Enorm goede beslissing die eindelijk genomen wordt. Als iedereen die het Spookslot klaarblijkelijk gaat missen, halende uit de reacties hier maar in nog grotere maten van de mensen op Facebook, er nu eens ieder bezoek in waren gegaan dan was de attractie wellicht niet weg gegaan. Maar waarom gingen er zo weinig mensen in? Omdat het tempo van de show en wat je visueel te zien krijgt niet meer past bij de mens van nu.

Er staat overigens nergens dat het spookslot volledig weg gaat. Een idee om het spookslot in te korten naar een paar minuten, te upgraden met nieuwe technieken effecten, wat dan dient als voorshow voor een ervaring die daarop volgt zie ik wel zitten. Indoor droptorens met toffe showeffecten zou écht wel leuk kunnen zijn. Zou bij wijze al het systeem van de Tripsdrill torens kunnen zijn, maar uiteraard ook iets anders.

Het komt bij de fans wellicht rauw op het dak dat na de Bob, Polka Marina, Monsieur Canibale nu ook het Spookslot veranderd gaat worden. En dan komt daar in de toekomst nog een grote attractie in het lijstje bij. Aan de andere kant: het waren niet de attracties die hoogtepunten waren op een dag, of ongetwijfeld ook niet attracties die bezoekers in de mond nemen wanneer ze er 3 mochten opnoemen.

Kom maar door 😃

The_Bullgod Wat is de gemiddelde capaciteit van een flying theater?

Die kunnen ze beter in de loods van de WNF-film stoppen. Waarschijnlijk is dat, na het spookslot dan, de slechts gewaardeerde attractie.

Ik vind het jammer dat het argument slecht gewaardeerde attractie wordt gebruikt als argument om de bulldozer er maar overheen te gooien. Want die cijfers zouden nooit leidend mogen zijn om beslissingen te maken of iets nog wel of geen bestaansrecht heeft in de wereld van de Efteling. Wat mij tegen de borst stuit is dat men vier jaar geleden wel beslist de Python een tweede leven te gunnen, zonder daar iets aan toe te voegen dat de attractie verbeterd. Uiteindelijk is de Python ook niet meer geweest dan een stalen achtbaan die vier keer over de kop gaat, maar allang niet meer paste in de focus hoe de Efteling tegenwoordig een attractie weg zet.

Daarentegen had het Spookslot met dezelfde tweaks en aanpassingen wel voor het nageslacht behouden kunnen blijven. Maar zoals al meerdere malen ook terecht aangehaald, het gebouw krijgt al lange lange tijd niet de liefde en aandacht die het onderhoud nodig had. Dan is het nogal logisch dat je op een gegeven moment kan zeggen; ja slopen is goedkopen dan opnieuw investeren. Daarmee heeft de Efteling economisch gezien zijn eigen business case succesvol gemaakt, want de huidige staat van het Spookslot had niet zo hoeven zijn natuurlijk. Het Spookslot is een mijlpaal in de geschiedenis van de Efteling en staat voor mij op een zelfde plaats als het kasteel van Doornroosje, Fata Morgana, Droomvlucht en (nou oke...) ook de Python . Iconische ijkpunten in de geschiedenis van het park waar de waardering van Truus niet het laatste woord over dient te hebben wat betreft behoudt van de attractie. Het slopen van zo een icoon is toch een beetje alsof je een oude wortel van je stamboom af zaagt. En dat je het ene icoon vanwege de sentimenten bewaard maakt het extra cru dat dit icoon wel geruimd moet worden.

Wat daar ook niet bij helpt is dat ik het vertrouwen niet heb dat er iets komt dat mind blowing mooi is, waar geen concessies worden gedaan aan ontwerp en waar ontwerp weer van niveautje Fata en Droomvlucht is. Ik vrees voor boekenplanken vol meuk omdat het zo lekker authentiek zou zijn.

ppc-anoniem-1 Aan de andere kant: het waren niet de attracties die hoogtepunten waren op een dag, of ongetwijfeld ook niet attracties die bezoekers in de mond nemen wanneer ze er 3 mochten opnoemen.

Als we enkel die attracties behouden dan blijven er maar een handvol over. Elke attractie draagt op zijn eigen manier bij aan een dagje Efteling. Voor sommige mensen was het Spookslot misschien wel een sfeervol hoogtepunt.

ppc-anoniem-1 Ik vind "sloop" en "tegen de vlakte" toch wel een indicatie dat het gehele spookslot verdwijnt 😉
      Daarnaast vond ik het Spookslot vroeger echt wel spannnend (ook enkel dat wachtrij, maar dat kwam vooral doordat het zo donker was), maar tegenwoordig is er niks meer aan. Ik ging er enkel in wanneer de rest van het park te druk is of wanneer het erg warm was. De show is oersaai en achterhaald en zover ik weet stort het gebouw haast in elkaar. Daarnaast vind ik de sfeer in de hoofdshow niet zo spectaculaire als mensen zeggen. Lijkt net alsof je backstage gaat bij een willekeurig theater.

Het gebouw zelf daarintegen is wel echt prachtig en ik snap dat mensen het wel jammer vinden dat de attractie verdwijnt. Ik hoop onder andere wel dat er weer een mooie aanderij terugkomt en dat de volgende attractie weer lekker spooky is net als het Spookslot dat vroeger was.

Een paar maanden geleden ging ik met mijn neefje naar het spookslot. Mijn neefje was altijd in de veronderstelling dat het daar doodeng moest zijn. Nu voelde hij zich stoer genoeg omdat hij 9 is geworden. Eenmaal binnen vond hij het toch wel spannend. Want het was er tenslotte donker. Toen de show eenmaal begon, keek hij vol bewondering. Maar eenmaal buiten, vroeg hij me: "Was alles van piepschuim gemaakt? Daar leek het wel op". Nou, ik op die leeftijd, 35 jaar geleden, zag echt niet dat de decorstukken van piepschuim gemaakt waren. Verder dacht hij dat het heel spannend zou zijn maar dat vond hij dus niet. Hij zei: "De volgende keer sla ik deze over!".

Ik denk daarom ook dat wij als vowassenen teveel waarde hechten aan nostalgie en niet willen beseffen dat het Spookslot niet meer van deze tijd is. Afgezien daarvan, kunnen wij als forumleden ook niet door de muren van het Spookslot kijken om te zien in wat voor een staat het gebouw is. Ik vind daarom de meeste reacties hier erg overtrokken. De meeste mensen hier vinden de vervangingen van de laatste jaren ruk. Maar mijn neefje van 9 is erg fan van M&M (dat ook voor deze doelgroep en jonger bestemd is) en had hij enorm veel plezier in NEST! Misschien moeten we proberen om de wereld van de Efteling eens door kinderogen te bekijken dan alles maar te bekritiseren van wat de Efteling de afgelopen jaren in jullie ogen fout heeft gedaan.

Crowket Ik vind "sloop" en "tegen de vlakte" toch wel een indicatie dat het gehele spookslot verdwijnt 😉

Die woorden komen in het persbericht van de Efteling niet voor. 🤷‍♂️

Ik snap persoonlijk niet waarom de Efteling nog geen ontwerp voor de vervanging van het Spookslot naar buiten heeft gebracht. Ze weten hoe beladen dit valt onder de fans, maar ook onder de normale bezoekers. Een goed ontwerp van Sander had toch enorm pijn verzachtend kunnen werken? Voor mij had het in ieder geval de ‘rauw’ om kunnen zetten naar ‘hype’. Maar blijkbaar hebben ze liever een stroom aan negatieve reacties zodat ze in opspraak komen? Of zou het ontwerp nog niet klaar zijn?

Pascal-Manu Misschien moeten we proberen om de wereld van de Efteling eens door kinderogen te bekijken dan alles maar te bekritiseren van wat de Efteling de afgelopen jaren in jullie ogen fout heeft gedaan.

Simpel antwoord, nee, je moet dit niet door kinderogen bekijken. Je moet dit doen aan de hand van wat elk gezinslid zegt. Want Efteling moet een dag zijn voor de gehele familie en niet alleen voor kinderen.

Los van de extreme iconische en nostalgische waarden heb ik, samen met het Huis van de Vijf Zintuigen, Spookslot overigens altijd het best gelukte en meest sfeervolle gebouw van het park gevonden. Stevig onderhoud en andere invulling door de jaren heen had ik begrepen, maar door het gebrek van dat laatste nu een verdwijning, echt pijnlijk.

ppc-anoniem-1 Inderdaad waar ik m’n hoop op vestig. Dat de binnenkant weg moet/gaat is te begrijpen en te overzien. De buitenkant daarentegen is wel een parel die weg geveegd gaat worden mocht het onder de sloopkogel belanden.

Pascal-Manu niet meer van deze tijd is

Ongeveer 80% van wat de Efteling te bieden heeft is nostalgisch of ziet er (met opzet) verouderd uit. Dat is bijna een van de kenmerken van het begrip 'Eftelings'. De enige echt moderne attractie die ik kan bedenken is Fabula.

Goed nieuws dat de Efteling doorgaat! jammer dat planning wat anders loopt, maar daar kan men weinig aan doen en mooi eis dat ze wel doorgaan.

Weer opvallend dat velen jammer enzo roepen, maar ondertussen dat Spookslot weinig bezoeken, net als de "normale" bezoekers. Alles krampachtig willen behouden kan niet in een pretpark, dan moet je naar een historische binnenstad en zelfs daar verdwijnt wel eens wat.
                Mooie is dat hetgeen overblijft in de Efteling, steeds bijzonderder wordt.
                Succes met bouwen en vooral doorgaan!

Als de vervanging een op en top darkride in haunted mansion thema met verwijzingen naar het originele spookslot, zowel in exterieur als decor, animatronics en muziek, dan zie ik weinig mis met deze investering. Het is natuurlijk een grote als.

Hjalmar Want Efteling moet een dag zijn voor de gehele familie en niet alleen voor kinderen.

Enigszins kan ik me er in vinden. Anderzijds worden attracties als M&M en NEST! bekritiseerd door volwassenen... Als je ziet wat deze attracties met kinderen doet, de doelgroep waar deze attracties voor bestemd zijn, dan is dat echt goud waard. Daarom vind ik dat opmerkingen als: "De plank mis slaan" nogal twijfelachtig. Want waar wordt dat op gebaseerd? Omdat wij als volwassenen geen plezier kunnen beleven in NEST!- als in M&M? Sinds de komst van Bakkerij Krumel kunnen we toch wel zeggen dat het gebied van M&M een volwaardig- en geslaagd themagebied is. Daar mogen we het als volwassenen over eens zijn, toch? Neem als voorbeeld ook Sirocco en Archipel. Dat begint, samen met Vogelrok toch ook al op een mooi themagebied te lijken? Daarom vraag ik me af: 'Waar is dat vertrouwen verloren gegaan?'.

En geef toe. Het Spookslot is in bijna alle opzichten zo gedateerd, dat ik me er bijna voor schaam om dit aan ons nageslacht te laten zien, gezien de reactie van mijn neefje.

Het is nieuws waarvan je wist dat ging komen. Haal nog niet 100% sluitend uit de communicatie van de Efteling wat er precies mee gaat gebeuren. Dus of het gebouw zelf wel of niet gedeeltelijk hergebruikt gaat worden. Dat is nog even afwachten.

ppc-anoniem-1 Je zegt 'En dan komt daar in de toekomst nog een grote attractie in het lijstje bij. ' Misschien heb ik iets gemist; op welke attractie doel je hier?

Michael Maar zoals al meerdere malen ook terecht aangehaald, het gebouw krijgt al lange lange tijd niet de liefde en aandacht die het onderhoud nodig had. Dan is het nogal logisch dat je op een gegeven moment kan zeggen; ja slopen is goedkopen dan opnieuw investeren.

Maar draai het eens om! Waarschijnlijk weet de Efteling al 15 jaar dat de attractie ooit vervangen moet worden. Ga je dan veel geld investeren om het een paar jaar extra te rekken?
                    Als je wc pot lekt, kan je er wel een nieuwe bril op zetten. Maar dit verhelpt het probleem niet.
                    Volledig slopen is gewoon nodig omdat niks meer aan de huidige eisen (zowel bouwkundig als brandveilig) voldoet. Dus dan hadden ze ook het volledige gebouw moeten slopen en alles 1 voor 1 herbouwen in nieuwe matterialen. En dat voor een attractie die nu al niet populair is vanwege de indeling (donkere wachtrij en daarna stil staan kijken naar een show).

Hopelijk heeft de nieuwe attractie eenzelfde thema als het Spookslot en nemen ze elementen uit de show mee in de nieuwe attractie.

Pascal-Manu Omdat wij als volwassenen geen plezier kunnen beleven in NEST!- als in M&M? Sinds de komst van Bakkerij Krumel kunnen we toch wel zeggen dat het gebied van M&M een volwaardig- en geslaagd themagebied is. Daar mogen we het als volwassenen over eens zijn, toch?

Zowel M&M en in mindere mate Nest! zijn kwalitatief goede attracties. Maar op het gebied van stijl en sfeer passen ze totaal niet in de Efteling. Dat jouw neefje geniet van deze attracties is logisch. De fans zijn het namelijk eens dat het goede attracties zijn. De fans zijn het echter niet eens dat het in de Efteling past. Iets waar jou neefje van 9 inderdaad niet op gaat letten, maar de Efteling wel zou moeten doen. M&M is een volwaardig themagebied, maar zeker niet geslaagd.

Pascal-Manu En geef toe. Het Spookslot is in bijna alle opzichten zo gedateerd, dat ik me er bijna voor schaam om dit aan ons nageslacht te laten zien, gezien de reactie van mijn neefje.

Dan kun je maar beter niet meer in het Sprookjesbos komen. Of in het Diorama. Of alles wat voor 2010 gebouwd is en volgens jouw neefje gedateerd is.