Het is te vergelijken met dit geluid (los van het klikken van de anti roll back): dus ik denk dat het echt te maken heeft met de frequentie van de motoren voor de kleine draaischijven.

Het is een technisch verhaal, maar het heeft te maken met de statoren en de lamellen op een elektromotor met frequentie regelaar. Als bij de lamellen teveel lucht tussen zit of niet goed vast zitten is er ruimte om te resoneren. Het is te voorkomen om in de aansturing deze frequentie te laten overslaan of de motor in te pakken, maar dan kan de motor te weinig koelen met als gevolg storingen. Vervanging kan ook. Het is geen standaard iets, het kan zomaar zijn dat het maar één motor is waarbij dit gebeurd.

    Efteltje je hebt er meer verstand van dan ik, dat is zeker. Als het 1 motor zou zijn met het probleem en er zijn meer motoren (vast wel), dan zou het ook een verklaring kunnen zijn waarom de een het wel duidelijk hoort en de ander niet.
    Dan zouden er bepaalde koorbanken dichterbij de vervelende motor kunnen staan dan andere, en het geluid kan op deze plekken luider zijn. Of denk ik te simpel?

      Eftelabbo Vooral de pluche kat verkoopt erg goed heb ik de indruk. Wel mooi dat er zoveel soorten merchandise rondom Danse Macabre is. Hopelijk pakken ze dit alsnog op bij andere attracties. Bij bijv. DVH staan er in de wachtrij her en der van die mooie grijze mokken. Hoe leuk zou het zijn als ze die verkoopbaar maken?

        John

        Ik verwacht dat het de motor is van de kleinere draaischijven en dat zou verklaren waarom de verschillen groot zijn. Tegelijkertijd speelt leeftijd en gehoor ook mee. Hoe ouder je bent hoe groter de kans bepaalde tonen niet te horen. We weten uiteindelijk niet hoe de technische opstelling is onder de schijf.

        Ik verwacht niet dat het de pompen zijn van de hydrauliek. Dat is meer gezoem dan een hoge pieptoon.

        Jacko Elke keer als ik die wachtrij inloop, begin ik steeds over die mokken. Het wordt wel tijd ja. 😛

          Let op als je de attractie aan het eind van de dag wil doen, vandaag sloot de wachtrij voor sluitingstijd van het park. Wij kwamen er 10 voor 8 en toen was de wachtrij gesloten, geen idee hoe laat hij precies dicht is gegaan.

            Loekiloeki Haha, ik ook! Maar ze zijn ook zo mooi in stijl van de attractie en dan met dat logo erop. Gewoon heel mooi in zijn eenvoud.

            erider, gister en donderdag was dit nog niet het geval, maar kan ergens begrijpen dat na 2 avonden een wachtrij van +60 minuten na sluitingstijd dat je op een keer zegt, sluit de wachtrij maar 15 minuten eerder.

            Ik snap het wel dat de rij langzaam eerder wordt gesloten.
            Er is wel een behoorlijk team om de attractie draaiende te houden, maar logistiek gezien is het toch last minute vragen aan het personeel om over te werken.
            Dat kan je een keer doen natuurlijk, maar het moet geen vast gegeven gaan worden, dus goed dat de Efteling naar het lijkt langzaam terug te gaan naar de gewone gang van zaken.

            En de foto van Jeroen zelf in de wachtrij is alleen maar hilarisch te noemen.
            Ook als je kijkt naar de mensen om hem heen die drukker bezig zijn met hun mobiel dan met hun omgeving, ze moesten eens weten wie er bij hun vlakbij in de rij staat.
            Maar goed ik denk dat wij als fans daar dan warmer voor lopen dan de gemiddelde bezoeker die geen flauw idee heeft wie die meneer met zijn koffiebekertje nou precies is.

              Crowket en normale wachttijden rond sluitingstijd zijn rond de 20 minuten. Dus dat je een wachtrij van +60 minuten eerder sluit is niet heel vreemd. Vond het al bijzonder te noemen dat de efteling donderdag mensen tot 8 uur liet aansluiten met een wachtrij van 100 minuten ofzo.

              Eerlijk; ik stond er altijd best fel in. 20.00 open? Rijen tot 20.00 open. Maar nu ik zelf aan de andere kant zit qua operations snap ik heel goed dat je soms de rijen bij topdrukte iets eerder dichtdoet. Je zit nu eenmaal aan de max uren van personeel, vergunning en totale operations die je continu belast.

                Eftelflags ik heb ook weleens balend voor een gesloten attractie gestaan, zeker als dat een uur voor sluitingstijd was (Heidepark), maar sinds mijn dochter ride operator is bij Toverland heb ik daar ook meer begrip voor.

                Het personeel werkt vaak al geen kantooruren (8 uur per dag) en dan ook nog eens op andere tijden. 's Ochtends vroeg (controle van attracties) of 's avonds laat met b.v. Halloween Nights. En hoe leuk dit werk ook is, het blijft wel werk natuurlijk en mensen willen ook een keer naar huis. Daarbij hebben ze vaak korte pauzes. Dus ja, ik kijk daar tegenwoordig ook anders tegenaan.

                Ook de andere kant hoor. Dat ik denk: 'Waarom zetten ze daar geen single-riders neer?' als ik lege plaatsen zie of waarom geen plaatsen opvullen vanuit de reguliere rij?

                Inderdaad allemaal begrijpelijk om de rij eerder te sluiten, maar zorg dan voor goede communicatie. Een simpel bordje of een melding in de app dat de rij om 19:30 sluit is al voldoende…

                  Eftelflags
                  Geloof me ik werk zelf ook in de operations van een groot pretpark en ik ben het 100% met dit sentiment eens! Het is niet fijn om als personeel telkens overuren te moeten maken en daarnaast ook onmogelijk i.v.m. de atw.

                  mikeee Ik ben het helemaal met je eens, maar aan de andere kant kan je als bezoeker ook even een beetje logisch nadenken.
                  Als een wachtrij de hele dag al twee uur aangeeft dan is het naar mijn mening ook logisch dat zo'n rij eerder gesloten wordt.
                  Andersom ook, als je met een openingsdag naar een park gaat om de nieuwe attractie te bezoeken dan kan je de klok erop gelijk zetten dat het moeilijk druk gaat zijn.
                  Mensen mogen best zelf ook een beetje nadenken en anticiperen op een situatie vindt ik en niet alles voorgekauwd krijgen via een app of een bordje.

                    JeepeeB tja, dat zouden wij inderdaad logisch vinden maar een andere bezoeker wellicht niet. In dat geval is het ook een stukje verwachtingsmanagement, het voorkomt een mogelijke teleurstelling.

                      mikeee je kunt zoveel communiceren en alsnog zullen mensen teleurgesteld zijn of boos worden omdat ze het er niet mee eens zijn. Als je inderdaad heel de dag de kans hebt om te gaan en je gaat dan pas op t einde aansluiten. Dan kan het inderdaad zo zijn dat je mis grijpt. Zelfde zoals bij de bakker.

                      Ik begrijp dat het park ervoor kiest om de rij eerder te sluiten, maar tegelijk moet je als park wel gewoon een goed en voorspelbaar beleid hebben. Het is niet aan de bezoekers om maar in te schatten welke keuze het park gaat maken, daarin vind ik dat het park echt duidelijk moet communiceren.

                      Kortom, sluit je de rij eerder? Geef het dan aan. Als je zegt: "we sluiten de rij zodat max een half uur na sluitingstijd iedereen eruit is". Dan is het logisch en kan je erop plannen. Nu moet je maar hopen dat jouw keuze de juiste keuze is.