Herbergier Je weet niet wat je er voor terugkrijgt. Wellicht wel een Spookslot 2.0.
Het Spookslot wordt vervangen door Danse Macabre
Ontzettend zonde dat het Spookslot gaat verdwijnen, maar het zat er al een tijdje aan te komen.
Herbergier Hier kan ik mijzelf niet in vinden. Mensen veranderen, smaken veranderen. Je moet als parkzijnde mee veranderen.
Sommige zaken zijn populair, zoals Droomvlucht, Python en Carnaval Festival, maar het Spookslot is gewoon achterhaald. Deze zaak is geen publiekstrekker, onderhoud liep net wat verder als elders in het park (dit is wel shame on you, Efteling...) en het concept is niet van deze tijd. Het park had de keuze moeten maken om 10-15 jaar geleden de zaak volledig te herzien, dat is niet gebeurd.
Om alleen zaken in het park te houden onder het mom van 'het was 1 van de eerste attracties', dan heeft het voor een groot deel van de bezoekers alleen nostalgische waarde, een groep die ook steeds kleiner wordt. Afbreken en vervangen was nu nog de enige logische keus.
Dat ze de plank misslaan kwa nieuwe toevoegingen, dat is discutabel. Ik weet dat mensen geen fan zijn van Max en Moritz, maar volgens mij heeft deze zaak velen nog verrast. Daarnaast is dat ook geen zaak voor onze doelgroep. Voor de doelgroep waarvoor deze achtbaan bedoeld was is deze zaak perfect, en dat is al een aantal keer aangetoond. Daarnaast wordt met de nieuwe bakkerij het gebied ook goed opgepakt, zodat er een duidelijke samenhang komt, iets wat de Efteling al veel eerder had mogen doen.
Daarom kijk ik ook uit naar Sirocco en het gebied. Sure, Monsieur Canibale was grappig, maar het gebied miste samenhang, dat was een grote irritatie. Nu krijgt het gebied de make-over die het altijd al nodig heeft gehad, en ik kan zelf niet wachten om te zien hoe het er uit komt te zien. Op papier belooft het veel. Idem het nieuwe Rijk, maar daar zullen we nog even op moeten wachten.
De Efteling vaart een nieuwe stroom, dat is even wennen natuurlijk. Een nieuw ontwerpteam, andere keuzes. Het park kan niet altijd hetzelfde blijven, dezelfde keuzes maken. Er moet vernieuwd worden, ieder park moet dat. Toevoegingen als Droomvlucht zullen een once in a lifetime toevoeging zijn, zoals dat voor veel parken nu is, dat moeten we ook echt niet verwachten. We moeten openstaan voor hoe de nieuwe generatie het park visualiseert, met nieuwe technieken, nieuwe ideeën. De Efteling gaat voor altijd een hele mooie combi oud/nieuw blijven, maar achterhaald trekt geen bezoekers.
- Bijgewerkt
Herbergier Nee Efteling is niet mijn park meer, ik ga wel naar Drievliet of Duinrell toe, die kwaliteitstandaard is tegenwoordig schijnbaar toch hetzelfde. Bah.
Hoe zeer ik zelf de ombouw van de Python niet snap en het jammer vind hoe de vervanger van de Bob is uitgewerkt, het park heeft met Baron, Symbolica en de twee recentste uitbreidingen toch wel laten zien dat het ook prima attracties/horeca nog steeds weet neer te zetten.
Dus ja, er zijn barstjes die wat angstig kúnnen maken voor wat er komen gaat, maar ook genoeg mooie projecten die me nog wel hoop geven dat de vervanger van het Spookslot echt wel wat wordt. Aan het bedrag zou het niet moeten liggen.
Laten we voordat de plannen bekend zijn, nu ook niet te negatief zijn, allicht maken ze er een prima vervanger van. Want volgens mij is het voor het gros wel duidelijk dat het Spookslot ook wel gewoon op en wat uit de tijd was.
RoelRoel In phantasialand is totaal geen ruimte en veel van die attracties waren kwalitatief erg laag
En Spookslot is voor deze tijd kwalitatief erg laag.
Ezra Helemaal eens! Daarnaast commercieel gezien is het ook een logische beslissing. Ze willen naar 7 miljoen bezoekers en alle attracties die zijn verdwenen de afgelopen jaren waren verouderd en hadden een lage capaciteit. Het spookslot was de laatste attractie in deze rij. Hierdoor zie ik een fata en droomvlucht ook niet snel verdwijnen.
Bob naar M&M
polka naar Nest
spookslot naar ?
Verder zie je dat de Efteling vaak wel kijkt naar de ideeen van oude ontwerpers. Zie de baron en symbolica ideeen die al jaren op de plank lagen en zijn uitgevoerd.
Ben nu heel erg benieuwd naar wat de attractie gaat worden. Gaat het onderdeel van anderrijk blijven of gaat het bij fantasierijk worden getrokken.
- Bijgewerkt
Pascal-Manu Nee, dat is het niet. Je kan het niet afdoen als een simpel animatronic showtje. Het is een meesterwerk in sfeersetting, en het was een pioniers in grootsheid in die tijd. Een inluiding van een nieuwe tijd. En dat je dat zonder überhaupt een persbericht ofzo aankondigt doodleuk in een interview vind ik zoveel disrespect voor de attractie, ik schrik er eigenlijk van. Ik sta niet meer achter het beleid van de Efteling, wel CF opknappen maar dit laten slopen. Walgelijk.
Het is de eerste attractie die vernietigt word in de Efteling waar ik wel verdrietig van ben en het echt zonde vind.
In het verleden kwam vaak in de wandelgangen voorbij dat het een pardoes attractie moest worden, maar daar zie ik niks in. Dat is het ergste wat je naar Ton kan doen, het thema vervangen door iets wat die haatte.
Als een attractie zo slecht wordt gewaardeerd, dan is het logisch dat het vervangen wordt. Zeker als het gebouw zelf ook op is. Wel enorm jammer, toch een iconisch gebouw...
- Bijgewerkt
Haha, wat een heerlijke splijting in dit topic! Ik ben van team slopen Ja, het gebouw en de sfeer rondom de attractie ga ik missen, maar het interieur is toch verschrikkelijk. Het is donker, het gaat van hak op de tak en is eigenaardig genoeg toch langdradig. De tijd heeft de binnenkant van de attractie al tien keer ingehaald. Laat de Toorn der Goden 2.0 maar komen!
- Bijgewerkt
Robkuh84 Als een attractie zo slecht wordt gewaardeerd, dan is het logisch dat het vervangen wordt. Zeker als het gebouw zelf ook op is. Wel enorm jammer, toch een iconisch gebouw...
100% eens. Het gebouw is gewoon op. Slopen en vervangen is wellicht goedkoper dan restaureren en er iets nieuws in te stoppen. Bovendien is het kale gebied tussen Spookslot en M&M echt te kaal om daar niets mee te doen. Onderstaande lijkt me wel wat:
Iemand plaatste dit in december al, maar ik hoop echt dat ze iets gaan bouwen in deze trant. Ik hoop dat ze het gebied van het Spookslot gaan betrekken bij Fantasierijk. En hopelijk wordt het nieuwe hotel op het Dwarrelplein ook bij Fantasierijk betrokken (al is het laatste bedoeld voor een ander topic).
broodje123 In het verleden kwam vaak in de wandelgangen voorbij dat het een pardoes attractie moest worden, maar daar zie ik niks in. Dat is het ergste wat je naar Ton kan doen, het thema vervangen door iets wat die haatte.
Symbolica is er gekomen. En dat was de attractie die er moest komen, in het teken van Pardoes. Ik vrees voor jou dat er op de plek van het Spookslot iets komt in de vorm van de Toveracademie.
- Bijgewerkt
Wat een nieuws op deze ochtend… tja Spookslot was inderdaad achterhaald, maar HELEMAAL slopen, knettergek zijn ze daar in Kaatsheuvel geworden. Had de huidige show als voorshow gebruikt voor de nieuwe droptower, wat gaan er jammer genoeg zoveel herinneren weg, van mijn opa die het heeft gebouwd en waarvan wij generaties genoten hebben, vooral van Danse Macarbre
- Bijgewerkt
Knettergek als een gebouw ansich gewoon op is? En misschien niets kán blijven staan, je weet niet op welke informatie de beslissing gemaakt is.
Ik kan zelf ook vaak genoeg fel uit de hoeken komen als het om de Efteling gaat en nogmaals, begrijp echt niet alle beslissingen en uitbreidingen/vervangingen van de laatste tijd of in ieder geval dan niet de kwaliteit ervan en ben het niet eens met het gevolgde beleid afgelopen jaren wat ik wat zwalkend vind. Het lijkt vooral of ze -ook voor corona- constant overvallen worden door situaties waar ze snel beslissingen over moeten nemen.
Maar een beetje reflectie dat een gebouw van ruim 40 jaar ook gewoon totaal op kan zijn en het feit dat de attractie gewoon niet populair was en we niet weten wat ze ervoor terug plaatsen, is wel op zijn plaats.
- Bijgewerkt
Dat is toch wel vervelend wakker worden zo op de maandagochtend met dit nieuws. Ik vind het wel jammer dat deze iconische attractie verdwijnt. Maar als ik met minder emotie naar de attractie kijk zou ik bij een enquete bij de uitgang van het slot de attractie ook geen 8 of 9 meer geven als je net in symbolica, baron, enz. zou zijn geweest. Dan is het toch logisch dat de Efteling het spookslot vervangt voor iets nieuws. Ik ben benieuwd naar de concept art en uitvoering daarvan, voordat ik echt een oordeel kan geven of het vervangen ervan een enorm gemis zou zijn.
Waar ik wel extreem rouwig om ben is dat ik mijn wekelijkse Danse Macabre zou moeten missen (dan krijgen we na de vervanging van de muziek van Monsieur Canibale zeker ook wel twee vernieuwde Aquanurashows).
broodje123 En dat je dat zonder überhaupt een persbericht ofzo aankondigt doodleuk in een interview vind ik zoveel disrespect voor de attractie
Sinds wanneer is een krant geen pers meer? Want het is redelijk onwaarschijnlijk dat het BD na lang onderzoek weet dat het spookslot vervangen gaat worden en de Efteling om een reactie heeft gevraagd in de vorm van een interview. Zeer waarschijnlijk heeft de Efteling zelf aan het BD deze informatie gegeven + interview. Dus ik snap niet waarom je dit niet als een persbericht zou kunnen zien?
Mijn God, wat kunnen sommige van jullie toch een drama maken. En dan telkens die vergelijking met de Phyton.
Leef niet in het verleden, maar kijk naar de toekomst.
- Bijgewerkt
Het Efteling Blog heeft ook een artikel gekregen met wat meer info:
Hierin wordt gesproken over een compleet nieuw themagebied met een overdekte attractie:
In 2024 opent de Efteling een imposant nieuw hotel én een compleet vernieuwd themagebied met een overdekte attractie!
Hoewel de Efteling op dit moment gesloten is en het nog niet bekend is wanneer we weer open mogen, kijken we vooruit richting de toekomst. In 2024 breiden we de Efteling uit met een imposant hotel naast de Hoofdentree. Bovendien voegen we een compleet vernieuwd themagebied met een overdekte attractie toe! De werkzaamheden voor beide toevoegingen starten in 2022, het jaar dat de Efteling haar 70-jarig jubileum viert.
https://www.efteling.com/nl/blog/nieuws/20220124-nieuw-hotel-en-vernieuwd-themagebied-in-2024
Pascal-Manu Dat weet ik ook, maar dat betekent niet dat ik het er mee eens ben.
Ik vind het zeker jammer maar ook begrijpelijk. Uiteindelijk zal mijn sentiment vooral bepaald worden door wat ze er voor terug gaan plaatsen. Als dat een schot in de roos is dan zal ik er niet meer zo mee zitten, maar als het een miskleun wordt dan zal ik het waarschijnlijk eeuwig zonde blijven vinden.
Marvin Als de Efteling dat zonder pardon tegen de vlakte gooit dan heeft de huidige leiding totaal geen respect voor of feeling met het erfgoed dat de Efteling heeft.
Bij deze is dat dus definitief het geval. Ik snap helemaal dat het Spookslot als attractie niet meer de meest populaire attractie zal zijn en dat er iets "moet" gebeuren. Maar zonder pardon de eerste echte attractie in het park van een van de beste ontwerpers die het park gehad heeft tegen de vlakte gooien dat gaat er bij mij niet in. Zeker niet nadat je er wel voor kiest om een kale achtbaan als de Python te renoveren (waar ik wel voorstander van was ook).
Overigens ook wel een grappige quote uit het artikel wanneer Fons gevraagd wordt naar wat er dan voor in de plaats komt:
Wat het wordt? Het is een beetje onze strategie om niet meteen alles weg te geven
Bij elke recente vervanging (PandaDroom > Fabula, Bobban > Max & Moritz, Polka Marina > Nest) stonden ze klaar met de plannen voor wat er voor in de plaats zou komen maar nu houden ze ineens de lippen stijf op elkaar? Ik denk dat ze beseffen dat het eigenlijk niet zo goed te verantwoorden is wat ze hier aan het doen zijn.