Ik vindt het oprecht jammer dat het spookslot het veld moet ruimen. Voor mij is het een attractie die de tussen stap is van sprookjesbos naar attractiepark. De doorontwikkeling van de Indische Waterlies, wat de eerste overdekte mechanische voorstelling was, en de opmaat naar Fata Morgana. Ik vindt het geweldig om de verhalen te lezen/horen van de mensen die aan deze attracties meegewerkt hebben. Dit moet echt een unieke tijd zijn geweest, een unieke samenwerking tussen een ontwerper die een sfeer bedenkt, creatieveling die dit omzetten naar een uitbeelding en techneuten die het tot leven brengen. En de attractie die perfect past bij de Efteling reclame waarbij de ouder zijn kind mee neemt en de ervaring deelt.
In mijn ogen is het spookslot niet verouderd, het is wel oud maar dat hoeft geen beperking te zijn. Het spookslot heeft een enorme sfeer, het verhaal erachter ken ik ook niet. Ik heb het gelezen maar was het even snel ook weer vergeten. Voor mij is de hoofdvoorstelling ook meer een voorstelling op muziek. Het hele plaatje, het gebouw, de wachtrij en de hoofdshow kan zich nog steeds meten met menig (mechanisch) spookhuis. Dat je de voorstelling van 1 plek bewonderd in plaats van er door heen te lopen of te rijden is in mijn ogen ook uniek.
Dat de techniek houtje-touwtje is geloof ik niet zo in want anders had het geen 44 jaar gedraaid. Inmiddels zal er ook al veel vervangen zijn, een dergelijke attractie vernieuwd door slijtage voor een deel zichzelf. Overigens hoor je bij de defectenspotters niet vaak dat er iets in het spookhuis het niet doet (mogelijk slaan ze het spookhuis altijd over 😉).
Bouwkundige brandveiligheid zal een aandachtpunt zijn, maar veel zal naderhand zeker aangepast zijn, zoals vluchtweg verlichting, branddetectie, ontruiming, brandwerend afdichten van muurdoorvoeringen, brandwerend bekleden van constructies etc. Als de ontruiming goed geregeld is hoeven de gebruikte materialen die brandbaar zijn geen probleem te zijn. Overigens zullen er intussen best zaken in de voorstelling vervangen zijn, waarbij in de nieuwe situatie gebruik gemaakt is van vlam dovende materialen. Het exterieur heeft al lang weinig liefde mogen ontvangen. De degradatie is niet zo gek voor de tijd dat het gebouwd is in combinatie met de gebruikte materialen dit is een kwestie van regulier onderhoud waar om een of andere reden geen prioriteit aan is gegeven.
Ongetwijfeld zal er een groot bedrag uit getrokken moeten worden om het slot weer in goede conditie te krijgen. Maar of dit in verhouding (bezoekers aantallen, m³, waardering o.i.d.) hoger is dan wat er aan de Indische Waterlelies of Roodkapje is uitgegeven waag ik te betwijfelen. In mijn ogen is voor de Efteling het bezoekersaantal van 7 miljoen een mikpunt geworden, waarbij om dit te bereiken, als eerste een set oogkleppen zijn aangeschaft. Om 7 miljoen bezoekers een goede ervaring te geven zijn attracties met een hoge daadwerkelijke capaciteit een must. Bij die filosofie passen investeringen als M&M en bijvoorbeeld het hotel. En op het punt van capaciteit scoort het spookslot niet erg best. Ik vermoed daarom dat als je de attracties in de volgorde sorteert op bezoekers doorstroom dat je het volgende “slachtoffer” aardig kunt inschatten. Dit voor een management de makkelijkste manier om onderbouwd de beslissing te nemen. Ook de plek zal meegespeeld hebben want als het slot midden in het sprookjesbos had gestaan geloof ik niet dat deze was opgeruimd. Bij een stijging van het bezoekers aantal van 5 naar 7 miljoen mag je verwachten dat het bezoekersaantal van het spookslot ook stijgt met 40% maar dat terzijde.
Aan elke beslissing die een directie neemt kleeft een consequentie en zeker in het geval van een spookslot kleeft daar ook een hoop sentiment aan. Wat je er ook van vindt, ze doen in ieder geval hun werk, ze nemen een beslissing en dat kan ook weer tot iets heel moois leiden. Dat zal ongetwijfeld zo zijn, anders zou ik niet graag in hun schoenen staan.
In communicatie vindt ik de Efteling niet heel sterk. Ze zullen iets gedacht hebben van, het is een beladen beslissing, laten we het, om het wat meer gewicht te geven, de directeur maar laten vertellen. Echter in het kranten artikel is het min of meer een bijzaak. Als ik dan de aandacht op radio en tv daar langs houdt gaat dat toch veel meer over afdanken van het spookslot dan over de nieuwe plannen. Volgens mij is daar een verkeerde inschatting gemaakt.
Maar goed, ik vindt het jammer en zal de komende tijd er nog een paar keer langs gaan. En dan gaan we weer verder, er komt vast iets moois voor terug.