Ik ben 38, ik hoorde hem zeker aan het begin in het donker toen de vloer “zich ging zetten” en bewoog. Toen eenmaal de muziek aan was hoorde ik het niet meer. Ik was ook overdonderd door alle details dus ik heb ‘m niet meer gehoord. Maar hij was er wel, heel duidelijk toen de vloer / systeem aan ging.

MattaM ik vind het ietwat aangezet. Er is een soort zoem te horen. Ik ervaar het niet als storend. Het zal wel een ding zijn van, als je het eenmaal hoort, ga je je eraan storen.

MattaM Iedereen ervaart die piep anders, ik heb hem tijdens de preview echt als enorm storend ervaren en hem de hele rit boven de muziek uit gehoord. Terwijl andere dezelfde rit niks hoorde.
    Ik ben zelf 35 met een lichte gehoorbeschadiging mischien daardoor gevoeliger ervoor.

Japio Het is geen zoem. Het is een piep. Een piep die je kan vergelijken met de hoge toon die je ook hoort bij kattenverjaargers in de tuin. De een hoort dit wel, de ander niet. Afhankelijk van je gehoor. Ik vind persoonlijk dat je de term aangezet hierbij niet hoeft te gebruiken.

Het is te vergelijken met dit geluid (los van het klikken van de anti roll back): dus ik denk dat het echt te maken heeft met de frequentie van de motoren voor de kleine draaischijven.

Het is een technisch verhaal, maar het heeft te maken met de statoren en de lamellen op een elektromotor met frequentie regelaar. Als bij de lamellen teveel lucht tussen zit of niet goed vast zitten is er ruimte om te resoneren. Het is te voorkomen om in de aansturing deze frequentie te laten overslaan of de motor in te pakken, maar dan kan de motor te weinig koelen met als gevolg storingen. Vervanging kan ook. Het is geen standaard iets, het kan zomaar zijn dat het maar één motor is waarbij dit gebeurd.

Efteltje je hebt er meer verstand van dan ik, dat is zeker. Als het 1 motor zou zijn met het probleem en er zijn meer motoren (vast wel), dan zou het ook een verklaring kunnen zijn waarom de een het wel duidelijk hoort en de ander niet.
      Dan zouden er bepaalde koorbanken dichterbij de vervelende motor kunnen staan dan andere, en het geluid kan op deze plekken luider zijn. Of denk ik te simpel?

Eftelabbo Vooral de pluche kat verkoopt erg goed heb ik de indruk. Wel mooi dat er zoveel soorten merchandise rondom Danse Macabre is. Hopelijk pakken ze dit alsnog op bij andere attracties. Bij bijv. DVH staan er in de wachtrij her en der van die mooie grijze mokken. Hoe leuk zou het zijn als ze die verkoopbaar maken?

John

Ik verwacht dat het de motor is van de kleinere draaischijven en dat zou verklaren waarom de verschillen groot zijn. Tegelijkertijd speelt leeftijd en gehoor ook mee. Hoe ouder je bent hoe groter de kans bepaalde tonen niet te horen. We weten uiteindelijk niet hoe de technische opstelling is onder de schijf.

Ik verwacht niet dat het de pompen zijn van de hydrauliek. Dat is meer gezoem dan een hoge pieptoon.

Jacko Elke keer als ik die wachtrij inloop, begin ik steeds over die mokken. Het wordt wel tijd ja. 😛

Let op als je de attractie aan het eind van de dag wil doen, vandaag sloot de wachtrij voor sluitingstijd van het park. Wij kwamen er 10 voor 8 en toen was de wachtrij gesloten, geen idee hoe laat hij precies dicht is gegaan.

Loekiloeki Haha, ik ook! Maar ze zijn ook zo mooi in stijl van de attractie en dan met dat logo erop. Gewoon heel mooi in zijn eenvoud.

erider, gister en donderdag was dit nog niet het geval, maar kan ergens begrijpen dat na 2 avonden een wachtrij van +60 minuten na sluitingstijd dat je op een keer zegt, sluit de wachtrij maar 15 minuten eerder.

Ik snap het wel dat de rij langzaam eerder wordt gesloten.
              Er is wel een behoorlijk team om de attractie draaiende te houden, maar logistiek gezien is het toch last minute vragen aan het personeel om over te werken.
              Dat kan je een keer doen natuurlijk, maar het moet geen vast gegeven gaan worden, dus goed dat de Efteling naar het lijkt langzaam terug te gaan naar de gewone gang van zaken.

En de foto van Jeroen zelf in de wachtrij is alleen maar hilarisch te noemen.
              Ook als je kijkt naar de mensen om hem heen die drukker bezig zijn met hun mobiel dan met hun omgeving, ze moesten eens weten wie er bij hun vlakbij in de rij staat.
              Maar goed ik denk dat wij als fans daar dan warmer voor lopen dan de gemiddelde bezoeker die geen flauw idee heeft wie die meneer met zijn koffiebekertje nou precies is.

Crowket en normale wachttijden rond sluitingstijd zijn rond de 20 minuten. Dus dat je een wachtrij van +60 minuten eerder sluit is niet heel vreemd. Vond het al bijzonder te noemen dat de efteling donderdag mensen tot 8 uur liet aansluiten met een wachtrij van 100 minuten ofzo.

Eerlijk; ik stond er altijd best fel in. 20.00 open? Rijen tot 20.00 open. Maar nu ik zelf aan de andere kant zit qua operations snap ik heel goed dat je soms de rijen bij topdrukte iets eerder dichtdoet. Je zit nu eenmaal aan de max uren van personeel, vergunning en totale operations die je continu belast.

Eftelflags ik heb ook weleens balend voor een gesloten attractie gestaan, zeker als dat een uur voor sluitingstijd was (Heidepark), maar sinds mijn dochter ride operator is bij Toverland heb ik daar ook meer begrip voor.

Het personeel werkt vaak al geen kantooruren (8 uur per dag) en dan ook nog eens op andere tijden. 's Ochtends vroeg (controle van attracties) of 's avonds laat met b.v. Halloween Nights. En hoe leuk dit werk ook is, het blijft wel werk natuurlijk en mensen willen ook een keer naar huis. Daarbij hebben ze vaak korte pauzes. Dus ja, ik kijk daar tegenwoordig ook anders tegenaan.

Ook de andere kant hoor. Dat ik denk: 'Waarom zetten ze daar geen single-riders neer?' als ik lege plaatsen zie of waarom geen plaatsen opvullen vanuit de reguliere rij?

Inderdaad allemaal begrijpelijk om de rij eerder te sluiten, maar zorg dan voor goede communicatie. Een simpel bordje of een melding in de app dat de rij om 19:30 sluit is al voldoende…