QDude24

QDude24 Sorry ik was vergeten dat je je mening niet mag uitspreken op een forum.

Niet erg hoor! Fijn dat je even je excuses aanbiedt want ik zat er best wel mee.
Mening geven is natuurlijk prima, doen we allemaal maar ik vind het wel apart dat je zo heftig kan reageren als je nog zo weinig weet van het uiteindelijke resultaat. Lijkt me emotioneel uitputtend voor je.

Roeltje Ik moet toch niet iets gezien te hebben om er een mening over te hebben?

Mag deze op een tegeltje?

    Fatouche Echt geen flauw idee wat jouw probleem is hoor, alsof ik geen mening kan hebben over een attractiesysteem en of ik vind dat het thema van het spookslot daar wel of niet in past.

      Fatouche Mening geven is natuurlijk prima, doen we allemaal maar ik vind het wel apart dat je zo heftig kan reageren als je nog zo weinig weet van het uiteindelijke resultaat. Lijkt me emotioneel uitputtend voor je.

      Nee klopt, ga nu ook gelijk naar bed, aardig dat je zo meelevend bent, altijd mooi om te zien.

      QDude24 ik verkies ook Tut boven Popcorn Revenge 😉

      Je hebt je eerste reactie qua bewoording al iets aangepast zie ik. Maar woorden als ‘verpesten’ en ‘gaar’ omdat het om iets met een scherm gaat zijn naar mijn mening best intens. Het kan je smaak zeker niet zijn, dat is uiteraard je goed recht. Maar als je iets afbrandt waar nog zo goed als niets over bekend is, op basis van één enkele gebruikte techniek, komen daar inderdaad reacties op. Niet heftig bedoeld vanuit mijn kant, dus als je dat zo geïnterpreteerd hebt mijn excuses 😄

      ppc-anoniem-1 Flight of Passage, Rise of the Resistance, Harry Potter, Pirates of the Caribbean in Shanghai en ga zo maar door

      Daar noem je ook wel even wat poepgave content op hè. Succes met de 25 miljoen om soortgelijks voor elkaar te krijgen 😅

        Wat een flauw spelletje wordt hier weer gespeeld. De kracht van de Efteling zit toch juist in de prachtige fysieke decors? Daar zijn ze toch bekend mee geworden? Bijvoorbeeld vanwege, ik noem maar wat hoor, het Spookslot?

        Wanneer heeft de Efteling nu eerder op grootschalige wijze projectietechnieken / schermen ingezet? Waarschijnlijk hebben ze niet eens een eigen afdeling die de content ervoor kan ontwikkelen, en waarom zou je die ook in dienst nemen met zoveel goede decorateurs binnen het bedrijf?

        Ik heb er dus niet het vertrouwen in dat men een attractie kan ontwerpen waarin de ervaring volledig dmv schermen tot stand moet komen, of dat dat de juiste keuze is. Persoonlijk lijkt me dat ook helemaal niet interessant, dat is mijn mening over attracties als de Dome Ride in het algemeen. En dat zeg ik voordat er ook maar één steen is gelegd? Het is ungeheurd... 😉

          20cent zeker moet de Efteling niet iets soortgelijks voor elkaar krijgen, het moet geen Disney of Universal Kaatsheuvel worden. Al hoewel een Zweinstein kasteel best in het spookslot thema past 😉 Maar zonder dollen: 25 miljoen is best een netjes budget. Met de animatie van Fabula is immers ook niks mis, en die duurt een stuk langer dan een attractie van 4 minuten. Ook Mack Media levert prachtig geanimeerde projecten op. Voletarium, waar in iedere scène animatie te zien is en sommigen zelfs volledig geanimeerd zijn, is ook voor 25 miljoen neergezet. En dan heb je daar eveneens een van de meest indrukwekkende (en lange) wachtrijen van het Europese pretparkparkland bij. De dome ride vraagt door de omvang inderdaad een flink geanimeerd oppervlakte, bij het Ultra Tower systeem is dat al een stuk minder.

          ppc-anoniem-1 Ook een schermattractie kan authentiek en zeker Eftelings overkomen.

          Ehh... Ambachtelijkheid is wat mij betreft iets wat de Efteling kenmerkt. Er wordt veel in huis gedaan, en er wordt weinig geknoeid met digitale effecten. Het is allemaal tastbaar en driedimensionaal, en dat past bij het historiserende karakter van de Efteling. Als er nu een 3D-film gemaakt moet worden staan al die knappe ambachtslieden die je in dienst hebt aan de kant, ten faveure van een hal vol nerds ergens in Tsjechië. Wat is voor jou 'authentiek'? Je constante positiviteit gaat zo ver dat ik het amper geloofwaardig vind, alsof je ervoor betaald krijgt.

            Trollenbol De kracht van de Efteling zit toch juist in de prachtige fysieke decors? Daar zijn ze toch bekend mee geworden? Bijvoorbeeld vanwege, ik noem maar wat hoor, het Spookslot?

            Zo kun je natuurlijk alle ontwikkelingen ooit afkeuren 😄 In diezelfde beredenering: gek dan dat ze ooit überhaupt zijn begonnen met mechanische attracties en achtbanen, want sprookjes is toch waar ze groot mee zijn geworden? Jammer dat Universal het niet heeft gehouden bij de Studio Tour, dat Tivoli Gardens in Kopenhagen het niet bij balletvoorstellingen heeft gehouden. Ook jammer dat Apple smartphones is gaan maken, ze zijn immers groot geworden met een desktop. Ook de Efteling blijft constant innoveren, en maar goed ook, want anders zou het park nog steeds een natuurpark zijn.

            Trollenbol Wanneer heeft de Efteling nu eerder op grootschalige wijze projectietechnieken / schermen ingezet? Waarschijnlijk hebben ze niet eens een eigen afdeling die de content ervoor kan ontwikkelen, en waarom zou je die ook in dienst nemen met zoveel goede decorateurs binnen het bedrijf?

            Ik weet niet of je het weet, maar de Efteling koopt constant expertises in, en doet niet alles zelf. Die decors van Symbolica komen niet uit een loods uit Kaatsheuvel, die achtbaanrails eveneens niet 😃 En daarnaast hebben ze wél recent voor een groot digitaal project samen gewerkt met een grote buitenlandse (met 4 Academy Awards bekroonde) animatiestudio: met Aardman voor Fabula.

              ppc-anoniem-1 Wat een overdreven en respectloze reactie weer. Als je het zo'n onzin vind snap ik niet dat je nog een punt naar mij probeert te maken, maar goed.

              Snap verder ook niet zo goed wat Disney opeens met dit gehele verhaal te maken heeft, Disney en Efteling zijn namelijk geheel andere parken. Dat jij het in Disney allemaal vind werken is verder ook prima, ik heb ook nergens gezegd dat het niet zou kunnen. Die invulling geef je namelijk zelf aan mij post. IK, (ja, iemand met een andere mening, mag het?) zou een 100% scherm beleving als vervanging voor de eerste attractie in de historie van het park een vreemde keus vinden. Daarnaast zou ik het ook een minder leuke ontwikkeling vinden als de Efteling voor steeds meer scherm-ervaringen gaat. Dat is verder een mening en naar mijn idee kan daar weinig 'onzin' aan zijn.

              Gebruik jij thuis nog de iPhone 1 of toch liever een nieuwere versie van de iPhone? Precies. Een nieuwe beleving duwt de oudere beleving naar beneden en maakt die soms zelfs overbodig.

                Ik meen me vaag te herinneren dat De Bruijn hoopte om een spannende darkride te mogen ontwerpen ooit. Dit zou daar de ideale kans voor zijn. Maar pin me niet vast op de exacte quote.

                  Dutch23 misschien kwam ik wat fel uit de hoek, niet mijn bedoeling. 😔 Kwam wellicht het meest door het gebruik van het woord ‘onzin’. Je mag uiteraard vinden dat dat niet kan. Ik probeerde enkel aan te tonen dat er enorm veel parken zijn waar dit wél naast elkaar kan. Disney is een makkelijk voorbeeld, maar ik had ook Universal, Europa-Park, Port Aventura etc. kunnen gebruiken. De ene achtbaan is de andere niet. De ene op scherm gebaseerde beleving is de andere eveneens niet.

                  Dutch23 Een nieuwe beleving duwt de oudere beleving naar beneden en maakt die soms zelfs overbodig.

                  Kan ik het alleen maar mee eens zijn. Dat is gok ik wat de Efteling wil doen. Een nieuwe beleving bieden die wellicht subtiel een ode brengt aan het Spookslot, maar die de oude beleving (waar bezoekers blijkbaar niet meer zo dol op zijn) laat vergeten.

                  Net zoals Joris en de Draak dat heeft gedaan voor de Pegasus: een nieuwe houten achtbaan beleving met de technieken van nu. Hopelijk wordt de nieuwe Spookslot een spookbeleving, met de technieken van nu.

                    Roeltje Echt geen flauw idee wat jouw probleem is hoor, alsof ik geen mening kan hebben over een attractiesysteem en of ik vind dat het thema van het spookslot daar wel of niet in past.

                    Mijn probleem is dat je een mijns inziens vrij overtrokken mening hebt (zoals:

                    Roeltje Begrijp me niet verkeerd als ze er een Dome Ride Theater van maken sterf ik een beetje vanbinnen.

                    ) over een attractietype waar je nooit in bent geweest en waarvan je geen enkel idee hebt hoe de ontwerpers bezig zijn het thema hier in te passen. Natuurlijk kan je die mening hebben, maar waar is die dan in hemelsnaam op gebaseerd?

                    Trollenbol De kracht van de Efteling zit toch juist in de prachtige fysieke decors? Daar zijn ze toch bekend mee geworden? Bijvoorbeeld vanwege, ik noem maar wat hoor, het Spookslot?

                    De kracht zit in sfeervolle attracties/ontwerpen die een verhaal vertellen. Dat kan best met behulp van een scherm hoewel je punt klopt dat de Efteling dat nog niet vaak heeft gedaan. Maar dat wil niet zeggen dat het per definitie een attractie zou worden die niet in de Efteling past.

                      Fatouche Een mening is toch geen feit? Ik moet dat toch nergens op baseren? Ik ervaar persoonlijk liever darkrides, met of zonder schermelementen dan volledige schermattracties. Zeker bij een vervanger van het Spookslot dat gewoon één prachtig decor is. Dat is mijn mening en daar houdt het gewoon op.

                      Na de berichtgeving van looopings hoop ik nog meer op mijn eerder gepitchte idee, misschien een ander ride type maar toch

                      Een carrousel of progress met als thema: dans macabre, met een doodnormaal orkest, de dirigent van Ton erbij! Maar elke scène wordt het orkest steeds meer overgenomen door duistere invloeden. Ze takelen steeds meer af, zwarte schaduwen dansen op de muziek, de instrumenten vervormen, de orkestleden lijken steeds meer bezeten te raken, het podium lijkt overal te bezwijken onder de geest die de leiding heeft genomen over het muziekstuk wat tot een echte climax komt. En dan naar de laatste scène, een echt finalespel: je ziet enkel de artiest met de huilende viool en de dirigent die dan een diepe buiging op het einde voor je maken (Knipoog naar ton zijn nooit verschenen meesterwerk)

                      Liampie Je constante positiviteit gaat zo ver dat ik het amper geloofwaardig vind, alsof je ervoor betaald krijgt.

                      Zeker weten, krijg iedere maand een mooi bedrag vanuit Kaatsheuvel overgemaakt op mijn bankrekening 😉

                      Sorry dat ik enthousiast wordt dat we misschien een revolutionair gloednieuw attactiesysteem krijgen wat Intamin nog nergens op deze wereld heeft neergezet. En dan niet in Amerika, niet in Dubai, maar gewoon in ons kikkerlandje. Al zal dat hopelijk toch wel meer mensen enthousiast maken hier op het forum 🙋‍♂️

                        Dat Intamin een revolutionair nieuw systeem op de markt kan zetten dat geloof ik wel. Ik zou mij eerder zorgen maken om wie de filmproducent mag zijn bij zo’n type attractie.

                        Het voelt een beetje alsof je een hele dure VR bril hebt gekocht maar de beschikbare films voor die VR bril zijn ontzettend slecht.

                        ppc-anoniem-1 Dutch23 misschien kwam ik wat fel uit de hoek, niet mijn bedoeling. Kwam wellicht het meest door het gebruik van het woord ‘onzin’.

                        Een discussie beginnen met het bestempelen van een mening als onzin betekend meestal ook meteen het einde van die discussie. Een discussie heb je met wederzijds respect, anders wordt het maar wat roepen zonder dat iemand luistert. Dus heel tactisch en bevordelijk voor een goede discussie is het niet nee.

                        Maar ik snap dat je gepassioneerd en enthousiast bent en zo ook in je mening, dan kunnen soms de emoties wat de overhand nemen. Kan gebeuren en meestal uit zich dat juist in iets moois. Even goede vrienden.

                        ppc-anoniem-1 Je mag uiteraard vinden dat dat niet kan. Ik probeerde enkel aan te tonen dat er enorm veel parken zijn waar dit wél naast elkaar kan. Disney is een makkelijk voorbeeld, maar ik had ook Universal, Europa-Park, Port Aventura etc. kunnen gebruiken. De ene achtbaan is de andere niet. De ene op scherm gebaseerde beleving is de andere eveneens niet.

                        Ik wil nogmaals benadrukken dat ik niet zeg dat het niet zou of mag kunnen, maar dat het niet mijn voorkeur heeft. De Efteling is voor mij het sterkst wanneer ze de techniek ondersteunend gebruiken om een beleving te creëren. Wanneer de techniek de gehele beleving wordt vind ik dat soms gewoon te makkelijk en niet creatief uitdagend.

                        Dat wil niet zeggen dat er geen geweldige rides op die manier gemaakt kunnen worden. Flight of Passage is zeker een geweldige ervaring, maar vervang dan Fabula met zo’n attractie en niet het Spookslot. Daarnaast heeft de Efteling helaas niet de budgetten om zo’n geweldige ride van zowel buiten en binnen te maken.

                        Een combi van schermen en echte decorstukken juich ik wel toe in een ride voor de Efteling, mits goed gedaan natuurlijk. Dan wordt de techniek weer ondersteunend aan een ride en niet de gehele beleving. Escape from Gringotts? Laat maar komen hoor. Hopelijk snap je m’n punt daarin nu wat beter.

                        ppc-anoniem-1 Kan ik het alleen maar mee eens zijn. Dat is gok ik wat de Efteling wil doen. Een nieuwe beleving bieden die wellicht subtiel een ode brengt aan het Spookslot, maar die de oude beleving (waar bezoekers blijkbaar niet meer zo dol op zijn) laat vergeten.

                        Dat denk ik ook! Ik doelde echter meer op feit dat zo’n projection/screen-dome attractie een 3D film bij Fabula redelijk in waarde doet laten zakken en overbodig gaat maken. Misschien dat de Efteling beide attracties voor verschillende doelgroepen wil behouden, dat zou nog enigszins te begrijpen zijn.

                        ppc-anoniem-1 Net zoals Joris en de Draak dat heeft gedaan voor de Pegasus: een nieuwe houten achtbaan beleving met de technieken van nu. Hopelijk wordt de nieuwe Spookslot een spookbeleving, met de technieken van nu.

                        Er daar ligt mijn angst een beetje. Joris en de Draak is zoveel beter in de rit ervaring, maar tegelijkertijd ook zoveel minder charmant en oogstrelend dan de Pegasus ooit was. Ik denk dat men daar hier vooral bang voor is. Een upgrade qua attractie, maar een downgrade qua sfeer.