msnguy
msnguy In Duitsland zijn de regels qua arbeidstijden echt totaal verschillend met die van Nederland, dus dit systeem kun je niet vergelijken met de systemen in een Nederlands pretpark. Toen ik bij Toverland werkte, maakte ik soms dagen van 12 uur (voornamelijk met Halloween). Dan ben je, hoe leuk je je werk ook vindt, echt wel blij wanneer je kunt uitklokken.
In mijn ogen heeft het weinig met arbeidstijden te maken, “vroeger” was de Efteling in de zeven mijls zomer standaard open tot 9 uur, het personeel werkte toen ook in 2 shifts (vroeg en laat).
Vergeet niet dat veel personeel al 1 of sommige 2 uur voor opening begint (opstart) en vaak tot 1 uur na sluiting doorwerkt, hierdoor moet je al bijna op een dag waarbij de Efteling sluit na 18:00 met 2 shifts werken.
Het gaat mij meer om het principe, je beleid is sinds een aantal jaar (gelukkig!) dat de wachtrijen sluiten op sluitingstijd van het park, dan moet het niet uitmaken welke duty manager er dienst heeft om hier vanaf te wijken.
De ouderen onder ons herinneren het zich nog wel, bij alle grote attracties stonden bij de ingang borden “de ingang van deze attractie sluit vandaag om:” met een klok er onder.
Daar is de Efteling gelukkig vanaf gestapt na begin jaren 2010, en dat heeft men beleidsmatig besloten, juist om de gastbeleving te verhogen en aan te sluiten bij “de grote jongens” , dan is het gek om nu ineens daarvan te gaan af wijken.
De afgelopen welke verschillende het van dag tot dag waarbij de meeste dagen de wachtrij gewoon tot sluitingstijd van park geopend was, 2 - a 3 dagen hebben ze hier vanaf geweken wat de nodige discussie opwekte en er zelfs 3(!) beveiligers nodig waren om de rij te sluiten om 17:30, waarbij het grootste probleem zat in de communicatie of juist het ontbreken hiervan.
Het enige wat ik me kan bedenken is dat men in de avond speciale events had voor genodigden, of aanpassingen aan het rit systeem/show moest doen… of eventueel de werkzaamheden bij Aquanura op bepaalde tijdstippen niet zichtbaar wou hebben voor gasten en dat daardoor het park op een bepaald tijdstip leeg diende te zijn.