Ik hoop hoe dan ook niet dat ze de loods gaan behouden. Er is zó veel mis mee, dat ik me af vraag hoe de Efteling dit ooit heeft kunnen goed keuren.
Je ziet het beste de problemen in de erste ruimte: Deze staat vol met supports zodat je eigenlijk altijd een support voor je hebt staan (tenzij je zó kort op het scherm staat dat je het ook niet meer fatsoenlijk kunt zien). Dat maakt deze ruimte al snel onbruikbaar voor eender wat dat op een 8+ niveau zou moeten presteren.
Dan kun je in diezelfde ruimte zien dat de theming op houdt net boven oog niveau. Voor de palen is dat met bomen gedaan. Op zich is het nog enigszins slim dat deze ophouden onder het dak: Als er genoeg licht op de bomen staat focussen je ogen daar op en word het dak daadwerkelijk onzichtbaar. Je ziet hetzelfde echter ook bij de muren en daar werkt dat trucje niet. Bij diezelfde muren zie je ook dat de laag theming zo ontzettend dun is, dat je de "Spanbanden" (ik kom niet op de technisch correcte term) die de spanning op het gebouw houden gewoon nog zichtbaar zijn. Waarom is dit zo? Omdat het gebouw simpelweg niet meer kan hebben wat het wederom volstrekt nutteloos maakt voor toekomstige projecten.
Verder staat het gebouw ook gewoon té dich top het pad. Dan moet je het echt goed themen, maar dat kan nu niet meer (tenzij met een aparte constructie die de theming draagt, wat onnodig duur is).
Gewoon weg met die bagger. De huidige film is best schattig, maar het lijkt me sterk dat deze voor de gemiddelde gast een enorme herhalingswaarde heeft.
Een vervanger? Ik zou gaan voor iets in een (qua oppervlakte) kleiner gebouw met een mini-freefall er in. Uiteraard helemaal gethemed met een stukje storytelling en al er bij.. Dat mag gerust aansluiten op het thema van DM, zeker nu de Efteling toch wat meer op themagebieden in aan het zetten is past dat.