Sjiebert Ik heb wel eens ergens gelezen dat een deel van de stijl van die Efteling is dat bepaalde dingen gewoon bepaalde dingen mogen zijn en daar ben ik het nog steeds enorm mee eens. [...] De hele reden dat het plafond veel mensen tot nu toe niet eens is opgevallen is omdat het gewoon een plafond mag zijn. De balkjes zijn geschilderd en niemand kijkt ernaar, dus het is prima. Was getekend door iemand die het plafond jaren terug al was opgevallen, ironisch genoeg.
Hoewel dat inderdaad een prima redenatie is en best in een park als de Efteling kan passen, staat het wel haaks op het hele 'immersieve themagebieden' idee wat de Efteling nu wil ontwikkelen. In een immersieve themagebied moet je namelijk helemaal kunnen opgaan in een wereld. Ofwel, in een oud vervallen klooster als DMC mag je geen moderne luchtafzuigingen zien. En die zijn er ook niet te zien, omdat ze weggewerkt of in thema zijn. Bij de Baron kan het dan weer wel, maar daar zie je dan weer dat toch alles in een kleur is gezet waardoor het niet uit de toon valt.
En de kleuren die nu op dit plafond zitten zijn dus prima camouflerend dat het bij het merendeel niet opvalt. Dus mijn inziens hoeft dit helemaal niet aangepast te worden, want het is niet per se storend... Hoe dat straks is als Efteldingen ook in de blauwe tinten is geschilderd, is even afwachten. Maar dat zal vast in het geheel meegenomen worden als dat nodig is.