en best in een park als de Efteling kan passen, staat het wel haaks op het hele 'immersieve themagebieden' idee wat de Efteling nu wil ontwikkelen. In een immersieve themagebied moet je namelijk helemaal kunnen opgaan in een wereld. Ofwel, in een oud vervallen klooster als DMC mag je geen moderne luchtafzuigingen zien. En die zijn er ook niet te zien, omdat ze weggewerkt of in thema zijn. Bij de Baron kan het dan weer wel, maar daar zie je dan weer dat toch alles in een kleur is gezet waardoor het niet uit de toon valt.
En de kleuren die nu op dit plafond zitten zijn dus prima camouflerend dat het bij het merendeel niet opvalt. Dus mijn inziens hoeft dit helemaal niet aangepast te worden, want het is niet per se storend... Hoe dat straks is als Efteldingen ook in de blauwe tinten is geschilderd, is even afwachten. Maar dat zal vast in het geheel meegenomen worden als dat nodig is.
- Bijgewerkt
Ik denk dat dit exemplarisch is voor de stijl van de Efteling, ingetogen, natuurlijk en vooral niet over de top. Helaas lijken steeds meer mensen en ook de ontwerpers zelf hun basis van ontwerp in Disney gedachtegoed te zoeken, ik denk dat dit namelijk mijlenver staat wat de Efteling is en zou moeten zijn. Ook Disney-ontwerpen zijn mooi, maar op hun eigen manier.
Ik vind dat het oorspronkelijke huis ook misschien wel het perfecte voorbeeld is van deze bijzondere Eftelingse stijl. Als er nu in de huidige tijd zou er een rij Anton Pieckachtige huisjes worden neergezet met een beetje Eftelings blauw en groen en dat zou prima zijn maar niet zo uniek als HvZ. Ik hoop dan ook vooral dat de Efteling het Huis van de vijf zintuigen daarom vooral in zijn oude staat laat. Ik vind de aanpassingen van vorig jaar ook niet zo geslaagd en afbreuk doen aan de oorspronkelijke beleving.
Ik haat immersieve themagebieden.
laprikantan Ik haat immersieve themagebieden.
Nee, geef mij maar een betonvlakte.
- Bijgewerkt
Ik stoor mijzelf meer aan de lelijke ''glas in lood'' ramen, die er niet eens uitzien als glas in lood dan aan zo'n plafond.
Zo ziet glas in lood er toch niet uit ...
broodje123 wil je deze “shift naar Disney gedachtengoed” iets beter duiden. Het is natuurlijk een makkelijk argument om rond te slingeren in dit soort discussies maar ik zou graag een beter beeld krijgen van wat er precies mee bedoeld wordt. Het feit dat de Efteling groeit en dus ambitieuzer wordt lijkt me namelijk logisch…
Pretparkgenot Die vind ik zelf juist erg mooi. Aan de andere kant staan geloof ik ook namen van medewerkers etc.
Pretparkgenot Eindelijk iemand die hier hetzelfde over denkt. Vind het zo gruwelijk kitsch. En dan die namen inderdaad... Leuk idee voor op de achterkant van een intern uitgebracht boekwerkje maar niet om de hoofdingang mee te ontsieren.
- Bijgewerkt
Geertmans
Ik zal proberen het iets uitgebreider te duiden. Ik begrijp dat de Efteling ambitieuzer wordt en wil groeien, maar ik geloof er echt in dat dit ook had gekund door dicht bij hun zelf te blijven. Een 'Eftelings' ontwerp is voor mij een organisch ontwerp, wat verweven zit in de natuur en een logisch gebouw lijkt. Ook moet het niet te overdadig zijn, stralen in een eenvoud en iets laten zien zonder een expliciet verhaal te vertellen. Ook mag een attractie best een beetje schuren en taboedoorbrekend zijn (Meisje met de Zwalstokjes). Bijna alle grote Efteling ontwerpen en attracties voor 2000 voldoen aan al deze punten: Fata Morgana, Spookslot, Volk van Laaf, Villa Volta).
In de nieuwe ontwerpen staat een andere filosofie centraal: volledige onderdompeling in een mooiere wereld waar je aan de hand wordt meegenomen in het verhaal. Perfecte voorbeelden hiervan zijn Symbolica, Joris en de Draak en ook in lichte mate lijdt de Baron hieraan. Het is een sprookje dat de Efteling goed is in verhalen vertellen, expliciete storytelling doormiddel van een geforceerd verhaal is altijd cringe gebleken of half uitgewerkt. Daarom ook positief dat ze bij DM hier van zijn afgestapt. Daarrnaast bevatten nieuwe Efteling attracties ontzettend veel details en verwijzingen die in mijn ogen onnodig zijn. Het is raar dat de huizen bij DVH ook schepen zijn ook bij DM zit dit er een beetje in. Het is niet natuurgetrouw. Een laatste punt vindt ik ook dat er geen rauw randje meer aan de gebieden mag zitten. Bij Max & Moritz en de Zes Zwanen zijn de verhalen grotendeels aangepast om het einde te vermijden, terwijl de Efteling hier vroeger heel anders mee om ging.
Al deze voorbeelden zijn voor mij gelinked aan een shift naar Disney-gedachtegoed. Disney doet ongeveer dezelfde dingen, op dezelfde manier, alleen in Kaatsheuvel zit er een Efteling sausje overheen. Op lange termijn krijg je dan weliswaar een prachtig resort, maar wel eentje dat zijn eigen identiteit verloren is en inwisselbaar is met elk Europees flagshippark. De ontwikkeling en het ontwerp van Grand Hotel lijkt mij hier nu al het perfecte voorbeeld van: het had echt in elk ander groot pretparkresort kunnen staan...
broodje123 Ik snap je gevoel, maar toch zijn je voorbeelden dan weet niet top. Het Grand Hotel is in uitvoering namelijk écht wel Efteling. Kijk naar kleurkeuze, materiaalgebruik en inschaduwwerk. De keuze voor een/zo'n hotel op die plek is inderdaad wat megalomaan, maar het is vervolgens niet alsof het in elk eender welk ander park had kunnen staan. Ook de Zes Zwanen zijn volgens mij niet noemenswaardig aangepast. Niet anders dan wat de Efteling al sinds 1953 doet, sinds de beul Karins voeten niet afhakt, maar slechts de rode schoentjes eraf slaat
Weet je, de Efteling is zich inderdaad sterk aan het ontwikkelen. En helaas is zijn de gebouwen die er verrijzen niet meer simpele, bakstenen gebouwtjes met een blauw/groene dakrand. Het publiek van de Efteling groeit, en de Efteling groeit mee. Het park bestaat al bijna 3/4 eeuw. Het is te prijzen dat ze hun kernwaarden toch nog grotendeels in ere kunnen houden en zich wel kunnen aanpassen aan de tijd. Liever een megalomaan hotel in Eftelingstijl dan een vakantiepark wat wél in welk ander resort had kunnen staan. Waarmee ik wil zeggen; na het vertrek van Ton van de Ven tot grofweg de opening van Aquanura is men het écht even kwijt geweest bij de Efteling. Gelukkig zijn de meeste uitbreidingen nu (zelfs grote delen van Max en Moritz) wel in het Eftelings palet. Het wordt wat grootser. Aquanura raakt haar tere straaltjes kwijt en wordt een grootse watershow. Als de Efteling nog 10 jaar zo doorgaat staat er een park met een eigenzinnige Disney-allure, waar die tere sprookjeswereld van Anton Pieck een onderdeel van is, maar waarvan je wel kunt zien dat het tegelijk de bakermat was
Pretparkgenot Zo ziet glas in lood er toch niet uit
Maar het is ook geen glas in lood. Het heeft wel de look en daar zijn ze op zich wel in geslaagd. Ik vind het een leuke toevoeging.
- Bijgewerkt
Alsof de plafonds in Parijs, Orlando, Anaheim, Hong Kong, Shanghai en Tokyo (of laten we het lokaal houden; Rust, Brühl of Salou) allemaal tip top en in thema zijn afgewerkt. Men werkt met budgetten en daar moeten keuzes in worden gemaakt.
Als ik een knuppel in het hoenderhok/directiekamer zou mogen werpen, dan zou ik me meer focussen op aftanse toiletblokken, falende effecten, missend entertainment, belabberde horeca (magnetron noodles, pfff), "Oud Nederlandsch" of geforceerde/doorgeslagen strorytelling. Genoeg punten hier en daar in het park om prioriteit te geven. De Efteling is een fantastisch park en ik ga er graag naar toe. Men is de laatste jaren weer goed op weg en ik ben reuze benieuwd naar de komende 10 jaar.
Interessant om zoveel verschillende reacties te lezen over het systeemplafond.
Wat mij betreft gaat het niet over het toevoegen van overdadige details. Ik waardeer het 'nuchtere' van veel ontwerpen in de Efteling, maar in dit geval vind ik het plafond niet aansluiten bij de rest van het HvdVZ. Dat wordt stilistisch namelijk gekenmerkt door ofwel grote organische vormen met boomstammen, ofwel panelen met sobere sierranden in blauw/groen/goud. Het plafond dat er nu in ligt vind ik vooral 'goedkoop' aandoen. Ik hoop dat ze, nu toch heel het HvdVZ een upgrade krijgt, dit plafond daarom meenemen in iets wat stilistisch daarbij aansluit. Wat mij betreft zou een plafond met houten latten (zoals ook bij de Marskramer) beter passen.
Pretparkgenot
Het glas en lood vind ik een best goeie oplossing denk maar even aan het raam met 5 vogels wat er eerst zat.