Als de Fabula bunker wordt weggewerkt dan zijn we nog lang niet ervan af. Misschien is het uitblijven van het wegwerken wel een teken van twijfel over hoe lang deze attractie nog gaan blijven binnen het Efteling bestuur. In de wachtrij van Max en Mauritz is DMC nu ook wel erg aanwezig.

• asuran heeft hierop gereageerd.

PretparkPro Zou kunnen want ik geloof echt niet dat ze die loods zoals die nu is voor tientallen jaren in het zicht willen hebben van het hotel, al zal DM sowieso wel beter weggewerkt worden. Een vervallen klooster past prima in de buurt van een duits gebied en zodra de beplanting tussen beide attracties is gegroeid zal DM denk ik mooi staan in de achtergrond van M&M.

Wat trouwens ook geen goed teken is, is dat Fabula aangesloten wordt op de Warmte-Koude opslag systeem dat ze gebouwd hebben in Anderrijk, wat zou betekenen dat het gebouw er nog een tijdje blijft staan. Het zou namelijk zonde zijn als ze het aansluiten op die installatie en uiteindelijk slopen ze het na een paar jaar...

Het gebouw an sich is ook veel te waardevol om zomaar tegen de vlakte te gooien. Het is met name de kale aankleding die een probleem vormt. Ook de muren die gestuct zijn vind ik een doorn in het oog, zeker met de rij bomen die is weggehaald daar. Als ze de ruimte pakken om daar wat mooie rots/berg aankleding van te maken kun je echt wel wat tofs doen. Dan hoeft het geen 'echte' berg zoals matterhorn of Everest te worden, maar meer een algemene rotsklomp zoals je die in Duitsland/Luxemburg/Oostenrijk tegen kan komen in de bossen.

Ja, ze hebben een enorme kans laten liggen door de Bob en Pandadroom niet samen te herontwikkelen, maar nu is het eenmaal wat het is.

Japio Wat ook een probleem kan worden is dat ze aan de kant van Max en Moritz volgens mij iets van een dienstpad aan het neerleggen zijn, dus daar kunnen ze niet zomaar iets bouwen. Het zou leuk zijn als ze daar een berg overheen bouwen, maar hoeveel ruimte er vrijgehouden moet worden voor de dienste is ook maar de vraag.
      Het zou wel een gaaf uitzicht zijn, een gigantische berg op dat gebied!

• Japio heeft hierop gereageerd.

Wondersteffel Ik bedoel juist níet een gigantische berg. Zeker vanaf het pad langs Aquanura sta je daar veel te dicht op om het geloofwaardig te houden. Maar een rotsgebied kan wel om een dienstpad heen lopen natuurlijk. Je kunt het doortrekken naar Max & Moritz, zodat het landschap daar ook wat meer om het lijf krijgt dan die veredelde 'alpenwei'.

Er bestaan inderdaad genoeg rotspartijen, ook in Duitsland (Externsteine) waar ze het exterieur op kunnen baseren. Hoeft geen enorme berg te zijn, gewoon de thematisering van de voorgevel van de loods doortrekken. Het blijft een lastig onderwerp. De Efteling weet heus wel dat men toe is aan iets nieuws en Fabula geen publiekslieveling is, eeuwig zonde van zo'n A-locatie. Echter is er ook recentelijk nog geld in gestoken dus om het in de komende 3 jaar al te gaan afbreken zie ik ook niet gebeuren. Als ze de buitenkant aan gaan pakken, zitten ze er wel echt aan vast en zullen ze het dus met de loods moeten doen zoals deze er nu staat. 4-D films trekken nou eenmaal niet heel veel publiek meer. Maar eventueel een iets geavanceerde flight simulator zoals Soarin'/Flight of Passage zou eventueel nog kunnen.

Ik zou zeggen maak er een drakenthema van ofzo en verander de loods in een grote drakengrot. Kunnen ze dan mooi aansluiten op Fantasierijk en de Symbolica-universe. Op de kaart van Symbolica staat een gebied aangegeven met de naam "Draconvæ", klinkt als een passend gebied om een attractie op te baseren. Nooit een enorme fan geweest van de Symbolica storytelling, maar nu Symbolica "the ride" zelf is gekomen vind ik dat ze het ook goed moeten uitwerken met nog meer storytelling in het gebied. Hoe ziet de rest van de planeet er uit, wie leven er, stukje character development, etc.

Jullie zijn misschien ook niet de doelgroep. Voor kleine kinderen is die binnenspeeltuin geweldig en ik zou het eeuwig zonde vinden om die zomaar te slopen.
        De buitenkant moet idd wel echt afgewerkt worden eigenlijk. Een subtiele rotswand lijkt me prima!

Ik denk dat Fabula ver genoeg van Symbolica vandaan ligt om daar niet op aan te sluiten. Daar tussen komt ook Danse Macabre nog te liggen, het is niet dat het vanwege locatie op elkaar aan moet sluiten. Ja, het ligt aan de Pardoes Promenade, maar die vind ik nou niet zo thematisch dat ik daar enorme Symbolica-vibes van krijg. Sterker nog, ik zou er stevig voor willen pleiten om de Promenade een layover te geven naar de stijl van de Dubbele Laan. In elk geval een dicht bladerdek aan de bovenkant. Dat is een mooie buffer voor het Sprookjesbos en ook wat fraaier zicht vanuit het Grand hotel. Dus ook die slootjes/vijvertjes dicht of in elk geval verkleinen. Dan kun je een mooie aarden wal achter het Sprookjesbos aanleggen zodat de beplanting daar wat hoger staat en je op minder plekken lelijke doorkijkjes hebt.

Persoonlijk ben ik ook erg gecharmeerd van de plantsoentjes in de Dubbele Laan, deze zou je dan wel wat organischer/Symbolicaanser uit kunnen voeren. Dat wil zeggen, werken met koper ed. Doe dit tot aan de springfonteintjes en je hebt een prachtig groene entree van je park en een mooi gebied voor Symbolica. Tevens goed tegen hittestress in delen van je park en hotel.

Een rotsachtig gebouw is neutraal genoeg om verder allerhande attracties te kunnen huisvesten. Maar als er híer een flight simulator zou komen, en in Reizenrijk wordt een Oosters thema verder uitgewerkt, vind ik het wel een ratjetoe aan thema's en stijlen worden in het park. ''Maar vroeger werd toch ook alles maar naast en door elkaar gebouwd?'' Ja, maar toen stonden de attracties op zich en was er meer 'neutraal' terrein omheen als buffer. Met alle respect, maar alle gebieden die de Efteling tot dusver als themagebied is gaan uitwerken, leveren alleen maar een groter rommeltje op. Max en Moritz staat misschien nog redelijk op zichzelf, maar de enorme kaalslag laat allerlei negatieve invloeden van buiten toe. Huyverwoud/De Swarte Kat clashen behoorlijk met Pirana en Sindbad heeft helemaal lelijke pleisters in Reizenrijk geplakt. Voorheen stonden de attracties daar weliswaar los van elkaar, maar stijltechnisch detoneerde het minder met elkaar. Nu wordt er geprobeerd inhoudelijk aansluiting te vinden, maar wordt het esthetisch niet beter.

Japio Daar tussen komt ook Danse Macabre nog te ligge

DM zal toch enkel aansluiting hebben op Pirana? Ik gok dat de ingang van Fabula op termijn verplaatst richting Promenade en dat die poort verdwijnt.

Japio Ik ben het helemaal eens om stukken rots te plaatsen en dat het niet helemaal een berg hoeft te zijn. Bij kleine boodschap hadden ze het idee om hier een adventure trail in te maken wat natuurlijk mooi aansluit bij M&M.

Verder is op de A locatie van fabula de binnen speeltuin wel echt een succes. Wat mij betreft hoeft dit niet precies aan te sluiten met iets wat in de buurt ligt. Wat mij betreft maak je van die grote wachthal en de filmzaal een andere attractie en hou je het huidige speeltuin een speeltuin. En in een grote rots kan je echt nog allen kanten uit qua thema zoals japio zei.

Over het punt dat pleinen nu minder aansluiten dan vroeger daar ben ik het echt zwaar mee oneens. DM ligt straks mooi afgesloten in het bos het M&M plein voelt als een mooi Duits dorp pleintje, fata is altijd een mooi plein geweest en bij Sindbad zie je echt de potentie alleen dat moet nog afgemaakt worden. Als je naar oude foto s kijkt van dat dambord plein van reizenrijk is dit echt wel een enorme verbetering. Zelf ben ik van mening om de scheiding tussen de attracties nog beter te maken je de ingang van CF nog zou moeten verplaatsen en voor mijn gevoel was het zomerstrand hier ook een test voor.

Al met al zie ik ze vanwege de stikstof situatie nadat DM af is ze echt wel geld investeren in het stuk bij fabula en bepaalde plein verbeteringen. Waarbij de natuurlijke buffer weer wordt aangeplant op veel plekken maar dat heeft ook tijd nodig. Als de bouwketen weg zijn en dit wordt weer boom is het zicht zo weer beter.

Een ratjetoe aan thema s is het altijd geweest en dat is bijna bij ieder attractie park wat natuurlijk is gegroeid is. Alleen bij Disney niet omdat ze in een keer zo’n park hebben geplaatst, maar als je naar nieuwe delen kijkt zie je daar ook een mix in stijlen.

Over de mix van stijlen gesproken, ik dacht sowieso altijd dat het concept van de "Rijken" een beetje een eigen leven was gaan leiden. Buiten de Rijksmuziek en de vaandels is er niet echt iets onderscheidends te vinden. Met de introductie van Fantasierijk leek dit echter toch iets te zijn wat ze willen blijven doorvoeren. Voor navigatie-doeleinden is het natuurlijk nog steeds een handig concept, maar ik heb het idee dat ze er altijd losjes mee om zijn gegaan. Mede daardoor is er denk ik gekozen voor de 'mini-themagebieden' zoals de Wereld van Sindbad en Huyverwoud, om toch iets meer immersieve ervaringen te kunnen creëren. Volledige, grote themagebieden zoals in Disney zijn er nooit geweest en zullen we ook niet krijgen. Wellicht is de Fabula-loods te ver weg van Symbolica, maar aangezien het Fantasierijk ook het hele entreegebied betreft zouden ze deze er wel bij kunnen betrekken.

Als je over een 1,5 jaar vanuit het Grand Hotel richting Symbolica loopt, vind ik dat je de klassieke en romantische stijlen best mag doortrekken over de gehele promenade zodat het echt een geheel wordt. Het blijft een belangrijke ader in het park en verdient persoonlijk daarom een waardige uistraling. Nu ligt het er vaak maar triestjes bij. De Fabula-loods kan je op die manier ook meer betrekken in het geheel. Vul de promenade aan met nog wat extra gebouwen in de stijl van het Hartenhof, ik denk dat dit ook moor aansluit bij het Hotel.

16 bericht is samengevoegd vanaf Tijdelijk.|16 berichten zijn samengevoegd vanaf Tijdelijk.

We kregen via het rapporteer systeem het verzoek om een deel discussie over Fabula naar dit topic te brengen. Op zich is dat natuurlijk geen probleem (ondanks dat het toch wel een werkje voor ons is). Maar wel meteen een goed moment om even een oproep te doen om ook iets beter te kijken waar je op reageert.

De laatste tijd gebeurt het toch wat vaker dat op een losse opmerking in de bijzin van een on topic post een hele discussie over het onderwerp van die losse opmerking volgt. Kijk even goed of zo'n discussie bij draagt aan het topic waar je je op dat moment bevind en plaats je reactie hierop eventueel in een topic waar het meer op zijn plaats is. Of begin hierover een nieuw topic als er geen bestaand topic is maar je het onderwerp interessant genoeg vind om verder te bespreken 🙂

20 dagen later

Wat zouden jullie graag zien op de plek van Fabula? Wat voor een attractie op de plek van Fabula zou eventueel goed aansluiten bij het thema van de achtbaan Max & Moritz?

Teddy_Ruxpin Die ruimte hebben ze daar wel hoor, maak je geen zorgen. Denk wel dat de log flume in het reizenrijk themagebied komt met als hoofdthema Sindbad.

pretparkgekkie05-10

dat is absoluut de perfecte match. Een wilde "zeereis" langs alle avonturen die Simbad is tegengekomen.

Maar wat zou dan het Max & Moritz gebied het beste complementeren? Het is een belangrijke spot zo naast het Grand Hotel.