Top Thril Dragster wordt omgebouwd naar Top Thrill 2
Was het niet leuk geweest als die spike een beetje angled was zodat je toch nog iets van een inversie erin kon stoppen? Idk ik heb geen expert
- Bijgewerkt
Toch jammer dat ik de oude TTD nooit heb kunnen doen... ik weet nog goed hoe verwonderd ik vroeger keek naar de achtbaan-docu's op Discovery Channel met TTD er in die mij de hobby in hebben geholpen.
Maar goed, hij wordt ten minste niet bij het schroot gezet. Ik ben benieuwd of de langere ritduur het ontbreken van de heftige launch een beetje kan compenseren. TTD was voorbij voor je het door had.
Zou mij ook niet verbazen als Top Thrill 2: Electric Boogaloo een populairdere thrill wordt voor het algemeen publiek. 120 meter achteruit de lucht in vliegen is natuurlijk nog steeds niet niks. Maar "minder heftig, even intimiderend" is wel vaak een recept voor publieksfavorieten, zie bijv Intimidator 305 versus Intimidator in Carowinds.
De supports voor de spike worden geplaatst.
The_Bullgod De supports voor de spike worden geplaatst.
Dat zijn flinke supports
Iemand heeft een werkend model in KNEX gemaakt
Hier ook nog wat meer video van de baan:
Njit Dat denk ik ook wel, al ga je natuurlijk nooit de 128 meter omhoog achteruit. Dan zou die lancering vooruit daarna geen zin hebben. Het voordeel is wel dat je nu wat langer op hoge snelheid blijft. De kick van de originele TTD zat hem in de enorme kracht van de lancering. Die piek daarna voelde je nauwelijks omdat je nog aan het bijkomen was van de lancering.
Ik ben nog niet heel afwijzend, maar de rit en de techniek moeten zich nog wel gaan bewijzen.
Ik vind de naam inspiratieloos, maar het idee is prima. Ik had afbreken erger gevonden en ze moesten toch iets met ‘t ding. Ik wacht de uitvoering nog even af, maar ik kan er voor nu best mee leven.
Jules eerlijk gezegd weet ik nog zo net niet of ik afbreken erger gevonden had...
Ja: Financieel gezien is dit voor het park sowieso de beste stap. Ze hebben wat (fake) records, ze hebben nog steeds hun skyline-definiërende baan en ze kunnen het als nieuw aanprijzen.. De investering zal beduidend lager liggen dan een nieuwe baan (tenminste: Als Zamperla het niet verkloot en ze over 5-10 jaar weer opnieuw moeten investeren).
Maar als ik af ga op mijn persoonlijke smaak, dan denk ik toch dat ze met de investering die hier in zit een veel leukere baan hadden kunnen zetten wanneer ze TTD gewoon gesloopt hadden.
TTD was een soort van "one trick pony" die nu eigenlijk zijn belangrijkste "trick" verliest. Maar met de tracklengte die in de nieuwe baan zit had je ook een behoorlijk goede andere baan kunnen zetten. Een Next-Gen Vekoma (misschien zelfs wel een Flying) had wellicht een veel betere aanvulling in het park geweest. Sowieso omdat het park al barst van de "hoger" achtbanen mocht wat afwisseling er best in zitten.
Vreemd dat ze niet voor dezelfde contructeur kiezen Intamin had dit ook makkelijk kunnen doen.
PretparkPro Vreemd dat ze niet voor dezelfde contructeur kiezen Intamin had dit ook makkelijk kunnen doen.
Intamin en Cedar Point gaan niet zo goed meer samen denk ik. Overigens wel bijzonder dat Intamin op hun eigen website Kingda Ka en Formula Rossa als LSM Launch zet..
PretparkPro Tja, Cedar Fair en Intamin, gaat de laatste tijd totaal niet goed samen, na verschillende grote problemen met diverse attracties. Dus dan kan ik de keuze voor een andere attractiebouwer wel begrijpen. Maar alleen snap ik de keuze voor Zamperla dan totaal weer niet. Zij moeten zich nog volledig bewijzen met dit soort grote coasters.
Een bijzondere keuze is het. Zowel de gekozen oplossing als de bouwer. Wil je een snelle lancering op een kleinere oppervlakte laten passen snap ik helemaal dat je voor tripple launch gaat omdat je op hetzelfde stuk track meer snelheid kunt opbouwen. Maar nu moet de trein dus 3x de 250 meter die tussen het station en de toren zit afleggen voor hij over de Tophat gaat. En dat is dan nog voorzichtig gemeten met Google Maps en telt de afstand op de toren en spike niet mee. Leuk voor je afgelegde meters en je gaat een langere tijd snel. Maar spectaculair zal de kick van de lancering zelf waarschijnlijk niet zijn en voor de capaciteit is het een drama.
En dan laat je het ook nog eens doen door een bedrijf met totaal geen ervaring op dit vlak. Zamperla maakt best leuke dingen hoor daar niet van, maar ik zou ze dit eerst op kleinere schaal hebben laten bewijzen.
The_Bullgod Denk dat het een combinatie is van je vingers er niet aan willen branden en kosten. Een bedrijf zoals Mack zou een veel logischere keuze zijn geweest voor het installeren van LSM, maar je moet wel nagaan dat je dan je track profilering moet aanpassen/custom moet maken, treinen aanpassen en ga zo maar door terwijl zij dit zoveel mogelijk proberen te standaardiseren.
Ik denk dat Zamperla hier in een gat binnen de markt wil springen om in de toekomst meer hydraulische coasters naar LSM te converten en hiervoor al de techniek in huis voor heeft. Wellicht gaat hetzelfde nog voor Xcelerator @KBF.
Waar Zamperla het kan verprutsen is met de trein/track combinatie, het LSM gedeelte is te specifieke techniek en dat kan haast niet anders of ze gaan dat uit besteden aan een partij met ervaring (misschien wel Intamin).
Njit Moet wel rekening gehouden met het feit dat de baanlengte van de launch daarmee ook een stuk korter is, maar je zou ook de trein korter en daarmee lichter kunnen maken natuurlijk.
Maar nogmaals lijkt Zamperla in deze markt te willen gaan zitten, ander voorbeeld is Senzafiato uit voormalig Meragica
Pure Denk dat het een combinatie is van je vingers er niet aan willen branden en kosten.
Dat moet dan haast wel, maar ik denk toch ook wel dat ze bij Cedar Fair bekend zijn met de term "goedkoop is duurkoop".
Kwaliteit moet je zeker niet op besparen net zo als je bepaalde techniek laat uitvoeren door bedrijven die daar nog geen ervaring mee hebben.