Aurelius Ik vind het toch meer dan een semantische kwestie. Want de fabuloods plat gooien zat er totaal niet in. Dus wat dat betreft maakt Progress wel een punt. Daar naast: de Efteling focust nu meer op themagebiedjes maar nog steeds wel kleinschalig en lokaal. Als je deze 3 attracties tegelijk had aangepakt heb je ineens heel je anderrijk omgetoverd tot 1 groot themagebied wat, naar mijn mening, wel heel erg afsteekt tegen het versnipperde karakter van de Efteling.

JrmWrm Als je deze 3 attracties tegelijk haad aangepakt heb je ineens heel je anderrijk omgetovert tot 1 groot themagebied wat, naar mijn mening, wel heel erg afsteekt tegen het versnipperde karakter van de Efteling.

Maar dan nog hoeft één grote operatie niet te leiden tot een gelijkvormig gebied. Daarbinnen kan je nog steeds afgesloten gebieden hebben met een eigen karakter.

JrmWrm Want de fabuloods plat gooien zat er totaal niet in.

Ho, ik zeg nergens dat die loods plat moet (al zou ik dat zelf wel graag zien). Maar ook een 3D film kan in een groter themagebied ingepast worden en er zijn bovendien hier op het forum vaak genoeg voorstellen gedaan voor flying theaters en wat al niet meer.

Ook keur ik nergens de huidige themagebiedstrategie goed of af. Ik vind de Efteling bij uitstek een park waar zo’n gekunsteld idee niet per se nodig is, omdat het gros van de attracties door stijl, lijnvoering en thematiek als van nature bij elkaar passen. Maar idealiter zou er dan wel een groene buffer tussen verschillende attracties bestaan óf moeten attracties in hun stijlen zo coherent moeten zijn dat dat niet nodig is. Beide voorwaarden ontbreken vooralsnog tussen het M&M-plein en de Pardoespromenade en daar had wat mij betreft wat meer aandacht voor mogen zijn vanaf de start van de vervangingen.

JrmWrm heb je ineens heel je anderrijk omgetovert tot 1 groot themagebied

Dat valt best mee toch? Pirana en Fata Morgana zijn toch wel een aanzienlijk deel van het Anderrijk en die gaan voorlopig nergens heen. Als alles net wat beter was uitgevallen voor de Efteling qua vergunningen en het Strookrijk was het juist een mooie kans geweest om van een locatie die attracties huist die of "op" zijn of niet echt in de Efteling passen een mooier geheel te maken.

Nu zit je op zo'n A-locatie weer voor heel wat jaren vast aan twee attracties die, ondanks dat ze goed passen binnen het familiekarakter van de Efteling en waar Max & Moritz toch echt wel een goede toevoeging is voor de kleineren, nou niet bepaald thematische hoogstandjes zijn.

Maar ik ben zeer benieuwd wat de Efteling met de Spookslotlocatie gaat doen! De Efteling is zich bewust van de historische waarde van het Spookslot, dus ik heb er vertrouwen in dat ze hun best doen er iets moois voor terug te laten komen.

Brabander Overigens is dit nu wel een veel beter moment om veel afgesloten te hebben dan bijvoorbeeld vanaf april. Hopelijk is het dan minder zichtbaar.

Eens, de conclusies zijn ook wat voorbarig ook vanuit mij dat dit gelijk een bouwsnelweg voor 2 jaar door het park zal zijn. Ook ik heb mijn emoties in reacties over verdwijnen Spookslot, ook al ben ik nog hoopvol op een waardige vervanger.

Voor nu ga ik maar uit van een renovatie van de Pardoes Promenade en een Efteling die overvallen is door plotseling open en snel weer een deklaag nodig had voor de bezoekers omdat de Promenade open lag. Hopelijk ligt de Promenade er deze zomer gewoon weer keurig bij.

Het eerste protest is gespot!

Aurelius Ho, ik zeg nergens dat die loods plat moet (al zou ik dat zelf wel graag zien). Maar ook een 3D film kan in een groter themagebied ingepast worden en er zijn bovendien hier op het forum vaak genoeg voorstellen gedaan voor flying theaters en wat al niet meer.

Daarom zou ik het wél vreemd vinden als er op de plek van het Spookslot een soort flying theater of dome theatre, of weet ik veel wat voor scherm-hybride attractie komt... Dat gaat dan toch héél erg in het vaarwater van de onpopulaire attractie die nét aan de overkant te vinden is en die door niemand écht als een nostalgisch stukje Efteling wordt gezien, en die vanuit meerdere hoeken een doorn in het oog blijft. Zelfs al is de film recent vernieuwd en is het nu een stukje beter, dàn nog.

Kan natuurlijk ook dat de ingang van deze nieuwe attractie niet op dezelfde locatie als de ingang van het Spookslot komt. Dan maak je de vergelijking toch minder snel. Ook een echte darkride op deze locatie zou vlak naast Symbolica liggen. Dat is nog net wat anders dan de achtbanen die Ruigrijk, dat is minder 'concurrentie' en eerder het losse thema van deze hoek.

Michael Nu ik er wat langer naar kijk, ik denk dat dit nog niet voor het Spookslot is, maar dat men gewoon bezig is met het onderhouden van de promenade. Die bouwhekken staan ook tot Polle's Keuken en daarheen een bouwweg aanleggen is niet heel logisch.

Maar dan zou je toch niet de wonderwachters weghalen en allemaal vlak maken?

Meint Nu zit je op zo'n A-locatie weer voor heel wat jaren vast aan twee attracties die, ondanks dat ze goed passen binnen het familiekarakter van de Efteling en waar Max & Moritz toch echt wel een goede toevoeging is voor de kleineren, nou niet bepaald thematische hoogstandjes zijn.

Ik heb ook zeker zo mn kritiek op M&M en Fabula. Maar Fabula helemaal tot iets anders ombouwen terwijl die attractie amper 20 jaar oud is lijkt me gewoon erg onrealistisch. En dat M&M gebreken bevat ligt meer aan het ontwerp van die attractie dan aan het gebrek van visie toch? Uiteindelijk zie ik dan ook weinig voordelen van het spookslot en bob gebied in 1 keer tegelijk aanpakken als je er toch 2 werelden van maakt. Zeker omdat dat financieel een enorme investering zou zijn. En zoals je zelf ook al aangeeft heeft de Efteling gewoon pech gehad mer zowel de bestemmingsplan procedure als Corona wat betreft planning en financiën.

ik test even iets ivm de ongelezen status problemen van dit topic
        geen paniek 😅

Edit: het zou nu voor iedereen 1x compleet op ongelezen moeten staan en daarna weer goed moeten werken.

PretparkPro Het zou eigenlijk wel geweldig zijn om in het sprookjesbos een spookslot 2.0 te bouwen.

• Floyle heeft hierop gereageerd.

MisterVW Het zou natuurlijk wel fantastisch zijn als ze het Spookslot 2.0 (in een zelfde soort setting) tegen de parkeerplaats aanbouwen in het sprookjesbos inclusief doorgang pad richting zijkant droomvlucht. Kan je meteen de ingang van Droomvlucht verplaatsen naar het sprookjesbos, word het toch nog één geheel en krijg je op het Sint Nicolaasplein ook een stedelijker plaatje met misschien nog ruimte voor een kleine infill.

Spookslot staat afgelopen dag(en) steady in de top 5 qua wachttijden. Niet meer dan 10 minuten wel te verstaan.

laurenstp Dat verbaast me niet zoveel. Ook voor de afgelopen lockdown stond hij vrijwel altijd op 10 minuten, dat is gewoon hoelang je hooguit moet wachten voordat de volgende show begint. Het is dat de andere attracties zo rustig zijn vandaag.

Ik vraag me af wat de wachttijden voor het Spookslot zullen zijn komend weekend. Gaan mensen echt nu al afscheid nemen? De Coronacapaciteit van het Spookslot is echt een hel. Het zou best bijzonder zijn wanneer de rij straks ineens buiten begint (zelfs met mensen die 1,5 meter afstand houden in de rij). Voor mijn gevoel waren de wachttijden bij het sluiten van de Bob en de Pegasus ook niet veel langer dan normaal. Gaan we dit weekend de die-hard fans echt zien? En zijn dagjesmensen bereid om een uur te wachten voor een verouderde show? We gaan het zien over 2 dagen!

Ik vraag me af waarom we niks te zien kregen over de vervanger van het Spookslot. We kregen bij Polka en de Bob gelijk iets te zien van Nest! en Max & Moritz, maar hier niks.

Wat het ook is, best case scenario is een soort Spookslot 2, hetzelfde idee maar dan grootser. Daarmee bedoel ik niet dat het een herbouw wordt, maar meer een nieuwe, moderne attractie hevig gebaseerd op het huidige slot. Denk aan bijv een dark ride die meer op het 'verhaal' ingaat, en bijv ook door een recreation van de huidige hoofdshow gaat.

QDude24 Ik vraag me af of het huidige verhaal wel boeiend genoeg is. Bovendien kwam er van velen de roep bij Symbolica dat er te veel verhaal aanwezig was. Een nieuw slot zie ik zeker zitten maar het huidige verhaal vind ik niet zo sterk. Het verhaal is bovendien ook pas achteraf bedacht om de hoofdshow wat meer body te geven.

Tim Met het huidige verhaal bedoelde ik ook niet letterlijk hetzelfde gebruiken, maar meer een reworked versie. Overigens vind ik juist dat er bij Symbolica amper verhaal is, het is gewoon een rondleiding door Pardoes, meer niet.