Ik vind het jammer dat het argument slecht gewaardeerde attractie wordt gebruikt als argument om de bulldozer er maar overheen te gooien. Want die cijfers zouden nooit leidend mogen zijn om beslissingen te maken of iets nog wel of geen bestaansrecht heeft in de wereld van de Efteling. Wat mij tegen de borst stuit is dat men vier jaar geleden wel beslist de Python een tweede leven te gunnen, zonder daar iets aan toe te voegen dat de attractie verbeterd. Uiteindelijk is de Python ook niet meer geweest dan een stalen achtbaan die vier keer over de kop gaat, maar allang niet meer paste in de focus hoe de Efteling tegenwoordig een attractie weg zet.
Daarentegen had het Spookslot met dezelfde tweaks en aanpassingen wel voor het nageslacht behouden kunnen blijven. Maar zoals al meerdere malen ook terecht aangehaald, het gebouw krijgt al lange lange tijd niet de liefde en aandacht die het onderhoud nodig had. Dan is het nogal logisch dat je op een gegeven moment kan zeggen; ja slopen is goedkopen dan opnieuw investeren. Daarmee heeft de Efteling economisch gezien zijn eigen business case succesvol gemaakt, want de huidige staat van het Spookslot had niet zo hoeven zijn natuurlijk. Het Spookslot is een mijlpaal in de geschiedenis van de Efteling en staat voor mij op een zelfde plaats als het kasteel van Doornroosje, Fata Morgana, Droomvlucht en (nou oke...) ook de Python . Iconische ijkpunten in de geschiedenis van het park waar de waardering van Truus niet het laatste woord over dient te hebben wat betreft behoudt van de attractie. Het slopen van zo een icoon is toch een beetje alsof je een oude wortel van je stamboom af zaagt. En dat je het ene icoon vanwege de sentimenten bewaard maakt het extra cru dat dit icoon wel geruimd moet worden.
Wat daar ook niet bij helpt is dat ik het vertrouwen niet heb dat er iets komt dat mind blowing mooi is, waar geen concessies worden gedaan aan ontwerp en waar ontwerp weer van niveautje Fata en Droomvlucht is. Ik vrees voor boekenplanken vol meuk omdat het zo lekker authentiek zou zijn.