Herbergier Hier kan ik mijzelf niet in vinden. Mensen veranderen, smaken veranderen. Je moet als parkzijnde mee veranderen.
Sommige zaken zijn populair, zoals Droomvlucht, Python en Carnaval Festival, maar het Spookslot is gewoon achterhaald. Deze zaak is geen publiekstrekker, onderhoud liep net wat verder als elders in het park (dit is wel shame on you, Efteling...) en het concept is niet van deze tijd. Het park had de keuze moeten maken om 10-15 jaar geleden de zaak volledig te herzien, dat is niet gebeurd.
Om alleen zaken in het park te houden onder het mom van 'het was 1 van de eerste attracties', dan heeft het voor een groot deel van de bezoekers alleen nostalgische waarde, een groep die ook steeds kleiner wordt. Afbreken en vervangen was nu nog de enige logische keus.
Dat ze de plank misslaan kwa nieuwe toevoegingen, dat is discutabel. Ik weet dat mensen geen fan zijn van Max en Moritz, maar volgens mij heeft deze zaak velen nog verrast. Daarnaast is dat ook geen zaak voor onze doelgroep. Voor de doelgroep waarvoor deze achtbaan bedoeld was is deze zaak perfect, en dat is al een aantal keer aangetoond. Daarnaast wordt met de nieuwe bakkerij het gebied ook goed opgepakt, zodat er een duidelijke samenhang komt, iets wat de Efteling al veel eerder had mogen doen.
Daarom kijk ik ook uit naar Sirocco en het gebied. Sure, Monsieur Canibale was grappig, maar het gebied miste samenhang, dat was een grote irritatie. Nu krijgt het gebied de make-over die het altijd al nodig heeft gehad, en ik kan zelf niet wachten om te zien hoe het er uit komt te zien. Op papier belooft het veel. Idem het nieuwe Rijk, maar daar zullen we nog even op moeten wachten.
De Efteling vaart een nieuwe stroom, dat is even wennen natuurlijk. Een nieuw ontwerpteam, andere keuzes. Het park kan niet altijd hetzelfde blijven, dezelfde keuzes maken. Er moet vernieuwd worden, ieder park moet dat. Toevoegingen als Droomvlucht zullen een once in a lifetime toevoeging zijn, zoals dat voor veel parken nu is, dat moeten we ook echt niet verwachten. We moeten openstaan voor hoe de nieuwe generatie het park visualiseert, met nieuwe technieken, nieuwe ideeën. De Efteling gaat voor altijd een hele mooie combi oud/nieuw blijven, maar achterhaald trekt geen bezoekers.