Njit

We weten nog niet hoe groot de attractie wordt, maar in vergelijking met andere Efteling attracties, ben ik zelf van mening dat het qua capaciteit wel meevalt en zeker niet tegenvalt.

Even wat capaciteitcijfers(per uur):

Python 1400
Symbolica 1700
M&M 1800 (Gezamenlijke capaciteit)
J&dd 1750 (Gezamenlijke capaciteit)
Droomvlucht 1800
Fabula 1760
Pirana 1500
Baron 1000
Vogelrok 1600
Carnavalfestival 1600
Vliegende Hollander 1900
Fata Morgana 1800
Villa Volta 1200
Sirocco 1200
Pagode 720
Gondoletta 1080
Halve Maen 1200
Tufferbaan 1200
Vervanging spookslot 1250

Dit maakt een totale capaciteit van 26.260 personen per uur. Op drukke dagen heeft de efteling een gemiddelde van 40.000 personen rond lopen, waarvan een deel niet eens in attracties kan/gaat/niet overal in durft/of afziet van wachten.

Ik vind dat de nieuwe attractie met een capaciteit van 1250 personen daarom echt niet tegenvallen.

The_Real_Infernape En nu komt er een attractie terug van 25 miljoen euro! Alleen Symbolica is nog duurder.

Dit zei ik ook al in het topic over het hotel, het is inderdaad heel leuk om bouwkosten te vergelijken tussen attracties, maar we moeten wel de inflatie en enorme stijging in bouwkosten niet vergeten. Sinds 2016 zijn bouwkosten met meer dan 30% gestegen tot nu. Dus Symbolica zou vandaag de dag rond de 50 miljoen hebben gekost. Dus de bouwkosten anno 2022 zeggen niet echt veel meer over de kwaliteit t.o.v. oudere attracties.
Maar dat wilt niet zeggen dat de Efteling voor die 25 miljoen euro niet iets prachtigs in het gebied kan neerzetten. Dat hebben ze in het verleden echt wel aangetoond.

Wauw, wat een extreme reacties op dit nieuws die ik totaal niet snap. De show is achterhaald, gedateerd, alles van het gebouw stort bijna in en medewerkers kunnen niet eens meer door de hoofdshow lopen zonder door de vloer te zakken. De enige manier om dit te onderhouden was het hele gebouw plat te gooien en opnieuw bouwen en dat zou de de slechtste keuze zijn. Want er is 0 reden om Spookslot te herbouwen. Het was in de jaren 70 en 80 misschien een topper, nu staat 'ie voor mij helemaal onder aan de lijst van de attracties en heb hem in al die jaren nog maar 1 keer gedaan. Houdoe en op naar iets nieuws!

Wauw. wat een nieuws op de maandagochtend! Ik ben zelf een enorm fan van het Spookslot. Als klein kind durfde ik er nooit in door de Oosterse geest en de hoofdshow heeft 1 van de mooiste muziekstukken uit het hele park.

Het Spookslot is echter al jaren verouderd. Tijdens mijn eerste Efteling abonnement in 2007 zei ik al dat ik verwachtte dat dit de eerste attractie zou zijn die tegen de vlakte zou gaan. Hierin had ik ongelijk want dat werd de Pegasus, maar na 15 jaar is het dan toch echt zo ver...

Vind ik het jammer? Ja. Ik hoop dat de Dance Macabre een plekje vindt in de nieuwe attractie. Ik hoop ook op een ode aan de prachtige ronde zaal. Van de hoofdshow zal ik alleen de monniken en het brandende meisje gaan missen. De rest voelde namelijk al wel verouderd. Ik snap ook niet helemaal waarom de Python mag blijven en dit stukje historie niet, maar de staat van het gebouw zou hier wel doorslaggevend in zijn...

Wat ik mijzelf al helemaal afvraag: wat gaan ze straks met Aquanura doen? Beiden "normale" symfonieën bevatten straks muziekstukken welke niet meer in het park te horen zijn als de Dance Macabre verdwijnt. Gaan we eindelijk een échte derde symfonie krijgen?!

Goh, ook ik zag deze niet aankomen. Ik had verwacht dat men het spookslot wel zou gaan redden. Al is het maar om het enorm mooie gebouw dat er omheen staat. Aan de andere kant was het natuurlijk al een teken dat de bouwhekken tussen MM en het spookslot bleven staan en er zo weinig in dat gebied gebeurde. Met MM en Fabula was het ook wel een beetje een vreemde eend geworden, hoe mooi hij daar ook stond tussen de bomen...

Met MM, Bäckerei Krümel en Nest! heeft de Efteling duidelijk een nieuwe stijl ingezet. Ik moet zeggen dat ik het nog niet zo lelijk vind. Ik ben dan ook heel benieuwd wat er voor terug komt.

Marvin Bij elke recente vervanging (PandaDroom > Fabula, Bobban > Max & Moritz, Polka Marina > Nest) stonden ze klaar met de plannen voor wat er voor in de plaats zou komen maar nu houden ze ineens de lippen stijf op elkaar? Ik denk dat ze beseffen dat het eigenlijk niet zo goed te verantwoorden is wat ze hier aan het doen zijn.

Dat is een beetje een kromme redenering. Dus omdat de Efteling nog geen concept-art heeft vrij gegeven is men zelf bewust dat men 'verkeerd' handelt? In de door jou genoemde voorbeelden ging het om een herplaatsing die vrij snel neergezet werd. Voor dit gebied gaan ze twee jaar de tijd nemen. Als je de bezoekers daarin wil gaan verrassen dan kan je veel beter juist terughoudend communiceren om iedere keer de bezoeker te verrassen.

Ja, de gevel was prachtig met die klimop....

Ja, de gang naast het slot had een majestueuze Pieck-sfeer...

Maar de rest kan me gestolen worden.

Als het nieuwe gebouw ook dit soort sfeervolle elementen heeft, ben ik al tevreden. En we krijgen er ook nog eens een echte ride bij.

Als ik dan al mag filosoferen over een attractie zou ik het volgende gaaf vinden:

Een darkride in Efteling stijl zoals BuZz lightyear van Disney en een intamin drop toren. Persoonlijk zou ik het gaaf vinden als het in pardoes stijl is.

p.s. ik hoop dat ze hiermee ook het zicht op de panda loods ook mee gaan verhelpen.

Ik snap een hoop van de reacties hier niet echt. Mensen die het niet zien aankomen? Die het zonde vinden? Er gaan al jaren geruchten de ronde dat Spookslot gesloopt gaat worden, dit zou dan toch geen onverwachts bericht moeten zijn? Ik vind het zelf eigenlijk een wonder dat dit nog niet eerder is gebeurd. Ja, het Spookslot is een belangrijke schakel in de geschiedenis van de Efteling, maar voor 99% van de bezoekers heeft dit 0 toegevoegde waarde. Spookslot is en blijft een attractie die door de meeste mensen wordt overgeslagen, en is ook gewoon niet meer van deze tijd. Ik ben vooral benieuwd naar wat er nu voor in de plaats gaat komen, €25 miljoen budget en 1250 personen per uur wijzen mijns inziens namelijk niet direct naar die veel besproken drop tower...

Droevig nieuws. Een prachtig sfeervol gebiedje dreigt te verdwijnen. Al treur je niet om de hoofdshow, dan toch wel om het pittoreske aanzicht van de gevel, de gaanderij of Bij Jonas. Moet je beslissingen sturen op basis van enquêtes voor daggasten? Als je puur de waarderingscijfers als maatstaf neemt, vraag ik me af wanneer het Diorama tegen de vlakte gaat.

Op het plannetje lijkt het alsof een groot deel van het Heksenpad opgeofferd zal worden. Zo verdwijnt een van de meest groene, intieme plekjes van het park. Binnenkort wil ik vooruitkijken, nu overheerst droefenis.

Omdat veel mensen het Spookslot links laten liggen, kan je de capaciteit van de nieuwe attractie (1250 p/h) amper vergelijken met die van het Spookslot in 2022. Op een drukke dag in de Edteling gaan bij wijze van nog geen vijfhonderd mensen per uur naar het Spookslot.

• Lin vindt dit leuk.

Marvin Maar zonder pardon de eerste echte attractie in het park van een van de beste ontwerpers die het park gehad heeft tegen de vlakte gooien dat gaat er bij mij niet in. Zeker niet nadat je er wel voor kiest om een kale achtbaan als de Python te renoveren (waar ik wel voorstander van was ook).

Ik vind eigenlijk dat je pas dit soort uitspraken kan doen als je alle overwegingen kent én als je weet wat ervoor in de plaats gaat komen.
    De geruchten gaan al een tijd dat het gebouw helemaal op is. Dan móet je op een gegeven moment iets doen, of het nu door Ton van de Ven ontworpen is of niet. Wellicht maken ze bij een herbouw wel weer gebruik van zijn ontwerpen.

De vergelijking met de Python vind ik ook niet helemaal fair. Die vervanging heeft 4,5 miljoen gekost, dat is voor Eftelingbegrippen niet bijzonder veel.
    Als men het Spookslot nu van de grond af opnieuw zou opbouwen, zou dit al snel 15-20 miljoen euro kosten denk ik. En dan is het nog maar de vraag of het dan wél veel bezoekers trekt.

Progress Ik vind eigenlijk dat je pas dit soort uitspraken kan doen als je alle overwegingen kent

Ergens is het dan toch spijtig dat de sloop beperkt blijft tot één zinnetje in een persbericht. Ik hoop dat er binnenkort meer naar buiten komt over de afwegingen die men gemaakt heeft, wat er in het archief verdwijnt, enzovoort.

Bah, het zat eraan te komen maar als het dan toch door het park gevestigd wordt komt het toch als verrassing…

Als je jarenlang niets investeerd in een attractie tot het verrot is, is slopen idd de enige nog openstaande optie. Er waren zoveel mogelijkheden geweest om de boel aantrekkelijk te houden. Voelt een beetje alsof Disney ineens zijn Enchanted Tiki Room zou verwijderen.

• Tim vindt dit leuk.

Eens zien hoeveel bomen er rondom het gebouw extra gaan sneuvelen, want bouwen met bomen op je bouwterrein is natuurlijk doodeng in de Efteling.

Quefox_ en is ook gewoon niet meer van deze tijd

Dit hoor ik vaker, en ik vind het echt een non-argument. Wat betekent 'niet meer van deze tijd'? Is boerenkool met worst nog wel van deze tijd? En The Beatles? Beethoven? Gebouwen van baksteen?

En al weet je wel duidelijk te definiëren wat 'van deze tijd' betekent, dan nog... Moet je je als pretpark dat gebouwd is op nostalgie en tijdloosheid wel zo makkelijk onderwerpen aan dit soort opvattingen?

Als het gebouw "op" is (kuch door te slecht onderhoud) dan is het logisch dat ze het moeten vernieuwen, maar zoals hiervoor al werd gezegd zijn de redenen echt om van te huilen. Het is inderdaad retebelachelijk dat ze zo veel geld pompen in waardeloze investeringen zoals de vervanging van dat stuk schroot in Ruigrijk of die speeltuin waar zelfs Walibi Holland van zou walgen, maar dat ze dan niet de moeite deden om ervoor te zorgen dat één van de meest historische attracties uit het park wat meer liefde kreeg.

Sure, de attractie is super outdated en ik sla hem zoals de meesten ook over, maar dat had niet zo hoeven te zijn als ze hem wat minder verwaarloosden. Uiteindelijk is het niet veel meer dan een Sprookjesbosattractie zoals HMMDZS... Het park is inderdaad geen "museum" maar dat is geen reden om het te behandelen zoals ze nu doen.

Achja, hopelijk krijgen we er deze keer wél iets voor terug wat een nieuw bezoek waard is. Sirocco was al de goede richting op, maar ik zou er niet speciaal voor terug willen. Ik ga mijn verwachtingen op 0 zetten (of misschien zelfs nog lager), maar als we even mogen dromen zou ik toch echt graag een freefall attractie zien in dat nieuwe gebied. Gewoon weer eens iets spannends, darkrides hebben we in principe al genoeg...

Ik put hoop uit de woorden “vernieuwd themagebied” en niet “nieuw themagebied”. Maar waarschijnlijk tegen beter weten in. Ja, dit is toch wel een keus die ook voor mij enorm verkeerd valt.

Pff Jammer,

Als je aan De Efteling denk.
        Oude attracties van die met zorg worden onderhouden.
        Tis al de zoveelste attractie op korte tijd die er moet aan geloven.
        Vernieuwen Okeey maar van tafel vegen dat doet toch pijn.

Gemixte gevoelens hierbij. Aan de ene kant is het Spookslot een toonbeeld van de originele Efteling, en de sfeer die het wil uitstralen. Aan de andere kant is een pretpark geen museum, en als een attractie op is en daarnaast niet meer populair, dan wordt behouden wel een lastige keuze natuurlijk.

Laat ik vooral zeggen dat ik weinig vertrouwen heb in het huidige ontwerpteam om iets van vergelijkbare sfeer terug te plaatsen, tenzij Sander de Bruijn het hele project doet. Het ontwerpteam van de Efteling bestaat uit zeer capabele en ervaren mensen, maar ik mis zelf een beetje een extra touch die een gevoelige vervanging zoals die van het Spookslot wel nodig heeft.

En hoewel ik -nogmaals- ook best een Efteling criticaster ben, vind ik heel veel reacties hier wel overtrokken.
        Het is in de jaren 70 gebouwd als een stalen loods met voorgevel. Práchtige voorgevel, maar een gebouw als deze hou je niet in de eeuwigheid overeind, ook niet met perfect onderhoud. (wie zegt dat dat niet gebeurd is?)

Dat het gebouw een keer plat moest zou toch niemand moeten verbazen? Helemaal gezien de brandwerendheid perikelen?

En ja, ik heb ook wat achterdocht gezien de Python, gezien NEST! en gezien M&M in kwaliteit t.o.v. de Bob dat de vervanger een topper wordt, maar laten we gezien een Baron of een Symbolica gewoon hoop houden. Ik denk (of hoop) wel dat het park de nostalgie van dit gebied snapt en er een passende vervanger voor weet te creëren. Hopelijk (allicht ijdel) met behoud van het groene karakter van dit gebied.
        Dat Spookslot gesloopt wordt, wil niet zeggen dat het van tafel wordt geweest, misschien is de vervanger wel geheel in gelijkwaardige stijl maar dan als moderne attractie en niet een show?

Maar moord en brand schreeuwen zonder enige kennis van de plannen voor vervanging vind zelfs ik wel wat voorbarig. Mochten die plannen tegenvallen, kan dat altijd nog. 😉