De Oosterse Geest is niet direct gelinkt aan een bestaande mythische 'geest'/djinn. Ton van de Ven haalde inspiratie uit zowel Chinese/Japanse mythologie, als Arabische djinns. Dat zou de Efteling in principe 'bewegingsruimte' moeten geven om ermee te doen wat ze willen. Het figuur zit tevens niet 'vast' aan een bepaalde thematisering/cultuur. Ik zou het zonde vinden als dit figuur niet meer terugkeert, het zag er altijd zeer indrukwekkend uit. Wellicht een plaatsje geven op het plein van de Indische Waterlelies? Dat je middels een doorgang een grot kan betreden waar de Oosterse Geest zich bevindt. Heb je gelijk een nieuw 'sprookje', ik denk dat ze een leuk verhaal erbij kunnen verzinnen.
Het griezelthema lijkt overigens goed aan te slaan bij 'het volk', dus voor in de toekomst lijkt het me zeker niet uitgesloten dat de Efteling meer met dit thema gaat doen. Misschien kan de Oosterse Geest dan een waardig plekje in het Huyverwoud krijgen met een bijpassende attractie?
Verder wat Danse Macabre betreft: leuk om te zien dat er zo'n grote hype is ontstaan. Ik denk oprecht niet dat de Efteling dit verwacht had. Het Marketingteam heeft echt enorm goed hun best gedaan. Een special bij Humberto, influencer campagnes die, hoe irritant sommigen het ook vinden, echt veel interactie hebben opgeleverd. Ik merk dat het echt 'leeft' deze week. Ook mensen die ik spreek die normaliter niet enorm geinteresseerd zijn in de Efteling, hebben het over DM. Ook de merchandise is een enorm succes. Je ziet dan toch weer dat merchandise echt een grote 'comeback' heeft gemaakt de afgelopen jaren. Wellicht overgewaaid vanuit de VS en Azië waar dit altijd al een grote rol heeft gespeeld. Mensen vinden het leuk om tastbare herinneringen mee te nemen en aarzelen niet om hier ook flink wat geld voor uit te trekken. Al is het maar om 'unboxings' te doen op TikTok. Ik hoop dat De Efteling de komende jaren vaker investeert in goede merchandise, het was een aantal jaren namelijk echt bagger.